امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 29 شهريور 1401 ساعت 23:07:22
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
نگرانی و تاسف شدید امام خمینی (ره) از جاهل هائی که نهی از منکر می‌کنند!

جماران؛ اشاره: امام‌ حضرت خمینی : "ناهی از منکر مانند طبیب مهربان و پدر دلسوزی است که همواره متوجه خیر و صلاح است و اقدامات او همه لطف و رحمت بر او و همه اجتماع است .. من حقیقتاً نگران هستم من نگران اسلام هستم ..آدم های جاهلی هستند که به خیال خودشان خدمت می کنند برای اسلام، لکن سرخود کارهایی می کنند که ضرر به حیثیت اسلام می خورد!"

به نام خدا

رخدادهای با پوشش امربمعروف و یا نهی از منکر دیده میشود که با مبانی دینی و انگاره های انسانی قابل جمع نبوده و نیست!

در اینجا ضروری است؛ هر زمانی که عده ای با پوشش نهی از منکر دست به خشونت زده و "حق الناس" را پای مال اهداف سیاسی و یا ایدئولوژی افراطی خود میکنند ، باید این فضیلت انسانی و اسلامی بنام نهی‌از منکر شناسایی مجدد قرار گرفته و از حریم دین محافظت شود. 

مطالب مهم خود را در چند مطلب تقدیم میکنم؛

۱ ) "هویت" اصلی امربمعروف و نهی از منکر طبق احادیث ؛ " منهج الانبیاء و طریق الصالحین" است ، یعنی همان روش زیبایِ تعامل و برخوردِ انبیاء و خوبان عالَم  با انسان ها بوده و غیر ازاین هرچه بنام نهی از منکر باشد از ساحت"فقه"جداست و بردن نهی ازمنکر به"سلاخی"است!

۲ ) در وجوب و ضرورت نهی از منکر تردیدی نیست، تا جائیکه حضرت امام (ره) آن را «اشرف فرائض» دانسته و انکار آن را در صورت توجه و التفات محکوم به کفر می‌دادند. (تحریر الوسیله) 

تصریحات آیات قرآن و انبوه روایات در این مقام کفایت می­کند. (ر.ک وسائل، جلد۱۶) 

۳ )  در مورد مشروط بودن این واجب الهی، هیچ یک از محدثین و مجتهدین ظن به خلاف ندارند ، یعنی امربمعروف و نهی از منکر واجبی است که در صورت وجود شرائط ؛ واجب میشود و در صورت فقدان شرائط ؛ اصلا واجب نخواهد بود . (ر.ک جواهر جلد۲۱)

۴ ) امامان (ع) و بالتبع آنان فقهاء برای نهی از منکر سه مرحله تعریف کرده اند که به ترتیب هم هست یعنی تا مرحله اول عملی نشود ، نوبت به مرحله بعدی نمیرسد .

بگذریم که در همین جا ؛ خیلی هااشتباه میکنند ونهی از منکرشان ، نهی از منکری که در دین تعریف شده نیست! 

اول ؛ «انکار قلبی» یعنی از درون صادقانه از آن منکر خود بشخصه مبرا باشیم واین حالت درونی است وبا "بازی و خدعه" هماهنگ نیست.

دوم ؛ مرحله«تذکر زبانی»است که باید واقعا "تذکر"باشد نه "تحکّم".

اگر آن دو روش نتیجه بخش نبود ، نوبت به مرحله آخر «اقدام عملی» میرسد.

به معنای پیش قدم شدن در راه خیر و صلاح است که ناهی از منکر  باید با عمل و رفتار شایسته خود که فاقد  هر گونه منکری باشد ، نه اینکه به بهانه نهی از منکر تعدی به مال و عرض و آبرو مردم کند تا چه برسد به اقدامی که موجب آسیب شود! 

صاحب جواهر در جلد۲۱ کتابش تصریح میکند: «از مؤثرترین اقدامات عملی در راستای نهی ازمنکرآن است که سکّان داران دین و متولیان اموردینی ، خود به واجبات حتی مستحبات جامه عمل پوشانده و از هر گونه حرامی وحتی مکروهی مبرا باشند و باطن خود را آراسته به کمالات معنوی و پیراسته از بداخلاقی هاباشند».

۵ ) تحقق این واجب الهی نیاز به؛ «تعقل و برنامه ریزی» دارد. 

