امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 01 اسفند 1396 ساعت 16:45:31
مراسم شب شهادت حضرت فاطمه (س) دارالزهرا (س)؛
حجت الاسلام و المسلمین سروش محلاتی: هزینه همراهی حضرت زهرا (س) را بالا بردند که کسی جرأت نکند از مظلوم حمایت کند

امیرالمؤمنین (ع) این حوادث تلخ و ظلم و ستم هایی که اتفاق افتاده را به امت اسلامی نسبت می دهد. مسأله این نیست که یک یا چند نفر اقداماتی را علیه فاطمه زهرا (س) انجام دادند و حتی مسأله این نیست که چند گروه دست به دست هم دادند و این کار را کردند. یعنی عموم مسلمانان در ظلم هایی که بر حضرت زهرا (س) رفت مشارکت داشتند و سهیم بودند.

حجت الاسلام و المسلمین سروش محلاتی با تأکید بر اینکه عموم مسلمانان در ظلم هایی که بر حضرت زهرا (س) رفت مشارکت داشتند و سهیم بودند، گفت: هزینه همراهی حضرت زهرا (س) را بالا بردند که کسی جرأت نکند از مظلوم حمایت کند.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی در مراسم شب شهادت حضرت فاطمه (س) دارالزهرا (س) گفت: کسی که با حوادث بعد از وفات رسول اسلام (ص) آشنا باشد این فکر می کند که این حوادث ریشه در چه چیزهایی داشت و چه کسانی ریشه و سبب این مسائل بوده اند.البته مورخین برای پاسخ دادن به این سؤال کرده اند. ولی به نظر من سزاوارترین کسی که می تواند به این سؤال پاسخ دهد امیرالمؤمنین علی (ع) است. چون دیگران بر اساس شواهد می خواهند حدس بزنند ولی امیرالمؤمنین (ع) دیده است. هیچ کس مانند حضرت شاهد و ناظر مستقیم مسائل و رویدادها نبوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: حضرت پاسخ قابل تأملی در این زمینه داده است. امیرالمؤمنین (ع) هنگام دفن حضرت زهرا (س) رو به قبر پیامبر اکرم (ص) کرد و گفت که به زودی فاطمه زهرا (س) به تو گزارش می کند و شرح حال خودش را می دهد. اما امیرالمؤمنین در یک جمله می فرماید که «ای پیامبر (ص) امت تو با هم همدست شدند و فاطمه را خرد کردند». این بیانی که امیرالمؤمنین (ع) در دل شب در این موقعیت خطیر دارد سید رضی در نهج البلاغه نقل کرده و مرحوم کلینی هم در جلد اول کافی همین جملات را نقل کرده است. شیخ مفید هم در امالی همین بخش را آورده است. شیخ توسی هم همین قسمت از صحبت امیرالمؤمنین را نقل کرده است. در منابع دیگر هم آمده است.

وی اظهار داشت: در این مطلبی که حضرت فرموده اند یک سؤال جدی وجود دارد که امیرالمؤمنین (ع) این حوادث تلخ و ظلم و ستم هایی که اتفاق افتاده را به امت اسلامی نسبت می دهد. مسأله این نیست که یک یا چند نفر اقداماتی را علیه فاطمه زهرا (س) انجام دادند و حتی مسأله این نیست که چند گروه دست به دست هم دادند و این کار را کردند. یعنی عموم مسلمانان در ظلم هایی که بر حضرت زهرا (س) رفت مشارکت داشتند و سهیم بودند. اگر افراد خاصی مورد اشاره قرار می گرفتند فهمش دشوار نبود. اما اینکه این مصیبت به عموم مسلمانان نسبت داده شده را به عنوان یک تحلیل مورخ در نظر نگیرید؛ این را امیرالمؤمنین (ع) بر اساس واقعیاتی که از نزدیک مشاهده کرده گفته است.

