امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 23 مرداد 1398 ساعت 23:16:26
محمود صادقی:
همه‌پرسی در طول سال‌های گذشته تبدیل به تابو شده است/ در اصل 59 قانون اساسی ابهام وجود دارد/ اشاره روحانی به رفراندوم سربسته، مجمل و تأمل برانگیز است

یکی از مواردی که مشخصا در نظام به بن بست رسیده و مجمع تشخیص مصلحت نیز که باید مانع به بن بست رسیدن مسائل باشد، اعتنایی به آن نمی‌کند، بحث لوایح چهارگانه FATF است. به نظر می رسد این مسأله تبدیل به معضلی شده که حتی از طریق سازوکار مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حل‌شدنی نیست.

جماران: هفته گذشته بود که رئیس‌جمهور روحانی برای چندمین بار طی سالهای اخیر بر دو اصل 6 و 59 قانون اساسی تاکید کرد؛ اصولی که در این مقطع راه را برای «مراجعه به آراء عمومی» باز می‌گذارد.

با اینکه از ابتدای انقلاب‌اسلامی تا امروز، مسائل بسیار مهمی در کشور به وجود آمده، اما نه تنها حتی یک قانون عادی از طریق واگذاری به همه پرسی تصویب نشده، بلکه هیچ مسأله مهمی نیز با مراجعه مستقیم به آراء عمومی حل نشده است. این امر طبعا علامت مثبتی تلقی نمی‌شود و چنین به نظر می‌رسد که رفراندوم در نظام حقوقی ما تا قبل از اشاره چندباره حسن روحانی به آن متروک یا حتی به تابو تبدیل شده است. 

مطلب پیشنهادی

«پوشک بچه» 6 هزار تومان زیر قیمت بازار!

در همین رابطه یک نماینده مجلس معتقد است؛ مهم‌ترین ثمره رفراندوم می‌تواند تقویت مشروعیت مردمی تصمیمات حاکمیتی باشد. یعنی وقتی مردم مستقیما پای صندوق می‌روند و با رفراندوم درباره یک موضوع امکان رای مستقیم پیدا می‌کنند، به نظر می‌آید که میزان مقبولیت و مشروعیت مردمی آن تصمیم تقویت می‌شود.

درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دوسوم مجلس برسد

محمود صادقی در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار جماران ، در این رابطه گفت: طبق اصل 59 قانون اساسی«در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد.» قانون همچنین اشاره می‌کند که درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دوسوم مجلس برسد. در واقع این شیوه اعمال و قانون‌گذاری برای قوه مقننه است که از طریق مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت می‌گیرد.

وی افزود: مراجعه مستقیم به مردم یکی از روش‌های قانون‌گذاری است. در واقع تدوین اصل 59 در کنار اختیارات قانونگذاری نمایندگان مجلس در فصل ششم قانون‌اساسی، نشان می‌دهد که از دیدگاه قانون‌گذاران قانون اساسی احتمالا مسائلی پیش خواهد آمد که از مسیر قانون‌گذاری عادی که در مجلس صورت می‌گیرد قابل تحقق نبوده و نیاز است تا مستقیما به آراء مردم مراجعه شود.

اشاره روحانی به رفراندوم سربسته، مجمل و تأمل برانگیز است

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در طول 4 دهه گذشته مجالی برای اعمال این اصل فراهم نشده، البته در سال 68 قانون عادی همه‌پرسی تصویب شد. قانونی که بیشتر شیوه شکلی و تشریفات رفراندوم را بررسی می‌کند تا جنبه ماهوی همه‌پرسی را. آقای روحانی نیز طی سال‌های گذشته بارها به مسأله رفراندوم با ارجاع به اصل 59 اما بسیار سربسته، مجمل و تأمل برانگیز اشاره می‌کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور هیچ‌گاه مقصود خود را از مطرح ساختن اصل 59 قانون اساسی به درستی بیان نکرده است. اخیراً نیز معاون حقوقی رئیس‌جمهور خانم دکتر جنیدی در این باره اظهاراتی داشت. از این رو با  ایشان تماس گرفتم و خواستم درباره آن توضیحات بیشتری بدهد. اما معلوم شد که معاونت حقوقی عملا اطلاعی از مقصود رئیس‌جمهور نداشته و تحلیلی که ارائه می‌دهد صرفا همان تحلیل قانون سابق است و البته پیشنهاداتی از این قبیل که آن قانونی که به اعتبار همه‌پرسی تصویب می‌شود، چه اعتباری دارد؟ یا آیا مثلا می‌توان آن را نسخ کرد یا اینکه شیوه بررسی آن در شورای نگهبان به چه شکل خواهد بود؟ بنابراین آنچه مورد بررسی قرار گرفته، در همین حد است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام جایگزین مسیر رفراندوم در کشور شده است

