امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 01 اسفند 1399 ساعت 21:35:30
اجلاس تبیین اندیشه های امام خمینی در حوزه فرهنگ و هنر؛
کنایه سید حسن خمینی به متحجرینی که دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته اند: افکار بسته هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب نداشته اند

سید حسن خمینی گفت: افکار بسته ای که توان سازگاری با دنیای معاصر را ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب ندارد و دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته است.

یادگار امام با تأکید بر اینکه انقلاب، انقلاب متحجرین نبود، گفت: افکار بسته ای که توان سازگاری با دنیای معاصر را ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب ندارد و دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در اجلاس تبیین اندیشه های امام خمینی در حوزه فرهنگ و هنر که عصر امروز در حرم امام برگزار شد، گفت: حضور در حرم امام و تجدید میثاق نمی تواند فقط ظاهری باشد و ای کاش این حضور همراه با بازخوانی بخشی از اندیشه های امام باشد.

یادگار امام با بیان اینکه امام یک هنرمند است، تصریح کرد: هنر امام به شاعری، خط و نقاشی نیست. اگر در تعریف هنر بگوییم هنر جمع کردن کثرات در یک وحدت است، یعنی شما بتوانید صداهای مختلفی را به یک صوت واحد برسانید. لذا انقلاب یک هنر است چون همه با هم شدند و خالق این هنر امام بزرگوار ما بود. در انقلاب، خواسته های فردی از بین رفت و همه با هم شده بودند؛ و چه هنری بالاتر از آنچه که اتفاق افتاد؟!

وی با بیان اینکه «ما شدن» هویت ساز و هنر ساز است، اظهار داشت: در آن حجمِ همه با هم بودن ها، همه در هم گم می شوند ولی وقتی قرار باشد منیّت از راه برسد، آن وقت «کوه ها با همند و تنهایند/همچو ما با همان تنهایان». هنر امام ایجاد سمفونی در یک جامعه به هم ریخته است. اگر کسی آمد و فضا را آرام کرد، منیّت ها گم می شود؛ البته در این فضا همه آن «من» ها بزرگتر هم می شوند.

سید حسن خمینی تأکید کرد: مشکل این است که از امام، فقط «می گوییم»؛ در حالی که باید «عمل کنیم» و چون او شویم؛ گرفتار هزارتوی الفاظ و گفتار هستیم. امام خطیب توانایی نبود اما مرحوم آقای مطهری در ابتدای یکی از کتاب ها می گوید صبح های پنجشنبه که امام اخلاق می گفت، «تا یک هفته تحت تأثیر اخلاق او بودیم». چون سخن ایشان از دل بر می آمد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه انقلاب، انقلاب روشن اندیشان دینی بود و انقلاب متحجرین نبود، گفت: هرگونه مصادره انقلاب توسط اندیشه تحجری به بی راهه بردن و از بین بردن انقلاب است و موتور محرکه انقلاب را از کار می اندازد. رهبران انقلاب صاحبان اندیشه مصالحه با دنیای جدید، از منظر دینی بودند. افکار بسته ای که توان سازگاری با دنیای معاصر را ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب نداشته اند و دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته است.

یادگار امام افزود: انقلاب اندیشه ای است که پدید آورنده آن فرهنگی را بر دوش خود حمل می کند که این فرهنگ بین ارزش های دینی و ارزش های دنیای معاصر آشتی می دهد، اما به ناگاه می بینیم بعضی وقت ها این مسأله به فراموشی سپرده می شود.

وی با بیان اینکه ستیز با استبداد سلطنتی ریشه در آزادی خواهی دارد، یادآور شد: کجا جریان متحجر ما که در دوران صفویه و قاجار در کنار اشراف سالاری آن دوره زندگی کرده در این مسیر گام برداشته است؟! حرکت استبدادستیزی و فرهنگ مبارزه با استبداد یک حرکت صد درصد ضد تحجر است. یکی از مراجع بزرگ قم می گفت من یک سخنرانی علیه شاه کردم و فردی برای من نامه بزرگی از بزرگان خودمان را فرستاد که در آن سه خط در کرامات فتحعلی شاه نوشته بود و گفت با شاه مملکت این جوری حرف می زنند؛ چرا شما(به شاه) توهین کرده اید؟!

