مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ********** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 **********امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12 ********** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است********** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم************ امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ********** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781» ************امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ********** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ************ اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ************* آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***********همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ************ نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ************ پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ************ پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ************ امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ************ راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 19 بهمن 1397 ساعت 21:09:58
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
درنگی در واژه «فاطمیین»

جماران، "فاطمیین" کلمه ای است که اولین بار توسط پیامبر(ص) مطرح گردید. روایت ذیل که متضمن این واژه است را ملاحظه کنید تا به بررسی این کلمه بنشینیم؛

تفسیر فرات کوفی/۴۴۵:

《...ثمّ یقول جبرئیل علیه السّلام: یا فاطمة، سلی حاجتک. فتقولین: یا ربّ! شیعتی. فیقول اللّه عزّ و جلّ: قد غفرت لهم. فتقولین: یا ربّ! شیعة ولدی. فیقول اللّه: قد غفرت لهم. فتقولین: یا ربّ! شیعة شیعتی. فیقول اللّه: انطلقی فمن اعتصم بک فهو معک فی الجنّة. فعند ذلک یودّ الخلائق أنّهم کانوا فاطمیّین...

ترجمه ؛ .... جبرئیل عرض مى کند: اى فاطمه، هر چه مى خواهى از خداى خویش طلب کن. فاطمه عرض مى کند: خدایا، شیعیان مرا دریاب. خطاب مى رسد: همه ى شیعیان تو را آمرزیدم. عرضه مى دارد: پروردگارا، شیعه ى فرزندانم را نیز نجات بده. ندا مى آید: همه ى آنان را بخشیدم؛ یا فاطمه، اینک در میان اهل محشر برو و هر کسى که به تو پناهنده شود، همراه تو به بهشت وارد خواهد شد. در آن هنگام همه ى مردم آرزو مى کنند که اى کاش ما نیز "فاطمى" بودیم》.

اصطلاح "فاطمی" که در این روایت آمده در حالی است که ما چنین اصطلاح حدیثی را درباره دیگر امامان نیافته ایم؛ مثلا در حدیث آمده باشد؛ علویین، حسینین و.... البته برای اشاره به شیعیان امام علی(ع) تعبیر "شیعةُ علی" یک اصطلاح حدیثی می باشد را در حدیث داریم.

بله فرقه ای بنام علویین که فرقه نصیریه باشد و در ترکیه و سوریه هستند، داریم ولی این غیر از اصطلاح حدیثی است.

واژه "فاطمیین"؛ تنها یک واژه نیست بلکه یک "اصطلاح حدیثی" است که در عصر رسول الله(ص) برای اولین بار استعمال شده است و مانند اصطلاح "محمدی" و یا "جعفری" ، ما را به یک "فرهنگ" سوق می دهد.

"فاطمیین" کسانی بوده، و هستند که در شعاع وجود حضرت فاطمه(س) جای گرفته و با دنیایی از "محبت و معرفت" نسبت به ایشان، مدافع و منعکس کننده شخصیت و سیره اش باشند.

نقطه مقابل فاطمی گروه یا افراد مقابل سبک و سیره حضرت زهرا(س) هستند. در واقع مخالفین تفکر امامت هستند که در سقیفه نمایان شدند. این نکته هم مفید است که بدانید تعبیر "این الفاطمیون؛ کجایند فاطمیون؟ "  که از زبان مرثیه خوانان شنیده می شود، در هیچ حدیثی نیآمده و فقط در حدیث همان تعبیر "یودالخلائق انهم کانوا فاطمیین" داریم که در سطور بالا آمده و ترجمه شده است.

خاستگاه "فاطمیین" در "سنخیت" شان با آن بزرگوار(س) است. "فاطمیّ" کلمه ای است که همراه با "یاء نسبت" آمده است و قاعدتاً حاکی از منسوب بودن برخی از افراد به آن حضرت را دارد.

منسوبیت، در گرو "سنخیت" است، هر چقدر سنخیت با فردی افزون شود نسبت آدمی با او بیشتر خواهد شد. حرف اول در "سنخیت" به "محبت" باز می گردد و حرف آخر در آن به حقیقتی بنام "معرفت" برمی گردد.

