امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 28 دي 1400 ساعت 22:25:42
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
چشم ها را باید شست.../ مکتب اخلاقی امام، واحد است

نقدی بر مصاحبه اخیر سعید حجاریان؛

پایگاه خبری جماران: دکتر سعید حجاریان اخیرا در شماره ۸ مجله «حیات معنوی»، مصاحبه ای دارند که با عنوان «چرخش‌های سه‌گانه نظریه اخلاق امام خمینی» منتشر شده است. از نظر من که سالهاست اندیشه امام راحل موضوع پژوهش هایم بوده، این سخن،  نه تنها کامل نیست بلکه از صحت نیز برخوردار نمی باشد. در این نقد مختصر سعی می کنم ابتدا مدعای ایشان را در جملاتی مورد اشاره قرار دهم و سپس آن را نقد کنم. اما قبل از هر چیز لازم است اشاره کنم که هنوز هم از ظلمی که بر حجاریان رفته ،متأثرم و با شناختی از آثار او دارم ،معتقدم چه بسیار  «علم و دانش کشورمان» می توانست ، از وجود او بهره بیشتر ببرد. 

الف)مدعای حجاریان [ تمام آنچه خواهم آورد، برگرفته از عبارات ایشان است]

۱- ادعای من این است که ، نظریه اخلاق امام خمینی تدریجاً میل به عرفی شدن پیدا کرده است.

۲-نظریه اول امام:امام خمینی در نقطه‌ای از زیست خود، به مکتب ارسطو و بحث فضیلت‌گرایی گرایش داشته است. دال محوری این برش از زندگی ایشان اعتدال است. 

۳-«اعتدال» ، مورد اشاره ارسطو ست. ارسطو اعتقاد داشت که خصائل بشر، وجوه افراطی و تفریطی دارند. مثلا شجاعت را حد وسط تهور و جبن تعریف می‌کند یا سخاوت را نقطه‌ای میان بذل و بخل قرار می‌دهد

۴-نظریه دوم امام: امام در مقطعی دیگر… می‌گوید: «ما مأمور به تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه». این سخن مطابق با وظیفه‌گرایی کانتی است که در آن از تبعات امور چشم پوشیده می‌شود.

۵-نظریه سوم امام :در مرحله آخر، امام خمینی به نقطه‌ای می‌رسد که حفظ نظام را اوجب واجبات می‌داند؛ یعنی به اخلاق نتیجه‌گرا یا پیامدگرا گرایش پیدا می‌کند. این رهیافت اخلاقی که جان استوارت میل چهره شاخص آن است، بر نتیجه فعل متمرکز است و نه فعل و فاعل.

۶-بنابراین می‌توانیم بگوییم ایشان سه رهیافت اخلاقی را پشت سر گذاشته که به ترتیب دینی، نیمه‌دینی-نیمه‌سکولار و سکولار است.

ب) نقد سخنان حجاریان

بر سخنان ایشان از سه جهت نقدهایی را می توان وارد کرد. 

۱-نقد ساختاری:

اینکه حجاریان ،مکتب اعتدلال در اخلاق را فضیلت گرایی خوانده ، قابل مناقشه است. . 

در توضیح مطلب فقط اشاره می کنم که در فلسفه اخلاق به سه مکتب اصلی در حوزه اخلاق اشاره می شود

یک )نتیجه گرایی که در آن کار درست آن کاری است که نتیجه بهتری دارد

دو)وظیفه گرایی که در آن کار درست آن است که خود کار درست است

سه) فضیلت گرایی که در آن کار درست آن است که فاعل آن خوب است.

و از سوی دیگر اخلاق گاه به صورت «سه وجهی» تقریر می شود و لذا کار اخلاقی ، کاری است که دور از افراط و تفریط باشد و اصطلاحا از اعتدال برخوردار باشد. و گاه به صورت «دو وجهی» تقریر می شود و در مقابل کار بد ،کاری خوب قرار می گیرد. 

