امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 16 مهر 1400 ساعت 21:31:40
یادداشتی از: حجت الاسلام رشید داودی
ضعف تاریخ دانی یا عشق مخالف خوانی

جماران: این روزها که در جمهوری اسلامی، بسیاری از مسئولان عالی‌رتبۀ نظام جز برای تایید رفتار و گفتار خود، سخنی از امام خمینی بر زبان جاری نمی‌کنند، و معاندان و مخالفان انقلاب 57، جمهوری اسلامی و شخص امام خمینی، بی محابا می‌تازند و شبهه پراکنی می‌کنند، برخی از فعالان سیاسی و پژوهشگران دینی نیز گویی بهترین فضا برای نقد امام را در همین شرایط جسته‌اند. و شاید دلیل آن این باشد که نقد امام (بر خلاف نقد بسیاری از مسئولان،) هزینه‌ای برای منتقدان ندارد.

از بابت نقدها حرفی نیست چه که منتقدان سزاوار پاسخ علمی هستند نه جواب قهری؛ اگرچه زمان‌شناسی و تشخیص اولویت‌ها توسط منتقدان، خود جای نقد است!

برخی از دوستان یادداشتی از جناب آقای شهاب الدین حائری با عنوان «مقایسه روش پیامبر (ص) و آیت الله خمینی (ره) پس از فتح مکه و پیروزی انقلاب» برای نگارنده ارسال کردند، که نویسندۀ محترم در این یادداشت بر عملکرد امام راحل پس از پیروزی انقلاب را مورد نقد قرار داده است که چرا همچون پیامبر (ص) عفو عمومی ندادند و لوای فتح را به دست فردی همچون صادق خلخالی دادند و او را حاکم شرع قرار دادند؟ در حالی که پیامبر (ص) در فتح مکه، عفو عمومی اعلام کرده و پرچم فتح را از فردی همچون سعدبن عباده گرفته و به امیر المؤمنین علی (ع) داده‌اند تا به جای شعار انتقام ندای رحمت سر دهد؟

جناب آقای حائری در این یادداشت کوتاه دو مدعا مطرح کرده است و متناسب با این دو مدعا نتیجه گرفته و عملکرد امام را به نقد کشیده‌اند. اما اولاً، هر دو مدعای ایشان ناقص و ناتمام است، و ثانیاً، بر فرض صحت و تمام بودن این دو مدعا، باز هم کمیت استدلالشان ناقص است.

مدعای اول: اعلام عفو عمومی توسط پیامبر (ص) و در امان دانستن همۀ دشمنان و مخالفان

مدعای دوم: عدم اعلام عفو عمومی توسط امام پس از پیروزی انقلاب

اما در مورد مدعای اول

اگرچه پیامبر (ص) در فتح مکه اعلام عفو عمومی کردند اما برخی از افراد را از این عفو مستثنی کرده و فرمودند: «آنها را هر کجا دیدید بکشید، اگر چه در زیر پرده‌های کعبه باشد»! برخی از این افراد عبارتند از: عبدالله بن خطل، حویرث بن نقیذ، مقیس بن صباته (ضبابه)، عکرمة بن ابی جهل، صفوان بن امیه، عبدالله بن ابی سرح، اسلم بن زبعری، وحشی بن حرب، هند دختر عتبه، ساره کنیز عمرو بن عبدالمطلب، دو کنیز عبدالله بن خطل و ... . (اگرچه برخی از این افراد همچون وحشی، عکرمه و صفوان و ... توانستند امان نامه گرفته و جان سالم در ببرند ، ولی برخی دیگر نیز توسط مسلمانان کشته شدند.)

اما در مورد ادعای دوم

برخلاف مدعای نویسندۀ محترم امام خمینی (س) پس از پیروزی، بارها اعلام عفو عمومی (به جز موارد خاصی که استثناء شده‌اند) کردند (که اسناد این موارد در دسترس عموم هست و با یک سرچ ساده در اینترنت قابل دسترسی است.) و سرانجام در اسفند ماه سال 58 نیز در نامه‌ای به رئیس جمهوری و دادستان کل انقلاب اعلام عفو عمومی نمودند و در فرازی از پیام خود نوشتند: «من از عموم برادران ایمانی می خواهم که‌‎ ‌‌برای رضای خداوند تعالی از انتقامجویی و بهانه گیری اجتناب کنند، و به پیروی از‌‎ ‌‌رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ عفو و اغماض را شیوۀ خود قرار دهند. و من از جوانان‌‎ ‌‌عزیز می خواهم که از خود عطوفت نشان دهند و از شیوۀ احسان که مرضیِّ خداوند است‌‎ ‌‌و قرآن کریم بر آن تأکید فرموده، پیروی کنند».

