امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 01 ارديبهشت 1398 ساعت 13:07:42
گفتاری به بهانۀ اول اردیبهشت- روز سعدی
چرا «سعدی» به کار امروزمان هم می‌آید؟

سعدی در پرآشوب ترین روزگار می زیسته اما سخن او آرامش بخش و دور از افراط است. استاد بی بدیل پارسی نویسی بی هیچ سکته و روان و در پی انسان. سعدی، روح ایران و ایرانی است.

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- نزدیک به ده سال است که اول اردیبهشت به عنوان «روز سعدی» نام گذاری شده و به این بهانه نکات متنوعی دربارۀ یکی از نمادها و نمودهای هویت ایرانی و یکی از 4 ستون شعر و سخن پارسی بازگفته و یادآوری می شود که همه هم نیکوست.

در این گفتاراما برآنم تا به این نکته بپردازم که «چرا سعدی مهم است» و «چرا به کار امروزمان هم می آید»؟

او را باید دوباره بشناسیم؛ فراتر از آن چهرۀ صرفا ناصح که در کتاب های درسی ترسیم شده و میان او و بچه های ما فاصله انداخته و چه بسابسیاری ندانند از بسیاری از شاعران دیگر زمینی‌تر و اجتماعی‌تر بوده است.هم او که سروده:

همه عمر بر ندارم سر از این خُمارِ مستی
که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

شعری که به باور بسیاری در صدر ده ها و شاید صدها هزار شعر مشهورپارسی بنشیند و کیست که بتواند ادعا کند زیباتر از آن می تواند بسُراید و سراغ داشته باشد؟

جالب این که اول اردیبهشت سالروز درگذشت محمد اقبال لاهوری (شاعر و سیاست‌مدارپارسی گوی پاکستانی)، ملک الشعرای بهار (شاعر و سیاست‌مدار نام‌دار) و سهراب سپهری (شاعر و نقاش هم‌روزگار) نیز هست و هر سه – اقبال و بهار و سپهری- به زبانی شعر گفته و سروده‌اند که سعدی در برافراشتن بنای آن نقشی هم‌سنگ فردوسی داشته است.

 



سعدی، مهم است و به کار امروزمان هم می آید و اول اردیبهشت می توان و باید از او یاد کرد. چرا؟

1. چون غالب شاعران ما عُزلت نشین بودند و بیشتر در انزوا روزگار می‌گذراندند. سعدی اما بسیار اجتماعی بود. حتی اگر همۀ حکایت‌های او از سفرها و دیده‌ها و شنیده‌ها را واقعی ندانیم باز هم او بی‌گمان جهان‌گرد‌ترین و دنیا‌دیده‌ترین سخن‌دان و شاعر ایرانی است.

در روزگار ما تنها سهراب سپهری زیاد سفر می‌رفت اما بیشتر برای نمایشگاه‌های نقاشی و در عالم شعر، خلوت نشین بود و سفرهای بیرونی او جلوۀ چندانی در شعر او نداشت. حال آن که سعدی، دیده و نادیده را به شعر درآورده است.

خود می گوید:

در اَقصای عالَم بگشتم بسی
به سر بُردم ایام با هر کسی

تمتّع به هر گوشه‌ای یافتم
ز هر خرمنی خوشه‌ای یافتم

تمام هنر سعدی همین است: از هر خرمن، خوشه ای یافتن و عرضه کردن. نه مانند بسیاری دیگر یک خوشه یافته باشی و به مثابۀ خرمنی عرضه کنی که واقعیت، هزار پاره است و هر پاره نزد کسی است و باید گشت و باید دید.

2. سعدی شاعر عشق است و عاشقی. عاشقانه های او نه عارفانه‌های سخت‌خوان است و نه اروتیک می‌شود. او عشق را در زمین می‌جوید اگرچه از خط و ربط عارفان جدا نیست و در پی کمال است. اما به کار امروز هم می‌آید:

هر کسی را نام معشوقی که هست
می برد، معشوق ما را نام نیست

سرو را با جمله زیبایی که هست
پیش اندام تو هیچ اندام نیست

سرو، نماد شیراز است و سعدی شیرازی بارها از «سرو» یاد کرده و انگار تنها سخن نمی گوید تابلوی زیبایی از سرو هم اهدا می کند.