[ به صورت سر بسته اشاره می کنم که حضرت امام در کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» به صراحت از اخلاق دو وجهی دفاع می کنند. اگر چه در برخی دیگر از نوشته های خود به اخلاق سه وجهی هم نظر دارند. ]

با توجه به این دو نکته می توانیم بگوییم: اینکه حجاریان مدعی است «کسانی که اخلاق را بر اساس اخلاق اعتدال می دانند همه فضیلت گرا هستند» احتمالا سخنی ناتمام و غیر صحیح است. توجه شود که «اخلاق اعتدال» می تواند با هر یک از سه مکتب اخلاقی منطبق باشد.. هر چند انطباق آن بر مکتب نتیجه گرایی با تلاش بیشتری همراه است. 

۲- نقد انطباقی:

اینکه آیا از آن دو جمله معروف امام[ که به آن اشاره خواهیم کرد] می توان نتیجه مورد نظر حجاریان را استفاده کرد ،نیز به شدت مورد تأمل است. 

در توضیح مطلب هر یک از دو جمله را به طور مجزا مطرح می کنیم. 

جمله اول: «ما مأمور به تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه»

مشکل استدلال حجاریان در برداشت اشتباه از لفظ «نتیجه» و لفظ «وظیفه» است. توجه شود که «هدف و نتیجه» در واقع یک چیز هستند ،با این فرق که آدمی قبل از انجام فعل ،هدفی را دنبال می کند( علت غایی) و بعد از انجام فعل به نتیجه می رسد(غایت). پس هدف ،«نتیجه قبل از عمل» است و نتیجه ،«هدف بعد از عمل» است.  اما لفظ «وظیفه» در این کلام امام ،هیچ ربطی با آنچه در «وظیفه گرایی» مطرح می شود،ندارد. چراکه در تمام مکاتب اخلاقی سخن از وظیفه در میان است. یعنی حتی مطابق مکتب نتیجه گرایی هم انسان دارای وظیفه اخلاقی است. و البته وظیفه اخلاقی او آن کاری است که بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. 

با توجه به این مطلب می توان گفت که مراد امام آن است که «انسان باید به وظیفه خود عمل کند ولی اگر نتیجه مورد نظر بر آن کار مترتب نشد ، ضرری به اخلاقی بودن عمل وارد نمی شود» اما اینکه چه چیزی وظیفه ماست ، بحثی دیگر است. پس ممکن است کسی نتیجه گرا باشد و بگوید « وظیفه ما کاری است که فکر  می کنیم بیشترین نتیجه خوب را در پی دارد. پس باید آن را انجام دهیم ولی اگر عمل ما به نتیجه مورد نظر نرسید ، ما به وظیفه خود عمل کرده ایم.» 

پس این جمله امام با همه مکاتب اخلاقی قابل انطباق است.

دقت کنید که «نتیجه» در کلام امام در معنای مصطلح خود به کار رفته ولی این کلمه در «نتیجه گرایی» به معنای «هدف» است. به عبارت دیگر مطابق نتیجه گرایی «کار اخلاقی کاری است که قبل از اقدام به آن، «هدف از آن کار » نفع بیشتر باشد.»

اما جمله دوم:«حفظ نظام را اوجب واجبات است»

مشکل اصلی استدلال حجاریان آن است که ایشان « حفظ نظام» را به عنوان «نتیجه» لحاظ کرده اند. در حالیکه می تواند این کار به عنوان «وظیفه» ،اوجب واجبات باشد. به عبارت دیگر  در همه اعمال ، همانطور که می توان گفت« این کار واجب است چون نتیجه آن حفظ نظام است» می توان گفت که «این کار واجب است چون وظیفه ما حفظ نظام است.» و همینطور می توان گفت که« این کار واجب است چون فضیلت چنین اقتضا می کند.». 

۳- نقد استنتاج:

اگر همه سخن حجاریان را بپذیریم نمی توانیم نسبت به نتیجه نهایی وی اعتراض نداشته باشیم. آنجا که می نویسد:«بنابراین می‌توانیم بگوییم ایشان سه رهیافت اخلاقی را پشت سر گذاشته که به ترتیب دینی، نیمه‌دینی-نیمه‌سکولار و سکولار است.»