برای انجام نهی از منکر حتما"عقل" لازم است ، استاد مطهری گوید: «منکرها کلاف در هم پیچیده­ای است که با سر انگشت تدبیر و عقل آنهم بوسیله عده ­ای (نه یک نفر) باز می شود». 

لذا فقهاء فتوا داده اند نهی ازمنکر بر افراد فاقد تدبیر واجب نیست. چون نهی کننده فاقد شرایط؛چیزی غیرازافراط و نابسامانی ایجادنمیکند.

۶ ) آنچه تقدیم داشتیم‌ تبیین کننده حدود دینی است که در قرآن از آن به «حدود الله» نام برده شده و تجاوز از ضوابط الهی ؛ خروج از حدود الله است ، و چون خروج از عدالت است ، معنای ظالم محقق خواهد شد و در نتیجه همین شخص آمربمعروف و ناهی از منکر که وجه دینی به کار خود میداد ، میشود یک ظالم تمام عیار ! در قرآن فرمود : « و من یتعد حدود الله فاولئک هم الظالمون»  [بقره ۲۲۹] و هر ظالمی قبل از اینکه به دیگری آسیب وارد کند خود را تباهِ ستم خویش کرده است : «و من یتعدّ حدود الله فقد ظلم نفسه»[طلاق ۲] 

۷ ) نهی منکر نباید باعث بی دینی شود چرا که برخی درنهایت "افراط" این فریضه الهی را مستمسکی برای جوش و خروش، لعن و نفرین، زور و زدن قرار داده اند ! و با برنامه ریزی و تدوین شرح وظائف و روشن بودن خط قرمزها در نهی از منکر شاید بتوان مانع از جسارت و خسارت به دین و حق الناس شد .

استاد مطهری ؛ از نهی از منکرهایی که در کمال افراط و خارج از موازین دینی و انسانی انجام میشود به «رجّاله بازی و شرارت و ماجراجوئی» نام میبرد !

۸ ) غیر قابل انکار است که با یک زشتی نباید و نمیتوان جلوی زشتی دیگر را گرفت. ناهی از منکر، حق استفاده از هر روشی که مذموم و یا حرام باشد را ندارد.

قاعده اصولی باب تزاحم بنام "دفع افسد به فاسد"اگر هم درست باشد که البته محل تردید است ، ونیز اگر مشمول باب امر بمعروف شود که نمیشود چون در این قاعده سخن از "دفع" است نه "نهی" ، بازهم در نهی ازمنکر جاری نیست. پس نمیتوان با یک زشتی جلوزشتی را گرفت. 

امام خمینی ؛ به صراحت هر گونه اهانت و دروغ و هر فعل حرامی را برای نهی از منکر به شدت حرام اعلام کرده (ر.ک : تحریر الوسیله) و در مورد رفتار تند و بی ضابطه حکومتی تان فرموده : 

"من حقیقتاً نگران هستم من نگران اسلام هستم ... آدم های جاهلی هستند که به خیال خودشان خدمت می کنند برای اسلام، لکن «سرخود» کارهایی می کنند که ضرر به حیثیت اسلام می خورد، ... اصلاً موازین تو کار نیست، همان طوری که در رژیم سابق بدون میزان اسلامی و شرعی عمل می کردند، حالا هم بدون میزان شرعی و عقلی عمل می کنند،  و این تأسف بسیار دارد". (صحیفه امام ، ج ۱۱ص۳۱۲)

از فقهاء معاصر استاد بزرگوارما آیت الله  شبیری؛ صریحا نفیِ نهی منکری نموده اند که با منکر دیگری بخواهدانجام شود، و تصریح میفرماید: "استفاده از برخورد فیزیکی برای نهی ازمنکر خود منکری بزرگتر است و هر کاری که موجب آسیب به اعتقادات مردم شود یقینا از معاصی کبیره است."

بجاست متذکر شوم ؛ استاد مطهری یاد از رفتار گروهی میکند که به اسم نهی از منکر ، مرتکب چندین معصیت کبیره میشدند و چنین‌ مینویسد :

« برخی ازپشت بام چندین خانه عبور می کردند تا وارد خانه­ای شده و به صورت عروس چک می زدند... این نهی ازمنکرها خودش منکر بود!»

تردیدی نیست که چنین نهی از منکرهایی نامی غیر از "جنایت" نداشته و ندارد.