3. نثر سعدی در زبان پارسی زبان معیار است. یعنی می‌توان به او استناد کرد و از این روست که وقتی از تعبیر «اولی‌تر» استفاده می‌کند ما نیز می‌توانیم. چون «اولی‌تر» را پارسی می‌داند.

بخشی از مشکل کتاب ناخوانی مردم ما به خاطر پارسی ندانی شماری از کسانی است که مدعی اند کتاب می نویسند یا شماری ازمترجمان که زبان بیگانه می دانند اما از عهدۀ خواندن و نوشتن پارسی به نیکی برنمی آیند. اینان اگر سعدی بخوانند هم به سود خودشان است و هم مخاطبان.

4. سعدی به نسبت سه ستون دیگر کاخ هزار سالۀ شعر پارسی مظلوم است. چون متهم به محافظه‌کاری و کنار آمدن با قدرت می‌شود و سیمایی که از او در مدرسه‌ها و رسانۀ عبوس و ذوق‌کُش رسمی ترسیم می‌کنند شاد و سرخوشانه نیست.

فردوسی با شاهنامه بسیار قدر می‌بیند و مولانا با مثنوی و غزلیات همه جا شناخته است و حافظ آن قدر در دل و ذهن و زبان هر ایرانی و پارسی گوی جا خوش کرده که گزندی نمی بیند.

سعدی را اما هنوز درست نمی شناسیم با این که مدام اسم کتاب‌های او را از بچه‌ها می پرسیم و خیال می‌کنیم می شناسیم.

5.سعدی، شاعر «مصلحت» است و در روزگاری که میان عرف و شرع، گاه منازعه‌ها درمی گیرد و به مصلحت، نیازمان می‌افتد و دو سه سالی است که خود «مصلحت» گرفتار اغراض سیاسی شده آمو‌زه‌های سعدی کهنه نمی‌شود:

«‌با خصم قوی در نپیچد و بر ضعیف جور نکند که پنجه با غالب افکندن نه مصلحت است و دست، بر ضعیفان برپیچیدن نه مصلحت.»

یا این سخن: « تا دفعِ مضرّتِ دشمن، به نعمت، توان کرد، خصومت، روا نباشد که خون از مال، شریف‌تر است و عرب گوید: السّیف، آخر الحیَل.

یعنی مصاف، وقتی روا باشد که تدبیر دیگر نماند. به هزیمت، پشت دادن به که با شمشیر مُشت زدن.»

سعدی، شاعر اعتدال و میانه روی است و از این رو در هنگامۀ گفتارهای رادیکال توجه به او کم می‌شود و هر گاه نسیم میانه روی می وزد یا باید بوزد به سعدی بیشترنیاز می‌افتد.

6. سخن سعدی آرامش‌بخش است. خاصه این که بدانیم او در پرآشوب‌ترین روزگار تاریخ ایران که همۀ روزنه های امید بسته شده بود، می‌زیسته است. در عصر یورش و چیرگی مغولان.

7. قرن‌ها قبل از آن که انسان غربی سراغ انسان گرایی و اومانیسم برود سعدی از «آدمیت» گفته است:

تن آدمی شریف است به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

از بنی آدم و آدمیت گفتن همان نگاه به بشر بما هو بشر و فارغ از مسلک و ایدیولوژی است که در آن روزگار کیمیا بوده است اما سعدی از آدم و آدمیت می‌گوید.

8. سعدی ستایی اما نباید ما را به تصورات نادرست سوق دهد. بر سردر سازمان ملل، شعر مشهور سعدی ( بنی آدم اعضای یک پیکرند) را نصب نکرده‌اند و خدا پدر جواد ظریف را بیامرزد که در دوران نمایندگی در سازمان ملل، یک تابلو فرش با این نوشته را در یکی از راهروها آویخت تا خیلی هم توی ذوق کسانی نخورد که در سازمان ملل دنبال شعر سعدی می گردند.

اهمیت سعدی اما به این نیست که شعر او بر سردر سازمان ملل هست یا نیست. به این است که روح اندیشه ایرانی را در طول قرون بازمی تاباند.

