امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 14 شهريور 1398 ساعت 11:51:05
یادداشتی از: حجت الاسلام جعفریان
یک کسی عاشورا را از دست ما نجات دهد

جماران: این روزها، به وفور شاهد تحلیل های اجتماعی سیاسی متفاوت از عاشورا هستیم و می دانیم، سالهاست، هر کسی با استناد به جمله ای از امام حسین (ع) یا رفتاری از آن حضرت، یک تفسیر سیاسی خاصی ارائه می کند. این در حالی است که غالب این عبارات یا گزارشها، هنوز از نظر تاریخی، نقادی نشده است. اما صرف نظر از آن، هیچ گاه رویه فقها این نبوده است که این چنین به گزارش های تاریخی برای استفاده در گزاره های حقوقی استناد کنند و از آن نتایج فقهی بگیرند. این کارها، از زمانی هم که باب شده، اغلب کار منبری ها بوده و الا زیر تیغ فقیهان استخوان دار و اصیل، این قبیل کارها، محل اعتنا نبوده است.

 نکته ای که در باره تحلیل های عاشورایی این چنینی محل توجه است، این است که ما تا چه وقت و با چه دامنه و اصولی حق داریم، در هر دوره، تفسیری متفاوت از عاشورا داشته باشیم؟ آیا بر این باوریم که از این رویداد، می شود تفسیرهای متفاوت ارائه داد و هر روز یک اصل حقوقی از آن استخراج کرد، یا این که محدودیت وجود دارد و مثلا ما قواعدی داریم که در استنباط فقهی از تاریخ، باید تابع آنها باشیم؟ 

اگر یک نگاهی به منابع عاشورایی در این صد سال بیندازید، خواهید دید، تفسیرهای حماسه ای که در این قرن باب شده، در متون کهن جایی نداشته و برای مثال، کتابهای قاجاری که همه روی اشک و آه بنا شده است. کدام یک از این دو نگاه، درست است؟ اگر نگاهی در روزگار ما غلبه دارد، معنایش این است که اگر هزار سال هم به آن توجه نشده، حتما درست است؟ با چه اصولی؟ مورد دیگر این است که در دوره اخیر، در باره امر به معروف و نهی از منکر از عاشورا، برداشت های زیادی می شود، در حالی که در هیچ کتاب فقهی قدیمی، دست کم تا اواسط دوره قاجاری، چنین رویه مطرح نبوده، و به عکس در باره این نکند عاشورا مصداق «ولاتلقوا بایدیکم الی التهلکه» باشد، بحث کرده اند.

سوال این است: کدام معیارها وجود دارد که دست ما را از تفسیرهای من درآوری با عبارت پردازی های عجیب و غریب و تحلیل های ذهنی و منبعث از شرایط سیاسی ایران و شیعه در قرن اخیر، نجات دهد و به ما بیاموزد که ما یک تفسیر معمول و معقول مبتنی بر نصوص تاریخی و اخبار امامتی، آن مقدار که صحیح است و داستانی و اسرائیلی نیست، داشته باشیم؟ 

تنها در طول یک دهه از سال 47 تا 57 دهها کتاب در باره امام حسین علیه الصلاة و السلام نوشته شد که هر کدام یک سمت و سویی داشت. صالحی نجف آبادی یک طرف، شریعتی طرف دیگر، و هاشمی نژآد هم و دیگران... تازه، آنها، سعی می کرد ند با دادن ارجاعات تاریخی، مبتنی بر برخی از متون تاریخی و حدیثی باشند، اما به هر حال، شیفته اوضاع سیاسی روز و غرق در آن بودند. 

در یکی دو دهه اخیر هم، فلسفه عاشورایی  که از زبان مداحان می شنویم ، و به تازگی یاد گرفته اند که عبارات عربی را هم در آن بیاورند تا مردم مطمئن شوند که راست می گویند! و با نقل شعری از این و آن در متن روضه، و یا آوردن اسم شیخ جعفر شوشتری و کمپانی و امثال آن، مخاطبان را شیفته برداشت های شگفت شبه عرفانی خود کنند و جوانان را مسحور عبارات مبهم و لفاظی های همراه با موسیقی عجیب و من درآوردی سازند. البته که این فضا، دیگر فضای حماسه سازی از کربلا نیست، چنان که «مصیبت» گرایی قاجاری هم نیست، خودش یک سبک جدید در کنار عرفان های تازه است.

همین که شاهدیم، هر وقت اوضاع سیاسی کشور در هم پیچیده می شود، و فشارها بیشتر، و نیاز هست که ما در جایی، نشانی از ایثار و فداکاری داشته باشیم، بلافاصله به تحلیل های حماسی از عاشورا روی می آوریم، خودش در این که ما چطور با این رویداد، به طور دلخواه رفتار می کنیم، شاهدی استوار است.

برخی هم تلاش می کنند، از عاشورا، دمکراسی استخراج کنند و آن را حرکتی علیه حکومت های استبدادی تفسیر نمایند. معلوم است که امام با ظلم در افتاده، اما تفسیر اینها بسیار متفاوت است. می توان احتمال داد که این چند روز از جنبش مبارزه با فساد در نهضت عاشورا هم سخن گفته شود. 

