امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 03 شهريور 1399 ساعت 00:27:20
یادداشتی از: محمد رجائی نژاد
نقش و جایگاه مسجد از دیدگاه امام خمینی (ره)

جماران: ٣٠ مرداد (٢١ آگوست)، روز جهانی مسجد است. نزدیک به 51 سال پیش، در چنین روزی (1348 ش) مسجدالاقصی در فلسطین اشغالی، به‌وسیله صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، با ابتکار جمهوری اسلامی این روز از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نام‌گذاری شد. برای گرامی داشت این روز، گذری کوتاه خواهم داشت بر نقش و جایگاه مسجد در اندیشه امام خمینی.

1. تکریم و تجلیل مسجد به چیست؟ تقدس و ارزش آن برای چیست؟ به تزیینات و نما و بزرگی گنبد و مناره؟ به فرش‌های فاخر و قیمتی؟ به ضیافت‌ها و اطعام و نذری‌های محرم و صفر و رمضان آن؟ یا... جستجو در آثار امام خمینی نشان می‌دهد که جایگاه و ارزش مسجد به نوع کارکرد و نقشی است که در جامعه دارد، نقشی که در ارتباط بین خدا و انسان، و انسان با انسان دارد؛ نه به تزیینات و ارزش ساختمان مجلل آن.

2. مساجد در صدر اسلام بسیار ساده و بی‌پیرایه بودند؛ به طوری که نخستین مسجد ساخته شده به دستور پیامبر، تنها یک چهاردیواری با فرشی طبیعی از ریگ بیابان و یا قطعه‌ای حصیر بوده است. همین سادگی و بی‌پیرایگی، مؤمنان را آنچنان به خود جلب می‌کرد که حضور در مسجد را اقامت در سرای ابدی و بهشت می‌دیدند. پیامبر اسلام(ص) نیز با سادگی تمام به مسجد می‌آمد و به یکی از ستون‌های مسجد که تنه درختی بود، تکیه می‌کرد و برای مردم سخن می‌گفت.

با گسترش اسلام به دیگر مناطق و کشورها، ساخت‌وساز مساجد نیز آغاز شد و مسلمانان تلاش می‌کردند همان سادگی اولیه مساجد حفظ شود؛ اما با گذشت زمان، این سادگی رخت بربست و پیرایه‌ها و تزیینات افزوده شد. مسلمانان هر منطقه‌ای با انگیزه‌هایی بر تجملات مساجد افزودند. ظاهر مساجد آباد، اما درون و معنویت آنها رو به افول رفت.

3. امام خمینی هم، در طول حیات پربرکت خویش بارها بر سادگی مساجد تأکید کرده و می‌فرمود: سادگی مسجد و مصلا باید یادآور سادگی محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد. (صحیفه امام، ج ‌21، ص 189)؛ نباید در ساخت‌وساز به فکر تزیینات و زرق و برق ساختمان‌های مساجد بود (همان) و آنها را با زیورآلات زینت داد. (توضیح المسائل، ص 144) ایشان معتقد بود رفتن به مسجد و اجتماع در آن است که مسجد را آباد می‌کند، نه تزیین و زینت ظاهری آن. (صحیفه امام، ج 12، ص 500)

4. از صدر اسلام تا کنون مسجد نزد مسلمانان کارکردهای چند جانبه‌ای داشته است. اما کارکرد اصلی آن، مکانی برای عبودیت و بندگی خدا بوده است.

حال اگر حکومت یا متولیان مسجد و یا هر کس دیگری اعم از امام جماعت، مداح و هیئتی و... با هر نیت و هدفی، دست به گفتار و رفتار و کرداری بزنند که این نقش مسجد را از بین برده یا کم رنگ نماید، قطعاً نقش عبادی و معنوی و جایگاه توحیدی مسجد را از بین برده‌اند. مسجد یا هر مکان مقدس و محترمی که در آن به افراد و احزاب و گروه‌ها تهمت و افترا زده شود، غیبت دیگران انجام گیرد، لعن و نفرین دیگران کنند و... احترام و ارزش و جایگاه عبادی آن مکان زیر سؤال رفته و کم‌کم خالی از مؤمنان و نمازگزاران شده و محفل عده‌ای خاص با اهداف خاص می‌گردد! در این صورت مسجد به آن اهداف و کارکردهای مهم دیگرش نخواهد رسید.

5. پیامبراسلام(ص) مسجد را محل وحدت دل‌ها می‌دانست. برای همین خداوند به پیامبر اجازه ورود به مسجدی که کانون تفرقه و نفاق و دورویی باشد (مثل مسجد ضرار) نمی‌داد (سوره توبه، 107 و 108) و پیامبر(ص) نیز دستور داد چنین مساجدی را تخریب کنند. پس هر مکان، ولو مقدس و در حد مسجد باشد، اما اگر عامل تفرقه و خدشه‌دار شدن وحدت باشد، باعث دودستگی و رنجش طیف وسیعی از مردم شود، از مصادیق امروزی مسجد ضرار خواهد بود. مگر مسجد فقط متعلق به یک گروه و طیف فکری و سیاسی خاصی است که دانسته و ندانسته و با اتکا به زر و زور و تزویر آن را تصاحب کرده و ارگان و بلندگوی جناحی و سیاسی خود نمایند!؟