هر چند برخی آموزه ها به ظاهر با دنیای مدرن سازگار نباشد اما با باور ایرانی سازگار است ولو انکار کنیم:

«‌دروغ مصلحت آمیز به از راستی فتنه انگیز» یا «عاقبت، گرگ‌زاده گرگ شود/ گرچه با آدمی بزرگ شود».

9. شعر سعدی هنوز تازه است و کاربردی :

به هیچ یار مده خاطر و به هیچ دیار
که برّ و بحر فراخ است و آدمی بسیار

و در ادامه:

چه لازم است یکی شادمان و من غمگین
یکی به خواب و من اندر خیال وی بیدار؟

یعنی طرف رفته و عین خیالش نیست و دارد از زندگی لذت می برد آن وقت تو داری غصه می خوری و زانوی غم بغل گرفته‌ای؟!

دوست روان‌شناسی دارم که می گوید برای مراجعانی که از شکست عشقی دچار افسردگی شده یا روز و شب را با یاد محبوب یا محبوبۀ رفته و به قول خودشان بی وفا سر می کنند همین اشعار سعدی را می خوانم تا به خود بیایند و خیال نکنند دنیا تمام شده است.

همین بیت شاید خیلی ها را از افسردگی و شاید خودکشی نجات دهد چون واقعا «بر» و «بحر» فراخ است و «آدمی بسیار». یعنی قحطی که نیامده و همان یک نفر که بخت تو نبوده است. عزا نگیر، شاد باش و همین روحیۀ «خوش باشی» را به جامعه تزریق می کند منتها خیلی ها خیال می کنند سعدی واعظ بوده است.

10. سعدی روی سکه «سازش» در زندگی را به ما می ‌نمایاند. خود سیاست، مگر دو رو ندارد؟ ستیز و ستایش؟

سعدی، روح «خیزران»ی و اهل انعطاف - یا محکوم به انعطاف- جامعۀ ایرانی است. خیزران در برابر توفان، نمی شکند. خم می شود تا توفان بگذرد. این خم شدن، کرنش و تسلیم نیست. ماندگاری است و کوتاه و دوباره سر برافراشتن.

چو روزگار نسازد، ستیزه نتوان بُرد
ضرورت است که با روزگار درسازی

این « درساختن» تسلیم نیست. قبول واقعیت هاست.

به تعبیر دکتر داریوش شایگان در « پنج اقلیم حضور»:

« نظام اخلاقی سعدی، دو هدف را دنبال می کند. یکی این که انسان را چنان بپرورد که از معضلات و مصایب روزگار در امان و از قدرت های حاکم مصون بدارد و دوم پنجره ای بگشاید به عشق و عوالم غیب.»

روح معنویت ایرانی در ادبیات، جلوه می کند و همه کس فهم تر از همه سخن سعدی است.

شوخی نیست که مدرن ترین هنرمند دوران ما – عباس کیا رستمی- که کتاب خود را با این جمله « آرتور رمبو» شروع می‌کند که «باید مطلقاً مدرن بود» می رود سراغ سعدی و این شاعر درگذشته در 700 سال قبل را مدرن می‌داند و مصراع‌هایی را انتخاب کرده که تحت‌الشعاع اشعار دیگر قرار داشته و شکوه‌شان کمتر دیده شده است یا در یک قاب مستقل به تصویر کشیده نشده‌اند:

-همه از دست غیر ناله کنند، سعدی از دست خویش، فریاد.

یا

همین یکی برای آرامش بخشی کافی است:

سعدیِ شوریده! بی‌قرار، چرایی؟
در پی چیزی که برقرار نمانَد؟

اگر این نظام آموزشی دوست دارد سیمای یک ناصح خسته کننده و ملال‌آور را از سعدی شاد و پرشور تصویر کند برماست که تن ندهیم و سعدی راستین را بشناسیم و آن قدر بخوانیم تا ملکۀ ذهن مان شود.

تو را به خدا بگویید در کدام رمان و کدام شعر جمله ای به این مدرنی خوانده‌اید:

« چنان موافق طبع منی و در دل من، نشسته ای که گمان می بَرم در آغوشی.»

