تاريخ انتشار: 18 آبان 1395 ساعت 22:30:19
کامنت مهندس سید ناصر رادمهر در مورد "ویژه‌نگاشت «الف» دربارهٔ انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری امریکا"

در پی درچ مطلبی با عنوان  "ویژه‌ نگاشت «الف» دربارهٔ انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری امریکا" اینجا مهندس سید ناصر رادمهر کامنتی ارسال که بدلیل اهمیت موضوع تقدیم شما علاقه مندان می گردد:

1- چرا افکار عمومی و نخبگان کشورهای مختلف پروسه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را پیچیده ، طولانی و هیجان انگیزترین انتخابت می دانند؟

چرا ساختار حکومتی آمریکا چنین پروسه طولانی و چند لایه ای را برای انتخاب رییس جمهور برگزیده است؟

آیا سایر کشورها قادر به برگزاری پروسه مشابه در انتخابات خود هستند؟

آثار و برکات انتخابات مذکور در فرایندی پیچیده و طولانی حامل چه آثار و برکاتی برای آمریکا تلقی می گردد؟

2- پس از جرج واشنگتن و جان آدامز که اولین و دومین روسای جمهوری آمریکا بودند تمامی روسای جمهور از جایگاه روشن حربی برخودار بودند که سهم دو حزب جمهوری خواه و دمکرات 38 دوره می باشد که 4 دوره مربوط به دوران حزب دمکرات - جمهوری خواه و 18 و 16 نیز به ترتیب در اختیار جمهوری خواهان و دمکراتها بوده است.

3- پس از استقلال آمریکا در سال 1776 کمیته 11 نفره ای با مطالعه شیوه های مختلف مورد استفاده در ایالات مختلف شامل انتخاب توسط کنگره ، انتخاب توسط فرمانداران ایالات، انتخاب توسط مجالس قانونگذاری ایالات، انتخاب توسط گروه ویژه‌ای از اعضای کنگره و انتخاب مستقیم توسط آرای مردم مدل کالج‌های انتخاباتی اولیه را ارائه کرد که با تغییراتی بعنوان طرح کالج‌های انتخاباتی مورد عمل قرار گرفت.

4- قانونگذاران آمریکایی معتقدند انتخاب سیستم کالج‌های انتخاباتی باعث می گردد تا بین دولت فدرال و حکومت ایالات نوعی تعادل بر قرار گردد همچنین ضمن حفظ مشارکت عموم به ایالات کم جمعیت حق حضور بیشتری داده می شود انتخابات مستقل و فارغ از نفوذ کنگره قابل اجرا است بطوریکه رئیس جمهور انتخابی از استقلال عمل برخوردار و از نفوذ سیاسی گروه‌های قدرت مصون می‌ماند. همچنین معتقدند با این شیوه عرصه انتخاب رئیس جمهور را از توده گرایی و پوپولیسم فاصله گرفته و نخبه گرایی نیز عینیت بیشتری می یابد.

5- انتخاب رئیس جمهور از بین نامزدهای اعلامی و پس از طی فرایند رقابتهای انتخاباتی درون حزبی که بین نامزدهای یک حزب انجام می شود بر اساس سیستم موسوم به الکتورال یعنی : مردم برگه هایی که حاوی نام نامزدها است را به صندوق می اندازند که به معنی انتخاب فرد مذکور نیست بلکه رای‌دهندگان هر ایالت فهرستی از انتخاب کنندگان رئیس‌جمهور (electors) را انتخاب می‌کنند که تعداد آنها هم برابر با تعداد سناتورها و نمایندگانی است که آن ایالت در کنگره دارد. انتخاب کنندگان هر ایالت مدت کوتاهی پس از انتخابات در پایتخت آن ایالت گرد می‌آیند و آرای خود را برای کاندیدایی به صندوق می‌اندازند که بیشترین آرای مردم را در ایالت آنها کسب کرده است. یعنی کاندیدایی که بیشترین آرا را در هر ایالت به‌دست می‌آورد در واقع صاحب همه آرای انتخاباتی آن ایالت می‌شود.

6- انتخابات ایالات متحده از درون احزاب ایالات مختلف آغاز و سپس با مشخص شدن نامزدهای جدی هر حزب انتخابات درون حزبی پیگیر و در نهایت رقابت انتخاباتی بین نامزدهای دو حزب در کنار سایر نامزدهای احتمالی انجام می شود یکسال تلاش انتخاباتی باعث می گردد تا افکار عمومی مردم جهان و ایالات متحده خواسته یا ناخواسته درگیر مباحث فی مابین نامزدهای انتخاباتی این کشور قرار گرفته و طبیعتا همچون افکار عمومی ایالات متحده نسبت به موضوعات داخلی و بین المللی مورد تأکید نامزدها حساس و اعلام موضع نمایند.

7- نخبگان و سیاست گذاران آمریکایی معتقدند که با طی چنین فرایند انتخاباتی است که ایالات متحده با توجه به عمق استراتژیکی که دارد بتواند نسبت به همسو سازی یا آماده سازی افکار عمومی و بین المللی را با اهداف و اقدامات آتی این کشور فراهم کند چنانکه حداقل طی هفت دوره انتخابات گذشته مقامات ، کارشناسان رسانه ها و افکار عمومی کشورمان در سطحی قابل توجه نفیا و اثباتامتأثر از مواضع و دیدگاههای نامزدهای انتخاباتی آمریکا بودند بطوریکه بعنوان مثال بخشهای مختلف سیما طی شبانه روز ساعات قابل توجهی را به ساخت و پخش برنامه های مرتبط اقدام می کند.

8- انتخابات ریاست جمهور آمریکا مبتنی بر مولفه های مثر مختلفی مانند فعالیت لابیها است بطوریکه آمریکا را کشور لابی هم می شناسند سالها است رسانه ها و کارشناسان کشورمان با ذکر مستنداتی بر اثرگذاری بی بدیل لابیهای سیاسی ، اقتصادی ، نظامی ، امنیتی و بین المللی مانند یهود(آپک) یا اعراب ، سازندگان سلاح و غیره در روند انتخاب رییس جمهور تأکید می کنند بنابراین شاید مهمترین سوال برای کشورمان این باشد که لابی حامی ایران از چه جایگاهی در انتخابات این کشور برخودار است؟ آیا تا کنون برای ایجاد لابی هر چند نحیف و مختصر اقدام شده است؟ آیا می توانیم با بکارگیری لابی با قدرت گیری فزاینده به تغییر مسیر سیاستگذاران آمریکایی دست یابیم؟ آیا همانطور که در خصوص اثرگذاری بی بدیل لابی صهیونیستی در آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری این کشور مدعی هستیم می توانیم مدعی ایجاد بستر مناسبی برای دست یابی کشورمان به چنین قدرت اثرگذاری در آمریکا امیدوار باشیم؟ مشکل کشورمان در سازماندهی و بکارگیری ایرانیان مقیم بعنوان لابی ایرانی برای اثرگذاری در صحنه سیاسی و تصمیم گیری این کشور چیست؟

  تعداد بازديدها: 3860
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=74219
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.