امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 20 مهر 1399 ساعت 22:22:37
استاد کلام حوزه و دانشگاه بیان کرد:
چرا ائمه(ع) قیاس را بر نمی تابیدند؟

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار گفت: در زندگی دائماً مبتلا به این نوع قیاس‌ها هستیم، در حالی که هیچ حجت شرعی و عقلی هم برای آن نداریم.

خبرگزاری حوزه: حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار در نشست دوم سوگواره ملی امام رضا(ع) در بحثی با عنوان «توحید و عدل در عیون اخبارالرضا(ع)»، با ذکر این مطلب براساس اعتقادات احمد بن جنبل و جبریه و برخی مکاتب دیگر فکری، فاعل افعال بد انسان خداست، گفت: این افراد افعال بد خود را به خدا نسبت می‌دهند، در حالی که از نظر ما این نسبت دادن‌ها کفر است. البته اگر کفر اصطلاحی هم نباشد، قطعاً بر خلاف دین است.

وی افزود: توحید و عدل نوعی تنزیه است. عدل یعنی تنزیه ولی تنزیه در ناحیه فعل و توحید هم تنزیه در ناحیه ذات است. توحید یعنی اینکه ذات الهی را شبیه هیچ چیزی ندانیم و عدل هم یعنی اینکه فعلی قبیح را به خدا نسبت ندهیم که هر دو موضوع در روایاتی در عیون مورد بحث قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به «قیاس» به عنوان یکی از ابزارهای اجتهادی اهل تسنن، بیان کرد: قیاس در مفهوم عام خود یعنی اینکه حکم چیزی را به چیز دیگری نسبت دهیم، تنها به خاطر وجود یک وجه شبه؛ قیاس در مکتب اهل بیت(ع) به شدت نهی شده است، البته فکر می‌کنیم روایات نفی قیاس تنها منحصر به بحث قیاس در فقه و آرای کسانی مانند احمد بن جنبل، شافعی و مذاهب دیگر اهل تسنن و حتی درون شیعه است، در حالی که روایات قیاس سه دسته‌اند؛ روایاتی که به صورت کلی نفی قیاس کرده، روایاتی که در اعتقادات، نفی قیاس دارد و روایاتی که در فقه، نفی قیاس کرده‌اند.

نفی شدید قیاس از سوی ائمه(ع)

وی اضافه کرد: در زندگی دائماً مبتلا به این نوع قیاس‌ها هستیم، در حالی که هیچ حجت شرعی و عقلی هم برای آن نداریم؛ قیاس هیچ حجیت عقلی و شرعی در هیچ کجا حتی در زندگی عادی هم ندارد؛ یعنی قضاوتی که براساس قیاس در زندگی عادی هم داریم ممکن است تهمت باشد و از بنیاد غلط است؛ مع‌الأسف چیزهایی را به خدا نسبت می‌دهیم که براساس قیاس است.

عضو انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم، تصریح کرد: انسان در تاریخ تفکر دائماً مبتلا به قیاس است و خدا را با مخلوقات قیاس می‌کند، در حالی که روایات متواتری در مورد نفی قیاس به خصوص در اعتقادات داریم. روایت داریم که قاعده به دست ما داده و فرموده است که اگر خدا چیزی را ایجاد کرد، دیگر متصف به آن نخواهد شد؛ امام رضا(ع) در پاسخ یک سؤال فرمودند: «وَیْلَکَ إِنَّ الَّذِی ذَهَبْتَ إِلَیْهِ غَلَطٌ هُوَ أَیَّنَ الْأَیْنَ بِلَا أَیْنٍ وَ کَیَّفَ الْکَیْفَ بِلَا کَیْفٍ فَلَا یُعْرَفُ بِالْکَیْفُوفِیَّةِ وَ لَا بِأَیْنُونِیَّة‏؛ پرسش تو اشتباه است. خدا بی‌آنکه خود دارای مکان باشد مکان را آفرید و بدون این که خود چگونگی داشته باشد، چگونگی و کیفیت را آفرید پس نمی‌توان او را از این راه‌ها شناخت».

حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار بیان کرد: برای عدم خروج از توحید باید این قاعده را بدانیم و رعایت کنیم؛ یعنی وقتی خدا اراده کرد و چیزی را ایجاد کرد ایجادشونده مخلوق و خدا خالق است، خالق و مخلوق هیچ وقت یکی نیستند. ائمه(ع) در این زمینه نظام فکری به ما ارائه داده‌اند؛ اهل حدیث و اشاعره می‌گفتند که خداوند حی به حیات و قادر به قدرت است.

وی افزود: آنها بیان می کردند که اگر خدا علم و قدرت دارد، باید جدا از ذات او باشد؛ یعنی قدرت و علم خدا چیزهای جدا از هم هستند، اما امام رضا(ع) آن را رد کرده و در پاسخ به این پرسش که آیا خدا اشیاء را با قدرت آفریده است؟ فرمودند که جایز نیست ما بگوییم خدا اشیاء را با قدرت آفرید؛ زیرا با قدرت خود قیاس می‌کنیم، چنانچه اشاعره و اهل حدیث این کار را کردند.

قدرت الهی در نگاه امام رضا(ع)

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث افزود: امام(ع) در ادامه فرمودند اینکه به قدرت نیافرید به معنای عجز خدا نیست؛ بلکه خدا قادر بالذات است، یعنی خدا به قدرت ذاتی آفرید؛ یعنی قدرت و ذات یکی است و دو چیز نیست. در حالی که قیاس اساس همه اشتباهات ما در اخلاق، اعتقادات و ... است. وقتی خدا را نمی‌توان تشبیه کرد و ما به ذات الهی احاطه نداریم، پس نمی‌توانیم ذات را تصور کنیم؛ بنابراین لازمه توحید، عدم تصور ذات است؛ زیرا فهم نمی‌تواند به آن برسد و از آن تصویربرداری کند. علامه طباطبایی می‌گوید که برای شناخت خدا همین مفاهیم را داریم، ولی اعتراف می‌کنیم که در به کار بردن این مفاهیم اشتباه می‌کنیم و درعین حال چاره‌ای هم نداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به دشواری بحث علم خدا، اضافه کرد: برخی علم خدا را حصولی می‌دانند؛ مانند ابن‌سینا و دیگران و برخی خلاف آن را معتقدند؛ حضرت رضا(ع) در مورد علم خدا فرمودند که علم خدا این طور نیست که حصولی باشد یا بگوییم علم، همان معلوم است؛ چون این تصورات درباره علم بشری است؛ حضرت فرموده خدا عالم به اشیاء است، قبل از آفرینش آنها و خداوند بدون معلوم هم علم دارد.

وی افزود:  البته ما چون به کنه علم خدا نمی‌توانیم پی ببریم تشبیهاتی کرده و آن را با علم خود قیاس می‌کنیم. درست است که به کنه علم الهی نمی‌توانیم پی ببریم، ولی می‌توانیم بگوییم خدا جاهل نیست و علم هم همان ذات اوست؛ امام رضا(ع) در روایتی فرمودند که به خدا عالم می‌گوییم، چون «لا یخفی علیه شیء»؛ یعنی علمی که ذات الهی است همانند علمی که ذات ماست، نیست؛ وقتی صفت بصیر را هم می‌گوییم نه اینکه خدا چشمی دارد که با او می‌بیند، بصیر یعنی چیزی از دید او پنهان نیست.

عدل و ظلم در قرآن

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه براساس نظریه جبر عدل خدا زیر سؤال می‌رود و متهم به همه بدی‌ها می‌شود، اظهار کرد: در آیات قرآن، ۴۱ بار در مورد عدل و ظلم بحث شده و عمدتاً هم به بحث جبر پرداخته‌اند؛ خدا فرموده که شما به خاطر کارهایی که خودتان کرده‌اید عذاب خواهید شد و کارهای بد خود را به خدا نسبت ندهید.