صادقی گفت: خانم جنیدی می‌گوید نمی‌داند که منظور رئیس‌جمهور از آن موضوعی که نیاز به رفراندوم دارد، چیست؟ به نظر می‌آید علت اینکه عملا به اصل 59 مراجعه نشده در این نکته نهفته است که ما در دوره حضرت امام زمانی به معضلاتی که برخورد کردیم و اختلافاتی میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بر سر تصویب برخی قوانین و مغایرت آنها با شرع پیش آمد، نهایتا منجر به شکل‌گیری نهادی جدید یعنی همان «مجمع تشخیص مصلحت» نظام شد. این نهاد در جایی‌که به تشخیص شورای نگهبان، مصوبات مجلس برخلاف شرع یا برخلاف قانون اساسی باشد، با درنظرگرفتن مصلحت نظام تصمیم می‌گیرد.

وی ادامه داد: این مجمع در بازنگری سال 68 وارد قانون اساسی شد و تشکیلاتش هم روز به روز گسترده‌تر شد و بعضی از مصوباتی که به نظر من تعارض آشکاری با قانون اساسی دارد از این مجمع گذشته است. از جمله قانون نحوه اجرای سیاست‌های کلی اصل44 که در واقع به نوعی نسخ اصل 44 قانون اساسی است. می‌خواهم بگویم که عملا به جای اینکه از مسیر رفراندوم و با استفاده از ظرفیت اصل 59 عمل شود، با ایجاد این نهاد دست کم بخشی از مسائل بسیار مهم مورد اشاره اصل 59 مورد بررسی قرار می‌گیرند. از این رو، اگر اصل 59 موردی است و خواهان برگزاری رفراندوم پیرامون یک مسأله می‌شود، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام ثابت است.

همه‌پرسی در طول سال‌های گذشته تبدیل به یک تابو شده است

این نماینده مجلس ادامه داد: فکر می‌کنم مجمع تشخیص مصلحت نظام عملا به نوعی جایگزین مسیر رفراندوم در کشور شده است. به عنوان مثال، در همین اصل 44 که چرخش بنیادین و مهمی در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی بوده، نیاز به رفراندوم بود. ولی فرآیند آن از مسیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی شد که به نظر می‌رسد این مسیری ناقص است و نمی‌تواند برآیند آراء عمومی تلقی شود. یعنی علیرغم آنکه نیاز به تشکیل نهادی چون مجمع تشخیص بود و چنین نقشی را هم ایفا کرده، ولی نمی‌تواند این نقش را به طور کامل اجرا کند.

وی با بیان اینکه همه‌پرسی در طول سال‌های گذشته تبدیل به یک تابو شده، گفت: دلیل آن هم این است که عملا حتی یک بار هم مورد استفاده قرار نگرفته و وقتی صحبتی از آن به میان می‌آید، حساسیت‌های زیادی نسبت به آن ابراز  و تلاش‌های زیادی هم انجام می‌شود برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد.

در اصل 59 قانون اساسی ابهام وجود دارد

صادقی با بیان اینکه در اصل 59 قانون اساسی ابهام وجود دارد، گفت: ابهام اینکه این مسأله بسیار مهم چه پیشینه‌ای دارد؟ یعنی برای زمانی است که ما از مسیری قانونی در مجلس عمل کرده و به نتیجه نرسیده باشیم؟ یا بدواً با علم به اختلاف نظرها می‌توان به این اصل مراجعه کرد؟ لذا این ابهام باید برطرف شود. پس اگر فرض دوم صحیح باشد و ما بتوانیم بدون طی مسیر قانونی در مجلس به این اصل مراجعه کنیم، مهم‌ترین ثمره آن می‌تواند تقویت مشروعیت مردمی تصمیمات حاکمیتی باشد. یعنی وقتی مردم مستقیما پای صندوق می‌روند و با رفراندوم درباره یک موضوع امکان رای مستقیم پیدا می‌کنند، به نظر می‌آید که میزان مقبولیت و مشروعیت مردمی آن تصمیم تقویت می‌شود.