در روزگار عسرت ها و نومیدی ها کدام امید فراتر از سخن سعدی که

« دفع غم دل، نمی توان کرد، الا به امید شادمانی».

اول اردیبهشت، روز سعدی گرامی و یاد سهراب و اقبال و بهار نیز که به زبانی سخن های نغز و شیرین ساختند که سعدی (‌و مقدم بر او فردوسی) برافراختند و پرداختند.





  تعداد بازديدها: 171


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
بنر تسلیت هیئت انصارالخمینی(ره) بمناسبت درگذشت مرحوم مغفور آقای احمد جهانیان
" ساقی میخانه " غزلی از علی اکبر پورسلطان (مهاجر) در توصیف شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و شهدای کربلای حزب جمهوری اسلامی
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و نودودوم)
پرهیز از دامهای ترامپیسم
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از قضات و کارکنان قوه قضاییه:
پیشنهاد مذاکره فریب آمریکا برای خلع سلاح و عوامل اقتدار ملت است
سخنگوی دولت:
فروش نفت را به بیشتر از دوره قبل تحریم‌ها رساندیم / موضع دولت این است که زنگنه وزیری کاربلد و در شرایط تحریم‌ بهترین فرد است / در وزارت نفت خانمی بازداشت شده که کارمند یکی از شرکت‌های اروپایی است / در صداوسیما به قدری علیه دولت برنامه پخش شده که «گاندو» در برابر آن‌ چیزی نیست
روایت ابراهیم یزدی از دیدارش با امام خمینی در مورد درگذشت دکتر شریعتی:
به ایشان گفتم آنها که دکتر شریعتی را تخطئه می کنند، به شیوه اهل جهنم با او به تخاصم پرداخته‌اند / آیت الله خمینی می گفتند دخالت ایشان در این امر دعواها را شدیدتر خواهد کرد
روحانی:
با شنود نمی‌شود مردم را محاکمه کرد؛ مجوز شنود فقط در جرایم سازمان یافته نظیر تروریسم و مواد مخدر/ گاهی ابزار می‌گذارند برای اینکه برسند به این روز خوش که در حریم خصوصی، چه کار کرده اند / به تو چه ربطی دارد حریم خصوصی مردم؟/ امام (ره) دو قاضی عالیرتبه را به خاطر توجه به شنود عزل کرد رئیس جمهور با بیان اینکه آیا می‌توانیم با شنود مردم را محاکمه کنیم؟، گفت: با شنود نمی‌شود مردم را محاکمه کرد؛ در شنود، یک سرباز یا کارمند معمولی این نوار را پیاده می‌کند؛ نمی‌فهمد که چه است؛ قبل و بعدش نمی‌فهمد که چه می‌گوید.
رئیس سازمان زندان‌ها:
۳۰ ضربه چاقو به زندانی فشافویه در کمتر از ۹۰ ثانیه اتفاق افتاد / زندانیان با سرامیک شکسته به او حمله کردند
9 نشانه خاموش بروز مشکل در استخوان‌ها
مطهری:
باید مشخص شود که رویکرد مذاکره برخی نمایندگان با بابک زنجانی چه بوده است
وزیر راه:
۲۵ پادگان به خارج از شهرها منتقل می‌شوند
ظریف خطاب به ترامپ:
نگران 150 نفر بودید؟ چند نسل را با سلاح هسته‌ای کشتید؟ / می‌گویند سلاح شیمیایی خط قرمز ماست، اما استفاده صدام از سلاح شیمیایی بدون هیچ هزینه‌ای اتفاق افتاد / تلاش می‌کنیم کسانی که از سلاح شیمیایی استفاده کردند را به پای میز محاکمه بکشانیم / کجاست «صدام» و کجاست «علی شیمیایی»؟ / وزارت خارجه افتخار دارد که تاجر اصلی فروش سلاح شیمیایی به عراق را به ۱۸ سال زندان محکوم کرد
دادستان کل کشور:
با افرادی که در خیابان‌ها کشف حجاب می‌کنند، قاطعانه برخورد شود
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و نودویکم)
ابعاد فرمان اجرایی جدید تحریم
ری‌شهری:
با "بگیر و ببند در حجاب" حس بدی از دین به مردم ندهید
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و نودم)