ایشان علاوه بر اعلام عفوهای عمومی، با بیان قواعدی همچون «ملاک حال فعلی اشخاص است» زمینۀ اشتغال افرادی که پیش از انقلاب دچار خطا و لغزش شده بودند را نیز فراهم نمودند: «میزان، حال فعلی اشخاص است با غمض عین از بعض لغزشهایی که در رژیم سابق داشته‌اند، مگر آنکه با قرائن صحیح معلوم شود که فعلاً نیز کارشکن و مفسدند».

دو نکته

یک: هیچ یک از حضرات معصومین (علیهم السلام) در اتخاذ روش‌های عملی و سیرۀ رفتاری خود، دقیقاً مطابق دیگر معصومان (علیهم السلام) عمل ننموده‌اند بلکه همگی این بزرگواران مطابق قواعد عقلی و عقلایی، در مواجهۀ با مصادیق مختلف، عملکردی متناسب با آن مصداق و شرایط موجود، انجام داده‌اند. لذا می‌بینیم که امیر المؤمنین علی (ع) در مقطعی سکوت و عزلت را انتخالب می‌کنند و در بازه‌ای از زمان به حکومت می‌رسند و در مقابل آنها که خواستار کناره‌گیری ایشان از قدرت هستند، می‌ایستند، امام مجتبی (ع) علی‌رغم به حکومت رسیدن، صلح را می‌پذیرند، امام حسین (ع) قیام می‌کنند، برخی از ائمه (علیهم السلام) نهضت علمی به راه می‌اندازند، امام رضا (ع) ولایتعهدی مأمون را می‌پذیرند و ...  

حتی هر یک از این بزرگواران در موارد مختلفی که با آن مواجه می‌شدند نیز عملکرد متفاوت داشته‌اند؛ مثلاً عملکرد پیامبر (ص) در فتح مکه (و اعلام عفو عمومی) ، هرگز قابل مقایسه با مواجهۀ ایشان با یهودیان بنی قریظه و پیشنهاد حکمیت سعد بن معاذ و پذیرش حکم او نیست!

حال، (حتی بر فرض صحت دو ادعای فوق الذکر،) چگونه برخی انتظار دارند که بیش از هزار سال از آن دوران، امام خمینی (س) بدون در نظر گرفتن شرایط روزگار خود و مقتضیات زمانۀ خویش، مطابق روش پیامبر (ص) آنهم تنها روش ایشان در فتح مکه (نه دیگر موارد)، رفتار کنند؟! 

دو: در طول تاریخ همواره مسئولانی از طرف حاکمان برای انجام اموری، نصب شده و خواهند شد، و طبیعی است که عملکرد این مسئولان ابتداءً متوجه خود این افراد است و در صورت عملکرد ناصواب و خطای آنها، بر حاکمان لازم است که برخورد مناسب داشته باشند.

اما جناب حائری،  نصب فردی همچون صادق خلخالی (با آن سوابق انقلابی) به عنوان حاکم شرع از سوی امام  را به عنوان عدم پیروی ایشان از سیرۀ پیامبر (ص) قلمداد کرده‌اند! مطابق منطق ایشان، می‌بایست خطای عبدالله بن جبیر (فرماندۀ تیراندازانی که پیامبر (ص) در جنگ احد، برای حفاظت از عقبۀ لشکر در کوه احد گماشته بودند) باید متوجه پیامبر (ص) باشد! یا خطای کارگزاران امیر المؤمنین (ع) در دوران حکومت ایشان، باید متوجه ایشان باشد!

ضمن این‌که امام در حکم خود به آقای خلخالی، تصریح دارند که : «جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ صادق خلخالی- دامت افاضاته‌

به جنابعالی ماموریت داده می‌شود تا در دادگاهی که برای محاکمه متهمین و زندانیان تشکیل می‌شود، حضور به هم رسانده و پس از تمامیت مقدمات محاکمه، با موازین شرعیه حکم شرعی صادر کنید». و روشن است که هرگونه قصور و تقصیر در عملکرد ایشان باید متوجه خود ایشان باشد. ضمن اینکه جناب آقای رازینی نقل می کنند که امام نیز پس از اطلاع از برخی گزارش‌ها و انتقادات در مورد عملکرد آقای خلخالی، «و ایشان [امام خمینی] هم بعد از بررسی به این نتیجه رسیدند که اشکال وارد است. لذا نه تنها ادامه دادگاه های آقای خلخالی را به مصلحت ندیدند بلکه به شهید قدوسی دستور دادند که حتی پرونده های قبلی را هم بررسی کنند.» 

