تاريخ انتشار: 30 اسفند 1395 ساعت 21:24:24
سیدحسن خمینی: بسیاری از کینه های درون ما ناشی از «عدم ارتباط» است/ همواره کسانی هستند که «دو به هم زنی» می کنند/ «از بین بردن کینه»، راه سعادت و پیشرفت

اگر شما با کسی بد هستید، وقتی با او نشست و برخاست کردید و دیدید که در او خوبی های زیادی وجود دارد، کدورت ها و بدی ها در روابط شما نیز برداشته می شود. بنابراین، بسیاری از مشکلاتی که ما با هم داریم ناشی از سوء تقاهمات است

یادگار گرامی امام گفت: اگر در جامعه ای بتوانیم محبت ها را عمیق کنیم، کینه ها را از بین ببریم و دلها را به هم مهربان کنیم آن جامعه روی سعادت می بیند و امکان پیشرفت پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بعد از ظهر امروز در مراسم تحویل سال 1396 هجری شمسی در حرم مطهر امام خمینی، با اشاره به روایتی درباره «نوروز» اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) سفارش کرده اند که «اگر مى‏‌توانید هر روز را نوروز کنید»و شاید تعبیر«هرروزتان نوروز» که ما ایرانیان به کار می بریم برگرفته از همین روایت نبوی باشد.

وی افزود: رسول گرامی اسلام(ص) در ادامه روایت در خصوص چگونگی تحقق این سخن، می فرمایند «یعنى در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید»، ارتباط داشته باشید و صله رحم و غیر رحم کنید.  واقعیت این است که زندگی انسان ها بیش از هر چیز، وابسته به مهربانی است و در همین زمینه این تعبیر وجود دارد که «الانسان عبید الاحسان»( انسان بنده مهربانی است).

سید حسن خمینی خمینی تصریح کرد: انسان ها اگر به یکدیگر احسان و خوبی کنند وابسته  و دلبسته به هم می شوند. اگر ما در نوروز با یکدیگر رفت و آمد کنیم و احوال یکدیگر را بپرسیم، نتیجه آن رسیدن انسان ها به محبت و رفاقت و آرامش درونی است.

وی با تأکید بر اینکه جامعه انسانی بیش از هر چیز به روابط مهربانانه و دوستانه وابسته است، ادامه داد: اگر ما با یگدیگر رابطه داشته باشیم و نسبت به هم مهربان باشیم و خیرخواه هم باشیم، جامعه شکل می گیرد و در این صورت انسانیت تکامل و قوام پیدا می کند.

یادگار امام تأکید کرد: همه سختی ها را می توان در پرتو روابط برگرفته شده از سنت رسول الله(ص) برطرف کرد.

وی با توصیه به از میان بردن حقد، حسد، کینه، بدی، زشتی و دروغ در جامعه، گفت: بسیاری از مشکلات ما در جامعه ناشی از بی اطلاعی از یکدیگر است. اگر ما از حال هم اطلاع داشته باشیم، با یکدیگر رابطه داشته باشیم و روابط سالم را در جامعه برقرار کنیم بسیاری از مشکلات از میان برداشته می شود.

سید حسن خمینی با اشاره به این حدیث علی(ع) که «مردم دشمن آن چیزى هستند که نمى‏ دانند»،  یادآور شد: اگر شما با کسی بد هستید، وقتی با او نشست و برخاست کردید و دیدید که در او خوبی های زیادی وجود دارد، کدورت ها و بدی ها در روابط شما نیز برداشته می شود. بنابراین، بسیاری از مشکلاتی که ما با هم داریم ناشی از سوء تقاهمات است.

وی تأکید کرد: اگر از احوال برادر ایمانی و خواهر مسلمان تان با خبر شدید می توانید با یک کار کوچک گره بزرگی را از کار او باز کنید.

سید حسن خمینی در تبیین اهمیت ارتباط میان انسان ها اظهار کرد: بسیاری از کینه های درون ما که قبل از سوزاندن دیگران، وجود خودمان را آتش می زند و آمیخته به رذائل می کند، ناشی از «عدم ارتباط» است، اما این وسط همواره کسانی هستند که دو به هم زنی می کنند و بدی افراد را به آنها می گویند. در همین زمینه روایتی از امیرالمومنین(ع) موجود است که کسی بدی فردی را به ایشان می گوید و ایشان در پاسخ می فرمایند «هم او را از چشم من انداختی و هم خودت را از چشم من انداختی؛ زیرا کسی که بدی دیگران را به من می گوید حتما بعد از مدتی بدی مرا هم به دیگران می گوید».

وی تصریح کرد: وقتی ما با هم ارتباط داشته باشیم در بعد اول، نسبت به یکدیگر مهربان می شویم و این مهربانی ضمیر ما را از دشمنی و کینه پاک می کند. در بعد دوم  نیز ارتباط باعث اطلاع از مشکلات یکدیگر میشود که آنگاه می توانیم مشکلات یکدیگر را بر طرف کنیم. لذا رمز سعادت یک جامعه این است که مردمان ، نسبت به هم مهربان باشند؛ حاکمان آن نسبت به مردم محبت داشته باشند و مردمان به حاکمان علاقه داشته باشند.

یادگار امام گفت: اگر در جامعه ای بتوانیم محبت ها را عمیق کنیم، کینه ها را از بین ببریم و دلها را به هم مهربان کنیم آن جامعه روی سعادت می بیند و امکان پیشرفت پیدا می کند.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: سالی که گذراندیم آمیخته به هزار درد و رنج برای انسان ها بوده است و اگر ما از همه آنها مطلع بودیم، حداقل بخشی از دردها را می توانستیم برطرف کنیم؛ لذا سالی که پیش رو داریم نیز می تواند رنج های زیادی را در خود داشته باشد که اگر در آن «مرابطه» داشته باشیم و همانگونه که در فرهنگ خوب ما سنت دید و بازدید، نشست و برخاست و آمد و شد وجود دارد، همدیگر را ببینیم؛ بخشی از دردها و رنج ها از بین می رود تا اگر نمی توانیم با دست و بازو مشکلات را برطرف کنیم با همدلی و همدردی دردها را تشکین دهیم.

سید حسن خمینی در پایان سخنان خود ضمن آرزوی صمیمیت ها، خوبی ها و گشایش ها در سال 1396 برای ملت ایران، افزود: خداوند همه ما را در سال جدید از شرّ نفرت و کینه، دروغ، دو به هم زنی و بد دیگران را خواستن خلاصی ببخشاید.

وی همچنین اظهار کرد: از خداوند می خواهم ابر ناملایمات و سختی ها را از پیش پای جامعه بردارد و فقر و سختی های معیشتی که برای بخش هایی از جامعه وجود دارد برطرف کند.

یادگار امام در ابتدای سخنان خود، یاد امام راحل، فرزندان شان، شهداء گرانقدر و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را گرامی داشت.

  تعداد بازديدها: 2180
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=75896
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.