سروش محلاتی گفت: وقتی این سؤال به ذهن من رسید شروع به جست و جو کردم که علمای ما چه پاسخی به این سؤال داده اند. چند راه موجود است که همه این راه ها مسدود است. راه اول این است که بگوییم منظور از امت، اشخاص و افراد خاص هستند. اگر یک نفر باشد «همدست» شدن معنی پیدا می کند و ثانیا در مقام تجلیل و تعریف به یک فرد امت گفته می شود مثل امام که شهید بهشتی را یک امت دانست. در کلام امیرالمؤمنین امت به پیامبر (ص) نسبت داده شده و طوری نمی توانیم کلام حضرت را معنی کنیم که اقلیتی این کار را کرده اند و آن را به همه مسلمانان نسبت دهیم. از نظر ادبی و اخلاقی صحیح نیست که بخواهیم جرم گروهی را به همه مسلمانان نسبت دهیم. هرچه من بیشتر تفحص کردم، کمتر مطلب به دستم آمد.

وی افزود: من به ذهنم این طور می رسد که پاسخ این سؤال را از کلام خود فاطمه زهرا (س) باید استفاده کرد. یک هفته از وفات پیامبر (ص) بیشتر نگذشته بود که فاطمه زهرا (س) به مسجد آمدند و یک خطبه هم بیشتر در تاریخ از حضرت زهرا (س) نداریم اما در همین یک سخنرانی این موضوع را مطرح کردند. آنجا حضرت زهرا (س) تحلیل کردند در این قضیه برخی افراد دخالت دارند که مستقیما با آنها صحبت کردند و خطاب قرار دادند. شخص خلیفه را مورد خطاب قرار دادند که «آیا تو از پدرت ارث می بری و من از پدرم ارث نمی برم؟» و مشخص کردند که چه کسی در قضیه ارث حق حضرت را خورده است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اما فقط همان چند نفر در این اتفاقات مؤثر بودند؟ اگر تقصیر متوجه بقیه است چه نوع تقصیری است؟ آیا اقدام عملی کردند یا با سکوت و تسلیم خودشان زمینه آن ظلم ها را فراهم آوردند؟ همین تسلیم ظالم شدن، مدارا کردن، سکوت کردن، اعتراض نکردن و مظلوم را تنها گذاشتن است که حضرت زهرا (س) بگوید شما هم مقصر هستید. در بالا تصمیم گیری می شود و طراحی صورت می گیرد و مأمور برای اقدام را هم مشخص می کنند. اینها محدود هستند و به چند نفر بیشتر نمی رسد. ولی این اقداماتی نیست که چند نفر بتوانند به نتیجه برسانند و باید شرایط خاصی در فضای عمومی جامعه وجود داشته باشد که بقیه مردم هم یا راضی باشند و یا سکوت کنند و کسی حاضر به حمایت از حضرت زهرا (س) نباشد. حضرت زهرا (س) هم اعلام کرد و هم کمک خواست اما کسی حاضر به حمایت ایشان نشد.

وی با بیان اینکه کل خطبه حضرت زهرا (س) نشان می دهد که مخاطب اصلی مردم هستند، تصریح کرد: چند جمله ای با شخص خلیفه صحبت و عبور کرد. حضرت آمده بود که شاید بتواند مردم را حرکت دهد. ظاهرا حضرت از اینکه اقداماتش در بالا تأثیر بگذارد مأیوس بود. اما احتمال این وجود داشت که صحبتش در توده مردم اثر داشته باشد. حداقل اتمام حجتی خواهد بود که کسی نگوید نمی دانستیم. بسیاری از افراد در جامعه مسلمان و متعبد هستند ولی تئوری آنها این است که به من ربطی ندارد. اول باید تکلیف این قضیه را مشخص کرد که مسلمان می تواند در برابر ظلم و ستم بگوید به من ربطی ندارد؟

سروش محلاتی گفت: حضرت زهرا (س) فرمود که هیچ مسلمانی نمی تواند از خودش سلب مسئولیت کند. حضرت خطاب به مسلمانانی که در مسجد حضور داشتند فرمودند که «بندگان خدا امر و نهی متوجه شما است و مکلف هستید». این طور نیست که فقط کسانی که در رأس حکومت هستند مکلف باشند؛ هم آنها مکلف هستند و هم شما مکلف هستید و دستور برای شما هم هست. چرا فکر می کنید فقط در برابر امور شخصی خود مسئولیت دارید؟ هیچ کس در درگاه الهی نمی تواند بگوید که من مسئولیتی نداشتم.

