امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 23 شهريور 1399 ساعت 19:39:28
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
مهمترین شاخصه آیت الله صانعی، «تمایز» است

جامعه بشری کارخانه «شبیه سازی» نیست/ تلاش بی حاصل برای خلع ایشان از مرجعیت، نمادی از بی توجهی به حق آزادی فکر و عدم حرمت روحانیت به روحانیت است/ مسئله ی بسیاری از مخالفین ایشان، بشتر تمایزات سیاسی بود تا فتوایی/ شیوه وفاتشان گویای سبک زندگی ایشان بود.

بسم الله الرحمن الرحیم

مهم ترین شاخصه آیت الله صانعی تمایز فکری و سلوکی ایشان  در سه دهه ی اخیر است. مخصوصا آن گاه که از دایره حجاب آفرین حکومت دورتر می شوند و با کنار زدن پرده ها و به دور از مصلحت های دست و پاگیر، به ندای وجدان بیدارشان و فکر پویایشان آزاده تر پاسخ می دهند. شیفتگی به اهل بیت علیهم السلام، هوش و تحلیل قوی، تکاپوی علمی، زهد و ساده زیستی و مردم داری  از ویژگی های مهم آیت الله بود. اما شاید آنچه ایشان را متمایز می ساخت آزادمنشی، آزاد اندیشی، شجاعت و تعلق خاطر به مظلومان و ستم دیدگان و به طور کلی نگرش خاص و بنیادی به حقوق انسان بود.  تعلق خاطر خاص به مکتب اجتهادی امام خمینی و ادراک ایشان از پویایی زمان و مکان به ایشان این توانایی را داده بود تا راه های تازه ای را بگشایند. آیت الله در عین سبک زندگی سنتی، شرایط مقلدان با سایر سبک های زندگی و یا در سایر کشورها و تنگناهای ایشان را به خوبی درک می نمود و  با نگرانی از دین و دنیای مردم در جستجوی فتاوی و راه حل هایی بودند تا الفت مردم با اساس دین و منزلت دینداری در جوامع امروزی محفوظ بماند. شاید به همین دلیل باشد که هم ایشان منزلت ویژه ای برای دانشگاهیان  و زنان قائل بودند و هم آنکه  خود به مرجع بسیاری از جوانان، زنان و دانشگاهیان به عنوان نمونه هایی از اقشار پویای جامعه تبدیل شده بودند  و موجبات اشتراک گفتمانی مرجعیت با دانشگاه را فراهم آورده بود. تمایز دیگر ایشان را می توان در بازتعریف از نسبت شان با حکومت و مردم نیز دید؛ انتقاد با حفظ اصول. بازتعریفی که نگاه فقیهانه را با نگاه منتقدانه در کنار هم نگاه می داشت. نه به کنج عزلت خزیدند و نه در سیاست  به سبک رایج غلطیدند. در حد  فاصلی ایستادند که بتوانند صدای مردم در قبال قدرت باشند و معنای فقیه پشتیبان مردم را زنده نگه دارند. 

 

تمایزهای فتوایی ایشان، شاید مورد قبول همه نباشد و درباره هر کدام اهل خبره می توانند نظر تاییدی یا انتقادی داشته باشند، اما کسی نمی تواند منکر باشد که باب های جدیدی برای بحث های علمی گشوده شد. باور داشته باشیم، وجود تمایز با حفظ اصول به ویژه از شخصیت های خوش بنیاد و اهل فکر برای هر جامعه ای موهبت  و برای توسعه ی هر ملتی حیاتی است. تمایز و در پی آن اتباع احسن زیربنای رشد است و اساسا بدون تمایز اصولی، اتباع احسن معنا نمی یابد و جامعه  به رشد و تعالی نخواهد رسید. البته مسئله ی بسیاری از مخالفین ایشان، بیشتر تمایزات سیاسی بود تا فتوایی. آنها تحمل منتقدی نظیر آیت الله صانعی را که اهل عقب نشینی هم نبود، نداشتند. آنها تمایزهای تکامل بخش اندیشه ای و سیاسی را مخل حیات خود دانسته و گویی «شبیه سازی» را وجه همت خود قرار داده اند، غافل از آنکه جامعه بشری کارخانه «شبیه سازی» نیست.