وی ادامه داد: چنین تصمیمی قاطع شده و پس از آن دیگر گروهی نمی‌توانند کسی را به خاطر گرفتن آن تصمیم سرزنش کنند. اشاره من به مقوله برجام است. برای مثال اگر توافق هسته‌ای یا همان برجام به جای طی آن فرآیند مبهم در مسیر تصویب به رفراندوم گذاشته می‌شد، بالاخره تمام بار مسئولیت‌های ناشی از آن را خود مردم برعهده می‌گرفتند و این گونه نبود که جناحی سعی کند از فواید آن منتفع شده و وقتی به مشکلی برخورد مسئولیت خودش را برعهده رقیب بیندازد.

لوایح FATF می تواند با مراجعه به آراء عمومی حل شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای نمونه یکی از مواردی که مشخصا در نظام به بن بست رسیده و مجمع تشخیص مصلحت نیز که باید مانع به بن بست رسیدن مسائل باشد، اعتنایی به آن نمی‌کند، بحث لوایح چهارگانه FATF است. به نظر می رسد این مسأله تبدیل به معضلی شده که حتی از طریق سازوکار مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حل‌شدنی نیست. بنابراین، چنین مسأله‌ای می تواند با مراجعه به آراء عمومی حل شود یا سایر مسائل مهم سیاسی و اقتصادی که از مجراهای عادی و حتی فوق العاده درون نظام حل نشده و حداقل بعضی جناح های سیاسی حاضر به پذیرش تبعات آن نیستند، می تواند از طریق همه پرسی حل شود.

وی بیان کرد: در دنیا نیز مسائل مهم به رفراندوم یا همان آراء عمومی گذاشته می‌شوند. برای نمونه در بریتانیا مسأله «برگزیت» به رای عمومی گذاشته شد یا در برخی موارد پیوستن کشوری به اتحادیه اروپا به رای گذاشته می‌شود. در مثالی دیگر، تغییر واحد پول ملی ایران که نقطه عطفی در تصمیمات مربوط به نظام ارزی کشور است، می تواند به رای مردم گذاشته شود. اگر این باب باز شود نقش تعیین کننده‌ای در مشارکت دادن مستقیم مردم در تصمیمات خواهد داشت و می‌تواند منجر به تقویت مردم‌سالاری و مشروعیت مردمی نظام شود.

تفکری در کشور وجود دارد که طالب حفظ وضع موجود است

صادقی گفت: کسانی که با اصل 59 قانون اساسی مخالفت می‌کنند، ممکن است نیت‌ها و دلواپسی‌های مختلفی داشته باشند که بعضا هم ممکن است موجه نباشد. اما به نظر می‌رسد که نگرانی قابل اعتنایی نسبت به اجرای چنین اصلی نباشد و دلیل آن هم می‌تواند این باشد که ما در اصل 177 قانون اساسی بندی داریم که می‌گوید محتوای اصول مربوط به اسلامی بودن نظام و ابتنای کلیه قوانین و مقررات بر اساس موازین اسلامی، همچنین جمهوریت نظام تغییر ناپذیرند. می‌خواهم بگویم برای تغییرات محدودیت‌هایی در خود قانون پیش‌بینی شده که به نظر می‌رسد با لحاظ کردن آنها می‌توان به محدودیت‌ها پاسخ داد.

وی در پایان گفت: بخشی از نگرانی‌ها و مخالفت‌ها با مسأله رفراندوم به این دلیل است که تفکری در کشور وجود دارد که طالب حفظ وضع موجود است و هرگونه اصلاح، تغییر و تکامل را برنمی‌تابد و نوعی ایستایی و جمود یا به تعبیر حضرت امام «تحجر و سنگ وارگی» در تفکرشان وجود دارد که از تحول و اصلاح هراسان هستند.





