امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 16 مهر 1399 ساعت 11:57:39
تاملی در فرازهایی از زیارت اربعین؛
زیارت اربعین یادگار کدام یک از ائمه(ع) است و بر چه نکاتی تاکید دارد؟

زیارت معروف و شهره به «زیارت اربعین» زیارتی است که امام صادق (ع) آن را به صفوان بن مهران اسدی کوفی، معروف به صفوان جمّال که از اصحاب امامین صادق و کاظم (علیهما السلام) است تعلیم داده است که در این یادداشت به شرح بخش هایی از آن پرداخته ایم.

جی پلاس: بیستم صفر مصادف با اربعین حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه است به همین مناسبت برشی از مطلبی که در باب زیارت اربعین در فصلنامه " نشان ارادت"  به قلم محمد ناصر تقوی نگاشته شده برای استفاده مخاطبان منتشر می شود:

زیارت معروف و شهره به «زیارت اربعین» زیارتی است که امام صادق (ع) آن را به صفوان بن مهران اسدی کوفی، معروف به صفوان جمّال که از اصحاب امامین صادق و کاظم (علیهما السلام) است تعلیم داده است. متن این روایت را محدثین و علمای بزرگی چون سید بن طاووس در " اقبال الاعمال" ، شیخ طوسی در"مصباح المتهجد"  و نیز در "تهذیب الأحکام"، محمد بن جعفربن مشهدی الحائری در "المزارالکبیر"، شیخ ابراهیم کفعمی در " المصباح" با تفاوت های اندکی در عبارات نقل کرده اند. 

اگر بخواهیم محتوای زیارت را در یک نگاه کلی دسته بندی کنیم، باید بگویم که فرازهای این زیارت شریفه، در چند بخش، جلوه و نمود دارد:

 ۱. جایگاه بلند و شایسته امام حسین (ع) : با ذکر اختصاصاتی چون شهادت (أکرمته بالشهادة) آن هم شهادتی مظلومانه و در حالی که داغدیده و ستمدیده  بوده است (متّ فقیداً مظلوماً شهیداً ) و نیز پشتوانه معنوی سلسله جلیلۀ انبیا و میراث داری آنان (وأعطیته مواریث الأنبیاء ) از یک سو و همچنین سرسلسلۀ تمام ائمه بعدی که نشانه های هدایت و تقوا در زمان پس از امام هستند (أشهد أن الأئمة من ولدک کلمة التقوی و أعلام الهدی و العروة الوثقی ... ) 

۲. معرفی اجمالی دشمنان و جبهۀ مقابل امام حسین(ع) که او را به شهادت رساندند. کسانی که با اوصافی چنین معرفی می شوند: جمعی که فریفته دنیا شدند و نصیب و حظّ خود را از این دنیا به بهای ناچیز فروختند و آخرت خویش را به ثمن بخس از دست دادند و دلباخته و فریفتۀ دنیا و هوای نفس خویش شدند ( و قد توازرعلیه من غرّته الدنیا و باع حظّه بالأرذل الأدنی و شری آخرته بالثمن الأوکس و تغطرس و تردّی فی هواه)  و کسانی که موجب سخط و خشم خداوند و پیامبرش شدند (وأسخطک و أسخط نبیّک) و کسانی از میان بندگانت که اهل شقاق و دودستگی و تفرقه  و اهل نفاق و دورویی بودند را پیروی و اطاعت کردند (و أطاع من عبادک أهل الشقاق والنفاق) که پس از چنین عباراتی در معرفی جبهۀ مقابل امام حسین (ع)،  آنان لعن می‌ شوند و از خداوند برای آنها، چه آنانی که مستقیم در قتل امام و یارانش دخیل بودند، و چه آنانی که به او ستم و ظلم کردند یا جریان کربلا را شنیدند و به آن راضی بودند ( أمّة سمعت بذلک فرضیت به)  درخواست عذاب و محرومیت از رحمت پروردگار می شود.

۳. بخش دیگر این زیارت فرازهایی کوتاه اما مهم،  در مورد "فلسفه حرکت امام" است. که این عبارات  در واقع تبیین اهمیت کار سترگ  و تعیین کننده امام حسین علیه السلام است که با شهادت او در عصر عاشورا به انجام می رسد و از زبان معصوم ( امام صادق علیه السلام) در این زیارت بیان شده و جای سخن بسیار دارد.

