امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 18 شهريور 1399 ساعت 22:00:38
یادداشتی از: فردین علیخواه
وقتی مدرسه نابرابری را تثبیت می کند

مدرسه در ایران به‌تدریج تبدیل به سیستم تثبیت نابرابری‌های اجتماعی می‌شود. ژن‌های مرغوب که در خانواده‌هایی با سرمایه فرهنگی و اقتصادی بالا رشد می‌کنند به مدارس مطلوب می‌روند و می‌شوند وارثان اقتصاد و هنر، و ژن‌های نامرغوب که والدین مرغوبی ندارند به مدارس ضعیف می‌روند و می‌شوند وارثان فقر!

 جماران: از بعضی خانواده‌ها سؤال می‌کنم که برای تحصیل فرزندشان چقدر شهریه پرداخت می‌کنند، با شنیدن پاسخ، بی‌اختیار سوت ممتدی می‌زنم! به زمین نگاه می‌کنم و سرم را به چپ و راست تکان می‌دهم. 5، 10، 15 ، 20 میلیون تومان برای یک سال! از کسانی که مبلغ بالاتری پرداخت کرده‌اند می‌پرسم که این پول را در ازای دریافت چه خدماتی پرداخت می‌کنید. می‌گویند: دو زبان خارجی یاد می‌دهند، معلم نقاشی‌شان فلانی است، موسیقی و حرکات موزون یاد می‌دهند، کلاس‌های ورزششان در فلان باشگاه است، از انواع هنرها می‌توانند یکی را انتخاب و فرد شناخته‌شده‌ای در آن هنر به آن‌ها درس بدهد، غذایشان تحت نظر یک متخصص تغذیه است، آن‌ها را به موزه‌ها، گالری‌ها و کتاب‌فروشی‌ها می‌برند، وضعیت پزشکی‌شان مدام چک می‌شود، برنامه‌های مشترک هنری با حضور ما ترتیب می‌دهند، برایشان کلاس قصه‌گویی و شاهنامه‌خوانی برگزار می‌کنند و ...

بوردیو؛ جامعه‌شناس فرانسوی چند دهه قبل به نقد جدی نظام آموزشی فرانسه پرداخت. او معتقد بود که کارکرد نظام آموزشی آن است که دانش آموزان را برای زندگی پس از مدرسه یا دانشگاه توانمند کند و به آن‌ها مهارت‌های لازم برای فرهیخته بودن را بیاموزد. منظور او از فرهیختگی، کسب منش‌ها و شیوه‌های درک جهان، و نیز مهارت‌هایی بود که با داشتن آن‌ها افراد احساس نکنند که در مقایسه با سایرین چیزی کم دارند. مثلاً دانش آموزان پس از اتمام دوره تحصیل بتوانند به یک زبان خارجی حرف بزنند، وقتی یک تابلوی نقاشی دیدند بگویند که این تابلو در چه سبکی نقاشی شده است، اگر به یک موسیقی گوش کردند بگویند که این موسیقی در چه سبکی است، نام سازهای موسیقی را به‌درستی بدانند، با مهارت‌های اجتماعی نظیر ایجاد ارتباط اجتماعی و نیز رفتار در موقعیت‌های اجتماعی مختلف نظیر رستوران یا گالری‌های هنری آشنا باشند. درمجموع توانایی رمزگشایی از عرصه اجتماع و هنر را کسب کنند. 

از نظر او همه دانش آموزان با توان و قابلیت‌های یکسانی وارد نظام مدرسه نمی‌شوند. برخی از آن‌ها از قبل دارای خانواده فرهیخته‌ای هستند و روشن است که اگر در مدرسه چنین چیزهایی به دانش آموزان یاد داده شود توانایی‌ها آنان صرفاً تکمیل خواهد شد چون از زمینه‌های لازم برخوردارند. ولی عده‌ای از دانش آموزان هم هستند که در خانواده اصلاً چنین چیزهایی را نیاموخته‌اند و به تعبیری خانواده فقیری داشته‌اند. وظیفه نظام آموزش‌وپرورش آن است که روی این دانش آموزان بیشتر کار کند. به آنان بیشتر آموزش بدهد تا همپای دانش آموزان دسته اول شوند. امری که برخی آنرا تبعیض مثبت می‌دانند. نظام آموزش‌وپرورش باید وضعیت را عادلانه پیش ببرد تا درنهایت دانش آموزان با توانایی‌های مشابهی دوره تحصیل را به اتمام برسانند. 

