امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 21 شهريور 1401 ساعت 23:04:22
اُلیگارشی چیست؟

الیگارشی شکل فاسد آریستوکراسی بود. یعنی "حکومت بد یک گروه کوچک" بود. در حکومت الیگارشیک، حاکمان فاسد جامعه را به سمت فساد و تباهی سوق می‌دهند.

  عصر ایران - الیگارشی (Oligarchie) واژه‌ای است که قدمتش به یونان باستان (آتن) بازمی‌گردد و در فلسفۀ سیاسی افلاطون و ارسطو در توصیف حکمرانی یک گروه کوچک و فاسد به کار رفته است.

   افلاطون و ارسطو در تقسیم‌بندی حکومت‌ها، آن‌ها را به دو نوع خوب و بد تقسیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند. به طور ساده باید گفت که این دو فیلسوف، حکومت خوب را در خدمت تحقق عدالت و فضیلت می‌دانستند و حکومت بد را هم نافی فضیلت و عدالت.

  حکومت خوب از یک‌سو مبتنی بر فضیلت است، از سوی دیگر فضیلت‌پرور است. حکومت بد هم مبتنی رذیلت است و طبیعتا رذیلت‌پرور.

   مطابق تقسیم‌بندی افلاطون و ارسطو، حکومت‌ها (چه خوب چه بد) ممکن است در اختیار یک فرد، یک گروه و یا عموم مردم باشند. مراد از "گروه" طبیعتا بخش کوچکی از مردم است که با ویژگی خاصی، از سایر مردم متمایز می‌شوند.

   بنابراین وقتی گفته می‌شود الیگارشی یعنی حکم‌رانی یک "گروه کوچک فاسد"، واژۀ "کوچک" در این عبارت حشو است و می‌توان آن را به کار نبرد.

  آریستوکراسی، حکم‌رانی اشراف بود که اگرچه عموم شهروندان نبودند ولی بالاخره فضائلی داشتند از نظر افلاطون و ارسطو. بنابراین آریستوکراسی مصداق "حکومت خوب" بود، اما حکومت خوب یک گروه از مردم نه همۀ مردم.

  الیگارشی اما شکل فاسد آریستوکراسی بود. یعنی "حکومت بد یک گروه کوچک" بود. در حکومت الیگارشیک، حاکمان فاسد جامعه را به سمت فساد و تباهی سوق می‌دهند اما حکومت آریستوکراتیک، اگرچه دموکراتیک نیست، ولی حاکمانش فاسد نیستند و مردم را نیز به فساد نمی‌کشانند.

  در عمل بسیاری از حکومت‌های الیگارشیک، قرار بوده آریستوکراتیک باشند. یعنی یک گروه اجتماعی خاص، مدعی فهم و فضیلت بیشتر نسبت به مردم عادی بوده و به همین دلیل حکم‌رانی را حق انحصاری خودش می‌‌دانسته و قبل از تصاحب قدرت، به مردم وعده می‌داده که حکمرانی ما به سود شماست؛ یعنی زندگی بهتری برای شما رقم می‌زند و فضائل اخلاقی شما را نیز تقویت می‌کند و افزایش می‌دهد.

  اما این گروه کوچکِ مدعیِ حقِ حاکمیت، اگر اساسا فاسد باشد یا فاسد شود، نمی‌تواند "حکم‌رانی خوب" پیشه کند.

   بنابراین داوری دربارۀ اینکه یک حکومت آریستوکراتیک است یا الیگارشیک، تا حد زیادی یک "داوریِ پسینی" است. یعنی باید عملکرد حکومت را دید و سپس دربارۀ آن حکم صادر کرد. اینکه اشراف جامعه در مسند قدرت باشند، لزوما حکومت آن‌ها را آریستوکراتیک نمی‌کند؛ زیرا اگر حکومت اشراف فاسد و ستمگر از آب درآید، طبیعتا آن‌ها به جای آریستوکراسی، الیگارشی برپا کرده‌اند.

