امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 27 مهر 1399 ساعت 22:13:16
یادداشتی از: حجت الاسلام مهدی حاضری
روایتی از لغو یک تبعیض نابجا توسط امام خمینی (س)

بیست و ششم مهرماه مصادف بود با آغاز شهریه حضرت امام در نجف اشرف در سال 1345 یعنی یکسال پس از حضور ایشان در عراق. حضرت امام پس از سخنرانی شدید اللحن خود در 4 آبان 1343 علیه تصویب لایحه کاپیتولاسیون توسط مجلسین ایران در سحرگاه 13 آبان 1343 دستگیر و بلافاصله از ایران به ترکیه تبعید شدند.

جماران: ​بیست و ششم مهرماه مصادف است با آغاز شهریه حضرت امام در نجف اشرف در سال  1345 یعنی  یکسال پس از حضور ایشان در عراق. همه می دانیم حضرت امام پس از سخنرانی شدید اللحن خود در 4آبان 1343 علیه  تصویب لایحه کاپیتولاسیون توسط مجلسین ایران در سحرگاه 13آبان 1343دستگیر و بلافاصله از ایران به ترکیه تبعید شدند. پس از گذشت یکسال، با مخالفت دولت ترکیه برای تمدید حضور ایشان در این کشور به صورت تبعیدی، رژیم شاه امام را در تاریخ سیزدهم مهرماه 1344از ترکیه به عراق منتقل کرد ولی بنا به شرط دولت این کشور، حضرت امام تبعیدی تحت نظر محسوب نشده و در این کشور تا حدودی از آزادی عمل برخوردار بودند.

حضرت امام بعد از زیارت حرم ائمه در شهرهای کاظمین، سامراء و کربلا در تاریخ بیستم مهرماه به شهر نجف وارده شده و در یک منزل استیجاری واقع در شارع الرسول اسکان یافتند. ایشان پس از مدت کوتاهی تدریس خارج فقه خود را در مسجد شیخ انصاری واقع در بازارچه حویش نجف آغاز کرده و گروه زیادی طلاب ایرانی و غیر ایرانی در درس ایشان شرکت می کردند. ایشان از همان بدو ورود به احترام مراجع نجف خصوصا مرحوم آیه الله العظمی سید محسن حکیم از هرگونه اقدامی که شائبه مرجعیت داشته باشد پرهیز داشته و دوری می کردند.

 پس از داشتن مقام علمی و کرسی تدریس معتبر، یکی از مهمترین مشخصات مرجعیت در حوزه های علمیه برای هر شخص، توان پرداخت شهریه به طلاب است که حضرت امام در زمان حضور در ایران نیز با وجود در اختیار داشتن بزرگترین و مطرح ترین کرسی علمی حوزه علمیه قم در دوره آیه الله بروجردی پس از فوت ایشان از پذیرش مقام مرجعیت ابا داشته و هرگز قدمی برای مرجعیت برنداشتند و در جلسه ای که پس از فوت آیه الله بروجردی بین بزرگان حوزه برگزار گردید، با توجه به پذیرش مسئولیت پرداخت شهریه طلاب  توسط حضرات آیات شریعتمداری و گلپایگانی و نجفی مرعشی،  حضرت امام هیچگونه مسئولیتی نپذیرفتند و در جواب اعتراض شاگردان و مریدان خودشان فرموده بودند: من به همین تحصیل و تدریس مشغول خواهم بود.

حضرت امام برای پرهیز از مقام مرجعیت در آن ایام نه رساله توضیح المسائل آماده کرده و نه حاضر به برگزاری مجلس ختم برای مرحوم آیه الله بروجردی شده و نه به کسی اجازه دریافت وجوهات شرعیه داده بودند. اولین اجازه نامه دریافت وجوهات شرعی که از حضرت امام صادره شده  یک هفته پس از رحلت آقای بروجردی است و آن هم متن کوتاهی است که در پاسخ درخواست کتبی یکی از روحانیون اهل میانه مرحوم حجه الاسلام و المسلمین سید سجاد حججی نوشته اند. البته  بعد از آن با توجه به مراجعات زیادی که به ایشان شده است به تدریج  اجازاتی صادرکرده اند که بخشی از آن ها در مجموعه اجازات امام خمینی توسط نگارنده گردآوری و توسط انتشارات عروج چاپ منتشر شده است.

