امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 14 شهريور 1398 ساعت 11:51:05
یادداشتی از: حجت الاسلام جعفریان
یک کسی عاشورا را از دست ما نجات دهد

جماران: این روزها، به وفور شاهد تحلیل های اجتماعی سیاسی متفاوت از عاشورا هستیم و می دانیم، سالهاست، هر کسی با استناد به جمله ای از امام حسین (ع) یا رفتاری از آن حضرت، یک تفسیر سیاسی خاصی ارائه می کند. این در حالی است که غالب این عبارات یا گزارشها، هنوز از نظر تاریخی، نقادی نشده است. اما صرف نظر از آن، هیچ گاه رویه فقها این نبوده است که این چنین به گزارش های تاریخی برای استفاده در گزاره های حقوقی استناد کنند و از آن نتایج فقهی بگیرند. این کارها، از زمانی هم که باب شده، اغلب کار منبری ها بوده و الا زیر تیغ فقیهان استخوان دار و اصیل، این قبیل کارها، محل اعتنا نبوده است.

 نکته ای که در باره تحلیل های عاشورایی این چنینی محل توجه است، این است که ما تا چه وقت و با چه دامنه و اصولی حق داریم، در هر دوره، تفسیری متفاوت از عاشورا داشته باشیم؟ آیا بر این باوریم که از این رویداد، می شود تفسیرهای متفاوت ارائه داد و هر روز یک اصل حقوقی از آن استخراج کرد، یا این که محدودیت وجود دارد و مثلا ما قواعدی داریم که در استنباط فقهی از تاریخ، باید تابع آنها باشیم؟ 

اگر یک نگاهی به منابع عاشورایی در این صد سال بیندازید، خواهید دید، تفسیرهای حماسه ای که در این قرن باب شده، در متون کهن جایی نداشته و برای مثال، کتابهای قاجاری که همه روی اشک و آه بنا شده است. کدام یک از این دو نگاه، درست است؟ اگر نگاهی در روزگار ما غلبه دارد، معنایش این است که اگر هزار سال هم به آن توجه نشده، حتما درست است؟ با چه اصولی؟ مورد دیگر این است که در دوره اخیر، در باره امر به معروف و نهی از منکر از عاشورا، برداشت های زیادی می شود، در حالی که در هیچ کتاب فقهی قدیمی، دست کم تا اواسط دوره قاجاری، چنین رویه مطرح نبوده، و به عکس در باره این نکند عاشورا مصداق «ولاتلقوا بایدیکم الی التهلکه» باشد، بحث کرده اند.

سوال این است: کدام معیارها وجود دارد که دست ما را از تفسیرهای من درآوری با عبارت پردازی های عجیب و غریب و تحلیل های ذهنی و منبعث از شرایط سیاسی ایران و شیعه در قرن اخیر، نجات دهد و به ما بیاموزد که ما یک تفسیر معمول و معقول مبتنی بر نصوص تاریخی و اخبار امامتی، آن مقدار که صحیح است و داستانی و اسرائیلی نیست، داشته باشیم؟ 

تنها در طول یک دهه از سال 47 تا 57 دهها کتاب در باره امام حسین علیه الصلاة و السلام نوشته شد که هر کدام یک سمت و سویی داشت. صالحی نجف آبادی یک طرف، شریعتی طرف دیگر، و هاشمی نژآد هم و دیگران... تازه، آنها، سعی می کرد ند با دادن ارجاعات تاریخی، مبتنی بر برخی از متون تاریخی و حدیثی باشند، اما به هر حال، شیفته اوضاع سیاسی روز و غرق در آن بودند. 

در یکی دو دهه اخیر هم، فلسفه عاشورایی  که از زبان مداحان می شنویم ، و به تازگی یاد گرفته اند که عبارات عربی را هم در آن بیاورند تا مردم مطمئن شوند که راست می گویند! و با نقل شعری از این و آن در متن روضه، و یا آوردن اسم شیخ جعفر شوشتری و کمپانی و امثال آن، مخاطبان را شیفته برداشت های شگفت شبه عرفانی خود کنند و جوانان را مسحور عبارات مبهم و لفاظی های همراه با موسیقی عجیب و من درآوردی سازند. البته که این فضا، دیگر فضای حماسه سازی از کربلا نیست، چنان که «مصیبت» گرایی قاجاری هم نیست، خودش یک سبک جدید در کنار عرفان های تازه است.

همین که شاهدیم، هر وقت اوضاع سیاسی کشور در هم پیچیده می شود، و فشارها بیشتر، و نیاز هست که ما در جایی، نشانی از ایثار و فداکاری داشته باشیم، بلافاصله به تحلیل های حماسی از عاشورا روی می آوریم، خودش در این که ما چطور با این رویداد، به طور دلخواه رفتار می کنیم، شاهدی استوار است.