اما "محبت"؛ با نگاه گذرا به فضائل حضرت فاطمه، مواجه می شویم با دسته ای از روایات که اشعار به فضلیت محبت به آن بزرگوار دارد. در آن روایات دو طایفه حدیث دیده می شود؛ روایاتی که اصل محبت داشتن به حضرت(س) را تحریص می کند، و طوائفی دیگر از روایات که متضمن فضائل و برکات اخرویِ محبت به حضرت(س) هستند.

نمونه روشن درباب محبت به ایشان این حدیث از پیامبر رحمت(ص) است؛

《مَنْ اَحَبَّ فاطِمَةَ ابْنَتِی فَهُوَ فِی الجَنَّةِ مَعی وَ مَنْ اَبْغَضَها فَهُوَ فِی النَّارِ یا سَلمانُ حُبُّ فاطِمَةَ یَنْفَعُ مِائَةً مِنَ المَواطِن اَیْسَرُ تِلْکَ المَواطِنِ المَوتُ والقَبْر و المیزانُ والصِّراطُ والُمحاسَبَةُ فَمَنْ رَضِیَتْ عَنْهُ اِبنتی رَضِیتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِیتُ عَنْهُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبتُ عَلَیْهِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ یا سلمانُ وَیلٌ لِمَن یَظْلِمُها وَ یَظْلِمُ بَعلَها وَ وَیلٌ لِمَن یَظْلِمُ ذُرِّیَّتَها..

رسول خدا به سلمان فرمود: ای سلمان! هر کس فاطمه دختر مرا دوست بدارد او با من در بهشت است و هر کس او را دشمن بدارد او در آتش است. ای سلمان! حبّ فاطمه در صد جایگاه از مواطن سود می دهد.》

نمونه ای از برکات محبت به فاطمه(س)

الباقر«ع»: والله یا جابِر إِنَّها ذلک الیَوم لَتَلْتَقِطُ شیعتَها و مُجِیِّها کَما یَلْتَقِطُ الطَّیْر الحَبَّ الجَیِّد مِنَ الحَبِّ الرَّدِی، فَإِذا صار شِیعتُها معها عِندَ بابِ الجنَّة یُلقِی اللَّهُ فِی قلوبِهم اَنْ یَلتَفِتُوا، فَاِذا اِلتَفَتُوا فَیقُول الله عزوجل: یا اِحبائِی ما اِلْتِفاتُکُمْ و قد شَفَّعْتُ فِیکُم فاطمةَ بنتَ حَبِیبِی؟ فَیَقُولُون: یا ربِّ! اَحْبَبْنا اَنْ یَعرِفَ قَدَرنا فِی مِثلِ هذا الیومِ. فیقولُ اللهُ:یا احِبَّائِی اِرْجِعُوا و انْظُرُوا مَنْ اَحَبَّکُم لِحُبِّ فاطِمةَ، اُنظُرُوا مَنْ اَطْعَمَکُم لِحُبِّ فاطِمَةَ، انظُرُوا مَنْ کَساکُمْ لِحبِّ فاطمةَ، انْظُرُوا مَنْ سَقاکُم شَرْبَةً فِی حُبِّ فاطمةَ، اُنظُرُوا مَنْ رَدَّ عَنکُمْ غِیبَةً فی حُبِّ فاطمةَ، خُذُوا بِیَدِهِ وَادْخُلُوهُ الجَنَّةَ.

امام باقر(ع) فرمود: به خدا سوگند ای جابر! در روز قیامت حضرت فاطمه بسان پرنده ای که دانه خوب را از بد جدا می سازد، شیعیان و دوستداران خود را برگرفته نجات می دهد. هنگامی که شیعیانش با آن حضرت نزدیک در بهشت می رسند خداوند در دل آنان می افکند که برگردید و بنگرید! همین که برگشته توجه می کنند، خدای متعال می فرماید: ای دوستان من! چرا برگشته اید؟ با این که من در بین شما دختر حبیبم را به شفاعت پذیرفته ام؟ می گویند: پروردگارا! دوست داریم که قدر و منزلت ما در چنین روزی شناخته شود.

