امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 15 مهر 1399 ساعت 21:39:42
حسین‌زاده نماینده سابق مجلس:
مهم‌ترین کمیسیون نظارتی مجلس خالی است؛ آن وقت آقایان دنبال تشکیل قرارگاه نظارتی هستند / مجلس با سفرهای استانی تبدیل به «کارگزار اجرایی» شده

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: آنجا نه از لابی‌های اقتصادی خبری هست و نه سفرهای مختلف خارجی. سروکار نماینده‌ها با قوه قضاییه و دیگر نهادهای قضایی و نظارتی است. به همین دلایل آنقدرها هم عجیب نبود وقتی فقط سه نفر از نمایندگان مجلس اصول‌گران خواهان ورود به کمیسیون حقوقی و قضایی بودند. مدتی بعد چهار نفر به آن‌ها اضافه شدند و تا ۱۹ شهریور هم فعالیت‌ها این کمیسیون به صورت رسمی شروع نشد. چون طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هر کمیسیون باید ۱۹ عضو داشته باشد و کمیسیون حقوقی فقط هفت عضو داشت. البته به گفته حسن نوروزی عضو این کمیسیون حالا قرار است ۱۰ نماینده جدید مجلس یازدهم نیز به این کمیسیون سرریز شوند. هیات رییسه انتخابی برای آن‌ها باقی نگذاشته است. با این حساب کمیسیون حقوقی مجلس یازدهم بعد از چهار ماه ۱۷ عضو خواهد داشت. عددی که همچنان به حد نصاب قانونی نمی‌رسد. البته همان اواسط شهریور نماینده‌ها برای عبور از چالش کمیسیون حقوقی آیین‌نامه مجلس را اصلاح کردند تا این کمیسیون بتواند با پنج عضو فعالیت خود را آغاز کرد. از همان روزهای نخست آن سه نفری که خواستار عضویت در کمیسیون حقوقی بودند پرسیدند که چرا که از بین ۵۰ حقوقدان مجلس یازدهم فقط سه نفر خواستار عضویت در کمیسیون حقوقی هستند و در مقابل ۷۰ نفر می‌خواستند در کمیسیون برنامه و بودجه دوران نمایندگی را پشت سر بگذارند؟ البته صف طولانی کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست‌خارجی، اقتصادی و صنایع هم مورد توجه ناظران قرار گرفته بود. این موضوع بیش از آنکه چالشی درون‌پارلمانی باشد بیانگر رویکرد مجلس یازدهم به مسائل بنیادی است. کمیسیون حقوقی که در مجلس دهم بیشترین مصوبات تاثیرگذار را داشت برای نمایندگن اهمیت ندارد و کمیسیون امنیت ملی که عرصه فعالیت‌های عمدتا جنجالی بوده است خواهان زیادی دارد. برخی از نمایندگان همین مجلس نیز به این رویکرد انتقاد دارند. حسن نوروزی نماینده حقوقدان مجلس یازدهم در این باره گفته: «خوشبختانه کمیسیون قضایی و حقوقی سفر خارجی ندارد و همچون کمیسیون‌‎های اقتصادی مجلس نیست که از تسهیلات و وام بانکی برخوردار باشد یا بتواند از امکانات بخش صنعت بهره‌مند شود.» نوروزی گفته که «اگر نمایندگان طالب ارائه خدمت به نظام هستند چرا همه تلاش می‌کردند که وارد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شوند.» از سوی دیگر باید توجه کرد که کمیسیون حقوقی از ارکان اصلی نظارتی مجلس است. یعنی همان اصلی که حداقل در مقام شعار بسیار مورد توجه رییس و دیگر نمایندگان مجلس یازدهم است و حتی سخن از تشکیل قرارگاه نظارتی به میان آمده است. در عمل اما صندلی‌های خالی کمیسیون حقوقی وجود دارند. «عبدالکریم حسین‌زاده» نماینده دوره‌های نهم و دهم مجلس در گفت‌وگو با «فراز» توضیح می‌دهد که چرا کمیسیون حقوقی در ساختار مجلس و بعد نظارتی آن اهمیت زیادی دارد و چطور خالی ماندن این کمیسیون حاکی از فاصله زیاد حرف تا عمل مجلس اصول‌گرای یازدهم است.