نظر بوردیو آن بود که نظام آموزشی فرانسه چنین نیست. درواقع نابرابری موجود در نظام آموزشی باعث می‌شود تا فقرا، با فرهنگ حاکم بر خانواده‌های فقیر وارد و با همان فرهنگ خارج شوند. خانواده‌هایی که پولدارترند یا به تعبیر بوردیو سرمایه اقتصادی و فرهنگی بیشتری دارند فرزندان خود را به مدارس درجه‌یک می‌فرستند و خانواده‌های کم‌درآمد به مدارس ضعیف تر. نتیجه آنکه وارثان اقتصاد، هنر و سیاست همچنان وارث و مدعی این عرصه می‌مانند و وارثان فقر هم همچنان فقر را به نسل بعد از خود منتقل می‌کنند. نابرابری از طریق مدرسه مدام بازتولید می‌شود. بوردیو این امر را خشونت نمادین می‌داند. یعنی نظام آموزش‌وپرورش به شکل سمبلیک عده‌ای را از گردونه فرهیخته شدن و کسب مهارت‌های اجتماعی لازم برای زندگی امروزی کنار می‌گذارد.

آنچه بوردیو چند دهه قبل در خصوص نظام آموزشی کشور فرانسه گفت ظاهراً به شکل زیرپوستی در کشور ما در حال وقوع است. متأسفانه در کشوری که در قانون اساسی‌اش بر آموزش رایگان تأکید شده است روزبه‌روز شاهد طبقاتی شدن امر آموزش هستیم. نکته جالب آنکه در مدارس دولتی هم شاهد طبقاتی شدن هستیم و مسئله فقط مدارس خصوصی/دولتی نیست. برخی از مدارس دولتی هم که در مناطق مرفه نشین شهرها قرار دارند با دریافت مستمر هزینه از والدین تلاش می‌کنند خدمات ویژه‌ای به دانش آموزان ارائه دهند. و دراین‌بین آنچه مشهود است :

مدرسه در ایران به‌تدریج تبدیل به سیستم تثبیت نابرابری‌های اجتماعی می‌شود. ژن‌های مرغوب که در خانواده‌هایی با سرمایه فرهنگی و اقتصادی بالا رشد می‌کنند به مدارس مطلوب می‌روند و می‌شوند وارثان اقتصاد و هنر، و ژن‌های نامرغوب که والدین مرغوبی ندارند به مدارس ضعیف می‌روند و می‌شوند وارثان فقر!

سخن پایانی: مراقب باشیم. برخی از این مدارس چنین به والدین القاء می کنند که پدر و مادر خوب بودن یعنی کسی که چنین خدمات گران قیمتی را برای فرزندانش فراهم کند.

*این یادداشت حدود دو سال پیش در کانال تلگرامی نویسنده منتشر شده است.





  تعداد بازديدها: 69


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
روایت محمد هاشمی از نظر آیت الله هاشمی در مورد تسخیر سفارت آمریکا، هواپیمای امام و اختلاف نظرات در دولت جنگ
پاسخ آیت الله شبیری زنجانی به استفتاء در مورد حکم مخفی نگه داشتن ابتلا به کرونا
یادداشتی از: علی اکبری معلم
تلاشهای مفید اما ناکافی
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
خدا لعنت کند...!!!
سخنگوی وزارت خارجه:
اعمال حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه به هیچ دولت خارجی مربوط نیست
واکنش واعظی به توهین‌های نمایندگان به روحانی / هیات رئیسه باید جبران کند
رئیس‌جمهور روحانی:
این حرف غلط را مدام تکرار نکنید که نگاه دولت به بیرون است؛ ما گفته‌ایم «تعامل سازنده»، رهبری هم فرمودند «تعامل گسترده سازنده» / از نقشه کشیدن علیه یکدیگر فاصله بگیریم؛ اگر در مسیر رقابت‌های حزبی و جناحی باشیم، به هدف نمی‌رسیم / تا زمانی که اقتصاد و تولید در اختیار دولت باشد، مسائل کشور حل نمی شود؛ باید رقابت آزاد شود
افزایش بیکاری در عربستان
امام (س) به پیشنهاد چه کسی شهید صیاد شیرازی را به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب کرد؟
علت مخالفت امام با اشعار نوحه های آهنگران چه بود؟
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
حقیقت یا اتهام علیه امام !
معزی در واکنش به توهین های برخی نمایندگان به رییس جمهوری:
از رییس و چهره‌های معتبرتر مجلس تعجب میکنم که با سکوت، به شکل‌گیری بدعت شنییع فحاشی از تربیون مجلس، مجال دادند / این بدعت با اهانت به روحانی شروع شد اما بعید نیست که ناسزاگویی از تریبون پارلمان، دامان سکوت‌کنندگان را بگیرد
ترکیه یک فروند جنگنده «سوخو ۲۵» ارمنستان را سر‌نگون کرد
سردار قاآنی:
آیت الله سیستانی نماد افتخار و اقتدار مرجعیت است / مرجعیت عالی عراق پیشران اصلی حفظ استقلال و استقرار امنیت این کشور است
نواف آل احمد الصباح امیر جدید کویت شد
یادداشتی از: محمد رجائی نژاد
مولوی از منظر امام خمینی (س)
هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید عراق؛
روحانی: آیت الله سیستانی همواره نزد مردم و دولت ایران مورد احترام بوده است
سیدحسن نصرالله:
هدف ترور سردار سلیمانی احیای داعش بود
یادداشتی از: محمد رجائی نژاد
نگاهی به رابطه‌ی امام خمینی و آیت الله العظمی خویی
امیر کویت درگذشت