بعد از شروع مبارزات علما و مراجع برعلیه تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در پاییز 1341 و به دنبال آن مبارزات روحانیون علیه رفراندوم انقلاب سفید و دستگیری و زندان رفتن حضرت امام در خرداد1342 مرجعیت حضرت امام بسیار گسترده شده و تعداد مقلدین ایشان به سرعت افزایش یافت و با توجه به حجم زیاد وجوهات شرعی که به ایشان می رسید شروع کردند به پرداخت شهریه به طلاب ولی با دستگیری و تبعید امام به ترکیه، رژیم شاه و ساواک مشکلات زیادی برای وکلای ایشان به وجود آورد و از توزیع شهریه ایشان ممانعت می شد که برای رفع این مشکل یکی از علمای بزرگ تهران، مرحوم آیه الله میرزا احمد آشتیانی اجازه داد شهریه حضرت امام بنام ایشان توزیع شود.

بعد از استقرار حضرت امام در شهر نجف و شروع تدریس درس خارج فقه، با توجه به افزایش روز افزون مقلدین، از ایشان انتظار می رفت به طلاب و روحانیون حوزه علمیه نجف نیز شهریه بدهند که امام به واسطه پرهیز وارد شدن در حوزه مرجعیت از این کار ابا داشته و حتی زمانی که متوجه شدند بر پشت جلد کتاب تحریر الوسیله ایشان که برای اولین بار در نجف منتشر می شد عبارت "زعیم الحوزات العلمیه" را نوشته اند بسیار ناراحت شده و دستور اصلاح روی جلد را دادند. ولی در نهایت پس از یکسال، از 26 آبان سال 1345 پرداخت شهریه ایشان در حوزه نجف با همت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ نصرالله خلخالی آغاز شد.

با آغاز شهریه حضرت امام تحولی شگرفی در نحوه پرداخت شهریه نیز بوجود آمد و سنت غلطی که از گذشته در آنجا رایج شده بود با این استدلال که استعداد و توان طلاب ایرانی و عرب بیشتر از طلاب دیگراست لذا به طلاب مهاجر از سایر کشورها  نصف شهریه پرداخت می کردند، توسط حضرت امام این تبعیض نابجا لغو شد و به همه طلاب حوزه که در امتحانات قبول می شدند به صورت یکسان شهریه پرداخت کردند.

مرحوم آیه الله سید عباس خاتم یزدی که سالها قبل از حضور امام در نجف حضور داشته است  در خاطرات خود می گوید: شهریه ایشان برخلاف معمول بین همه اشخاص و ملیت ها بطور مساوی توزیع می شد در حالی که پیش از این، سایر مراجع بین طلاب و فضلا فرق می گذاشتند و به عنوان مثال به طلاب پاکستانی و هندی و افغانی نصف شهریه و یا ربع شهریه یک طلبه ایرانی یا عرب می دادند....چون ایشان علاوه بر ویژگی های اخلاقی، روحیه عدالت جویانه ای داشت که وادارش می ساخت بین طلاب تبعیض قائل نشود

تحول دیگر در میزان دریافتی طلاب بود که تا آن زمان همواره مبلغ بسیار ناچیزی به طلاب پرداخت می شد به جهت اینکه مراجع عظام تقلید مصارف گوناگونی برای وجوهات دریافتی خود داشتند و بخش زیادی از وجوهات را صرف امور دیگری غیر از شهریه طلاب می کردند ولی حضرت امام کمتر اجازه می دادند از وجوهات شرعی برای ساخت مسجد و گنبد و مناره و مدرسه علمیه و... استفاده شود و می فرمودند: مردم مسلمان هر شهر و دیار در کنار سایر هزینه هایی که برای زندگی خود می کنند برای حفظ دین خود نیز حاضر هستند هزینه کنند و نباید وجوهات شرعیه صرف اینگونه امور شود مگر در بلادی که مسجد و مدرسه وجود ندارد و کسی بانی نمی شود که می توان به قدر ضرورت از این وجوهات شرعی استفاده کرد.

