امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 23 شهريور 1399 ساعت 19:39:28
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
مهمترین شاخصه آیت الله صانعی، «تمایز» است

جامعه بشری کارخانه «شبیه سازی» نیست/ تلاش بی حاصل برای خلع ایشان از مرجعیت، نمادی از بی توجهی به حق آزادی فکر و عدم حرمت روحانیت به روحانیت است/ مسئله ی بسیاری از مخالفین ایشان، بشتر تمایزات سیاسی بود تا فتوایی/ شیوه وفاتشان گویای سبک زندگی ایشان بود.

بسم الله الرحمن الرحیم

مهم ترین شاخصه آیت الله صانعی تمایز فکری و سلوکی ایشان  در سه دهه ی اخیر است. مخصوصا آن گاه که از دایره حجاب آفرین حکومت دورتر می شوند و با کنار زدن پرده ها و به دور از مصلحت های دست و پاگیر، به ندای وجدان بیدارشان و فکر پویایشان آزاده تر پاسخ می دهند. شیفتگی به اهل بیت علیهم السلام، هوش و تحلیل قوی، تکاپوی علمی، زهد و ساده زیستی و مردم داری  از ویژگی های مهم آیت الله بود. اما شاید آنچه ایشان را متمایز می ساخت آزادمنشی، آزاد اندیشی، شجاعت و تعلق خاطر به مظلومان و ستم دیدگان و به طور کلی نگرش خاص و بنیادی به حقوق انسان بود.  تعلق خاطر خاص به مکتب اجتهادی امام خمینی و ادراک ایشان از پویایی زمان و مکان به ایشان این توانایی را داده بود تا راه های تازه ای را بگشایند. آیت الله در عین سبک زندگی سنتی، شرایط مقلدان با سایر سبک های زندگی و یا در سایر کشورها و تنگناهای ایشان را به خوبی درک می نمود و  با نگرانی از دین و دنیای مردم در جستجوی فتاوی و راه حل هایی بودند تا الفت مردم با اساس دین و منزلت دینداری در جوامع امروزی محفوظ بماند. شاید به همین دلیل باشد که هم ایشان منزلت ویژه ای برای دانشگاهیان  و زنان قائل بودند و هم آنکه  خود به مرجع بسیاری از جوانان، زنان و دانشگاهیان به عنوان نمونه هایی از اقشار پویای جامعه تبدیل شده بودند  و موجبات اشتراک گفتمانی مرجعیت با دانشگاه را فراهم آورده بود. تمایز دیگر ایشان را می توان در بازتعریف از نسبت شان با حکومت و مردم نیز دید؛ انتقاد با حفظ اصول. بازتعریفی که نگاه فقیهانه را با نگاه منتقدانه در کنار هم نگاه می داشت. نه به کنج عزلت خزیدند و نه در سیاست  به سبک رایج غلطیدند. در حد  فاصلی ایستادند که بتوانند صدای مردم در قبال قدرت باشند و معنای فقیه پشتیبان مردم را زنده نگه دارند. 

 

تمایزهای فتوایی ایشان، شاید مورد قبول همه نباشد و درباره هر کدام اهل خبره می توانند نظر تاییدی یا انتقادی داشته باشند، اما کسی نمی تواند منکر باشد که باب های جدیدی برای بحث های علمی گشوده شد. باور داشته باشیم، وجود تمایز با حفظ اصول به ویژه از شخصیت های خوش بنیاد و اهل فکر برای هر جامعه ای موهبت  و برای توسعه ی هر ملتی حیاتی است. تمایز و در پی آن اتباع احسن زیربنای رشد است و اساسا بدون تمایز اصولی، اتباع احسن معنا نمی یابد و جامعه  به رشد و تعالی نخواهد رسید. البته مسئله ی بسیاری از مخالفین ایشان، بیشتر تمایزات سیاسی بود تا فتوایی. آنها تحمل منتقدی نظیر آیت الله صانعی را که اهل عقب نشینی هم نبود، نداشتند. آنها تمایزهای تکامل بخش اندیشه ای و سیاسی را مخل حیات خود دانسته و گویی «شبیه سازی» را وجه همت خود قرار داده اند، غافل از آنکه جامعه بشری کارخانه «شبیه سازی» نیست.