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
یا کریم آل الله "اثر گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
عوامفریبی و عوامزدگی
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
آیا تا رهبر انقلاب نگویند، نمی فهمیم؟
پیام وزیر اطلاعات به مناسبت هفته دفاع مقدس
آیت الله دکتر محقق داماد:
آیت الله صانعی نمونه کاملی از تربیت‌شدگان مکتب اجتهادی قم بود
شیرین ترین و تلخ ترین خاطره از روزگار دفاع مقدس به روایت حاج احمدآقا
رئیس‌جمهور روحانی:
باید در مراسم عزاداری اربعین و ماه صفر نظارت‌ها تشدید شود؛ عدم رعایت پروتکل‌ها در چند نقطه محدود در عزاداری‌ها، روند شیوع کرونا را سرعت می‌بخشد / با معدود افراد خاطی که عازم مناطق مرزی با عراق شده‌اند، برخورد می‌شود / برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با موج‌های بعدی کرونا انجام شده / در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ناچار به اعمال برخی محدودیت‌ها هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
درس کرامت از امام حسن مجتبی(ع)
جهانپور:
بعد از ۵۱ روز آمار مرگ و میر روزانه کرونا مجددا از مرز ۲۰۰ نفر عبور کرد / آنچه از پویش من ماسک میزنم حاصل شد با عدم رعایت پروتکل‌ها به خانه قبل بازگشت
راهبرد نظامی ایران در مقابله با تجاوز عراق چه بود؟
سردار علایی: اگر پس از آزادسازی خرمشهر به نظر امام عمل می‌شد، به احتمال زیاد جنگ در همان مقطع خاتمه پیدا می‌کرد/ هدف گذاری جمهوری اسلامی گرفتن بغداد نبود
یادداشتی از: فرهاد درویشی
«فرمانده خمینی»؛ امام چگونه جنگ را مدیریت کرد؟
بیانیه آیت الله سیستانی از نظارت بر انتخابات توسط سازمان ملل سخن نمی گوید/ معنای آن اینست که نظارت صرفا از سوی عراقی ها صورت گیرد
جدیدترین استفتاء از رهبر معظم انقلاب درباره خرید و فروش سهام در بورس
خاطرات فرزند آیت الله العظمی گلپایگانی از کمک ایشان به جبهه ها
مقتدی صدر:
عراق مستعمره خارجی نیست؛ نه شرقی و نه غربی
معاون قوه قضاییه:
جای تأسف دارد که مردم با واژه «مسئول» به یاد دزدی و اختلاس می‌افتند
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
ناکارآمدی مراکز طب
یادداشتی از: مصطفی سلیمانی
فقیه دین و زندگی؛ رویکردهای اجتهادی آیت الله صانعی(ره)
در پیامی توئیتری مطرح شد؛
محسن هاشمی: مگر می شود از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس سخن گفت و نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی را نادیده گرفت؟
سردار کیانی:
آیت‌الله هاشمی موثرترین فرد در پشتیبانی جنگ بود


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 19364
تعداد بازدید دیروز: 20943
بازدید کل: 34030543
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.