امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 21 اسفند 1396 ساعت 18:58:18
نشست «تحلیل دیدگاه امام خمینی (س) در مورد شخصیت حضرت زهرا (س)»؛
آیت الله موسوی بجنوردی: امیدوارم افرادی پیدا شوند که ابعاد مختلف خطبه حضرت فاطمه (س) را شرح کنند/ مهریزی: مرحوم امام عالی ترین تعبیرها را برای حضرت فاطمه (س) به کار بردند

در کتب کلامی بحثی است که آیا زنان می توانند پیامبر شوند؟ خداوند در سوره یوسف می فرماید «ما قبل از تو رجالی را فرستادیم». تعبیر امام هم با این روایت مشهور سازگاری دارد که نبوت یک مقام مردانه است. اما تعریف و تمجید از زن هایی مثل حضرت فاطمه (س) چطور با این امر سازگار می شود؟

نشست «تحلیل دیدگاه امام خمینی (س) در مورد شخصیت حضرت زهرا (س)» عصر روز گذشته (یکشنبه 20 اسفند ماه 96) در پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی در این نشست با تأکید بر اینکه ما نمی توانیم حضرت زهرا (س) را تعریف کنیم، گفت: حدیث کساء در این زمینه معتبر است. طبق این روایت معتبر فاطمه (س) قطب عالم وجود است. به عقیده من همین روایت برای معرفی حضرت زهرا کافی است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: روایات صحیحی وجود دارد که بعد از فوت پیامبر جبرئیل با حضرت زهرا (س) مراوده داشته و علم ماکان را به ایشان انتقال می داد و حضرت علی (ع) می نوشت که الآن اسمش صحیفه فاطمیه و در دست امام زمان (عج) است.

وی با بیان اینکه خطبه حضرت فاطمه (س) در اعتراض به ابوبکر یک دوره توحید، امامت، احکام و اخلاق دارد، تصریح کرد: من یک مرتبه به قاهره رفته بودم. آقای طنطاوی (شیخ الازهر) به من گفت کسی تا به خطبه مادرتان را شرح نکرده است؟ گفت مسائل این خطبه خیلی سخت است و باید روی آن کار شود. شیخ أزهر، یعنی شخصیت اول جهان تسنن، این حرف را زد.

مدیر گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، ادامه داد: معرِّف باید اجلی از معرَّف باشد. ان شاء الله که ایشان ما را به فرزندی قبول می کند. ما می خواهیم در مورد مادرمان صحبت کنیم؛ اما کدام مادر؟

وی اظهار داشت: یادم می آید که مرحوم پدرم می گفت آرزو دارم که خطبه حضرت زهرا (س) را شرح کنم. امیدوارم افرادی پیدا شوند که جنبه های فقهی، حقوقی، فلسفی و عرفانی این خطبه را در ابعاد مختلف، آن طور که شایسته است شرح کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی نیز در این نشست با بیان اینکه جامعه آرمانی جامعه ای است که در آن تبعیض جنسینی نیست، گفت: مرحوم امام 34 مورد راجع به حضرت فاطمه (س) سخن گفتند و سال های اول انقلاب، هر سال یک پیام یا بیانیه به مناسبت روز زن می دادند. حضرت امام در اولین پیام راجع به حضرت فاطمه (س) می فرمایند «زنی که اگر مرد بود نبی بود». در پیام تلویزیونی 26 اردیبهشت ماه سال 58  هم فرمودند تمام ابعادی که در یک زن و یک انسان متصور است در فاطمه زهرا (س) بوده است.

وی اظهار داشت: در کتب کلامی بحثی است که آیا زنان می توانند پیامبر شوند؟ خداوند در سوره یوسف می فرماید «ما قبل از تو رجالی را فرستادیم». تعبیر امام هم با این روایت مشهور سازگاری دارد که نبوت یک مقام مردانه است. اما تعریف و  تمجید از زن هایی مثل حضرت فاطمه (س) چطور با این امر سازگار می شود؟ اولین کسی که این موضوع را مطرح کرده ابن هضم اندلسی است. ابن هضم در دو کتاب «الفصل فی الملل و النحل» و «کتاب الأصول و الفروع» راجع به نبوت زن ها بحث کرده است.

عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: یعنی در قرن پنجم این بحث مطرح شده که زنان می توانند مقام نبوت را  حائز شوند یا خیر؟ اگر شما بگویید زن می تواند به این مقامات معنوی برسد، این نگاه می تواند در برنامه ریزی زندگی زن امروز نقش داشته باشد. نوع  نگاه به زن، توانمندی ها و میزان توانایی او برای رشد و سیر و سلوک را این بحث نشان می دهد؛ لذا یک بحث بی خاصیت و یا کم خاصیت نیست.

وی گفت: آیت الله جوادی آملی هم در کتاب «زن در آینه جمال و جلال» این بحث را مختصر مطرح کردند و آنجا می گویند چون نبوت یک کار اجرایی است و یک کارهای بیرونی را باید انجام دهد که ارتباط با مردان را نیاز دارد، دلیلی برای آن ندارد. علامه طباطبایی هم این طور استنباط کرده که چون در آیه به صراحت آمده کسانی که بر آنها وحی فرستادیم مرد بودند، زن ها حائض مقام نبوت نمی شوند.

مهریزی افزود: کلمه «رجال» 28 مرتبه در قرآن به کار رفته است؛ دو مرتبه جمع «رِجل» یعنی پیاده ها در برابر سواره ها و 26 جای دیگر جمع رجل به معنی مردان است. مواردی از این 26 مورد رجال در برابر نساء آمده که مشخص می کند به معنای مردان است. اما مواردی داریم که کلمه رجال ذکر شده ولی نساء در برابر آن نیامده است. به عنوان مثال «علی الأعراف رجال یعرفون کلّا بسیماهُم» یا «فیه رجال یحبون أن یتطهروا». رجال در این آیات معنی مذکر در برابر مؤنث ندارد.

وی تأکید کرد: به گمان من به سادگی نمی شود از این آیات استنباط کرد که رجال به معنای مرد در برابر زن است. رجال در زبان عربی به دو معنی است؛ یکی فردی که از بچگی گذشته و دو فردی که مذکر است. خود قرآن نام دو پیامبر را ذکر می کند که در کودکی به نبوت رسیدند، اگر رجال به معنی مردان باشد، آن وقت این امر بر آنها صادق نیست. لذا خیلی سخت است از این آیات استفاده کنیم که نبوت یک مقام اختصاصی مردان است. لذا به گمان من اقامه کردن دلیل درون دینی بر اینکه نبوت یک امر اختصاصی مردان باشد خیلی است.

عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما 126 هزار پیامبر داشته ایم که در قرآن نام 26 نفر از آنها آمده و نام بقیه را بلد نیستیم. کجا بیان شده که آنها «نبیه» نبوده اند؟ ضمن اینکه در کتاب مقدس نام شش زن ذکر و به عنوان نبیه از آنها یاد شده است. قرطبی و برخی از اهل سنت می گویند از آیات قرآن استنباط می شود که «مریم» نبیه بود.

آیت الله موسوی بجنوردی در میانه سخنان مهریزی گفت:  من بچه نجف هستم. در  ادبیاتعرب وقتی می خواهند بگویند یک فرد شخصیت علمی است عنوان «رجالات العلم» را می گویند که مقصود از آن، مرد نیست و به معنای شخصیت علمی است. «رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه» به معنای مردان نیست و به معنای شخصیت ها است. وقتی می خواهند از زنی تعریف کنند می گویند «هذه من رجالات العلم». بنابر این چرا این آیاتی که رجال در آنها آمده را به معنای شخصیت نگیریم؟ اگر به معنای شخصیت گرفتیم یعنی زن هم می تواند پیامبر شود.

مهریزی نیز در پایان سخنان گفت: به نظر من مرحوم امام عالی ترین تعبیرها را برای حضرت فاطمه (س) به کار بردند و راجع به بخشی که اگر مرد بود نبی بود من یک طرح بحث کردم که این بحث یک بحث کلامی و فلسفی و اقوال متفاوت است؛ دیدگاه مشهور همان چیزی است که در کلام حضرت امام آمده اما پرونده بازی دارد و خیلی خوب است کسانی که علاقمندند روی آن کار کنند. امیدوارم که خداوند متعال کمک کند بیش از پیش با معارف دین و معارف قرآنی بیش از پیش آشنا شویم.





  تعداد بازديدها: 2231


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 16937
تعداد بازدید دیروز: 38925
بازدید کل: 65642974
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.