 

آیت الله صانعی از مظلومترین نخبگان و مراجع زمانه ما بود. مظلومانه و بی تشریفات زیست و مظلومانه و بی تشریفات از گوشه یک بیمارستان محروم دولتی به ناگهان از میان ما پر کشید و شیوه وفاتشان گویای سبک زندگی ایشان بود. ایشان سال گذشته در یک دیدار، از عدم آشنایی به موازین و عدم توجه کافی به مکتب فقهی امام خمینی در حوزه های علمیه، منع از تدریس در فیضیه و فیلتر شدن سایت  و منع بسیاری از رسانه ها از انتشار فتاوی و مواضع ایشان، سخن به میان اورده بود. درباره دلایل و چگونگی  بی مهری و عدم توجه کافی به مبانی فقهی امام خمینی در حوزه ی قم که ولی نعمت بسیاری از اساتید امروز این حوزه و همه ما بوده اند، باید حوزویان نظر دهند. اما تلاش البته بی حاصل بخش هایی از حوزه برای خلع ایشان از مرجعیت و سپس منع  از فیضیه نشان دهنده ی بی توجهی به حق آزادی فکر و اصول نشاط علمی و بی وفایی های زمانه و نمادی از عدم حرمت روحانیت به روحانیت است و چه بسا متوجه بسیاری دیگر از مراجع و نخبگان حوزه  از ابتدای انقلاب بوده که متاسفانه هم حوزه های علمیه و هم ما نسبت به آن واکنش لازم نداشته ایم. سکوت ما و تجاوز و محدودیت سازی های مستمر، جدای از سلب حق یک مجتهد و اعمال انحصار، با هراس افکنی مانع جنبش و جستجوی علمی و خلاقیت فکری  و نوآوری است. شاید به دلیل همبن برخوردها با نخبگان علمی باشد که سالهاست گویی درخت نظریه پردازی را در دیارمان خشکانده است.

 

فشار سیاسی، فیلتر شدن وب سایت  و عدم نشر دیدگاه های ایشان در اکثریت رسانه ها  نکته ایست که متوجه همه ماست. چرا باید جامعه را از شنیدن صدای متمایز یک مرجع تقلید که امروز برای تسلیت ایشان مسابقه بر قرار است محروم ساخت؟ چرا باید دیدگاه متمایز ایشان دلیل منع و محرومیت ایشان باشد؟ و چرا مفهوم آزادی را قربانی تک صد ایی و انحصار تریبون های خاص ساخته ایم؟ این ها از حسرت های دوران پس از انقلاب است، حسرت هایی که جز مقاطع کوتاهی، با سلب حق آزادی و نهادینه نشدن این موهبت الهی در سیستم سیاسی کشور به  درد مبدل شدند. محصور کردن آزاد اندیشی، نوآوری و نظریه پردازی و گشایش راه های جدید را غیر ممکن می سازد. علاوه میوه ی تک صدایی و عدم احترام به تمایز اندیشه ها، رونق بازار خرافه و  تحجر و تملق و بی اطلاعی مردم از سرنوشتشان نیز هست. حق مردم است که بشنوند اندیشمندانشان چه می گویند و بدانند مسئولانشان مردم را به کجا می برند. به قولی مردم را به جهنم هم که می برند باید از آن مطلع باشند. نه این که در پشت درهای بسته تصمیم گرفته شود و یا بی برنامه گی ها و روزمرگی ها و بی غیرتی ها و عافیت طلبی ها و فساد ها، با تک صدایی توجیه و تحمیل شود و هیچ کس هم نداند نهایتا امروز که بماند، ده سال یا بیست سال دیگر به کجا می انجامد؟  و اینجاست که امثال آیت الله صانعی با درک این واقعیت و نگرانی از خطرات آینده، از هراسی که بر جریان فکر و بسیاری از بزرگان مستولی کردند، فریاد بر آورد و رنج تنها ماندن و تنها مردن را به جان خرید. او گوهر آزادگی را شناخت، با حفظ اصول، انتقاد  کرد و با پذیرش تمام هزینه های تمایز فکری، در مظلومیتی آگاهی بخش از میان ما رفت، اما هم نگاه متمایزش و هم شجاعت وصراحتش و هم صفا و صداقتش و هم پایداری اش و هم حمایتش از مظلومان و ستم دیدگان و هم اجتهاد نوآورانه اش در میان ما باقی ماند. 

این عروج، ایشان را به آزادی و ما را به فقدانی ناگهانی و اندوهی استخوان سوز فرو افکند و هر چه از ساعات این فقدان دردناک می گذرد احساس حسرت بیشتری دست می دهد. باشد که به اصلاح وضع موجود بپردازیم و دعوتی همگانی به انصاف در حق نخبگان دین و میهن داشته باشیم و پروازآسمانی اش  نه صرفا یک تسلیت و اظهار تاسف، که هشداری به ما برای صیانت و قدرشناسی از گنجینه ها و پذیرش تمایزهایمان باشد. خدایش رحمت کند.

والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته

ابوالفضل فاتح 

یک شنبه 23 شهریورماه 1399





  تعداد بازديدها: 1379


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اختصاصی:
آزادگان عالم در خیمه حسینند "پوستری عاشورایی از خانم شیرین نوشیروان"
اختصاصی:
3 اثر عاشورایی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
جان مرشمایر، نظریه‌پرداز برجسته روابط بین‌الملل مطرح کرد: آمریکا شریک نسل‌کشی شده؛ جنگ با ایران، پروژه‌ای اسرائیلی با هزینه‌ی واشنگتن/ نتانیاهو برای چاپلوسی نزد ترامپ راهی واشنگتن می‌شود/ پروژه اسرائیلی ها چیزی کمتر از نابودی ایران نیست
یک روزنامه بریتانیایی: ایران ۵ پایگاه نظامی اسرائیل را زد، اما سانسور شد
دستگیری فردی که در شبکه های اجتماعی وضعیت تل آویو را وخیم توصیف کرده بود
خشم و نگرانی مردم قبرس از موج مهاجرت صهیونیست‌ها به این کشور
رسوایی در بی‌بی‌سی: ۴۰۰ چهره خواستار اخراج عضو هیئت مدیره
۱۵ تا ۲۵ سال حبس برای ارسال‌کنندگان فیلم و تصویر به شبکه‌های معاند
طوفان رسانه‌ای در رم:
هاآرتص: ایران قلب تحقیقات علمی اسرائیل را زد
گزارش تصویری:
برگزاری شب هشتم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/12
یادداشتی از: زنده یاد حجت الاسلام داود فیرحی
اباعبدالله(س) در آستانه سرنوشت
وب‌سایت The Grayzone منتشر کرد؛
جاسوسی از ایران؛ چگونه MI6 به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نفوذ کرد؟
ادعای پنتاگون : حملات امریکا، برنامه اتمی ایران را یک تا 2 سال به عقب انداخت / ادامه تردیدها درباره تاثیرات هجوم به فردو و نطنز
یادداشتی از: نوید احمدپور
چرا روس ها هواپیماهای سوخو 35 را به ایران نمی دهند | آیا ایران ناخواسته تبدیل به کارت بازی برای روسیه نشده است
روایتی از ۲ هزار تماس تلفنی موساد با مقامات ایران در ابتدای جنگ
آیت الله مسعودی خمینی: به‌عنوان یک طلبه کوچک از مقام معظم رهبری تقاضا دارم که عفو عمومی اعلام بفرمایند
عملیات سپاه علیه پنج جاسوس رژیم صهیونیستی در خاش
مجری مطرح آمریکایی در شبکه CNN
گزارش تصویری:
برگزاری شب هفتم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/11

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری:
برگزاری شب دوم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/6
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم شب اول سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/5
عکس:
هدیه متفاوت شهید شادمانی به یک آهنگساز
سومین پیام تصویری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به ملت عزیز و بزرگ ایران
اختصاصی:
ان معی ربی "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
اختصاصی:
بازی خطرناک یک جوان با جان خود و دیگران در بزرگراه همت
۳۵ نفر از کارکنان پدافند هوایی ارتش شهید شدند
اختصاصی:
السلام علیک یا اباعبدالله " با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
یک دانشمند هسته‌ای دیگر از دانشگاه علم و صنعت به شهادت رسید.
یادداشتی از: دکتر حسین علایی
سردار رشید، متفکری استراتژیست
دستورالعمل هیئت‌ها در محرم ۱۴۰۴ مشخص شد
تجمع مردمی اول محرم در بغداد؛
حکیم: نمی‌توان به سادگی از حمله اسرائیل و آمریکا به ایران گذشت
گزارش تصویری:
برگزاری شب سوم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/7
گزارش تصویری:
برگزاری شب چهارم مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) 1404/4/8
مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در حرم مطهر امام خمینی (س)
اختصاصی:
دو اثر عاشورایی با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
اسرائیل به دنبال لبنانیزه کردن ایران
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی: تندروها را مهار کنید تا به انسجام بعد از جنگ آسیب نرسانند
آیت‌الله حائری: هرگونه تعرض به رهبر ایران، تعرض به امت اسلام است
آیت‌الله موسوی امام جمعه بغداد:ملت ایران از سایر ملت‌ها متمایز است/عراق آماده نابودی رژیم صهیونیستی است.


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1009
تعداد بازدید دیروز: 12318
بازدید کل: 76153166
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.