آنچه بر سبیل اختصار در این مجال می توان گفت این است که حضرت اباعبد الله (ع) در یک روند و حرکت آگاه سازی، تمام توان و تلاش خود را به کار می گیرد تا امت اسلامی را از انحرافی که در آن پدید آمده آگاه کند، و در مسیر این روشنگری، که به هدف رهاندن بندگان از نادانی و سرگشتگی گمراهی است، خون و جان خویش را در راه پروردگار می دهد:

(فأعذر فی الدعاء و منح النّصح و بذل مهجته فیک ، لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة) 

در عبارات کوتاه فوق، سه قسمت به طور جداگانه قابل ذکر است: 

الف) " فأعذر فی الدعاء و منح النصح" : حرکت و تلاش جدی و پیگیر امام به گونه ای است که در دعوت او و روشنگری اش، جای هیچ عذر و بهانه ای باقی نمی ماند و در این حرکت، امام (ع) نصیحت و خیرخواهی بی‌دریغِ خویش را به نمایش می‌گذارد. از سیاق این عبارت که کلماتی چون «فاعذرفی الدعاء» و «منح النصح» به کار رفته این برداشت را می توان داشت که نوع دعوت و آگاهی دهی باید به گونه ای باشد که جای هیچ عذری را برای مخاطب باقی نگذاشته و به اصطلاح اتمام حجّت شود و به تعبیر قرآن کریم «بلاغ» باید «بلاغ مبین» باشد یعنی به صورت آشکار، خالی از ابهام و تمام کننده هر گونه حجت که جای بهانه آوردن و هیچ عذری باقی نماند. آن حضرت، با روشنگری ها و نصیحتهای بلیغی که از طریق نوشتن نامه ها به افراد و جمعیت های مختلف و نیز ایراد سخنان متعدد انجام داد، تا آخرین لحظه های پایان عمر شریفش و تا قبل از شهادت به این نصیحت و روشنگری و آگاهی بخشی مبادرت ورزید و انحرافات ایجاد شدۀ سیستماتیک در نظام یزیدی را که به نام حکومت دینی و خلافت اسلامی عمل می کرد، شرح و تبیین کردند.

 از عبارت نقل شده مبنی بر اینکه امام حسین (ع) در دعوت مردم، جای هیچ عذر و بهانه ای باقی نگذاردند و بی دریغ به خیرخواهی و نصیحت مبادرت کردند، این نکته مهم به دست می آید که حرکت امام، صرفاً یک حرکت آگاهی بخش و دعوت خیرخواهانه و اصلاحی بوده است، و نه قیام و شورش سیاسی به قصد براندازی!  چنانکه خود حضرت نیز بر این نکته تصریح دارند که: إنّی لم أخرج أشراً ولا بطراً و لا مفسداً ولا ظالماً و إنّما خرجت لطلب الإصلاح فی أمة جدی)  

ب) نکته دیگر در عبارت " لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة "  است. این کلام و عبارت امام صادق (ع) که در متن زیارت اربعین فرموده اند : برای رهانیدن « بندگان تو» [عبادک] از نادانی و جهالت و از حیرت و سرگردانی گمراهی، بدین معناست که حرکت اصلاحی و دعوت خیرخواهانه و روشنگرانۀ امام، یک حرکت اصلاحی « درون دینی » و برای مسلمانان و درون جامعۀ اسلامی بوده است. چنانکه در جمله ای که پیشتر از امام علیه السلام نقل شد فرمودند: لطلب الإصلاح « فی أمّة جدّی ». 

حقیقت امر آن است که مخاطبان اصلی حرکت امام حسین (ع) و مخاطبان دعوت و اصلاح او « عبادالله » و بندگانی بودند که در درون جامعه اسلامی، دچار انحراف و اختلال شناختی و معرفتی شده و به واسطۀ همین انحراف و اختلال شناختی (چنانکه در چند جمله بعدی زیارت می خوانیم)، از منحرفان جامعه اسلامی و آن گروه از مسلمانان و بندگانی که دنبال دسته دسته کردن جامعه بوده و اهل نفاق بودند، پیروی می‌کردند ( و أطاع من عبادک أهل اشقاق و النفاق ).