وی تأکید کرد: این یک اشتباه رایج است که افرادی گمان می کنند که بار دینداری و مسئولیت حفظ دین با یک گروه محدود است. اول فاطمه زهرا (س) باید این تصور باطل را در دل آنها پاک کند. حضرت این تعبیر را به کار بردند که شما حاملان دین هستید و دین را هم باید برای خودتان دریافت کنید و هم باید به امت های دیگر برسانید. فاطمه زهرا (س) می گوید هرکس در حوزه قدرت و توانی که دارد باید امین الله باشد. امین الله مطلق امیرالمؤمنین علی (ع) است ولی به این معنا نیست که من و شما نیستیم. حامل وحی پیامبر اکرم (ص) است ولی در یک مرتبه نازله فاطمه زهرا (س) می گوید شما هم حامل وحی هستید؛ مسئولیت عمومی است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ایشان وقتی به انصار رسیدند فرمودند که انصار در تاریخ اسلام منزلت ویژه ای دارند. شما دیروز به داد اسلام رسیدید؛ امروز به داد اسلام برسید و میدان را ترک نکنید. چرا این اتفاقات در مورد من می افتد و کسی چیزی نمی گوید؟ حضرت زهرا فرمود شما عده و نیرو دارید؛ چرا به میدان نمی آیید؟ شما دیروز در مقابل مشرکین، با همه قدرتی که داشتند، ایستادید. چرا حالا سکوت کرده اید؟ چرا در برابر ظلم تمکین می کنید؟ چرا جواب استغاثه من را نمی دهید؟ فاطمه زهرا (س) فرمودند چرا دیروز زبان داشتید و امروز لال شده اید؟ آن زبان های آتشین کجا رفت؟ دیروز بنده قدرت نبودید و امروز تسلیم قدرت طلبان شده اید. دیروز به دنیا تعلق خاطر نداشتید و امروز همه شما را خریده اند و زبانتان بند آمده است.

وی ادامه داد: بعد حضرت زهرا (س) سرّش را فرمودند. شما در زندگی دنیا فرو رفته اید و دنیا گریبان شما را گرفته و تنفس را بر شما سخت کرده است. آیا این کلمات آتشین فاطمه زهرا (س) توانست مردم را بیدار کند؟ اگر بالایی ها، با همه تدبیر، تسلیم و همراهی پایینی ها را نداشتند و سکوت پایینی ها نبود هرگز به اهداف خود نمی رسیدند؛ پس هم بالایی ها و هم پایینی ها مقصر هستند. اشتباه ما در قصه فاطمه زهرا (س) این است که مثل بقیه موارد چهار مأمور مزدور را می بینیم و تمام خشم را متوجه آنها می کنیم و فکر می کنیم که همه تقصیر گردن آنها است. نمی دانیم آنها مزدور هستند و کسان دیگری به آنها خط می دهند و هر دو آنها زائیده تسلیم امور مردم هستند.

سروش محلاتی گفت: وقتی کسی امیرالمؤمنین (ع) را در دفن حضرت زهرا (س) کمک نمی کند روی به سوی قبر پیامبر (ص) می کند و می گوید که فاطمه (س) به تو گزارش می دهد که این امت چه کردند. وقتی شخص مطلبی را به جمعی نسبت می دهند، منطق حضرت این است که آنچه انسان ها را به هم پیوند می زند گرایشات آنها است. رضایت هم یکی از عوامل جرم است. ممکن است در محکمه کسی به خاطر رضایت محکوم نشود ولی همین ها است که زمینه ظلم را فراهم می کند.