 

آیت الله صانعی از مظلومترین نخبگان و مراجع زمانه ما بود. مظلومانه و بی تشریفات زیست و مظلومانه و بی تشریفات از گوشه یک بیمارستان محروم دولتی به ناگهان از میان ما پر کشید و شیوه وفاتشان گویای سبک زندگی ایشان بود. ایشان سال گذشته در یک دیدار، از عدم آشنایی به موازین و عدم توجه کافی به مکتب فقهی امام خمینی در حوزه های علمیه، منع از تدریس در فیضیه و فیلتر شدن سایت  و منع بسیاری از رسانه ها از انتشار فتاوی و مواضع ایشان، سخن به میان اورده بود. درباره دلایل و چگونگی  بی مهری و عدم توجه کافی به مبانی فقهی امام خمینی در حوزه ی قم که ولی نعمت بسیاری از اساتید امروز این حوزه و همه ما بوده اند، باید حوزویان نظر دهند. اما تلاش البته بی حاصل بخش هایی از حوزه برای خلع ایشان از مرجعیت و سپس منع  از فیضیه نشان دهنده ی بی توجهی به حق آزادی فکر و اصول نشاط علمی و بی وفایی های زمانه و نمادی از عدم حرمت روحانیت به روحانیت است و چه بسا متوجه بسیاری دیگر از مراجع و نخبگان حوزه  از ابتدای انقلاب بوده که متاسفانه هم حوزه های علمیه و هم ما نسبت به آن واکنش لازم نداشته ایم. سکوت ما و تجاوز و محدودیت سازی های مستمر، جدای از سلب حق یک مجتهد و اعمال انحصار، با هراس افکنی مانع جنبش و جستجوی علمی و خلاقیت فکری  و نوآوری است. شاید به دلیل همبن برخوردها با نخبگان علمی باشد که سالهاست گویی درخت نظریه پردازی را در دیارمان خشکانده است.

 

فشار سیاسی، فیلتر شدن وب سایت  و عدم نشر دیدگاه های ایشان در اکثریت رسانه ها  نکته ایست که متوجه همه ماست. چرا باید جامعه را از شنیدن صدای متمایز یک مرجع تقلید که امروز برای تسلیت ایشان مسابقه بر قرار است محروم ساخت؟ چرا باید دیدگاه متمایز ایشان دلیل منع و محرومیت ایشان باشد؟ و چرا مفهوم آزادی را قربانی تک صد ایی و انحصار تریبون های خاص ساخته ایم؟ این ها از حسرت های دوران پس از انقلاب است، حسرت هایی که جز مقاطع کوتاهی، با سلب حق آزادی و نهادینه نشدن این موهبت الهی در سیستم سیاسی کشور به  درد مبدل شدند. محصور کردن آزاد اندیشی، نوآوری و نظریه پردازی و گشایش راه های جدید را غیر ممکن می سازد. علاوه میوه ی تک صدایی و عدم احترام به تمایز اندیشه ها، رونق بازار خرافه و  تحجر و تملق و بی اطلاعی مردم از سرنوشتشان نیز هست. حق مردم است که بشنوند اندیشمندانشان چه می گویند و بدانند مسئولانشان مردم را به کجا می برند. به قولی مردم را به جهنم هم که می برند باید از آن مطلع باشند. نه این که در پشت درهای بسته تصمیم گرفته شود و یا بی برنامه گی ها و روزمرگی ها و بی غیرتی ها و عافیت طلبی ها و فساد ها، با تک صدایی توجیه و تحمیل شود و هیچ کس هم نداند نهایتا امروز که بماند، ده سال یا بیست سال دیگر به کجا می انجامد؟  و اینجاست که امثال آیت الله صانعی با درک این واقعیت و نگرانی از خطرات آینده، از هراسی که بر جریان فکر و بسیاری از بزرگان مستولی کردند، فریاد بر آورد و رنج تنها ماندن و تنها مردن را به جان خرید. او گوهر آزادگی را شناخت، با حفظ اصول، انتقاد  کرد و با پذیرش تمام هزینه های تمایز فکری، در مظلومیتی آگاهی بخش از میان ما رفت، اما هم نگاه متمایزش و هم شجاعت وصراحتش و هم صفا و صداقتش و هم پایداری اش و هم حمایتش از مظلومان و ستم دیدگان و هم اجتهاد نوآورانه اش در میان ما باقی ماند. 