سید حسن خمینی تأکید کرد: فرهنگ انقلاب استعمارستیز، آزادی خواه و استقلال طلب است. استقلال طلبی یک فرهنگ بسیار بزرگ در قاموس انقلاب است. فرهنگ انقلاب عزت خواهی، عزت طلبی و عزت مندی است. البته به نوعی همسان و هم خاستگاه با نفی استبداد و نفی استعمار است. کجا در اندیشه تحجرآمیز ما چنین نکته ای وجود داشته است؟!

وی با بیان اینکه غیر از متحجران دینی، متحجران ملی هم داریم، افزود: تحجر به معنای ناتوانی در همراهی با دنیای معاصر و فضای جدید است. مگر وقتی امام فتوای حضور زنان در راهپیمایی های قبل از انقلاب را دادند به ایشان هجمه نشد که زن ها را از خانه بیرون آورده اند؟! حتی وقتی مرحوم آقای مطهری «مسأله حجاب» را نوشتند بزرگترین هجمه به ایشان شد که شما چادر از سر زن ها برداشته اید. در نجف به امام گفته بودند که آقای مطهری با مسأله حجاب چادر را منتفی کرده است. امام گفته کل بی حجابی در ایران برای کتاب آقای مطهری است؟!

یادگار امام ادامه داد: ارزش های سنتی به جای خودش ممکن است خیلی خوب باشد و ربطی به ارزش دینی ندارد. اصل حجاب مسلّم است اما شکل او در ظواهر مختلف سنت ها تغییر می کند. همانگونه که اصل عزاداری برای سیدالشهدا(ع) یک ارزش دینی است اما در مورد اینکه یک جا عَلَم بردارند یا یک جا سیاه بپوشند یا یک جا زنجیر بزنند، سنت ها فرق می کند. اگر سنت ها عوض شود، آن ارزش دینی می تواند در قالب های دیگری شکل گیرد.

وی اظهار داشت: امروز بحث سینما، موسیقی، شطرنج و حضور زنان در عرصه تحصیل، تربیت، کار و بازار وجود دارد. این یک جریان فرهنگی است و باید تلاش کنیم و به این نکته برسیم. ما باید بپذیریم که آینده دینی ما از راه تلفیق آشتی جویانه ای است که می توانیم بین فرهنگ دینی خودمان با دنیای معاصر بدهیم؛ و الّا همیشه یک گام عقب هستیم. وقتی ماهواره می آید، اول ممنوع می کنیم و بعد نمی توانیم و رهایش می کنیم! موبایل و شبکه های اجتماعی می آید، اول به این سمت می رویم که ببندیم و زورمان نمی رسد و رهایش می کنیم! پیام های تصویری را تحریم می کنیم و بعد نمی شود و رهایش می کنیم!

سید حسن خمینی ادامه داد: این به معنای یک گام عقب ماندن است در حالی که فقه امام می گوید یک گام جلو باشید و دنیایتان را بشناسید. والّا همواره او خودش را تحمیل می کند و آن وقت بردن داستان در حوزه احکام ثانوی و ضرورت ها باعث می شود که دست آخر ما با یک سری احکام مواجه هستیم که ضرورت های آن بیشتر از احکام اولی است. زمان و مکان در اجتهاد که یک فتوای فراموش شده امام است مسأله بسیار مهمی است. این به ما می گوید احکام اولی این گونه هستند.