خداوند متعال می فرماید: برگردید و ببینید چه کسی شما را به خاطر دوستی فاطمه دوست داشته است. ببینید چه کسی شما را به خاطر محبت فاطمه اطعام کرده است، بنگرید چه کسی شما را به خاطر دوستی فاطمه لباس پوشانده است، بنگرید چه کسی به خاطر دوستی فاطمه یک بار شما را سیراب کرده است، بنگرید چه کسی غیبتی را از شما به خاطر دوستی فاطمه برگردانده است، دستش را گرفته او را داخل بهشت کنید!》(بحار۲۱۶/۲۷)

مهم این است که "محبت" می تواند آغازگر سنخیت و همگونی با "محبوب" شود. اگر محبت فاطمه(س) در دل انسان رسوخ پیدا کند، بهترین انگیزه برای انجام کاری خواهد شد که مورد علاقه اوست، چرا که هنگامی که انسان کسی را دوست داشته باشد به طور طبیعی علاقه‌مند است کاری انجام دهد که او دوست دارد.

اما معرفت

بلندای شخصیت ملکوتی حضرت زهرا(س) را در این جمله واضح و مستحکم رسول خدا(ص) باید یافت؛ که پیامبر، دخترگرام خود به عنوان برترین زن از نظر سیادت در مجموع خلقت معرفی نمود، و پاره ای وجود خود و نور دیده خود و میوه قلبش و همه جانش معرفی نمود؛

《و أمّا ابنتی فاطمة فإنّها سیّدة نساء العالمین من الأوّلین و الآخرین، و هی بضعة منّی، و هی نور عینی، و هی ثمرة فؤادی، و هی روحی الّتی بین جنبیّ، و هی الحوراء الإنسیّة. متى قامت فی محرابها بین یدی ربّها (جلّ جلاله) زهر نورها لملائکة السماوات کما یزهر نور الکواکب لأهل الأرض》.[ امالی صدوق]

بدون ذره ای تردید؛ شخصیتی می تواند چنین جایگاهی در نزد سرور کائنات(ص) داشته باشد که از گوهر بی بدیل "عصمت" بهرمند باشد.

عصمت

نزاهت و پاکی از هر از آلودگی اعتقادی، اخلاقی و رفتاری در تمام مراتب ظاهری و باطنی نشان از "عصمت" است.

دقت دیگردرمعنای عصمت برای شناخت بلندای مقام عصمت که بالاترین و کامل ترین مراتب عصمت را بتواند در بر بگیرد ، این حدیث را ملاحظه فرمایید؛

شیخ صدوق در کتاب معانی الاخبار/۱۳۲ نقل نموده که امام صادق عصمت به "مبرابودن نفس ازتمام محرمات الهیه معنا فرمودند که دوری از همه مظاهر غیرخدائی را است؛ قَالَ الصادق(ع): اَلْمَعْصُومُ هُوَ اَلْمُمْتَنِعُ بِاللَّهِ مِنْ جَمِیعِ مَحَارِمِ اَللَّه.وَقَالَ اَللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى:وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللّٰهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلىٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِیمٍ .(آل عمران۱۰۱).

در واقع "معصوم" از همه عالَم منقطع بوده و به خدامتصل است؛ "یمنتع بالله عمن سواه"(مجمع البیان۴۸۷/۲)

تبیین عصمت کبرای زهرا(س)

حضرت فاطمه(س) صاحب مقام "عصمت کبری" است و در اینجاست که هرکسی؛ هرچقدر به عصمت نزدیکتر باشد، سنخیت بیشتری با آن حضرت خواهد داست و در نتیجه عنوان "فاطمیین" بیشتر بر او صادق خواهد بود.