این عروج، ایشان را به آزادی و ما را به فقدانی ناگهانی و اندوهی استخوان سوز فرو افکند و هر چه از ساعات این فقدان دردناک می گذرد احساس حسرت بیشتری دست می دهد. باشد که به اصلاح وضع موجود بپردازیم و دعوتی همگانی به انصاف در حق نخبگان دین و میهن داشته باشیم و پروازآسمانی اش  نه صرفا یک تسلیت و اظهار تاسف، که هشداری به ما برای صیانت و قدرشناسی از گنجینه ها و پذیرش تمایزهایمان باشد. خدایش رحمت کند.

والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته

ابوالفضل فاتح 

یک شنبه 23 شهریورماه 1399





  تعداد بازديدها: 62


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
در قره‌باغ چه خبر است؟
احتمال جنگ فراگیر در قفقاز جنوبی
تمایل اصولگرایان به ریاست جمهوری یک چهره نظامی افزایش یافته است
ورود اولین سردار به انتخابات۱۴۰۰
اخطار پلیس ایران به دو کشور آذربایجان و ارمنستان:
برای ما ناامنی ایجاد نکنید
یادداشتی از: مهدی حاضری
فرماندهانی سرباز
یادداشتی از: حسن پویا
شهید خطیب
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
نقاط موفقیت مرجعیت شیعه در عراق
ظریف:
آیت الله سیستانی دروازه امنیت منطقه و سرمایه‌ای برای کل جهان اسلام است / ایران از نقش والای ایشان در برقراری امنیت و ثبات در عراق قدردانی می‌کند
عذرخواهی حسین شریعتمداری از آیت الله سیستانی:
برداشت اینجانب از نظر آیت الله سیستانی با آنچه ایشان فرموده بودند همخوانی نداشت
واکنش تلویحی مسیح مهاجری به یادداشت حسین شریعتمداری علیه آیت الله سیستانی:
بزرگ‌ترین دشمن استقلال فکری، افراد خودخواه، مستبد، خودبزرگ‌بین و انحصارطلب هستند / افرادی که این چهار ویژگی منفی را در خود جمع کرده‌اند، می‌خواهند تمام افراد تابع آنها باشند و هرگز برخلاف نظر آنها نه نظری بدهند و نه حتی چیزی بفهمند / این افراد انحصارطلب می‌گویند هرچه من معتقدم، همه باید در سرتاسر جهان آن را قبول داشته باشند و چیزی برخلاف آن نگویند
واکنش نوری المالکی به یادداشت حسین شریعتمداری: یادداشت یک روزنامه در ایران درباره آیت الله سیستانی را شدیدا محکوم می کنیم / این اقدام توهین به همه مردم عراق به شمار می رود
روایت غلامعلی رجایی از تلاش های آیت الله هاشمی برای پیوند ارتش و سپاه:
ایشان روحیه معتدلی داشت و از سوی گیری بین سپاه و ارتش خودداری می کرد/ امام با ادغام ارتش و سپاه موافقت کرده بود/ از سال 61 بین آقای هاشمی و احمد آقا بحث ختم جنگ مطرح است
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
ناکارآمدی مراکز طب
ادعای محمود صادقی:
۲۰ هزار قرص فایپیراویر وارد شده از چین، خرج درمان مسئولان شد
پرداخت وام ضروری ۳۰۰ میلیون تومانی به نمایندگان / یک نماینده ۸۰۲ میلیون تومان تسهیلات را چطور تسویه می‌کند؟
معاون قوه قضاییه:
جای تأسف دارد که مردم با واژه «مسئول» به یاد دزدی و اختلاس می‌افتند
ورم معده و روده را با این نوع از نان آرام کنید!
ظریف: تحریم‌های آمریکا علیه ایران تروریسم پزشکی است
جزییات عملکرد دولت دفاع مقدس به روایت محمدرضا واعظ مهدوی: دولت هم پشت جبهه را داشت و هم جنگ را اداره می‌کرد/ آن موقع بهتر از امروز تحریم‌های‌آمریکا دور زده می‌شد
مقتدی صدر:
عراق مستعمره خارجی نیست؛ نه شرقی و نه غربی
هشدار نظام پزشکی:
از سفر به مشهد بپرهیزید