وی تأکید کرد: ما داریم از کسی سخن می گوییم که هویت انقلاب با او است و بنیانگذار انقلاب است؛ هنرمندی است که همه را در یک وحدت جمع کرده و بعد از دوره های طولانی خدا را وارد عرصه زندگی مردم کرده است. بعد از یک دوره سنگین حاکمیت تفکر ماتریالیستی، «عدالت» را با دین پیوند داده است. کار بزرگ انقلاب، آوردن اندیشه عدالتی بود که ماتریالیست ها در انحصار خودشان گرفته بودند و بردن آن در مفهومی به اسم «عدالت علوی» و «شهادت حسینی(ع)» است. عنصر سیدالشهدا(ع)، کربلا، غدیر، علی(ع) و آتش کف دست برادر که مفاهیم بلند دینی بود و مغفول بود را وارد عرصه زندگی کرد.

یادگار امام افزود: دین که فراموش شده بود و لیبرالیست ها فقط به خاطر اینکه خودشان را نجات بدهند، در جنگ با جریانات چپ در دنیا پشت سر آن سنگر گرفته بودند را انقلاب به عرصه متن جامعه آورد؛ الهیاتی که در عرصه متن جامعه زندگی کند. پیوند آسمان با زمین و راهی به آسمان از مسیر مردم گشود. عرفان منفی یعنی گوشه نشینی و عرفان مثبت یعنی بودن در کنار مردم، یعنی عرفان علی(ع)، بدر، حنین، پیامبر(ص)، بودن در کنار مردم، دستگیری مردم و حرکت دادن آنها.

وی در پایان گفت: پیام این مسأله در عرصه فرهنگ این نیست که به گذشته برگردیم و این هم نیست که از گذشته جدا شویم. امروز، دوران دوگانه ی یا «در گذشته زندگی کنیم» و یا «از آن عبور کنیم» تمام شده و «راه سوم» باز شده است. ما با اجتهاد در احکام گذشته راهی برای آینده باز می کنیم و یک گام جلوتر حرکت می کنیم.