6. حضرت امام بر ‌این باور بود که اسلام این گونه اجتماعات را فراهم کرده تا از آنها استفاده دینی شود؛ عواطف برادری و همکاری افراد تقویت شود؛ رشد فکری بیشتری پیدا کنند؛ برای مشکلات سیاسی و اجتماعی خود راه‌حل‌هایی بیابند و به دنبال آن به جهاد و کوشش دسته جمعی بپردازند. (ولایت فقیه، 132) و اجتماع مردم در یک مکان برای نماز به‌ این دلیل است که مردم از حال مملکت و نیز برادرهای خودشان و گرفتاری‌های آنان آگاه شوند و آنها را رفع کنند. (صحیفه امام، ج 10، ص‌ 16) نه این که محفلی باشد برای تهمت و غیبت مخالفان سیاسی و رقیبان جناحی.

برای حفظ وحدت و همگرایی بود که امام خمینی بارها تأکید و توصیه می‌کردند:

کار مساجد و اهل مسجد این نیست که خوبی یا بدی افراد را مشخص نماید. وقت مسجد را صَرف کنند که زید بهتر است یا عمرو! فلانی چه گفت و چه کرد! نکنید این کارها را! خوب باشد پیش خدا خوب است، بد باشد پیش خدا بد است؛ به شما چه کار؟ این مگر یکی از ارکان اسلام است که زید خوب است یا عمرو؟ پرهیز کنید از این بحث‌های اختلاف‌برانگیز در مساجد؛ این بحث‌ها خلاف اسلام است، خلاف مصالح اسلامی است. صرف اینکه زید خوب است یا نیست، نکنید. خوب باشد پیش خدا خوب است، بد باشد پیش خدا بد است؛ به شما چه کار؟ حتی امروز سَرِ ولایت حضرت امیر هم نباید دعوا کرد. (صحیفه امام، ج 8، ص 376) اما متأسفانه به نقش وحدتی مساجد توجه نمی‌شود و نتیجه آن خالی شدن مساجد و خلوتی نماز جمعه‌ها شده است.

از دیدگاه امام خمینی یکی از دلایل خلوتی مساجد و اجتماعات دینی و مذهبی، نماز جمعه‌ها، حتی مراسمات ملی، دخالت دادن سلیقه‌های شخصی و فکری و جناحی در این امور است. حضرت امام برای این که عملاً ثابت کند که در مسائل مهم و حیاتی نباید مخالفان فکری و جناحی را نادیده گرفت، در انتخاب امامان جمعه دقت لازم داشت که یا بی‌خط و ربط سیاسی باشند و یا دست‌کم دخالت ندهند و چهرۀ مردمی و مورد قبول عامه مردم باشند، بدون این که توجه به خط فکری سیاسی و جناحی آن داشته باشند. حتی خودشان در نماز جماعت یکی از ائمه جماعت قم که در مورد بعضی مسائل سیاسی و فلسفی با امام مخالف بود، شرکت می‌کرد و در نماز به ‌ایشان اقتدا می‌کرد و معتقد بود درست است که او سلیقه‌اش با ایشان یکی نیست، اما ‌این دلیل برای شرکت در نماز جماعتی به امامت او دلیل محکمی نیست. (امام در سنگر نماز، 52)

7. نتیجه آن‌که از دیدگاه امام خمینی، یکی از عوامل خلوتی مساجد و از بین رفتن شکوه اجتماعات سال‌های نخست انقلاب، نه کارکرد سیاسی مساجد، بلکه سیاست زدگی آن است! وقتی سیاست به معنای پدرسوخته‌گی آن حاکم بر محافل مذهبی و مساجد باشد، هر چقدر هم زرق و برق و مادیات را اضافه کنند، باز هم از اجتماع و وحدت عمومی خبری نخواهد بود. به فرمایش حضرت امام، مسجد می تواند وحدت امت و ملت را تحقق بخشیده و تاثیر مهمی در استحکام پیوند جامعه اسلامی بر جای بگذارد، (همان، ج 2، ص 164) به شرطی که در دست محافل خاص نباشد و آلت دست جناح‌ها و احزاب و طیف های سیاسی قرار نگیرد.





  تعداد بازديدها: 2850


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست
اطلاعیه:
برگزاری مراسم احیای لیالی قدر در هیئت انصارالخمینی (ره)
یادداشتی از: آقای مهندس سعید رحیمی
زندگینامه آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی
علی مطهری : همگی درگیر نوروز هستیم و غزه را فراموش کردیم
مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس:
اگر رسایی وارد هیئت رئیسه شود باید تأسف خورد چرا که اینان فقط دعوا بلدند و بداخلاقی
محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا:
در انتخابات اخیر، کدملی شهروندان در اختیار کسانی قرار داشته و می‌توانسته‌اند با آن رای بدهند/ وزیر کشور نمی خواهد شفاف سازی کند؟

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
اطلاعیه:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
حسین بختیاری مداح اهل بیت (ع) درگذشت


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 20338
تعداد بازدید دیروز: 42444
بازدید کل: 65607450
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.