تاريخ انتشار: 07 شهريور 1391 ساعت 12:14:03
سفرخارجی عبدالله و دلیل نیامدن به تهران

عبدالله بن عبدالعزيز شاه سعودي به بهانه آنچه که بيماري و ناتواني جسمي خود خواند از سفر به تهران و مشارکت در نشست سران جنبش عدم تعهد شانه خالي کرد اما امروز دوشنبه در سفري اعلام نشده راهي سه کشور اردن، مغرب و مصر شد.

عبدالله بعد از ظهر روز دوشنبه با انتخاب برادر ناتني‌اش سلمان که سمت وليعهدي کشور را دارد به عنوان اداره کننده کشور، سفر خود را از اردن شروع کرد.

شاه 88 ساله سعودي آنگونه که منابع آگاه در رياض گفته‌اند ابتدا براي سفري چند ساعته و ديدار با عبدالله اردني راهي امان شد و پس از ديدار با وي، امان را به مقصد رباط پايتخت مغرب ترک خواهد کرد تا در کاخ تابستاني خود در ارتفاعات اين کشور به مدت چند روز به استراحت پرداخته و با برخي از مقامات اين کشور از جمله محمد بن حسن شاه مراکش ديدار کند،

سومين ايستگاه عبدالله بن عبدالعزيز در سفر دوره‌ايش آمريکا خواهد بود تا به گفته منابع نزديک به وي آزمايشات پزشکي خود را انجام داده و تحت نظر پزشکان آمريکايي دوره درمان جديدي را شروع کند.

اين منبع آگاه که با خبرگزاري يونايتدپرس مصاحبه مي‌کرد بدون اشاره به احتمال ديدار عبدالله با اوباما رئيس جمهور آمريکا تنها به اين نکته اشاره کرد که او براي درمان بيماري مزمن خود در ستون فقرات به مراقب‌هاي ويژه پزشکي احتياج دارد، هر چند که هنوز شهري که شاه سعودي در آن بستري خواهد شد اشاره‌اي نشده است.

بر اساس اين گزارش، عبدالله در آخرين ايستگاه سفر خود از آمريکا راهي مصر خواهد شد تا در قاهره با محمد مرسي رئيس جمهور مصر ديدار کند که به گفته برخي از منابع پاسخي به محبت مرسي است که در اولين سفر خود امتياز مهمي را به شاه سعودي داد! منبع سعودي سفر عبدالله به مصر را تاريخي ارزيابي کرده که براي هر دو کشور برکات زيادي خواهد داشت!

هر چند مدت زمان اين سفر کاملاً مشخص نيست؛ اما بر اساس آنچه که گفته شده عبدالله تلاش خواهد کرد تا پيش از موسم حج در عربستان باشد، سفر وي بايد دستکم يک ماه به طول بينجامد.

حال به نظر مي‌رسد انتخاب اين مقطع زماني توسط عبدالله براي سفر به کشورهاي مزبور که هم‌زمان با نشست سران عدم تعهد در تهران شده، نوعي دهن کجي وي به اين نشست تلقي مي‌شود. هر چند او فرزندش را که بر اساس برخي شايعات اکنون عنوان وزارت خارجه را بر عهده دارد در راس هيئتي به تهران فرستاده اما اگر خودش توان سفر داشت، چرا به تهران نيامد؟

منبع: العالم

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=24671
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.