فرمان تحول قضایی
اطلاعیه بزرگداشت
همسر همشیره مکرمه برادر حاج ناصر سلیمانی دعوت حق را لبیک گفت
ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ...
نشریه انگلیسی:
انتخاب یک رئیس‌جمهور احمق اشتباه آمریکایی‌ها بود
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و هشتادونهم)
هشیاری و وظایف سربازان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
فرمانده کل سپاه:
گاهی آنقدر فاصله ما با دشمن کم است که شماره سلاح آنها را می‌خوانیم/ پشت سر منطق مذاکره، تسلیم نهفته است/ به پیروزی نزدیک هستیم / بزرگترین ضعف در آمریکا فقدان رهبری فردی روحانی است
پوستر:
اطلاعیه مراسم بزرگداشت مرحوم مغفور حاج کمال الدین قزلباش
عبدالمهدی:
هیچ کشوری حق عملیات از خاک عراق علیه دیگران را ندارد
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و هشتادودوم)
ترویج لا ابالی گری
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و هشتادوسوم)
تکذیب و ادعای تقلب!؟
رئیس‌جمهور روحانی:
دو لایحه از لوایح FATF هنوز در مجمع است / بدون تصویب آنها روابط بانکی ما با دنیا به راه نمی افتد / فردا اگر به مشکل بانکی خوردیم مردم نگویند دولت ناکارآمد بود/ منافع ملی مهم است، نه شعار؛ شعار را که همه بلدند بدهند
متن کامل مناظره جنجالی تاج‌زاده و زاکانی
سپاه:
پهپاد جاسوسی «گلوبال‌هاوک» آمریکا را در سواحل هرمزگان سرنگون کردیم
جزئیات ضربه وزارت اطلاعات به شبکه جاسوسی
انفجار تروریستی در حسینیه‌ای در شرق بغداد
ایندیپندنت:
محمد مرسی بیش از ۲۰ دقیقه روی زمین افتاده بود؛ بعد از ۳۰ دقیقه آمبولانس رسید/ بی‌توجهی‌های اولیه به مرسی عمدی بود
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و هشتادوپنجم)
آماده جنگ آمریکایی
اسپوتنیک روسیه:
پهپاد گلوبال هوک نه قابل رديابيست نه قابل سرنگونی؛ ایرانی ها موشک فوق افسانه ای سری ای در اختیار دارند که افسانه های آمریکایی ها را می تواند به باد دهد
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و هشتادوششم)
اولویت های مذاکره با آمریکا
المعلم:
ترکیه خاک سوریه را اشغال کرده و از داعش حمایت ‌می‌کند
نگاهی دیگر(قسمت چهارصد و هشتادوهفتم)
.... به شوشتر زدند گردن مسگری
سید حسن خمینی در مراسم ارتحال آیت الله کابلی:
امروز جوانان ایران، افغانستان، لبنان، سوریه و... خواب به هم ریختن منطقه ما را آشفته کرده اند/ صدور انقلاب به معنای صدور اسلحه نبود، بلکه به معنای یک گفتمان و اندیشه بود
دادستان کل کشور:
اینجا یک جامعه اسلامی است؛ هر کسی نمی‌تواند بگوید هر جور دلم می‌خواهد می‌پوشم / پشت فرمان خودرو حریم خصوصی نیست / خانمی با وضعیت نامناسب در خیابان‌ شروع به ناهنجاری و رقص کرده؛ بعداً می‌گوید مشروب خورده بودم؛ اگر کسی جسارت را به بیش از حد رساند، باید با او برخورد کرد / یک شبکه جاسوسی CIA متلاشی شد که جزئیات آن بعداً منتشر می‌شود؛ نمی‌دانید چه ولوله‌ای در CIA افتاده؛ به وحشت افتاده اند
سردار رحیمی:
آمران به معروف و ناهیان از منکر از حمایت قاطع پلیس برخوردارند
ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ...


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 22181
تعداد بازدید دیروز: 22114
بازدید کل: 27646976
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.