دقت کنید که مطابق ادعای حجاریان امام ابتدا فضیلت گرا بوده و سپس وظیفه گرا شده و در نهایت نتیجه گرا گردیده است. و این در حالی است که اگر همین سیر هم واقعا موجود بوده باشد(که نیست)، اخلاق دینی که متعارفا ،اخلاقی وظیفه گراست ، در میانه سیر ایشان قرار دارد و نه اینکه در آغاز بوده باشد.





  تعداد بازديدها: 1385


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پزشکیان : امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ این موضوع با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ عکس خواهد داد
واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»؛
مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
با دعوت از وزرای اقتصاد و صمت به مناظره تاکید شد؛
فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
به مناسبت اولین روز از هفته کار و کارگر
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران
سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
به بهانه ی چهلمین سالگرد شهادت
مثنوی " علمدار بسيج " در وصف شهيد بزرگوار احمد دلاكه (دالکه) سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
نماز را در هر حال و حالتی بجا آوریم
گزارش تصویری:
بمناسبت 5 اردیبهشت، چهلمین سالگرد شهادت یار دیرین، شهید والامقام احمد دالکه
یادداشت:
ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان‌:
نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است
یادداشتی از: حجه الاسلام هادی سروش
چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!
آمار تکان دهنده از 200 روز جنگ و نسل‌کشی در نوار غزه
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت آیت الله ملکوتی/منادی شفاف سازی در تولیت
یادداشت:
آمریکا و نکبت وابستگی به صهیونیسم
روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه : مسجد را در تقابل با نهادهای دیگر قرار دادن، اعتبار نهاد دین را افزایش نمی‌دهد
گزارشی از خانم یاسمین طالقانی:
سکوت رئیسی و احمدی‌نژاد!
سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم
خانه به دوشی اکثریت مردم ایران!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشت:
تنها راه تامین ثبات در منطقه
یونیسف: غزه خطرناک‌ترین مکان برای کودکان است
پیام تسلیت سید حسن خمینی به محسن مهرعلیزاده
گزیده ی یادداشتی از حاج حسن وفایی
خرمشهر تا باران پهپاد و موشکی
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
خدا، انسان، جهان
ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
اعزام ۸۷ هزار زائر در عملیات حج تمتع/ ۱۸ فرودگاه معین حج هستند
جزئیات اعزام حج عمره از ۳ اردیبهشت
نگاه دولت های عربی به درگیری ایران و اسراییل
پیام تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی به مناسبت قهرمانی در آسیا
یادداشتی از: روزبه علمداری
سخنی با مدعی العموم
براساس آمار تورم مسکن از بهار 1400 تا بهار 1402؛
جهش 2 ساله قیمت مسکن؛ آمارهای استانی چه می‌گوید؟
مهاجری: طبیعی است که رسانه‌های اسرائیلی عملیات وعده صادق را ناموفق نشان بدهند/ عملکرد غلط صدا و سیما باعث شده مردم اخبار فضای رسانه‌ای غیر رسمی را بخوانند/ الآن چاره‌ای جز این نیست که نیروهای مسلح چهره‌های رسانه‌ای و رسانه‌های معتبر داخلی را توجیه کنند
7 نکته درباره حمله تلافی جویانه ایران و احتمالات بعدی
نتیجه جنگ احتمالی ایران و اسرائیل چه خواهد بود؟
سید حسن خمینی: قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و کشتی فرنگی کشورمان در آسیا موجب افتخار و خوشحالی همه ایرانیان ورزش دوست است
پرتویی از کلام امام (ره)
نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
۱۲ سوال جدی درباره پرونده حجت الاسلام کاظم صدیقی
وزیر دفاع پاکستان: پاسخ به تجاوزهای اسرائیل حق مشروع ایران است
واکنش نخست‌وزیر مالزی به پاسخ ایران به اسرائیل
مقام سابق امنیتی ترکیه: خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 21021
تعداد بازدید دیروز: 44731
بازدید کل: 66776474
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.