علاوه بر این، تشبیه آقای خلخالی (که عملکرد قضایی ایشان پس از انتصاب روشن شد) به «سعدبن عباده» (که در روز فتح مکه، آن روز را روز انتقام می خواند؛) تشبیهی است که مع‌الفارق می‌نماید!

سخن پایانی

علاوه بر نا تمام بودن دو مدعای جناب حائری و عدم مطابقت آنها با استنادات تاریخی، نتیجه‌گیری ایشان نیز بر خلاف موازین شرعی در مورد قضایای خارجی ، و حکم عقل و بنای عقلا در تشخیص احکام و عملکردها متناسب با مصادیق و موارد مختلف است. لذا شایسته است تا ایشان خطای صورت گرفته را جبران کرده و در انتساب ناصواب خود به امام راحل، تجدید نظر نمایند.





  تعداد بازديدها: 1894


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پزشکیان : امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ این موضوع با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ عکس خواهد داد
واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»؛
مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
با دعوت از وزرای اقتصاد و صمت به مناظره تاکید شد؛
فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
به مناسبت اولین روز از هفته کار و کارگر
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران
سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
به بهانه ی چهلمین سالگرد شهادت
مثنوی " علمدار بسيج " در وصف شهيد بزرگوار احمد دلاكه (دالکه) سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
نماز را در هر حال و حالتی بجا آوریم
گزارش تصویری:
بمناسبت 5 اردیبهشت، چهلمین سالگرد شهادت یار دیرین، شهید والامقام احمد دالکه
یادداشت:
ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان‌:
نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است
یادداشتی از: حجه الاسلام هادی سروش
چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!
آمار تکان دهنده از 200 روز جنگ و نسل‌کشی در نوار غزه
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت آیت الله ملکوتی/منادی شفاف سازی در تولیت
یادداشت:
آمریکا و نکبت وابستگی به صهیونیسم
روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه : مسجد را در تقابل با نهادهای دیگر قرار دادن، اعتبار نهاد دین را افزایش نمی‌دهد
گزارشی از خانم یاسمین طالقانی:
سکوت رئیسی و احمدی‌نژاد!
سالار عقیلی: وظیفه ماست که جوانان را با ادبیات کهن آشتی دهیم
خانه به دوشی اکثریت مردم ایران!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
یادداشت:
تنها راه تامین ثبات در منطقه
یونیسف: غزه خطرناک‌ترین مکان برای کودکان است
پیام تسلیت سید حسن خمینی به محسن مهرعلیزاده
گزیده ی یادداشتی از حاج حسن وفایی
خرمشهر تا باران پهپاد و موشکی
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
خدا، انسان، جهان
ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
اعزام ۸۷ هزار زائر در عملیات حج تمتع/ ۱۸ فرودگاه معین حج هستند
جزئیات اعزام حج عمره از ۳ اردیبهشت
پیام تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی به مناسبت قهرمانی در آسیا
نگاه دولت های عربی به درگیری ایران و اسراییل
یادداشتی از: روزبه علمداری
سخنی با مدعی العموم
براساس آمار تورم مسکن از بهار 1400 تا بهار 1402؛
جهش 2 ساله قیمت مسکن؛ آمارهای استانی چه می‌گوید؟
مهاجری: طبیعی است که رسانه‌های اسرائیلی عملیات وعده صادق را ناموفق نشان بدهند/ عملکرد غلط صدا و سیما باعث شده مردم اخبار فضای رسانه‌ای غیر رسمی را بخوانند/ الآن چاره‌ای جز این نیست که نیروهای مسلح چهره‌های رسانه‌ای و رسانه‌های معتبر داخلی را توجیه کنند
7 نکته درباره حمله تلافی جویانه ایران و احتمالات بعدی
نتیجه جنگ احتمالی ایران و اسرائیل چه خواهد بود؟
سید حسن خمینی: قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و کشتی فرنگی کشورمان در آسیا موجب افتخار و خوشحالی همه ایرانیان ورزش دوست است
پرتویی از کلام امام (ره)
نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
۱۲ سوال جدی درباره پرونده حجت الاسلام کاظم صدیقی
وزیر دفاع پاکستان: پاسخ به تجاوزهای اسرائیل حق مشروع ایران است
واکنش نخست‌وزیر مالزی به پاسخ ایران به اسرائیل
مقام سابق امنیتی ترکیه: خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 41369
تعداد بازدید دیروز: 44731
بازدید کل: 66796822
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.