وی گفت: امام رضا(ع) فرموده‌اند که روزی ابوحنیفه خدمت امام کاظم(ع) رسید و پرسید معصیت را چه کسی انجام می‌دهد خدا یا انسان؛ امام فرمود: از سه حالت خارج نیست، یا خدا انجام می‌دهد که این درست نیست؛ زیرا شایسته نیست خدا، بنده را به خاطر کاری که نکرده عذاب کند، حالت دیگر اینکه انسان و خدا هر دو فاعل گناه باشند که شایسته نیست هر دو گناه بکنند، ولی کسی که قوی است کنار بایستد و فرد ضعیف را قربانی کند. حالت سوم اینکه بنده انجام داده و این حالت درست است، زیرا خدا حول و قوه را به انسان داده است، ولی این قدرت دلیل بر شریک بودن خدا در اعمال نیست. مانند اینکه قاتلی چاقویش را از بازار بخرد و چون خریده، فروشنده را در قتل او شریک بدانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار تصریح کرد: افعال بر سه دسته است؛ فرائض، فضائل و معاصی؛ چیزهایی که خدا واجب و به آن امر کرده و به آن راضی است و علم به آن هم دارد فرائض است؛ فضائل امر وجوبی ندارد، ولی خدا به آن راضی است و علم دارد، اما معاصی مورد امر خدا نیست؛ یعنی تشریعی نیست، ولی تکوینی است؛ یعنی خدا حول و قوه گناه را داده و مانعی در راه انسان گناهکار ایجاد نکرده است، البته خدا راضی به این اعمال نیست؛ براین اساس، اشتباه بزرگ اشاعره عدم تفکیک میان قضا و قدر تکوینی و تشریعی است.





