تاريخ انتشار: 30 مهر 1390 ساعت 19:51:06
زندگي نامه مرحوم آيت الله سيد محمد بهبهاني

آيت‌الله سيد محمد بهبهاني فرزند سيد عبدالله در سال 1250 شمسي در تهران متولد شد. پس از انجام تحصيلات مقدماتي و سطح به خواندن فقه و اصول پرداخت و مدت 6 سال نيز فلسفه و معقول را نزد ميرزا ابوالحسن جلوه فرا گرفت. وي 7 سال هم در محضر علامه آشتياني به تحصيل خارج فقه و اصول همت گمارد. در نجف اشرف از محضر مرحوم آخوند خراساني و فقهاي معاصر بهره‌مند گرديد و به درجه اجتهاد رسيد.

 

 پس از بازگشت به ايران، ضمن تدريس در حوزه علميه تهران در كنار پدرشان براي حكومت قانون و تشكيل مجلس تلاش‌هاي زيادي نمود. او كه از آزادي‌خواهان تندرو به حساب مي‌آمد، در دوره دوم وكيل مجلس شد. وي نزد عموم سياست‌مداران كشور از احترام خاصي برخوردار بود و برخي پيام‌هاي خصوصي حضرت آيت‌الله بروجردي توسط ايشان به مقامات بالاي دولتي ابلاغ مي‌شد. بعضي از علماي مركز، در كارها و رويدادها، بدون مشورت با او كار نمي‌كردند. وي يكي از روحانيون مشهور و از سران مشروطه بود و در كميسيوني كه از طرف مشروطه ‌خواهان تشكيل شد، به همراه 27 نفر ديگر براي اداره امور كشور تعيين شد. اين كميسيون محمدعلي شاه را از سلطنت خلع و احمدشاه را به نيابت وي انتخاب كرد.

 

 از ديگر كارهاي سياسي او، بسيج عده‌اي از مردم جنوب تهران به نفع شاه و حضور در برابر كاخ شاه و منع وي از مسافرت به خارج در واقعه نهم اسفند بود. شهرت علمي و جايگاه معنوي او سبب شد كه تدريجاً در تهران ملجأ و مرجع مؤمنان و نيازمندان شود. وي حدود چهل سال در تهران به تدريس خارج فقه و اصول و ترويج دين پرداخت.

 

آيت‌الله بهبهاني در جريان نهضت امام خميني در آخرين ماه‌هاي عمر خود به حمايت از ا مام برخاست و از همين رو مورد غضب رژيم واقع شد و در تنگنا قرار گرفت. وي در 20 آبان ماه سال 1342 در سن 92 سالگي دار فاني را وداع گفت و پس از تشييع باشكوهي در تهران، جنازه‌اش به نجف اشرف منتقل و در آن‌جا به خاك سپرده شد.

 

پايگاههاي انقلاب اسلامي به روايت اسناد ساواك – مساجد - مسجد ارك تهران ، صفحه 49 ، به نقل از : گنجينه دانشمندان، محمد شريف رازي، جلد 4، صفحه 401، روز شمار تاريخ ايران، باقر عاقلي، جلد 2، صفحه 165.)

 

   


 
29 مرداد 1401   
امیر گیلانمهر

بسیاری ار اعمال ناثواب دوران نهضت مشروطه و نیز نهضت نفت مستقیما برمیگرده به عدم درک درست همین دست روحانیون و بتبع اون مردمی که بصورت خودجوش بنوعی چشم به این اشخاص دوخته بودند برای مشی سیاسی خویش اینکه از روی ترس از کمونیست به استبداد لبخندزدن رو چطور معنا کرد اصل داستان شناخت درجات شعور سیاسی خیلی از رجال اون عصرایران بود که هیچگاه نتونستم بشخصه درکش کنم


23 دي 1394   
رضا

مرحوم اقای بهبهانی از شاه حمایت کرد نه به این جهت که او را قبول داشت بلکه چون احتمال میداد با سقوط شاه مملکت دست کمونیست ها بیفتد و از این جهت بسیار نگران بود و حتی نگرانی خود را به مرحوم اقای بروجردی منتقل نمود.بهتر است اشخاص قبل از اظهار نظر در مورد بزرگان اطلاعات از جو سیاسی ان زمان داشته باشند و از روی تعصب و تندروی در مورد بزرگان قضاوت نکنند.


04 ارديبهشت 1392   
قث
خیانت خیانت است. حتی اگر یک بزرگ این کار را کرده باشد.

13 خرداد 1391   
admin
با عرض سلام خدمت برادر گرامي جناب آقاي رباني توطئه استعمار پير انگليس با هماهنگي آمريكا موجب اختلافاتي در نهضت ملي شد و نتيجه اين توطئه و عدم درك درست شرايط باعث بروز كودتاي 28 مرداد گرديد. عملكرد مرحوم مصدق در مواجهه با اسلام خواهان و روحانيت و ايجاد فرصت براي اقشار ماركسيست و غرب گرا و حفظ نكردن وحدت بين جامعه روحانيت و... امثال مرحوم بهبهاني و كاشاني را به مقابله با مصدق بر انگيخت و البته صدمه آن به نهضت و مردم خورد. ما از شما خواهش مي كنيم در بررسي اين مسئله و اشتباه روحانيت و مصدق در آن زمان هر گونه تحليلي داريد ارسال فرمائيد تا از آن براي روشن شدن اذهان در سايت و ايجاد گفتمان مناسب استفاده نمائيم. با تشكر فراوان

12 خرداد 1391   
محمر ربانی
جنبه قدسی که درذهن نویسنده محترم ازآیت الله بوده مانع توجه به خطای فاحش آن مرحوم درحمایت ازشاه علیه مصدق شده است!



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=4124
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.