از لحاظ تحلیل فلسفه سیاسی و اجتماعی در تبیین وظیفۀ "امامت"، این نکته بسیار مهم است که امام علیه السلام همواره نظر به اصلاحات درونی جامعه مسلمین و جلوگیری از انحرافات آن دارد. چنانکه امام علی علیه السلام و امام حسن علیه السلام پیش از اباعبدالله سلام الله علیه و ائمه علیهم السلام دیگر پیش او چنین عمل فرموده اند. درست بر خلاف سیره و مشی خلفای پس از پیامبر اکرم (ص) و نیز خلفای اموی و عباسی که به دلایل مختلف (خواه از روی فهم نادرست و معوج آنان از دین، یا برای سرگرم کردن مردم با دشمن بیرونی و منحرف کردن آنها ازحقیقت جانشینیِ پیامبر و وصایت و جانشینی به حق حضرت امیر(ع) و فرزندان او، رو به توسعه برون مرزی و کشورگشایی و فتوحات آوردند. بنابراین هدف امامت و مشخصاً  امام حسین(ع) رهاندن بندگان و بیدارسازی و آگاه‌سازی (که نقطه مقابل جهالت است، و بیرون آوردن از جهالت به معنی دادن معرفت و تفکر و آگاهی است) آنان از جهالت و سرگردانی و گمراهی در درون جامعه اسلامی بوده است.

چه حیرت و ضلالتی از این بالاتر که به نام دین، روبرویِ نوۀ پیامبر صلی الله علیه آله و سلم بایستند. آن هم در زمانی که همچنان بسیار کسانی بودند که به خاطر و ذهن داشتند که پیامبراکرم (ص) چه محبت و عشق و سفارشی به حسین اش داشت! چه انحراف و جهالتی بالاتر از اینکه آنچنان به خطا دچار شوند که برای کشتن حسین (ع ) و در مصاف او بگویند " یا خیل الله إ رکبی و بالجنة ابشری " ( ای لشکریان خدا بر مرکبهایتان سوار شوید و شما را به بهشت بشارت می دهم)  و برای این کار، به فرموده امام سجاد (ع)، 30 هزار مرد جنگی در مقابل حسین سلام الله علیه گرد هم آمده بودند درحالی که گمان می کردند از امت اسلامی هستند و همه آنان با ریختن خونِ حسین (ع) به خدا تقرب می جستند ( إزدلف علیه ثلاثون ألف رجلٍ یزعمون أنهم من هذه الأمة کلٌّ یتقرّبون إلی الله عزوجلّ بدمه) و برای حضور در جنگ مقابل او، در حالی که آب را بر حسین و اهل بیت پیامبر بستند، در آب فرات غسلِ شهادت کنند!!

ج) نکته سوم و پایانی در عبارت " و بذل مُهجتهُ فیک " است. مُهجة  را اهل لغت، به چند گونه معنا و ترجمه کرده اند. یکی به معنای مطلق « خون » است؛ و نیز به معنی « خونِ قلب» (دمُ القلب) و همچنین به معنی « خالص ترین، ارزشمندترین و گرامی ترینِ هرچیزی» ( من کلّ شیءٍ خالصهُ و أفضله) که این بهترین و خالصترین چیز، می تواند جان و روح انسان باشد. 

حال در عبارتی که ذکر شد می گوید امام حسین (ع) در مسیر دعوت و روشنگری و رهانیدن مسلمانان (بندگان خدا) از جهالت و نجات آنان از حیرت و سرگردانی گمراهی،  بهترین و ارزشمندترین داشته ها و داراییِ خود را در راه خدا فدا کرد و بخشید (بذل کرد) . 

با توجه به آنچه که در واقعۀ عاشورا رخ داده است، لغت مهجة به تعدّد تمام مصادیقی که گفته آمد برای امام حسین می تواند معنا شود و او مهجۀ خود را با تمام معانی اش در راه پروردگار عطا و بذل کرده است: هم خونِ خود را، هم خون قلب نازنینش را و هم ارزشمندترین داشته هایش که نه فقط روح و جانش که  ارجمندترین داشته هایی چون عباسش، علی اکبرش و علی اصغرش را تقدیم پروردگار کرد.