  تعداد بازديدها: 112


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
رئیس مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه:
حرکت رئیس جمهور فرانسه باج دهی به صهیونیزم جهانی است
استقبال از سخنان مقام معظم رهبری
مجید انصاری: اهانت‌کنندگان فراموشکارند
در کانال تلگرامی؛
واکنش محمد مهاجری به برگزاری جشن بیعت در مشهد: آقای علم‌الهدی کجا تشریف دارند؟
وزیر اطلاعات اسرائیل نام پنج کشور برای سازش را فاش کرد / عربستان و قطر در لیست کشورها برای عادی سازی روابط
رسانه نزدیک به ریاض:
اگر بایدن به برجام بازگردد، عربستان سرمایه‌هایش را از آمریکا خارج می‌کند / در صورت سازش آمریکا با ایران، خروج نیرو‌های آمریکایی از منطقه، واجب است / در این صورت، شاید برای عربستان بهتر باشد تا به آغوش ایران برود
سخنگوی وزارت بهداشت:
تجمع در این شرایط جنایت است / مراسم هزار نفره در مشهد باعث تعجب ما شد / علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته برای آنکه بدانیم چه کسی مجوز این کار را صادر کرده است همه اظهار بی اطلاعی کردند / نباید راهپیمایی ۱۳ آبان برگزار شود مگر اینکه اتفاق دیگری بیفتد
بازی «کی بود، کی بود، من نبودم» همچنان ادامه دارد؛
اگر مراسم بیعت در مشهد مجوز نداشت، کدام نهاد باید از برگزاری آن جلوگیری می‌کرد؟
یادداشتی از: حجت الاسلام مهدی حاضری
اتهام به امام (س)
یادداشتی از: دکتر ابوالفضل فاتح
هر شهروند یک هشدار، هر خانه یک حصار
سخنگوی دولت:
خارج شدن از لیست سیاه FATF کار سختی است
تسلیت سید حسن خمینی به پیروز حناچی
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا
بانوی ایثار و مهربانی
تسلیت رهبرانقلاب
در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلیان
نامه عرفانی امام خمینی(س) به عروسشان و اهدای کتاب "آداب الصلوه" به ایشان
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
دومین تذکر رهبری به مجلس انقلابی
محمد مهاجری:
جریان اصولگرای تندرو همواره به تذکرات رهبری توجه نکرده است/ جریان تندرو اگر بی ادبی و هتاکی نکند، نمی تواند به حیات خود ادامه دهد
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
اسلام ابوبکربغدادی و سلیمانی
اعتراض به حذف تصویر بانوان از سنگ مزار در آرامگاه رویان مازندران +عکس
وزیر اسرائیلی:
قطر و عربستان سعودی می‌توانند به جنگنده «اف-35» دست یابند / این منافع آمریکاست که باید تامین شود
حمایت وزیر سابق اصولگرا و رئیس امروز اتاق بازرگانی ایران و عراق از دلار 30 هزار تومانی: بهترین مشوق برای صادرات است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
ذکر صلوات "اثر گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
اختصاصی: بمناسبت سالروز آغاز امامت حضرت حجت (عج)
یا طاووس اهل جنه ""اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان
فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی درباره ادعای تکفیر مطرح شده توسط آقای سیدکمال حیدری
واکنش تلویحی روحانی به طرح استیضاحش:
در این اوضاع ممکن است فرد، جناح، حزب یا رسانه‌ای حاشیه ایجاد کند؛ باید از آن بگذریم و وارد حاشیه نشویم / دو دست بیشتر نداریم؛ با یک دست با تحریم و با یک دست با کرونا مبارزه می‌کنیم؛ بنابراین نباید به جنجال‌ها اعتنا کنیم
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
مردم شریف و عوامل آمریکا
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
نشست قم مقابله با ...
یادداشتی از: محمدعلی خسروی
سربازان گمنام انقلاب اسلامی
یادداشتی از: حسین عرب پور
مصطفی خمینی (س) فرزند امام (ره) و حوزه
درگیری مرزبانان در میناب/ شهادت تلخ یک مرزبان +عکس و جزئیات
فرمانده ستاد کرونا:
محدودیت‌های کرونایی پایتخت شدیدتر می‌شود / تقلیل کارکنان همه دستگاه‌ها به ۵۰ درصد ظرفیت و اعمال طرح زوج و فرد تا پایان آبان در تهران تصویب شد
پوستر:
ویژه برنامه ی شب شهادت امام حسن عسگری (ع) و بزرگداشت شهید آیت الله سید مصطفی خمینی (ره)
خاطرات دوستان و یاران شهید حاج آقا مصطفی
هاشمی طبا:
اگر نظام تصمیم به مذاکره بگیرد، ذوالنوری زودتر از بقیه با آمریکایی ها دست می دهد/ کاندیدایی که مردم از او خوششان بیاید نداریم؛
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
امامت تا زعامت
حجت الاسلام نوراللهیان:
آقا مصطفی خمینی فاضلی مبرز و مبارزی فاضل بود
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
نکاتی حیرت آور از امام(س) در رابطه با رحلت حاج آقا مصطفی
اطلاعیه دفتر آیت الله وحید خراسانی در رابطه با دسته‌ی عزاداری شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع)
کدام مجازات در انتظار رسول پناه است؛ حبس یا شلاق؟!
نوام چامسکی:
ترور سلیمانی همانند آن است که ایران پومپئو را ترور کند / اتفاقی این چنینی در جنگ جهانی دوم و جنگ سرد نیز رخ نداده
۳۸ سال پیش در چنین روزی؛
نکات مهم و قابل تامل در وصیتنامه شخصی امام (س) به حاج احمدآقا


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 13795
تعداد بازدید دیروز: 14699
بازدید کل: 34578622
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.