۹ ) سوال مهم این است چرا برخی نهی از منکر را به سلاخی میبرند ؟ 

دو علت اساسی در اینجا مطرح است:

اول) دخالت قدرت ها و اغراض سیاسی!

دوم) روحیه عیب جوئی و رنجاندن مردم و ماجراجوئی و انتقام گیری !

۱۰ ) باعث تاسف بسیار عمیق است که چگونه از یک واجب مشروط که حدود آن به عنوان "حدودالله" مشخص است و طریقه انبیاء بوده ، احیانا جنایت زائیده شود و به نام دین عرصه شود !

استاد مطهری است مینویسد:

«ای نهی از منکر چه جنایت ها که به نام تو نشد!  نمیدانم از نهی از منکرهای نشده بیشتر باید متاسف بود ، یا از نهی از منکر های شده که خودشان منکر بودند؟! » 

در حالیکه امام خمینی از نهی از منکر اینچنین نام برده :

«ناهی از منکر مانند طبیب مهربان و پدر دلسوزی است که همواره متوجه خیر و صلاح است و اقدامات او همه لطف و رحمت بر او و همه اجتماع است. ناهی از منکر همه قصدش خداست و ذره­ای هوای نفسانی و حس برتری جوئی و خودنمائی در وجود او دیده نمی شود». (تحریر الوسیله)

۱۱ ) خشونت و آسیب زدن به افراد و یا به حیثیت "اسلام" با نام نهی از منکر ؛ خارج از دین است . و توجیه به "قانونی" بودن ، غیر قابل قبول است . چون اصلا چنین قانونی وجود ندارد و نمیتواند وجود داشته باشد؛ خشنونت به هر اسمی ؛ حتا اسم های مقدس و ممدوحی مانند ؛ معروف و ارشاد و ..  ، چون متکی به تئوری های دینی نیست و بر خلاف اکثریت است ، هیچ گونه پیشتوانه تئوری و حقوقی ندارد .

۱۲ ) مطلب مهمی دیگر ؛ اثر معکوس نهی از منکرهای خارج از ضوابط دینی و عرفی است که ناهی جاهل ؛ با اصرار بر نهی ازمنکر در جایی که هیچ زمینه ای وجود ندارد ، آن هم با توسل به زور فیزیکی ؛ باعث توسعه فساد میشود !

در این موضوع سخن استاد بزرگوارمان آیت الله جوادی آملی که در درس ایراد نمودند خواندنی است که فرمودند : "این آشفته بازار بودنِ مساله حجاب و عفاف با فشار سرنیزه حل نمی‌شود، از راه دیگری فساد را توسعه می‌دهند . فرض با فشار انسان این روسری را  یک قدری جلو بیاورد، این که عفاف و حجاب نیست! این، آن فساد را جلوگیری نمی‌کند! ازدواج است که جلوگیری می‌کند. با بگیر و ببند، حداکثر ممکن است ظاهر حفظ شود."

توسعه فساد بی حجابی و حتا بی عفتی بر اساس روش های غلط بنام نهی ازمنکر ؛ قطعا گناه غیر قابل توجیه و چه بسا نابخشودنی خواهد بود ؛ چرا که تنها به تعبیر حضرت استاد ایجاد توسعه فساد میکند ، بلکه تعرض به حریم "ناموس شرع الاهی" است .