  تعداد بازديدها: 95


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
فرمانده ستاد کرونا:
محدودیت‌های کرونایی پایتخت شدیدتر می‌شود / تقلیل کارکنان همه دستگاه‌ها به ۵۰ درصد ظرفیت و اعمال طرح زوج و فرد تا پایان آبان در تهران تصویب شد
خاطرات دوستان و یاران شهید حاج آقا مصطفی
وزیر ارتباطات:
دولت با بدبیاری‌های زیادی رو به رو شد/ دولت مخالفان سرسخت داخلی دارد
حجت الاسلام نوراللهیان:
آقا مصطفی خمینی فاضلی مبرز و مبارزی فاضل بود
یادداشتی از: حسین عرب پور
مصطفی خمینی (س) فرزند امام (ره) و حوزه
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
نکاتی حیرت آور از امام(س) در رابطه با رحلت حاج آقا مصطفی
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
نشست قم مقابله با ...
اختصاصی:
ذکر صلوات "اثر گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
واعظی:
متعجم چرا برخی سکوت کرده‌اند
درگیری مرزبانان در میناب/ شهادت تلخ یک مرزبان +عکس و جزئیات
شکایت از ولیعهد عربستان دو سال پس از قتل فجیع روزنامه ‌نگار منتقد
حمله تند مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ترامپ
یادداشتی از: محمدعلی خسروی
سربازان گمنام انقلاب اسلامی
هاشمی طبا:
اگر نظام تصمیم به مذاکره بگیرد، ذوالنوری زودتر از بقیه با آمریکایی ها دست می دهد/ کاندیدایی که مردم از او خوششان بیاید نداریم؛
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
مردم شریف و عوامل آمریکا
واکنش تلویحی روحانی به طرح استیضاحش:
در این اوضاع ممکن است فرد، جناح، حزب یا رسانه‌ای حاشیه ایجاد کند؛ باید از آن بگذریم و وارد حاشیه نشویم / دو دست بیشتر نداریم؛ با یک دست با تحریم و با یک دست با کرونا مبارزه می‌کنیم؛ بنابراین نباید به جنجال‌ها اعتنا کنیم
اصلاحات ساختاری بودجه شامل حذف بودجه موسسه مصباح یزدی نمی شود! / عضو کمیسیون برنامه و بودجه: دولت باید به این موسسات کمک کند
فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی درباره ادعای تکفیر مطرح شده توسط آقای سیدکمال حیدری
یونسکو:
میراث محمدرضا شجریان در دل ها و اندیشه هامان زنده خواهد ماند / او با صدای رسا، حصارهای جدائی میان افراد، کشورها و فرهنگها را درنوردید
امارات رسما خواستار افتتاح سفارت در تل‌آویو شد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
چهل حدیث نورانی از پیامبر اسلام(ص)
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
می‌تواند زشــت هم زیبا شــود
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
تحریف و تاریخ سازی
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
قدرت تصمیم انحصاری
اعمال شب و روز اول ماه ربیع الاول
وزارت امور خارجه طی بیانیه ای اعلام کرد؛
جزییات پایان محدودیت‌های تسلیحاتی و ممنوعیت سفر تعدادی از شهروندان و مسئولین نظامی کشور
وزیر بهداشت:
آزمایش واکسن کرونای ایرانی روی میمون انجام شد؛ نتایج خوبی گرفتیم / آزمایش انسانی تا ۳ هفته آینده انجام می‌شود
سید عمار حکیم:
عراق به هیچ وجه با اسرائیل سازش نخواهد کرد
وزیر بهداشت:
آزمایش واکسن کرونای ایرانی روی میمون انجام شد؛ نتایج خوبی گرفتیم / آزمایش انسانی تا ۳ هفته آینده انجام می‌شود
یاران احمدی‌نژاد کجا هستند؟
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
إذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
معترض لغو تحریم تسلیحاتی
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
تحسین و تقدیس
در کانال تلگرام منتشر کرد؛
چگونه جمله مشهور امام در هواپیما تحریف شد؟/ روایت عطاءالله مهاجرانی
یادداشتی از: حجت الاسلام مهدی حاضری
روایتی از لغو یک تبعیض نابجا توسط امام خمینی (س)
پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پی وقایع منطقه قره باغ؛
حمایت از آزادی قره باغ بر همه مسلمانان لازم است
جهانگیری:
عده ای تصور می کنند که امروز زمان انتقام گیری و فشارآوردن است/ امنیت غذایی و تامین کالاهای اساسی در هر شرایطی تامین خواهد شد
واکنش معاون رئیس جمهور به اظهارات ذوالنوری:
ايشان و همفكرانشان نه تحليل واقع بينانه و مبتني برآسيب شناسي درست از اوضاع كشور دارند / نه فهم روشن و دقيقي از سامان دادن به مشكلات موجود!
حجت الاسلام والمسلمین مازنی:
عده‌ای در داخل نگذاشتند صدای صلح طلبی ما به گوش دنیا برسد/ گفت‌وگوی ملی راه برون رفت از مشکلات است
واکنش آشنا به طرح استیضاح رییس جمهوری:
نخ دادن به دو نامزد آمریکا وظیفه نماینده‌ای با ۲۰۴ هزار رأی نیست


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 638
تعداد بازدید دیروز: 25276
بازدید کل: 34455515
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.