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
یا کریم آل الله "اثر گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
برگزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
شهادت فرماندهان معترض
یادداشتی از: محمدصادق درویشی
«سه عمل سرنوشت ساز» امام خمینی در فرماندهی دفاع مقدس
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
عوامفریبی و عوامزدگی
یادداشتی از: حجت الاسلام محمدکاظم تقوی
مروری بر آثار علمی امام خمینی
پیام وزیر اطلاعات به مناسبت هفته دفاع مقدس
یادداشتی از: مسیح مهاجری
آیت الله صانعی؛ استوانه فقاهت و آزاد اندیشی
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
آیا تا رهبر انقلاب نگویند، نمی فهمیم؟
رئیس‌جمهور روحانی:
باید در مراسم عزاداری اربعین و ماه صفر نظارت‌ها تشدید شود؛ عدم رعایت پروتکل‌ها در چند نقطه محدود در عزاداری‌ها، روند شیوع کرونا را سرعت می‌بخشد / با معدود افراد خاطی که عازم مناطق مرزی با عراق شده‌اند، برخورد می‌شود / برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با موج‌های بعدی کرونا انجام شده / در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ناچار به اعمال برخی محدودیت‌ها هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
درس کرامت از امام حسن مجتبی(ع)
صالحی با اشاره به انفجار نطنز: اخیراً تهدیدهای جدیدی از سوی طرف های بدخواه توسط ابزارهای سایبری و سایر ابزارهای فناوری، مشاهده شده است
آیت الله دکتر محقق داماد:
آیت الله صانعی نمونه کاملی از تربیت‌شدگان مکتب اجتهادی قم بود
شیرین ترین و تلخ ترین خاطره از روزگار دفاع مقدس به روایت حاج احمدآقا
جهانپور:
بعد از ۵۱ روز آمار مرگ و میر روزانه کرونا مجددا از مرز ۲۰۰ نفر عبور کرد / آنچه از پویش من ماسک میزنم حاصل شد با عدم رعایت پروتکل‌ها به خانه قبل بازگشت
راهبرد نظامی ایران در مقابله با تجاوز عراق چه بود؟
سردار علایی: اگر پس از آزادسازی خرمشهر به نظر امام عمل می‌شد، به احتمال زیاد جنگ در همان مقطع خاتمه پیدا می‌کرد/ هدف گذاری جمهوری اسلامی گرفتن بغداد نبود
«سوراخ موش» در انتظار فحاشان به هاشمی به خاطر پایان جنگ
یادداشتی از: فرهاد درویشی
«فرمانده خمینی»؛ امام چگونه جنگ را مدیریت کرد؟
بیانیه آیت الله سیستانی از نظارت بر انتخابات توسط سازمان ملل سخن نمی گوید/ معنای آن اینست که نظارت صرفا از سوی عراقی ها صورت گیرد
جدیدترین استفتاء از رهبر معظم انقلاب درباره خرید و فروش سهام در بورس
خاطرات فرزند آیت الله العظمی گلپایگانی از کمک ایشان به جبهه ها


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 15536
تعداد بازدید دیروز: 39476
بازدید کل: 33982666
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.