جامع ترین دلیلی که عصمت آن حضرت را در زوایای مختلف دنیوی و اُخروی  تثبت می نماید این بیان پیامبر(ص) است که صدوق در امالی به روایت ابن عباس نقل نموده:

《‌دخترم فاطمه سیادت بر زنان عالَم دارد و پاره وجودم و نور چشمم و میوه قلبم و همه ی جانم عزیزم است، او وقتی در حال عبادت است آسمانیان را روشن می کند. -  و أمّا ابنتی فاطمة فإنّها سیّدة نساء العالمین من الأوّلین و الآخرین، و هی بضعة منّی، و هی نور عینی، و هی ثمرة فؤادی، و هی روحی الّتی بین جنبیّ، و هی الحوراء الإنسیّة. متى قامت فی محرابها بین یدی ربّها (جلّ جلاله) زهر نورها لملائکة السماوات کما یزهر نور الکواکب لأهل الأرض》.

این محبت والا، و تعریف و تمجید عجیب، یک امر عادی نیست و سر احساسات از پیامبر (ص) صادر نشده بلکه واقعا دارای یک خاستگاه ملکوتی است و شاهدش روایتی است که شیعه و سنی در عظمت حضرت زهرا نقل کرده اند که پیامبر(ص) فرمود:

《رضایت و غضب فاطمه، ملاک است رضایت و غضب خداست - «إن الله یغضب لغضب فاطمة ویرضى لرضاها.》

به برهان قطعی عقل؛ محال است که انسانی به مرتبه عصمت و پاکی از غیر خدا نرسیده باشد و معیار و ملاک رضایت و غضب الهی شود.

هماهنگی فاطمیین با حضرت فاطمه در برخی از مراتب عصمت

صد البته عصمت با این اوجِ محیر العقولش نصیب ما نیست، اما بدون تردید مراتب پایین عصمت را ما  می توانیم در خویشتن با پرهیز از گناه ترسیم کنیم و به وجود نورانی حضرت(س) تقرب و تشبّه پیدا کنیم.

این روایت که شیخ صدوق در کتاب الخصال آورده را نظر نمایید؛

《امام صادق (ع): قال ابلیس: خمسة لیس لی فیهن حیلة وسائر الناس فی قبضتی: من اعتصم بالله عن نیة صادقة واتکل علیه فی جمیع أموره و من کثر تسبیحه فی لیله ونهاره ومن رضی لاخیه جمیع اموره ومن کثر تسبیحه فی لیله ونهاره ومن رضی لاخیه المومن بما یرضاه لنفسه ومن لم یجزع علی المصیبة حین تصیبه ومن رضی بما قسم الله له ولم یهتم لرزقه؛

شیطان گفت: پنج نفرند که هیچ راهی به آنها ندارم اما دیگر مردم در مشت من هستند:

۱-هر کس با نیت درست به خدا پناه ببرد و در همه کارهایش بر او توکل کند،

۲-کسی که شب و روز بسیار تسبیح خدا گوید،

۳-کسی که برای برادر مومنش آن پسندید که برای خود می پسندد،

۴-کسی که هر گاه مصیبتی به او می رسد، بی تابی نمی کند،

۵-و هر کس که به آنچه خداوند قسمتش کرده، خرسند است و غم روزیش را نمی خورد》.

اوج هماهنگی بیشتر ...

محبت و معرفت وقتی اوج پیدا می کند که سخن از مراتب بالاتری برای هماهنگی "فاطمیین" با حضرت فاطمه مطرح شود ، و آن تطبیق با آن سیره آن حضرت درهمه ابعاد اجتماعی و سیاسی می باشد.

برترین الگو در این زاویه؛ هماهنگی با خطبه حضرت زهرا(س) است.

الف ـ از سطح جامعه شناخت صحیح داشته باشیم ؛

مدینه در ظاهر دارای محبت و ارادت به پیامبر (ص) بود اما تحلیل حضرت فاطمه(س) از سطح جامعه؛ «نفاق» و «ضعف دینداری» است:

«قد ظهر فیکم حسیکة النفاق...قد سمل جلباب الدین...»

ب ـ  زیر پوست جامعه را نیز خوب بشناسیم ؛

حضرت زهرا(س) آنچرا مخفی بود و زیر پوست جامعه نهان بود، بخوبی شناسائی، و معرفی فرمود.

