تاريخ انتشار: 18 آذر 1395 ساعت 00:00:45
دکتر فاطمه طباطبایی مطرح کرد؛ «سخن نرم» لازمه موفقیت در ارشاد جامعه

رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از مهمات امر به معروف و نهی از منکر «مدارا کردن» است، تصریح کرد: انسانی که می خواهد امر و نهی کند باید از روی عشق به مردم باشد و نه از باب اینکه پست گرفته و می خواهد مردم را ارشاد کند.

به گزارش جماران، دکتر فاطمه طباطبایی در «همایش ملی انقلاب اسلامی و جهان عاری از خشونت گفت: امام خمینی (س) کتابی به عنوان شرح جنود عقل و جهل دارد که در حوزه اخلاق است. در مقدمه این کتاب امام می فرماید که در حضور امام صادق(ع) سخن از عقل و جهل رفت و ایشان فرمود که هرکس عقل و جهل را بشناسد هدایت می شود.

رئیس انجمن علمی عرفان اسلامی با بیان اینکه  از جمله لشکریان عقل «مدارا» است، ادامه داد: پیامبر (ص) می فرماید کار بدون تفکر شوم و مدارا امری مبارک است. مدارا و رفاقت از جلوه های رحمت تام خدا است و قلبی که از آن برخوردار باشد با همه آفریدگان خداوند مهربانانه رفتار می کند.

وی افزود: در باب ارشاد نیز «محبت»، «عاطفه» و «رحمت» اصل است. پس عامل رساندن پیام خدا چیزی جز رحمت نیست. چون بهره مندی از رحمت است که انسان را وادار می کند به طرف خلق برود و آنها را به حق راهنمایی کند. از لوازم فطرت انسانی وفق و مدارا است و از جهت انسان شناسی امام می فرماید همه پاک هستند و از نظر جهان شناسی نیز امام می فرماید جهان جلوه رحمت است.

طباطبایی تأکید کرد: کسی که با بغض و خشونت با مردم برخورد می کند از فطرت الهی و عقل دوره شده و عامل آن خودخواهی است. ایجاد وحشت خروج از فطرت الهی است و امام هم با برهان و عقل و هم با روایات این امر را اثبات می کند. خداوند به موسی (ع) می فرماید فرعون را هدایت کن. کسی که خلاف کرده خداوند از روی رحمت پیامبرش را  می فرستد؛ چون خداوند هدایت همه را می خواهد.

وی افزود: در باب امر به معروف و نهی از منکر امام توصیه می کند یکی از مهمات مدارا کردن است؛ ممکن است انسان خطای کوچکی انجام داده باشد و برخورد با او منجر به خطای بزرگ شود. انسانی که می خواهد امر و نهی کند باید از روی عشق به مردم باشد و نه از باب اینکه پست گرفته و می خواهد مردم را ارشاد کند. کسی که می خواهد جامعه را ارشاد کند اگر با سخن نرم این کار را کرد موفق می شود و در غیر این صورت خطای کوچک به خطای بزرگ منجر می شود.

  تعداد بازديدها: 2040
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=74611
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.