این سیره و منش حضرت امام  در دوره ای که بعثی ها کمر به نابودی حوزه نجف بسته بودند و با اخراج ایرانیان و انواع آزار و اذیت ها سعی در فراری دادن طلاب از نجف داشتند موجب شد دیگر مراجع نیز شهریه خود را افزایش دهند و بدین صورت تحولی بسیار مثبت در زندگی طلاب ساکن نجف پدید آمد و مانع از فروپاشی حوزه نجف شد. البته برای رعایت احترام آقای حکیم، تا زمان حیات آن مرحوم، همواره شهریه امام اندکی کمتر از شهریه ایشان بود، مرحوم خاتم می گوید: شهریه امام با ماهی پنج دینارآغاز شد و در سال های پایانی به ماهی پنجاه دینار رسید. یکی ازاطرافیان و فدایی های آیه الله العظمی خویی در یک جمع خصوصی گفته بود: ما باید به جان آقای خمینی دعا کنیم که با آمدنش به نجف هم خودش شهریه اش را زیاد کرد و هم موجب شد دیگران نیز شهریه شان را زیاد کنند.

ویژگی دیگر شهریه حضرت امام این بود که بدون هیچ چشم داشتی از فضلا و سرشناسان حوزه پرداخت می گردید. آقای خاتم می گوید: اکثر پرداخت کنندگان شهریه توقعات و انتظارات زیادی از دریافت کنندگان به ویژه آن ها که از اسم و رسمی برخوردار بودند داشتند، از جمله این توقعات حضور در جلسات درس یا نماز جماعت و مجالس روضه و همچنین رفت و آمد و حضور در بیرونی آن مرجع بود در حالی که حضرت امام با این نوع مسائل به شدت مخالف بود و همواره به دست اندرکاران امور دفتری و بیرونی تذکر می داد که توقع نداشته باشند افرادی حتما به دفتر و بیرونی بیایند  و یا در جلسات درس امام و یا نماز جماعت ایشان شرکت نمایند...و می فرمود: مگر این پول ها و وجوهات جزء اموال شخصی ماست که در قبالش توقعات بیجا از مردم داشته باشیم . نقش ما در این میان بیش از نقش یک صراّف نیست.

البته حضرت امام برای خود و فرزندان و اطرافیان در مصرف وجوهات بسیار سختگیر بوده و در کنار کنترل روزانه لیست مخارج منزل و هزینه های دفتر، زندگی بسیار زاهدانه ای داشتند که فعلا جای پرداختن به آن نیست. به عنوان نمونه با توجه به اینکه فرزندشان حاج احمد آقا در آن زمان در ایران بوده و در دبیرستان مشغول تحصیل بود حضرت امام پس از پایان تحصیل وی با صراحت به داماد خود آیه الله شهاب الدین اشراقی که وکیل ایشان در ایران بود نامه نوشته و فرمودند: اگر احمد طلبه شد به او نیز مثل سایر طلاب شهریه بدهید ولی اگر به کاری دیگر اشتغال یافت هیچگونه پرداختی از محل وجوهات شرعی به وی داده نشود.

آقای خاتم می گوید: مجموعه این اقدامات باعث شد که دل های فضلا و طلاب و عمده آخوندهای نجف و در پی آن ها اکثر مردم متوجه حضرت امام گردد و همین کارهای به ظاهر کوچک که از خصائل والای اخلاقی حضرت امام نشأت می گرفت موجب ترقی و پیشرفت حضرتش شد.





  تعداد بازديدها: 1563


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 20861
تعداد بازدید دیروز: 38925
بازدید کل: 65646898
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.