مثل بی خیالی نسبت به سوابق مثبت افراد شاخص ؛

«کلما اوقدوا ناراً محرب اطفأها او نجم قرن الشیطان او فغرت فاغرة من المشرکین قذف اخاه فی لهواتها فلا ینکفئ حتی یطأ صماخها باخمصة ...»

در این عبارات آن حضرت (س) سوابق نورانی امام علی(ع) را به صورت جدی بیان می کند و مردم را نسبت به سکوتشان مورد سؤال قرار داده.

و یا مثل اینکه مردم خواهانِ رهائی از قید و بند احکام و عقائد اسلام هستند: «نجوتم من الضیق بالسعة فمججتم ما وعیتم ...»

فاطمه زهرا(س) با توجه به این دو برداشت درست از جامعه خود، در سیره سیاسی اجتماعی خود سه کار مهم انجام داد که همو، الگوی "فاطمیین" تا قیامت خواهد بود‌ :

اولاً ؛ سکوت نکرد و طرح دعوا از حاکم در محکمه ای کرد که قاضی او "رب العالمین" بود و شاهد آن همه مسلمین حاضر در مسجد، بودند .

ثانیاً ؛ بر اساس قرآن و سنت پیامبر(ص) ضعف های حاکمیت اسلامی و مردم را طرح نمود وآن را بازگشت به جاهلیت معرفی کرد.

ثالثاً ؛ طرح دعوا و یا نقد خود را به گونه ای مدیریت کرد که ؛ تاریخ سه رویکرد او را به روشنی بیابد :

اول ) مخالفت وسلب مشروعیت ازحاکمیت

دوم ) اتمام حجت بر همگان

سوم ) حفظ امنیتِ دینی و امنیتِ اجتماعی شهروندان جامعه .

این سه بخش را شما در جملات ذیل که از فرمایشات حضرت زهرا است می یابید:

در مورد رویکرد اول) فرمودمد: از شما "دو نفر" ناراحتم و در هر نماز نفرین تان خواهم کرد ؛ «فانّى اشهد الله و ملائکته أنکما اسخطتمانى و ما أرضیتمانى، و لئن لقیت النبى لأشکونکما الیه...و الله لادعونّ الله علیک عند کلّ صلوة اُصَلّیها».

و به حضرت امیر(ع) فرمودند: بر من نماز نخوانند و مرا شبانه دفن کن ؛ « اُوصِیکَ اَنْ لا یشْهَدَ اَحَدٌ جِنازَتِی مِنْ هؤلاءِ الَّذینَ ظَلَمونِی وَ اَخَذوا حَقِّی فَاِنَّهُمْ عَدُوِّی.. وَلا تَتْرُکْ اَنْ یصَلِّی عَلَیَّ اَحَدٌ مِنْهُمْ وَلا مِنْ اَتْباعِهِمْ وَادْفِنِّی فِی‌اللَّیل..»

در مورد رویکرد دوم ) به زنان مدینه فرمودند: "تظلم من به سوی شما نه برای یاری خواستن از شماست ، بلکه حکایت از سینه پر سوزم ونیز ؛ اتمام حجت برشماست؛ «نفثه الغیظ و خور القنا و بثة الصدر و تقدمة الحجة...»

در مورد رویکرد سوم ) راه خود و اهل بیتش را نیز ، معرفی نمود که؛ صبر است و صبر. «نصبر منکم علی حزّ المدی» .