شما دو دوره در مجلس حضور داشتید و با منطق عضویت افراد در کمیسیون‌ها آشنا هستید. روند رسمی و غیررسمی ورود به کمیسیون‌های مجلس چطور است؟

در مجلس سه شاخص دانش، تجربه و نمایندگی ادوار برای ورود به کمیسیون‌ها وجود دارد. اما ایراد اینجاست که این سه شاخص ضریب اهمیت ندارند. یعنی شاخص دانش باید ضریب اهمیت بالاتری نسبت به سایر شاخص‌ها داشته باشد. اما در شعب ۱۵ گانه برخوردهای فنی و تخصصی صورت نمی‌گیرد چرا که شعب به نمایندگان سپرده می‌شود و آن‌ها خود درخواست‌ها دیگر نمایندگان برای ورود به کمیسیون‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهند. این خلاء قانونی همیشه وجود داشته و تا زمانی که خصوصیات غیرتخصصی از مجلس جدا نشود وجود خواهد داشت. به طور مثال پیش از مجلس نهم همه اعضای کمیسیون بودجه می‌توانستند به کمیسیون تلفیق بروند. اما در مجلس نهم پیشنهاد دادیم که از هر کمیسیون سه نفر و از کمیسیون برنامه و بودجه نیز ۹ نفر می‌توانند عضو تلفیق شوند. این از الهتاب لابی‌گری اعتبارات و تلاش برای حضور در کمیسیون برنامه و بودجه کم کرد. در هر صورت برای اصلاح این روند باید کمیسیون‌ها شخصیت تخصصی خود را پیدا کنند و بر همین اساس امورات را پیش ببرند. بحران تعداد نفرات کمیسیون قضایی در دوره‌های قبل نیز وجود داشته و در این دوره به اوج خودش رسیده است. ما در کشور با انباشت قانون مواجه هستیم و مشکل عدم نظارت بر قوانین است. در این بین دو عنصر در بعد نظارتی مجلس اهمیت بسیاری دارد. کمیسیون قضایی و کمیسیون اصل نود که هر دو ماهیت قضایی و نظارتی قوی دارند و اساسا روسای آن‌ها نیز اغلب تخصص حقوقی و قضایی داشتند. حوزه عملکرد در این کمیسیون قوه قضاییه، وزارت دادگستری، سازمان بازرسی و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری است. به این ترتیب اگر عرصه فعالیت این کمیسیون بسیار وسیع است و از حقوق شهروندی تا حقوق صنفی، سیاسی و اجتماعی را شامل می‌شود.

با این اوصاف چطور مجلسی که بیشترین شعار را معطوف به حوزه نظارت کرده و رییس آن نیز مرتب سفرهای استانی دارد، از کمیسیونی که کارویژه نظارتی دارد غافل مانده است؟

نکته اینجاست که مجلس درگیر «خود» شده است. دو معضل وجود دارد که یکی قانون‌گذاری بیش از حد و دومی «به دنبال امور اجرایی رفتن» و «دولت دوم شدن» است. تعداد کثیر سفرهای استانی و بازدیدهای بیش از حد عملکرد دولتی و کاگزار اجرایی بودن را نشان می‌دهد. مجلس به جای اینکه بخش نظارتی خود را واقعا تقویت کند تبدیل به کاگزار اجرایی دولت شده است. در زمینه تولید قانون نیز به صورت رباتیک عمل می‌کند و هیچ حسی ندارد. اخیرا شنیدم که چند قانون ۱۴۰ تا ۱۵۰ ماده‌ای تولید شده است که می‌تواند با بسیاری از قوانین پیشین مغایرت داشته باشد و کشور را دچار بحران جدید می‌کند. من معقدم که چارچوب مجلس باید روی روال واقعی خود قرار بگیرد تا بتواند افراد را بر اساس تخصص خود تقسیم کند. اگر نماینده‌ها انقلابی و به دنبال فعالیت هستند داوطلبانه به کمیسیون قضایی بروند. اگر به مفهوم واقعی نمایندگان دنبال نظارت و توسعه کشور هستند چه دلیلی دارد که از حضور در کمیسیون قضایی اجتناب می‌کنند؟ عرصه نظارت کاملا مشخص است و در کمیسیون قضایی می‌توان به همه امور نظارت کرد. مسئله پیچیده‌ای نیست که دوستان به دنبال قرارگاه نظارتی هستند. فعلا از خالی بودن کمیسیون قضایی پیشگیری شود و افراد در این کمیسیون خواسته‌ها و مطالبات مردم را پیگیری کنند.

