تاريخ انتشار: 17 دي 1394 ساعت 10:14:34
استخدام های غیر کارشناسی در دولت دهم، لطمه بزرگی به آموزش و پرورش وارد کرد/آموزش و پرورش، بنگاه کاریابی نیست

جواد بابازاده، کارشناس آموزش و پرورش و عضو شورای نویسندگان سایت سخن معلم گفت: کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه کل کشور و تولید ناخالص داخلی، بزرگ ترین ضعف آموزش و پرورش در زمان حاج بابایی و دولت دهم بود.

استخدام های گسترده و غیر شفاف در دولت دهم

بابا زاده در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با انتقاد از استخدام های گسترده و غیرشفاف در زمان وزارت حاج بابایی گفت:« حاج بابایی با مجوز برخی از مجلسیانی که می خواستند بخشی از بار اشتغال زایی دولت را به دوش آموزش وپرورش بگذارند، چند ده هزار نفر را به صورت غیرکارشناسی، بربدنه نحیف آموزش و پرورش وارد کردند.»

نیروهای آموزش ندیده در سر کلاس!

وی افزود:« به دلیل غیر کارشناسی و غیر شفاف بودن این استخدام ها، با گذشت زمان، انتقاد از این استخدام ها و نحوه ی آن، بیشتر وبیشتر شد. استفاده از نیروهای آموزش ندیده وغیر حرفه ای، که صلاحیت و آموزش لازم جهت کار در بخش آموزش را نداشتند، غیر قابل جبران است. »

بابازاده با بیان این که در دولت دهم، نیروهای خدماتی وشرکتی، با تبدیل وضعیت در بخش آموزش مشغول به کارشدند، گفت: «فراوان سراغ داریم  کسانی را که تا چندسال قبل نیروی خدماتی بودند و بعد از تبدیل وضعیت، به سر کلاس درس رفتند و شما می دانید که این کار، چه عواقب هولناکی برای تعلیم و تربیت خواهد داشت. این در حالی است که  برخی نیروهای آموزش دیده،  در مقاطع و بخش های غیر تخصصی به کار گرفته شدند.»

طرح های غیر کارشناسی شده و عجولانه در آموزش و پرورش دولت دهم
بابازاده با انتقاد از طرح های غیر کارشناسی شده و شتاب زده در دولت دهم، ابراز داشت: « طرح های آموزشی حاج بابایی، در حیطه ی مدارس، به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح وپیش بینی و پشتیبانی مناسب، بعد از مدتی به فراموشی سپرده شد و در عمل، فقط بخشی از بودجه آموزش و پرورش را تلف کرد.»

وی افزود: « از جمله این طرح ها، می توان به طرح  ورزش، مخصوص هر پایه تحصیلی، یا تغییر نوع مقاطع تحصیلی موسوم به 6-3-3 اشاره کرد  که بدون توجه به بافت نیروی انسانی صورت گرفت.»

ورود اجباری معلمان دبیرستان به مقطع ابتدایی

بابازاده با انتقاد از اجرای طرح 6-3-3 بدون کارشناسی های لازم گفت: هنوز هم آموزش و پرورش دولت یازدهم و به تبع آن معلمان و و دانش آموزان، درگیر این طرح ناپخته اند. امسال بسیاری از نیروهای دبیرستانی، با این طرح، بدون آمادگی های لازم، به مقطع ابتدایی وارد شده اند. فرض کنید معلمی با مدرک دکتری تا سال پیش در دبیرستان درس می داد، امسال، به ناچار، به مقطع چهارم ابتدایی آمده است.»

طرح سباح چه شد؟

وی ادامه داد:« ببینید یکی از طرح هایی که به ظاهر موجه می نمود طرح سباح بود؛ یعنی این که به کودکان دبستانی، شنا آموزش شما داده شود. اما این کار نیز کارشناسی نشده بود. از مسئولین فعلی آموزش و پرورش می شنویم که هنوز میلیارد ها تومان از بابت این طرح به استخرها بدهکار هستند و هنوز نتوانسته اند با وضعیت نا به سامان بودجه آن ها را پرداخت کنند.»

گسترش بی رویه مدارس تیزهوشان

بابا زاده با انتقاد از گسترش بی رویه ی مدارس تیزهوشان در دولت دهم ابراز داشت:« متا سفانه، یکی دیگر از کارها ی غیر کارشناسی شده در دولت دهم، گسترش بی رویه مدارس تیزهوشان بود. این کار واقعا لطمه ی بزرگی به مدارس دولتی وارد کرد و دانش آموزان درس خوان را از مدارس دولتی تقربیا خالی کرد.»