  تعداد بازديدها: 234


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
روحانی خطاب به عربستان و امارات:
روحانی خطاب به عربستان و امارات: خوبی را با بدی پاسخ می‌دهید؟ یادتان رفته بقای شما در برابر توسعه‌طلبی صدام، مدیون تصمیم خردمندانه ایران است؟ / به صفر رساندن صادرات نفت ایران ناممکن است / جبران قطع صادرات نفت ایران یعنی ایستادن در مقابل ملت ایران / با چاقوکش مذاکره نمی‌کنیم / مذاکره در صورت برداشتن فشارها و رفع تحریم، امکان‌پذیر است
ظریف:
این پیشنهاد را علنا به آمریکا می‌دهم، بیایید زندانی‌ها را تبادل کنیم؛ اختیارش را دارم و آماده مذاکره هستم/با ما با احترام حرف بزنید؛ باور کنید که نمی‌میرید / آمریکایی‌ها اگر می‌خواهند از تنگه هرمز عبور کنند باید از حافظان آنجا یعنی سپاه اجازه بگیرند/ خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده؛ آنجا را با خلیج مکزیک اشتباه نگیرید / فکر نمی‌کنم کسی حسرت شغل من را بخورد، خصوصا زمانی که باید با تیم B (بولتون، بن سلمان، بن زائد و بی بی) سر و کله بزند / توطئه کرده اند که ایران را مجبور به واکنش کنند / روی پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات حساب باز نکرده‌ایم / ترامپ قصد ندارد جنگ با ایران راه بیندازد؛ می‌خواهد فشار بیاورد
لاریجانی در واکنش به حملات به رئیس دولت اصلاحات و ناطق نوری:
کسی با پرتاب لنگه کفش نه کوچک می‌شود و نه منزوی/ یکی از نیروهای انقلابی در روزنامه اش به شهید بهشتی می گفت «راسپوتین» / ابتدای انقلاب با سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مرتبط بودم / اینکه آیت الله هاشمی را عالیجناب سرخ پوش نامیدند، اقتباس از کارهای مارکسیستی بود / اگر عمری باشد یادداشت هایم را منتشر می کنم
یادداشت دو پژوهشگر برجسته در وبسایت رادیو NPR آمریکا:
نفت خام سبک عربستان را نمی توان با نفت سنگین ایران جایگزین کرد؛ بعید است عربستان و امارات بتوانند کاهش قیمت نفت در بازار را به مدت زیادی حفظ کنند / ترکیه، چین، هند و برخی اروپایی راه هایی برای دور زدن تحریم های نفتی خواهند یافت / ایران ترجیح می دهد فعلا به امید شکست ترامپ در انتخابات 2020، روند فعلی خود را ادامه دهد / رهایی از دست تهران، رویاپردازی است؛ ترامپ زودتر از دولت ایران، قدرت را ترک خواهد کرد
از پشت پرده "برنده باش" چقدر می دانید؟ / درآمد میلیاردی و جایزه های چند میلیونی!
یادداشتی از: عباس عبدی
انرژی را دو نرخی نکنید
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران:
دشمنی و توطئه آمریکا در قضیه نفت بی‌پاسخ نخواهد ماند
آیت الله العظمی شبیری زنجانی در دیدار رئیس دستگاه قضا:
وقتی اعتماد مردم لطمه ببیند بقای انقلاب به خطر می‌افتد
ریاض ۳۷ نفر را با ادعای تروریسم اعدام کرد/ 32 تن از شیعیان در میان اعدام‌شدگان
مسکو: آمریکا به دنبال تغییر نظام ایران است
واکنش هند به عدم تمدید معافیت‌ از تحریم نفتی ایران: ما به خوبی خود را برای مواجهه با تأثیرات این تصمیم آماده کرده‌ایم
اتحادیه اروپا:
از تصمیم جدید آمریکا علیه ایران متأسفیم/ این اقدام بیش از پیش توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند
پاسخ عجيب مسابقه "برنده باش" به استفتاء آیت الله مکارم شیرازی: فرض مطرح شده كامل نيست؛ استفتا غلط است!
گزارش المانیتور از واکنش ها به تصمیم ترامپ برای عدم صدور معافیت نفتی؛
دیپلمات اروپایی: ترامپ می‌خواهد ایران را مجبور به خروج از برجام کند تا بتواند ائتلاف جهانی تشکیل دهد / تحلیلگر «گروه بین المللی بحران»: آمریکا می‌خواهد با نابودی برجام، مانع از لغو تحریم تسلیحاتی ایران در سال ۲۰۲۰ شود / مسئول تحریم های ایران در دولت اوباما: ممکن است کنترل روابط مان با چین، هند و ترکیه را از دست بدهیم
واکنش‌ به خطبه‌ی امام جمعه تهران درباره تحریم‌ها
آقای‌ صدیقی؛ امتحان الهی فقط شامل حال مردم است؟
فرمانده نیروی دریایی سپاه:
استفاده از تنگه هرمز برای ایران محدود شود، آن را خواهیم بست
گزارش «اکسیوس» از جزئیات جلسه پشت درهای بسته وزیر خارجه آمریکا با براندازها؛
پومپئو: به دنبال مداخله نظامی در ایران نیستیم / در مورد صدمه ندیدن مردم به خاطر تحریم ها، هیچ تضمینی در کار نیست / به حاشیه نمی روم؛ بولتون با مجاهدین خلق ارتباط دارد، اما من و ترامپ نداریم
روحانی در نشست مطبوعاتی با عمران خان: توافق ایران و پاکستان برای ایجاد نیروی واکنش سریع مشترک
هشدار پایگاه هواشناسى بین‌المللى، درباره دور جدید بارش‌هاى خطرناک در ایران
واکنش عربستان به عدم تمدید معافیت تحریم ایران: برای ثبات بازار جهانی نفت تلاش می‌کنیم