فکر می‌کنید چرا این اتفاق افتاده است؟ آیا ممکن است در کمیسیون‌های دیگر امکان‌های بیشتری برای سوءاستفاده وجود داشته باشد؟

من این اعتقاد را ندارم. همه جای مجلس می‌تواند صفر و صد باشد. بستگی به آدم‌ها و شخصیت افراد دارد. کمیسیون فرهنگی نیز همین مشکلات را همیشه داشته است. هیچ ارتباطی بین رانت و جایگاه کمیسیون نیست و اگر این اتفاقات می‌افتد ناشی از شخصیت فردی است. از سوی دیگر کمیسیون قضایی می‌تواند خودروسازها را بابت تخلفات آن‌ها پاسخگو کند. می‌تواند از مسئله فوتبال گرفته تا آب‌وهوا ورود کند و مسوولان را بازخواست کند. اگر جایی کمیسیون قضایی ضعیف شد ناشی از ضعف نمایندگان است. این کمیسیون موقعیت ویژه‌ای در نظام حقوقی و پارلمانی کشور دارد. اگر نمی‌توانند از این جایگاه به درستی استفاده کنند ایراد از آن‌ها است. دسترسی این کمیسیون به سازمان زندان‌ها، سازمان بازرسی و دستگاه‌های مختلف نظارتی بسیار زیاد است و می‌تواند نگاهی تحکمانه به فساد‌ها، رانت‌ها و تخلفات داشته باشد. امروز با شعارهایی مثل مبارزه با فساد و رانت مواجه هستیم. کلید ورود به این مسائل کمیسیون قضایی است. کار با حرف پیش نمی‌رود و تشکیل قرارگاه نظارتی فقط حرف است. اگر مجلس به دنبال کار است ۱۰ پرونده قضایی تشکیل دهند و در مجلس یازدهم این ۱۰پرونده را حل کند و به مردم نیز گزارش دهد.

مجلس یازدهم در آغاز کار خود قرار دارد. واژه‌هایی نظامی مثل «قرارگاه» ارتباطی با ذات پارلمان ندارد و مجلس ساختار مشخصی دارد. بهترین جایی که می‌توان در آن‌ها نظارت کرد کمیسیون‌ها و در نبض تپنده آن‌ها نیز کمیسیون قضایی است. به جای اینکه به دنبال واژه‌های بزرگ خالی از معنا رفتن ساختار مجلس را تقویت کنند. قضات و حقوقدان‌های مجلس یازدهم را توجیه کنند که باید در کمیسیون قضایی حضور داشته باشند و این کمیسیون را کارآمد و قوی کنند و مسوولان مختلف را برای پاسخگویی به این کمیسیون بیاورند. این به اصطلاح آقایان بزرگ‌ترین قرارگاه است و نیازی به پدیده جدید نیست.