  تعداد بازديدها: 58


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
کنایه تند علیرضا قزوه به مهران مدیری: صدا و سیما نبود در پایین برره باید بز می‌چراندی
دادستان ساری:
دستگیری چند عضو داعش و کومله در اغتشاشات اخیر/ ۴۵۰ آشوبگر بازداشت شدند
طی بیانیه ای مطرح شد؛
آیت‌الله العظمی نوری همدانی: مسئولان به خواسته‌های مردم گوش دهند و مشکلات آن‌ها را حل نمایند/ مردم هیچ‌گاه خواهان تخریب بیت‌المال و اهانت به مقدسات و ایجاد ناامنی نیستند
یادداشتی از: سید حمید محمدیان
در حاشیه تجمعات و اعتراضات پراکنده اخیر/ آمریکایی‌ها از «پهلوی بازی» روی گردان شده‌اند؟
قیام تهرانی‌ها علیه آشوب و اغتشاش میلیونی شد / عظمت جمعیت همه را شگفت‌زده کرد
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
نفرت و خشونت
اطلاعیه:
برگزاری مراسم سالگرد شهادت حضرت امام رضا (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
گزارش تصویری:
مراسم عزاداری شب 28 صفر در هیئت انصارالخمینی (ره) 1401/7/2
امام جمعه خرم‌آباد:
حجاب یک واجب شرعی است؛ نباید کنار گذاشته شود / اگر بخواهیم عقب نشینی کنیم دشمنان نیز گستاخ‌تر خواهند شد
یادداشتی از: احمد مسجدجامعی
نکات نادیده در قیام مختار
سپاه:
مراکز استقرار گروهک‌های ضد انقلاب در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادیم / ساکنان محلی از محل استقرار گروهک‌ها فاصله بگیرند/ این گروهک‌ها در روز‌های گذشته، برخی پایگاه‌های مرزی ایران را مورد حمله قرار داده بودند
یک منبع آگاه امنیتی:
بیش از ۱۲۰۰ نفر از عاملان مؤثر در اتفاقات اخیر شناسایی شده‌اند
دستورات رئیس قوه قضاییه پیرامون نحوه برخورد با عوامل اغتشاشات اخیر
یادداشت:
مرزهائی که باید مشخص شوند
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
جماعت ساکت در برابر تخلف یا فساد مالی ۹۲ هزار میلیارد تومانی
نرخ تورم شهریورماه با ۲.۲ درصد رشد به ۴۲.۱ درصد رسید
اوکراین: تصمیم گرفتیم اعتبارنامه سفیر ایران را پس بگیریم
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
نگرانی و تاسف شدید امام خمینی (ره) از جاهل هائی که نهی از منکر می‌کنند!
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
جای خالی حاج قاسم!
میزگرد «بازخوانی پرونده جنگ؛ علل، شروع و تداوم»؛
ارتش و سیاسیون ایران برای جلوگیری از آغاز جنگ با عراق چه کردند؟/ سخنانی از حسین علایی، فرهاد درویشی، جعفر شیرعلی نیا و غلامعلی رجایی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
نفرت و تباهی
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
عناصر نفوذی پروژه شکدم
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
دیکتاتور صالح
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
درگذشت «مهسا امینی» دل همه انسان‌های مؤمن و حق‌طلب را به درد آورده/ امنیت فرهنگی و دینی نباید به‌دست پلیس باشد/ دختری 20 ساله که از شهرستان می‌آید تا چند روز مهمان باشد هرگز به فکر اختلال اجتماعی نیست
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
شهدای معظم محله فلاح
انتصاب اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام
جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس چهارشنبه با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
نگرانی و تاسف شدید امام خمینی (ره) از جاهل هائی که نهی از منکر می‌کنند!
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
جهالت و گمراهی، آفت بزرگ انقلاب و نظام
رییس پلیس تهران:
استفاده از نیروهای بسیج در گشت‌های ارشاد صحت ندارد/ ماموران پلیس امنیت اخلاقی درخصوص نحوه رفتار با مردم آموزش می‌بینند
مخالفت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با هرگونه تغییر در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان
هشدار روسای سازمان‌های نظام پزشکی و نظام پرستاری نسبت به مهاجرت پزشکان و پرستاران
وزارت اطلاعات:
حضور در تجمعات غیرقانونی موجب تعقیب قضایی می‌شود
سفیر ایران در عراق اعلام کرد:
درگذشت حدود 100 ایرانی در راهپیمایی اربعین امسال در عراق
پدر مهسا امینی:
سوءاستفاده‌کنندگان دلسوز ما نیستند - قول رسیدگی رئیس جمهور قوت قلب ما بود
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
جماعت ساکت در برابر تخلف یا فساد مالی ۹۲ هزار میلیارد تومانی
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده پیشین مجلس:
حلقه مفقوده اجرای سیاست‌های کلی، تنش‌زدایی در خارج و توجه به توسعه در داخل است
مقتدی صدر بالاخره دیدار با هیات سه جانبه را پذیرفت
مذاکرات اسرائیل و بحرین برای توافق تجارت آزاد / هشدار تل آویو به شهروندانش: مواظب حملات ایران باشید
دیدار جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس با رهبر انقلاب


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 24435
تعداد بازدید دیروز: 38921
بازدید کل: 50538439
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.