وی با انتقاد از تبعات چنین کاری بیان داشت: حاج بابایی، میان دانش آموز تیزهوش و دانش آموز درس خوان خلط می کرد و تفاوتی قائل نبود، در حالی که همه به تفاوت میان این دو اذعان داریم.»

عدم تعامل با تشکل های صنفی

بابازاده با انتقاد از عملکرد حاج بابایی از نحوه برخورد با تشکل های صنفی گفت:«حاج بابایی در زمان دولت اصلاحات، نماینده مجلس بود و نطق هایی قرایی در انتقاد از آموزش و پرورش آن زمان و معیشت معلمان می کرد و تعاملی خوبی با تشکل های صنفی داشت، اما به محض رسیدن به کرسی وزارت، این تعامل را فراموش کرد و در برابر جفاهایی که به ناحق در حق فعالین صنفی در آموزش و پرورش می رفت، سکوت می کرد که ای بسا تایید هم می نمود.»

وی افزود:« انتقاد ناپذیری از خصوصیات بارز آموزش و پرورش دولت دهم است.»

وضعیت معیشتی معلمان با نفت 140 دلاری نه تنها بهتر نشد، که افت شدیدی کرد

بابازاده با بیان این که در دولت دهم با نفت 140 دلاری هیچ اتفاقی در معیشت معلمان نیفتاد گفت:« ببینید الان وضع نفت را در بودجه همه می دانیم. وضعیت مالی دولت هم روشن است.با این وجود این دولت، با افت شدید قیمت نفت طرح رتبه بندی را، با همه انتقاداتی که به آن وارد است، اجرا کرد.حناب حاج بابایی بفرمایند کدام کار مثبت را در زمینه معیشت معلمان با نفت 140 دلاری انجام دادند؟ بیش از 2000 میلیارد تومان از کسری بودجه اموزش و پرورش از دولت دهم به ارث رسیده است.»

کاهش سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور

بابازاده افرود:«کافی است سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور را، در دولت دهم، بررسی بکنید تا بفهمیم چه بر سر آموزش و پرورش کشور آمده است.در دولت یازدهم با همه تنگناهای مالی این سهم هر سال در حال افزایش است.»

تعابیری نامناسبی که وزیر دولت دهم در مورد حادثه کودکان شین آباد به کار برد

بابازاده با انتقاد از نحوه برخورد حاج بابایی با حادثه تلخ کودکان شین اباد گفت: لحن صحبت وزیر دولت دهم به عنوان یک فرهنگی واقعا آزار دهنده و نامناسب بود به طوری که موجب اعتراض برخی از نمایندگان مجلس هم شد.

تعامل خوب وزیر دولت یازدهم با تشکل های صنفی

بابازاده با بیان اینکه یکی از نقاط قوت دکتر فانی در آموزش و پرورش تعامل خوبش با تشکل های صنفی است گفت: انصافا فانی تعامل خوبی با تشکل های صنفی داشته است و فردی را به پیشنهاد خود تشکل های صنفی ، به مشاورت خویش برگزیده است.ضمن این که فانی در مقابل منتقدان خود سعه صدری بیشتری دارد و این واقعا قابل تقدیر است.

لزوم توجه بیشتر دولت یازدهم به تیم اقتصادی خویش

بابازاده در پایان، لزوم توجه بیشتر وزیر دولت یازدهم به تیم مالی و اقتصادی خویش را یادآور شد و گفت:« متاسفانه در این دو سال، اتفاقاتی افتاده که در میان معلمان این حا افتاده است که تیم مالی و اقتصادی دکتر فانی ، تبحر و تجربه ای در مسائل مالی ندارند. این اصلا خوب نیست که در میان معلمان جا بیفتد که این تیم مالی، پیگیر مطالبات معلمان نیست و توانایی چانه زنی مناسب با دولت را ندارد. به خصوص که آمار هایی که دکتر فانی بیان می کنند، بیان گر عدم اشراف وی بر این حوزه است و لازم است که از مشاوران متخصص در این زمینه بهره بجوید تا خدای ناکرده دود آن به چشم این دولت نرود.»

  تعداد بازديدها: 1463
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=69412
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.