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
شمشیر حق (قصیده ای در توصیف حضرت حجت(عج)
پیام تبریک وزیر اطلاعات به مناسبت روز ارتش
ظریف خبر داد:
ایجاد یک سازوکار مشابه اینستکس با ترکیه
تولیت آستان قدس رضوی:
شهر مشهد نیازمند جاذبه، نشاط، شادمانی، تحرک و پویایی است / برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی مشهد نباید دور از جایگاه و منزلت شهر امام رضا(ع) باشد
خطیب جمعه تهران، نماینده کدام قشر است؟
پیام تبریک وزیر اطلاعات به مناسبت نیمه شعبان و هفته سربازان گمنام امام زمان(عج)
در سخنرانی رژه روز ارتش؛
رئیس جمهور: ارتش طی 40 سال گذشته همواره برای پاسداری از تمامیت ارضی کشور و نظام ، فداکاری کرده است/ توهین به سپاه پاسداران توهین به نیروهای مسلح و ملت بزرگ ایران است
امام خمینی(ره):
روز ارتش روز مردم است/هیچ یک از افراد نیروهاى مسلح، چه رده‌ هاى بالا یا پایین در حزب و گروهى با هر اسم و عنوان نباید وارد شوند
فرمانده ناجا:
«گشت ارشاد» همچون گذشته کار خود را انجام می‌دهد / با قاطعیت با «هنجارشکنان» برخورد می‌کنیم
فرمانده معظم کل قوا در دیدار فرماندهان ارتش:
دست برادری ارتش و سپاه حرکتی زیبا پس از حرکت زشت آمریکایی‌ها بود
علت شش گوشه ساخته شدن ضریح امام حسین(ع) چه بود؟
بازتاب پرواز جنگنده های ایرانی در رسانه های بین المللی
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
رابطه حوزه، روحانیت با مهدویت
روحانی:
خوزستان به جان مردم ایران بستگی دارد
با حکم فرمانده معظم کل قوا؛
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه منصوب شد
روایت رویترز از
بروز اختلافات جدید در کاخ سفید بر سر ایران
ادعای العرب: ایران درباره امضای توافق برقی با عربستان، به نخست وزیر عراق هشدار غیر مستقیم داده / عبدالمهدی به این هشدار پاسخی نداده / او می‌خواهد از پیشنهاد عربستان برای تامین برق عراق، استفاده جزئی کند، طوریکه به منافع ایران هم ضرری وارد نشود
حمله مقام اماراتی به ترکیه :
تا سقوط اردوغان به ترکیه نروید!
رهبر جبهه النصره پس از ۲ ماه در ادلب دیده شد
گفتاری به بهانۀ اول اردیبهشت- روز سعدی
چرا «سعدی» به کار امروزمان هم می‌آید؟


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 2059
تعداد بازدید دیروز: 13527
بازدید کل: 26651488
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.