وی در مورد دلیل عدم همراهی مردم گفت: هزینه همراهی حضرت زهرا (س) را بالا بردند که کسی جرأت نکند از مظلوم حمایت کند. خطبه حضرت زهرا (س) در مسجد به پایان رسید. خلیفه آنجا صحبت کرد و کلمات اتهام آمیزی را به کار برد. صدای سخنرانی حضرت زهرا (س) و جملات بعدی به خانه پیامبر (ص) رسید. وقتی که أم سلمه آن جملات را شنید خیلی متأثر شد و سرش را از در خانه بیرون آورد و گفت آیا با دختر پیامبر (ص) باید این طور صحبت کرد؟ او حوریه ای در میان انسان ها است و در دامان پیامبر (ص) بزرگ شده است. در تاریخ است که یک سال حقوقش از بیت المال را گرفتند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: هزینه دفاع از مظلوم آنقدر بالا است که شخصیتی معتبر مانند أم سلمه یک سال حقوقش را قطع کردند به خاطر اینکه یک جمله در دفاع از حضرت زهرا (س) گفته است. هزینه را بالا می برند تا مردم سکوت کنند؛ اگر سکوت نکردند عقب نشینی می کنند. خلیفه روی به سوی انصار کرد و گفت یک سری آدم های بی سر و پای حرف هایی می زنند. بعد گفت از این لحظه با هرکسی برخورد شد گله ای از ما نداشته باشد. ابن ابی الحدید می گوید استادم گفت بعد از سخنان حضرت زهرا (س) مردم شروع به حمایت امیرالمؤمنین (ع) کردند. آنها با این تهدید جلوی اعتراض مردم را گرفتند. وقتی مردم دیدند اعتراض آنها هزینه دارد رفتند و این ظلم هم ماند که همه به نوعی در آن مقصر بودند.





  تعداد بازديدها: 2137


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
گزارشی از:خانم خدیجه غبیشاوی
به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ایالتی (+عکس)
برخی از پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
روایت همسر حاج‌آقا مصطفی از آداب معاشرت امام
مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود
آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
مثنوی "گرگ درون" سروده ی فریدون مشیری
استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
پزشکیان : امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ این موضوع با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ عکس خواهد داد
واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»؛
مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
با دعوت از وزرای اقتصاد و صمت به مناظره تاکید شد؛
فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
به مناسبت اولین روز از هفته کار و کارگر
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران
سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
به بهانه ی چهلمین سالگرد شهادت
مثنوی " علمدار بسيج " در وصف شهيد بزرگوار احمد دلاكه (دالکه) سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
نماز را در هر حال و حالتی بجا آوریم
گزارش تصویری:
بمناسبت 5 اردیبهشت، چهلمین سالگرد شهادت یار دیرین، شهید والامقام احمد دالکه
یادداشت:
ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان‌:
نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام تسلیت سید حسن خمینی به محسن مهرعلیزاده
ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
جزئیات اعزام حج عمره از ۳ اردیبهشت
اعزام ۸۷ هزار زائر در عملیات حج تمتع/ ۱۸ فرودگاه معین حج هستند
پیام تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی به مناسبت قهرمانی در آسیا
سید حسن خمینی: قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و کشتی فرنگی کشورمان در آسیا موجب افتخار و خوشحالی همه ایرانیان ورزش دوست است
پرتویی از کلام امام (ره)
نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
۱۲ سوال جدی درباره پرونده حجت الاسلام کاظم صدیقی
وزیر دفاع پاکستان: پاسخ به تجاوزهای اسرائیل حق مشروع ایران است
مقام سابق امنیتی ترکیه: خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
واکنش نخست‌وزیر مالزی به پاسخ ایران به اسرائیل
یادداشتی از: محسن هاشمی رفسنجانی
واکنش محسن هاشمی به جنجال کاظم صدیقی، پناهیان و زاکانی: هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند
جلسه نماینده اسرائیل با منافقین درپی حمله ایران
اردن کمک به صهیونیست‌‌ها را تائید کرد
جایزه خوش خدمتی پادشاه اردن
این که در زندگی مردم چه رخ خواهد داد برای دولت اهمیت ندارد
علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟
پناهیان: مساله حجاب با ساخت ۲ تا سریال قابل حل است/ باید نیروهایمان را برای پولدار شدن تربیت کنیم/ حق نداریم از نظر اقتصادی گدا باشیم
مجلس نمایندگان آمریکا تدابیر ضدایرانی بیشتری را تصویب کرد
بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 38607
تعداد بازدید دیروز: 58465
بازدید کل: 66852525
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.