سوال فقیر این است: دامنه این استنباطهای مذهبی و سیاسی از یک رویداد تاریخی تا کجاست و ما چه اندازه حق داریم از این جنبش الهی این همه برداشت های سیاسی و اجتماعی و عرفانی ساختگی داشته باشیم؟ یک کسی باید عاشورا را از دست ما نجات دهد، و اجازه ندهد عظمت حسین بن علی علیه السلام، زیر سایه این تفسیرهای غلط قرار گیرد.





  تعداد بازديدها: 112


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
شناسایی ۲۱۱ دانشجوی تقلبی دروزارت بهداشت
سناتور آمریکایی:
جنگ با ایران فاجعه‌بار است
نصرالله:
رژیم آل سعود در مراحل پایانی عمر خود قرار دارد
آیت الله فاضل لنکرانی:
به دلیل کینه‌ نسبت به روحانیت خروجی و ثمرات 40 ساله حوزه علمیه را زیر سئوال می‌برند
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
تله فقه گریزی نواصولگرایان افراطی
یادداشت:
پشت پرده ماجرای دانشجوی قلابی
داعش مسئولیت حمله تروریستی در کربلا را برعهده گرفت
روایت متضاد دو روزنامه‌نگار قدیمی
پرتاب زندانیان سیاسی رژیم شاه به دریاچۀ نمک قم؛ واقعیت یا افسانه؟
سند ویکی لیکس
وضعیت پوشش زنان تهران در سال ۱۳۶۸ چگونه بود؟
عضو شورای شهر تهران:
۲ هزار ملک شهرداری در دست قالیبافی هاست
بهزاد نبوی:
چهار نهاد ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم، آستان قدس و بنیاد مستضعفان ثروت ملی‌ را در اختیار دارند
2 میلیون کارگر خارجی عربستان را ترک کردند
هشدار رهبر انصارالله یمن به عربستان/ تجاوزات را متوقف نکنید دیگر هیچ خطوط قرمزی نخواهیم داشت
پیام تبریک سید حسن خمینی در پی قهرمانی تیم ملی والیبال در آسیا
مرگ رئیس‌جمهور فراری تونس در عربستان
پاسخ پرویز پرستویی به اظهارات فروغی:
مگر صدا و سیما ملک شخصی یا ارث پدری شماست؟ / شما با چه تجربه و تخصصی مدیر شبکه تلویزیونی شدید؟ فقط چون، من آنم که رستم بود پهلوان؟ / اگر بنده اعلام کردم به تلویزیون نخواهم آمد، بخاطر بی کفایتی امثال شما است/ تا زمانیکه صدا و سیمای ملی، مدیرانی، چون شما داشته باشد، تلویزیون همین خواهد بود که هست
شکست پروژه آمریکا علیه ایران در شورای امنیت/ تلاش آمریکا برای صدور بیانیه علیه ایران با مخالفت سایر اعضاء ناکام ماند
بلومبرگ: عربستان در ۳۰ دقیقه جنگ را باخت/ واشنگتن پست: عربستان با تکیه به آمریکا چطور می‌تواند محافظت شود
هیئت بنی‌فاطمه خواستار بازپس‌گیری حسینیه سعادت آباد شد
ترامپ:
هیئت ایران می‌توانند به نیویورک بیایند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوچهل وهفتم)
شکوه مقاومت
زلزله گیلان و قزوین را لرزاند
در مراسم رونمایی از دو کتاب«فاجعه جهل مقدس» و «در دادگاه جهل مقدس»؛
محقق داماد: امان از زمانی که مدیریت جامعه به دست کسانی باشد که جاهلند و ندانند که جاهلند
پیام تسلیت وزیر اطلاعات در پی درگذشت آقای اسدالله عسگراولادی
قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین گران نمی‌شود
بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای درس خارج فقه
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
روش فکری و رفتاری دشمنان امام حسین(ع) به کدام ذهن دمیده می شود؟
تمجید انصارالله از مواضع حمایتی رهبر معظم انقلاب از یمن
بیانیه مهم انصارالله در رد محکومیت‌های بین‌المللی علیه حمله آرامکو:
کسانی که به دنبال ثبات بازار نفت هستند، از ائتلاف سعودی بخواهند به محاصره یمن پایان دهد/ نفت، گران‌تر و ارزشمندتر از خون مردم یمن نیست
نخست‌وزیر سابق قطر:
ایران تا ابد همسایه ماست و ما قدردان این کشور هستیم
جزئیات طرح شناور شدن ساعت کاری دستگاه‌های دولتی تهران
هشدار پلیس به پرسه‌زنان در اطراف مدارس
واکنش ها به «حمله تند پناهیان به نمایندگان مجلس»
۳۰ تالاب کشور در حال احیا هستند
دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی با رهبر انقلاب
امام (ره) چه مواقعی به کربلا می رفتند؟
مسئول دفتر آیت الله علوی گرگانی:
موتورسواری و دوچرخه سواری زن عفت جامعه را به خطر می اندازد/ فاضل میبدی: با هیچ مبنای شرعی نمی توان ثابت کرد که ورود بانوان به ورزشگاه ها، موتورسواری و دوچرخه سواری آنان حرام است
شکست پروژه آمریکا علیه ایران در شورای امنیت/ تلاش آمریکا برای صدور بیانیه علیه ایران با مخالفت سایر اعضاء ناکام ماند
دانستنی‌هایی درباره پوسیدگی دندان
هیئت بنی‌فاطمه خواستار بازپس‌گیری حسینیه سعادت آباد شد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 618
تعداد بازدید دیروز: 10819
بازدید کل: 28863530
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.