  تعداد بازديدها: 1653


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
جلسه نماینده اسرائیل با منافقین درپی حمله ایران
جزئیات اعزام حج عمره از ۳ اردیبهشت
۱۲ سوال جدی درباره پرونده حجت الاسلام کاظم صدیقی
این که در زندگی مردم چه رخ خواهد داد برای دولت اهمیت ندارد
علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟
گزیده ی یادداشتی از حاج حسن وفایی
خرمشهر تا باران پهپاد و موشکی
یونیسف: غزه خطرناک‌ترین مکان برای کودکان است
براساس آمار تورم مسکن از بهار 1400 تا بهار 1402؛
جهش 2 ساله قیمت مسکن؛ آمارهای استانی چه می‌گوید؟
یادداشت:
تنها راه تامین ثبات در منطقه
نگاه دولت های عربی به درگیری ایران و اسراییل
7 نکته درباره حمله تلافی جویانه ایران و احتمالات بعدی
نتیجه جنگ احتمالی ایران و اسرائیل چه خواهد بود؟
یادداشتی از: روزبه علمداری
سخنی با مدعی العموم
مهاجری: طبیعی است که رسانه‌های اسرائیلی عملیات وعده صادق را ناموفق نشان بدهند/ عملکرد غلط صدا و سیما باعث شده مردم اخبار فضای رسانه‌ای غیر رسمی را بخوانند/ الآن چاره‌ای جز این نیست که نیروهای مسلح چهره‌های رسانه‌ای و رسانه‌های معتبر داخلی را توجیه کنند
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
خدا، انسان، جهان
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
4 نکته درباره حمله ایران به اسرائیل / خط قرمز در برابر خط قرمز / آغاز عصر جدید خاورمیانه
آیت‌الله علوی بروجردی با اشاره به پاسخ ایران به اسراییل: دعا می کنیم تا سپاه مسلمین بر کفار، ظفر یابد/ نمی‌توان از کشتار کودکان و مسلمانان در غزه گذشت
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
جوان عزیز ؛ این "دفاع" ضروری بود
در دیدار عیدانه عنوان شد:
حسن روحانی: ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد/ ما منطقه امن می‌خواهیم/ باید خودانتقادی را آغاز کنیم/ کشور و نظام نیازمند مشارکت عام است
در بیانیه‌ای مطرح شد؛
سید حسن خمینی: عملیات شجاعانه دیشب توسط فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم
اختصاصی:
دو پوستر ماندگار با موضوع "وعده صادق" از خانم شیرین نوشیروان
آغاز عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اهدافی در سرزمین های اشغالی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه ی تشییع ، تدفین و بزرگداشت:
قاری ممتاز قرآن و جانباز سرافراز ، حاج ولی پوراحمدی آسمانی شد
صحبت‌های عجیب پناهیان در درباره پیامبر و امام علی (ع) (فیلم)
در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی؛
رهبر انقلاب: در قضیه فلسطین، دولتهای اسلامی به وظائفشان عمل نمی‌کنند؛ بعضی از آنها به رژیم کمک هم می‌کنند/ اگر همه‌پرسی کنند در کشورهای اسلامی، بدون تردید همه نظر می‌دهند به اینکه دولتهایشان بایستی با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کنند
خبر مهم پلیس راهور؛ جرائم رانندگی تا ۵۰۰ برابر افزایش پیدا می‌کند
مبلغ فطریه ۱۴۰۳ از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد
گزیده ی یادداشتی از حاج حسن وفایی
تظاهر اسرائیل به اجرای قطعنامه سازمان ملل
اختصاصی:
عید سعید فطر پوستری آیینی از آقای علی اکبر میرزایی
تصاویری از مراسم تشییع شهید حاج ولی پوراحمدی
سید حسن نصرالله در مراسم سردار شهید زاهدی:
آمریکا و اسراییل دریافته‌اند که واکنش ایران در راه است/ آشفتگی صهیونیست‌ها ۶ ماه پس از جنگ/سرنگونی پهپاد هرمس نشانه توانمندی پدافندی مقاومت لبنان است
آیین چهلمین روز رحلت آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی؛
سید علی خمینی: هیچ کدام از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از فقه جعفری نیست/ مرحوم بجنوردی در پروژه ی «فقه معطوف به قانون» تعریف می شود/ اگر فقه مبدل به قانون نشود، در جامعه امروز نمی تواند اجرا شود
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
حجت الاسلام حسن روحانی اولین بار از عنوان امام خمینی استفاده کرد
دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی
انتقاد شدید استاد اقتصاد به اظهارات خاندوزی :
مومنی: از اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت نگران شدم/ رشدی که حاصل شده، نسبتی با توسعه ندارد/ این شیوه گفت و گو با مردم، با واقعیت، صدق ورزی و شفافیت فاصله زیادی دارد/ نمک به زخم مردم می پاشید/ برنامه دولت قبل را تمدید کردید اما به آنها بد و بیراه می گویید
طی بیانیه ای مطرح شد؛
سپاه: به ملت قهرمان و انقلابی ایران اطمینان می‌دهیم مجازات پشیمان کننده دشمن تحقق خواهد یافت
اطلاعیه ی موسسه خیریه ملائک، در مورد دریافت صدقات و فطریه
توصیه‌ مهم استاد فاطمی‌نیا برای روزهای پایانی ماه مبارک رمضان
عکس دیده نشده از شهید زاهدی در کنار شهیدان سلیمانی و مغنیه
یادداشتی از: عبدالحسین رحیم زاده
دمی با قرآن برای علت یابی مشکلات و معضلات
ارتش اسرائیل مسئولیت ترور فرزندان اسماعیل هنیه را بر عهده گرفت
موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات بیش از دو هزار نفر از محکومان محاکم


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 34887
تعداد بازدید دیروز: 36502
بازدید کل: 66481553
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.