  تعداد بازديدها: 47


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
معاون وزیر راه:
۴ مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای اربعین آماده شده اند
محمد سلامتی:
روحانی باید موارد رفراندوم را صریح بیان کند/ هیچکدام از دولت‌ها تاکنون نگفته‌اند چه بن بست‌هایی نیاز به مراجعه مستقیم به آراء عمومی دارد/ اختیارات دولت و ارکان مختلف کشور به اندازه ای هست که بدون برگزاری رفراندوم کارها را انجام دهند
در گفت‌وگو با خبرنگار ان بی سی؛
رئیس بانک مرکزی: ارزش پول ملی ایران در هشت ماه گذشته 40 درصد تقویت شده است
در گفت وگو با یورونیوز؛
ظریف: می‌توانیم در عرض چند ساعت به اجرای کامل برجام بازگردیم
حرکت زشت بوریس جانسون در دیدار با ماکرون + عکس
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین فیض مشکینی
انتقاد یک مدرس حوزه از خطّ و نشان کشیدن برای جایگاه مرجعیت شیعه
به بهانه نامه‌نگاری‌های جدید درباره خاطرات آیت‌الله هاشمی از جلسه انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری نظام؛
لوازم تاریخ نگاری را پاس داریم
جهانگیری:
عاملین روسیاه ترور ۱۷ هزار ایرانی منبع اصلی خبری کاخ سفید علیه ملت ایران شده‌اند
وزارت اطلاعات خبر داد:
خنثی سازی توطئه جدید ضد انقلاب در مشهد
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوسی ویکم)
شورای نگهبان یزدی و لاریجانی
به کوشش آقای حاج حسن وفایی
احادیثی آسمانی از امام موسی کاظم علیه السلام
پیام تبریک وزیر اطلاعات به مناسبت عید سعید غدیر خم
تمام تماس های تلفن ثابت به ثابت در سراسر کشور در عید غدیر رایگان است
اختصاصی:
علی امیر المومنین (ع) اثری آیینی از خانم شیرین نوشیروان
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
حواس پرتی در جایگاه مهمی به نام شورای نگهبان!!
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
تفاوت هاشمی رفسنجانی با آملی لاریجانی!؟
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
تفاوت هاشمی رفسنجانی با آملی لاریجانی!؟
آیت الله غرویان:
قدرت برای انبیاء، ائمه و امام خمینی هدف نبود؛ وسیله بود/ امام می خواست از این ابزار برای اهداف اخلاقی و عرفانی استفاده کند/ در امام واقعا عطش قدرت نبود
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوسی ام)
از مجمع یزدی تا کاخ حوزه لاریجانی
حجت الاسلام تقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز:
آیات یزدی و آملی اگر حرفی دارند رودررو بزنند / آنچه میان این دو اتفاق افتاد، در شان علما نیست / دشمنان خوشحال می‌شوند که این‌ها به جان هم افتاده‌اند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
علی امیر المومنین (ع) اثری آیینی از خانم شیرین نوشیروان
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوسی ام)
از مجمع یزدی تا کاخ حوزه لاریجانی
جشن باشکوه عید غدیر در حرم مطهر امام راحل برگزار می شود
رئیس مجلس خواستار اجرای کامل قانون ایثارگران شد
حجتی کرمانی:
انقلاب احتیاج به یک شیمی ‌درمانی همه‌جانبه دارد
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوبیست ونهم)
نشست ۴+۲ تهران
حجت الاسلام تقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز:
آیات یزدی و آملی اگر حرفی دارند رودررو بزنند / آنچه میان این دو اتفاق افتاد، در شان علما نیست / دشمنان خوشحال می‌شوند که این‌ها به جان هم افتاده‌اند
نگاهی دیگر(قسمت پانصدوبیست وهشتم)
بازی باستی هلیزسیم
تمام تماس های تلفن ثابت به ثابت در سراسر کشور در عید غدیر رایگان است
واکنش آملی لاریجانی به سخنان آیت الله یزدی
احادیثی نورانی از إمامم علی بن محمد النقی الهادی (ع)
واکنش آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین به اظهارات آیت الله یزدی: این سخنان خلاف نظریه امام، رهبری و سایر علماء است/ نباید مقابل کسی که گفت «من مرجع هستم» بایستیم / چرا بعد از اینکه صادق لاریجانی ۱۰ سال رئیس قوه قضائیه بودند صحبت می‌کنید؟
واکنش صریح آیت الله سید جعفر کریمی به سخنان منتسب به آیت الله یزدی
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
حواس پرتی در جایگاه مهمی به نام شورای نگهبان!!
آیت الله غرویان:
قدرت برای انبیاء، ائمه و امام خمینی هدف نبود؛ وسیله بود/ امام می خواست از این ابزار برای اهداف اخلاقی و عرفانی استفاده کند/ در امام واقعا عطش قدرت نبود
پیام تبریک وزیر اطلاعات به مناسبت عید سعید غدیر خم
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
تفاوت هاشمی رفسنجانی با آملی لاریجانی!؟
یادداشتی از: سید حمید طباطبایی
تفاوت هاشمی رفسنجانی با آملی لاریجانی!؟
قطار انقلاب سودان به ایستگاه آخر رسید+عکس
به کوشش آقای حاج حسن وفایی
احادیثی آسمانی از امام موسی کاظم علیه السلام


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 12255
تعداد بازدید دیروز: 13566
بازدید کل: 28494068
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.