  در جهان قدیم، سواد و آموزش عمدتا نصیب اعضای خانواده‌ها و طبقات اشرافی می‌شد. بنابراین این افراد سواد بیشتری نسبت به مردم عادی داشتند و چون رفاه بیشتری هم داشتند و از دوران کودکی با جدیت و تحت تعلیم و تربیت قرار می‌گرفتند، سطح اخلاقی بالاتری هم نسبت به عامۀ مردم داشتند. یا دست کم خودشان چنین می‌اندیشیدند.

   بنابراین وقتی گروهی از اشراف جامعه حکومت تاسیس می‌کرد، انتظار می‌رفت که حکم‌رانی‌شان در مجموع عادلانه و اخلاقی باشد. اما اگر این طور نمی‌شد، حکومت اشرافی، الیگارشیک می‌شد.

ب  ه غیر از اشراف، روحانیان هم چه در جهان قدیم و چه حتی در سده‌های اخیر در اروپا، از موقعیت ممتازی برخوردار بودند. یعنی تعلیم و تربیت جدی‌تری نسبت به عامۀ مردم نصیب‌شان می‌شد و در مجموع "اشرافیت فکری" را در کنار سایر اشرافیت‌ها (نظامی و تجاری و مالی) تشکیل می‌دادند.

  هر یک از این گروه‌های اشرافی، اگر در جایی حکومت تاسیس می‌کرد، اگر حکومتش فاسد از آب درمی‌آمد، عملا یک الیگارشی تاسیس کرده بود. البته این وضع معمولا طی روند و تدریجا شکل می‌گرفت.

   یعنی به مرور زمان، یک حکومت آریستوکراتیک (اشرافی) یا یک حکومت تئوکراتیک (مثل حکومت روحانیان مسیحی در عصر استیلای کلیسا) گرفتار فساد می‌شد و ماهیتا بدل می‌شد به "حکومت یک گروه کوچک فاسد"؛ گروه کوچکی که به دلیل سواد یا رفاه یا احساس حقانیت، حکمرانی را حق خودش می‌دانست نه حق عموم مردم (یا نمایندگان مردم).

   احساس برتری اشرافیت و پاپ‌ها نسبت به عامۀ مردم و در نتیجه نقدناپذیری آن‌ها، دلیل اصلی استحالۀ حکومت‌های آریستوکراتیک و تئوکراتیک به حکومت‌های الیگارشیک بود.

   هر چند که برخی از فیلسوفان و عالمان سیاست معتقدند حکومت‌های آریستوکراتیک و تئوکراتیک جهان قدیم و قرون وسطی را باید ذاتا الیگارشیک دانست؛ چراکه حاکمان این حکومت‌ها تنها لفظا مدعی تحقق عدالت و فضیلت بودند ولی عملا فقط در خدمت منافع گروهی اندک‌شمار (یعنی اشراف جامعه و یا پاپ‌ها و اسقف‌ها) بودند و منافع و خیر عمومی برایشان اهمیتی نداشت.   