  تعداد بازديدها: 56


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
واعظی:
متعجم چرا برخی سکوت کرده‌اند
درگیری مرزبانان در میناب/ شهادت تلخ یک مرزبان +عکس و جزئیات
شکایت از ولیعهد عربستان دو سال پس از قتل فجیع روزنامه ‌نگار منتقد
حمله تند مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ترامپ
یادداشتی از: محمدعلی خسروی
سربازان گمنام انقلاب اسلامی
هاشمی طبا:
اگر نظام تصمیم به مذاکره بگیرد، ذوالنوری زودتر از بقیه با آمریکایی ها دست می دهد/ کاندیدایی که مردم از او خوششان بیاید نداریم؛
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
مردم شریف و عوامل آمریکا
واکنش تلویحی روحانی به طرح استیضاحش:
در این اوضاع ممکن است فرد، جناح، حزب یا رسانه‌ای حاشیه ایجاد کند؛ باید از آن بگذریم و وارد حاشیه نشویم / دو دست بیشتر نداریم؛ با یک دست با تحریم و با یک دست با کرونا مبارزه می‌کنیم؛ بنابراین نباید به جنجال‌ها اعتنا کنیم
اصلاحات ساختاری بودجه شامل حذف بودجه موسسه مصباح یزدی نمی شود! / عضو کمیسیون برنامه و بودجه: دولت باید به این موسسات کمک کند
فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی درباره ادعای تکفیر مطرح شده توسط آقای سیدکمال حیدری
یونسکو:
میراث محمدرضا شجریان در دل ها و اندیشه هامان زنده خواهد ماند / او با صدای رسا، حصارهای جدائی میان افراد، کشورها و فرهنگها را درنوردید
امارات رسما خواستار افتتاح سفارت در تل‌آویو شد
درخواست علی مطهری از دولت برای لغو تعطیلی ۴ آبان:
اساسا تصویب این تعطیلی در مجلس دهم به صورت غیرقانونی و دزدانه انجام شد
سازمان غذا و دارو:
بزودی نه تنها انسولین قلمی تامین می شود، بلکه قیمت آن کاهش می یابد / انسولین‌های ویال به فور در بازار موجود است
انتقاد قاضی پور از سفرهای قالیباف:
آقایان، کارهای روزمره را به نام سفر استانی یا نظارت میدانی مطرح نکنند
آیت الله نورمفیدی:
آیت الله صانعی مورد عنایت ویژه امام بود/ ایشان معتقد بود «عدالت» باید در فقه مبنا قرار بگیرد/ اسلام باید پاسخگوی همه نیازهای بشریت باشد؛ اگر فکر ما بسته باشد نمی توانیم به خوبی پاسخگو باشیم
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
نشست ... قم
پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته نیروی انتظامی
به مناسبت هفته نیروی انتظامی
پیام وزیر اطلاعات به سردار اشتری
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
حقیقت اوکراینی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
چرایی و باطن صلح امام حسن(ع) در گفتار امام خمینی (س)
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
روحانی و پیروزی معاویه
چهل حدیث نورانی از پیامبر اسلام(ص)
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
کرونا و حق الناس!!
در پیامی توئیتری مطرح شد؛
انتقاد رسول جعفریان از برخی اظهارات که به نام علم و دین زده می شوند
از سوی رییس قوه قضاییه؛
سند امنیت قضایی ابلاغ شد
37 سال پیش در 23 مهر 1362؛
پاسخ امام به استفتای میرحسین موسوی درباره برگزاری نماز جماعت در ادارات
حضرت آیت‌الله سبحانی:
حضرت محمد(ص) در حدیبیه صلح کرد / امام امت باید مصالح و مفاسد را در نظر بگیرد، لذا در عین اینکه جدال و قتال می کند به صلح هم دعوت می کند / مصلحت این بود که امام حسن(ع)صلح کند
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
می‌تواند زشــت هم زیبا شــود
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
تحریف و تاریخ سازی
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
قدرت تصمیم انحصاری
اعمال شب و روز اول ماه ربیع الاول
وزارت امور خارجه طی بیانیه ای اعلام کرد؛
جزییات پایان محدودیت‌های تسلیحاتی و ممنوعیت سفر تعدادی از شهروندان و مسئولین نظامی کشور
تماشا کنید:
خنجر از پشت / افشاگری تکان دهنده درمورد گروه‌هایی که زیر پای دولت روحانی را در مذاکرات اقتصادی منطقه خالی می‌کنند
سید عمار حکیم:
عراق به هیچ وجه با اسرائیل سازش نخواهد کرد
وزیر بهداشت:
آزمایش واکسن کرونای ایرانی روی میمون انجام شد؛ نتایج خوبی گرفتیم / آزمایش انسانی تا ۳ هفته آینده انجام می‌شود
فشار آمریکا به سودان برای عادی سازی روابط با تل آویو / منابع دولتی خارطوم: واشنگتن ۲۴ ساعت مهلت داده که تصمیم خود را در خصوص عادی‌سازی روابط با اسرائیل بگیریم
وزیر بهداشت:
آزمایش واکسن کرونای ایرانی روی میمون انجام شد؛ نتایج خوبی گرفتیم / آزمایش انسانی تا ۳ هفته آینده انجام می‌شود
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
إذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ
یاران احمدی‌نژاد کجا هستند؟


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 21586
تعداد بازدید دیروز: 31816
بازدید کل: 34451187
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.