تاريخ انتشار: 29 اسفند 1395 ساعت 00:48:29
نماد سین‌های سفره هفت سین


ایرانیان از این رو سنجد را در سفره هفت سین می گذارند تا در سال جدید سنجیده تر عمل کنند.
دبیر انجمن علمی صنایع‌ دستی دانشگاه بیرجند گفت: اجزای سفره هفت سین معانی زیبایی دارند و هر کدام نماد چیزی هستند

رؤیا نوروزی در گفت‌وگو با  ایسنا، اظهار کرد: سین اول، سنجد است. سنجد نشانه گرایش به عقل و احترام به تفکر و ترویج و خردمندی است. همچنین سنجد نماد سنجیده عمل نمودن است.

وی ادامه داد: ایرانیان از این رو سنجد را در سفره هفت سین می گذارند تا در سال جدید سنجیده تر عمل کنند.

دبیر انجمن علمی صنایع‌دستی دانشگاه بیرجند افزود: دومین سینی که بر سفره می‌گذارند سیب است که نماد سلامتی، شادمانی و عشق، مهر و مهرورزی است.

نوروزی بیان کرد: سبزه نشانه خرّمی و شادابی و خوش اخلاقی است، سبزی با خود شادابی، نیکویی، سرزندگی و حیات  را به همراه می آورد. رنگ سبز  افکار ما را موزون نگه داشته و آرامش بخش است.

وی ادامه داد: سمنو مظهر صبر و مقاومت است، این غذا که از جوانه‌ گندم تهیه می‌شود، در سفره هفت سین نماد عدالت، خیر و برکت است.

دبیر انجمن علمی صنایع‌دستی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: سیر به عنوان نگهبان سفره،  نماد مناعت طبع است که همواره باید با رعایت حدود و قناعت به جهان بنگریم. پس سیر را که نشانه ای از انسان سالم، شاداب و قانع است را بر سر سفره هفت سین می گذاریم.

نوروزی اضافه کرد: در این موضوع  هم شاید دقت کرده‌اید که در ادبیات ما " سیر چشمی " جای خود را دارد و  سیر نشان این کرامت است.

دبیر انجمن علمی صنایع‌دستی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: سرکه نماد پذیرش ناملایمات و نماد رضا و تسلیم و گویای تسلیم بودن در برابر حکمت خداوند بزرگ و حکیم است.

وی ادامه داد: سرکه و طبیعت اسیدی آن نشان از جوش و خروش است که آن را برای پذیرش ناملایمات زندگی بر سفره می‌گذارند.

نوروزی یادآور شد: آخرین سین سفره هفت سین، سماق است که نماد صبر، بردباری و تحمل دیگران است، صبر یکی از راه های رسیدن به کامیابی است.

  تعداد بازديدها: 1214
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=75878
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.