برخی هم تلاش می کنند، از عاشورا، دمکراسی استخراج کنند و آن را حرکتی علیه حکومت های استبدادی تفسیر نمایند. معلوم است که امام با ظلم در افتاده، اما تفسیر اینها بسیار متفاوت است. می توان احتمال داد که این چند روز از جنبش مبارزه با فساد در نهضت عاشورا هم سخن گفته شود. 

سوال فقیر این است: دامنه این استنباطهای مذهبی و سیاسی از یک رویداد تاریخی تا کجاست و ما چه اندازه حق داریم از این جنبش الهی این همه برداشت های سیاسی و اجتماعی و عرفانی ساختگی داشته باشیم؟ یک کسی باید عاشورا را از دست ما نجات دهد، و اجازه ندهد عظمت حسین بن علی علیه السلام، زیر سایه این تفسیرهای غلط قرار گیرد.





  تعداد بازديدها: 527


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سیدهادی خسروشاهی، که بود؟
یادداشتی از: عباس عبدی
واقعا مسئولین بیشتر به کرونا مبتلا شدند؟
استوری دردناک یکی از مبتلایان کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری /عکس
اقدام پسندیده میوه فروش اهوازی/ تصویر
کرونا سوت رکود را به صدا درآورد
شرایط استثنایی در بازارهای ایران
اسرائیل در کرانه باختری ۱۸۰۰ واحد مسکونی احداث می‌کند / ادعای وزیر جنگ اسرائیل: حتی یک وجب از خاک اسرائیل را به عرب‌ها نخواهیم داد
با وجود تعطیلی نماز جمعه در شهرهای بزرگ به خاطر کرونا؛
نماز جمعه در قم برگزار می شود / امام جمعه: سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه (س) / شورای سیاستگذاری، نماز جمعه قم را لغو کرد
شیوع کرونا در 56 کشور جهان و آمار جدید تلفات در چین
آشنایی باخیابان‌هایی در دنیاکه نام‌های ایرانی دارند
وزیر بهداشت در نامه‌ای به رهبر انقلاب:
با به زانو در آوردن کرونا جهانیان را شگفت‌زده خواهیم کرد
اطلاعیه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه درباره نماز جمعه این هفته کشور
رئیس جمهور درگذشت آیت الله خسروشاهی را تسلیت گفت
لیلة الرغائب به چه شبی می گویند و اعمال آن چیست؟
شکایت از صدر اعظم آلمان به دلیل احتمال همکاری این کشور در ترور سردار سلیمانی
پیام تصویری خطاب به جامعه پزشکی کشور؛
تشکر رهبر انقلاب از زحمات پزشکان و پرستاران در مبارزه با کرونا
یادداشتی از: دکتر محمود سریع القلم
آیا عصرِ روشنفکری پایان یافته است؟
در حاشیه بیانیه تولیت یکی از حرم‌های مطهر؛
جای امام خالی
به مناسبت درگذشت آیت الله خسروشاهی؛
حکم امام (ره) برای نمایندگی در وزارت ارشاد به سید هادی خسروشاهی
تسلیت سید حسن خمینی به آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
عبور کرونایی از آمریکا

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
غایبین غیر مسلمان ؟!!!
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
گام به گام به سوی مذاکره
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
آمریکایی و اسرائیلی نیستند
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
خباثت شیطانی
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
مجلس خودباوری
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
بهره گیری از ظرفیت ۸۰ - ۷۵ درصدی قهرکنندگان
حرم امام علی (ع) در نجف بسته شد
به همت آقای حاج حسن وفایی
احادیثی جاودان از امام محمد باقر (علیه السلام)
محسن طاهری، مداح، به دلیل ابتلا به کرونا در دوبی بستری شد
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
اولین فرار به جلو توسط کیهان نویسان کلید خورد
پیام تسلیت وزیر اطلاعات در پی درگذشت اخوی آیت الله حاج سید احمد حسینی خراسانی
کنایه روحانی به مجمع تشخیص:
آنها که بهانه دست آمریکا دادند، پاسخگوی موضع غیرکارشناسانه خود در مورد لوایح FATF باشند / FATF، عدم تصویب جمعی خارج از دولت و مجلس را بهانه قرار داد و مصوبه ای را خلاف مصالح ملت ایران صادر کرد
مصوبه شورای تامین استان قم؛
نمازهای جماعت و مراسمات مذهبی حرم حضرت معصومه (س) در قم تعطیل شد / ایجاد نرده‌های حائل اطراف ضریح
کرونا با بدن چه می‌کند؟
وزیر کشور:
میزان مشارکت در انتخابات در کل کشور ۴۲ درصد بود / مشارکت در شهر تهران ۲۵ درصد
۱۷ مورد ابتلا به کرونا در عراق شناسایی شد
شناسایی 2 ایرانی مبتلا به کرونا در امارات
جزییات عوارض آزادراه تهران - شمال
ویروس کرونا تا چند ساعت زنده می‌ماند؟


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 8660
تعداد بازدید دیروز: 16754
بازدید کل: 30640857
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.