  تعداد بازديدها: 73


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
کنایه تند علیرضا قزوه به مهران مدیری: صدا و سیما نبود در پایین برره باید بز می‌چراندی
دادستان ساری:
دستگیری چند عضو داعش و کومله در اغتشاشات اخیر/ ۴۵۰ آشوبگر بازداشت شدند
طی بیانیه ای مطرح شد؛
آیت‌الله العظمی نوری همدانی: مسئولان به خواسته‌های مردم گوش دهند و مشکلات آن‌ها را حل نمایند/ مردم هیچ‌گاه خواهان تخریب بیت‌المال و اهانت به مقدسات و ایجاد ناامنی نیستند
یادداشتی از: سید حمید محمدیان
در حاشیه تجمعات و اعتراضات پراکنده اخیر/ آمریکایی‌ها از «پهلوی بازی» روی گردان شده‌اند؟
قیام تهرانی‌ها علیه آشوب و اغتشاش میلیونی شد / عظمت جمعیت همه را شگفت‌زده کرد
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
نفرت و خشونت
اطلاعیه:
برگزاری مراسم سالگرد شهادت حضرت امام رضا (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
گزارش تصویری:
مراسم عزاداری شب 28 صفر در هیئت انصارالخمینی (ره) 1401/7/2
امام جمعه خرم‌آباد:
حجاب یک واجب شرعی است؛ نباید کنار گذاشته شود / اگر بخواهیم عقب نشینی کنیم دشمنان نیز گستاخ‌تر خواهند شد
یادداشتی از: احمد مسجدجامعی
نکات نادیده در قیام مختار
سپاه:
مراکز استقرار گروهک‌های ضد انقلاب در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادیم / ساکنان محلی از محل استقرار گروهک‌ها فاصله بگیرند/ این گروهک‌ها در روز‌های گذشته، برخی پایگاه‌های مرزی ایران را مورد حمله قرار داده بودند
یک منبع آگاه امنیتی:
بیش از ۱۲۰۰ نفر از عاملان مؤثر در اتفاقات اخیر شناسایی شده‌اند
دستورات رئیس قوه قضاییه پیرامون نحوه برخورد با عوامل اغتشاشات اخیر
یادداشت:
مرزهائی که باید مشخص شوند
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
جماعت ساکت در برابر تخلف یا فساد مالی ۹۲ هزار میلیارد تومانی
نرخ تورم شهریورماه با ۲.۲ درصد رشد به ۴۲.۱ درصد رسید
اوکراین: تصمیم گرفتیم اعتبارنامه سفیر ایران را پس بگیریم
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
نگرانی و تاسف شدید امام خمینی (ره) از جاهل هائی که نهی از منکر می‌کنند!
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
جای خالی حاج قاسم!
میزگرد «بازخوانی پرونده جنگ؛ علل، شروع و تداوم»؛
ارتش و سیاسیون ایران برای جلوگیری از آغاز جنگ با عراق چه کردند؟/ سخنانی از حسین علایی، فرهاد درویشی، جعفر شیرعلی نیا و غلامعلی رجایی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
نفرت و تباهی
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
عناصر نفوذی پروژه شکدم
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
دیکتاتور صالح
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی:
درگذشت «مهسا امینی» دل همه انسان‌های مؤمن و حق‌طلب را به درد آورده/ امنیت فرهنگی و دینی نباید به‌دست پلیس باشد/ دختری 20 ساله که از شهرستان می‌آید تا چند روز مهمان باشد هرگز به فکر اختلال اجتماعی نیست
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
شهدای معظم محله فلاح
انتصاب اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام
جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس چهارشنبه با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
نگرانی و تاسف شدید امام خمینی (ره) از جاهل هائی که نهی از منکر می‌کنند!
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
جهالت و گمراهی، آفت بزرگ انقلاب و نظام
رییس پلیس تهران:
استفاده از نیروهای بسیج در گشت‌های ارشاد صحت ندارد/ ماموران پلیس امنیت اخلاقی درخصوص نحوه رفتار با مردم آموزش می‌بینند
مخالفت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با هرگونه تغییر در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان
هشدار روسای سازمان‌های نظام پزشکی و نظام پرستاری نسبت به مهاجرت پزشکان و پرستاران
وزارت اطلاعات:
حضور در تجمعات غیرقانونی موجب تعقیب قضایی می‌شود
سفیر ایران در عراق اعلام کرد:
درگذشت حدود 100 ایرانی در راهپیمایی اربعین امسال در عراق
پدر مهسا امینی:
سوءاستفاده‌کنندگان دلسوز ما نیستند - قول رسیدگی رئیس جمهور قوت قلب ما بود
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
جماعت ساکت در برابر تخلف یا فساد مالی ۹۲ هزار میلیارد تومانی
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده پیشین مجلس:
حلقه مفقوده اجرای سیاست‌های کلی، تنش‌زدایی در خارج و توجه به توسعه در داخل است
مذاکرات اسرائیل و بحرین برای توافق تجارت آزاد / هشدار تل آویو به شهروندانش: مواظب حملات ایران باشید
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده پیشین مجلس:
حلقه مفقوده اجرای سیاست‌های کلی، تنش‌زدایی در خارج و توجه به توسعه در داخل است
مقتدی صدر بالاخره دیدار با هیات سه جانبه را پذیرفت


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 23579
تعداد بازدید دیروز: 38921
بازدید کل: 50537583
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.