امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 20 آبان 1396 ساعت 20:28:50
یادداشتی از: امین کریم الدینی
آنچه مخالفان افراطی ظریف، از دیدگاه امام خمینی (ره) درباره 13 آبان و آمریکا نگفتند

امام خمینی (ره) نه تنها هیچ تعارفی در نکوهش سلطه و خیانت های آمریکا در حق ملت ایران نداشت؛ که صراحت و شفافیتی بی نظیر را در این زمینه دنبال می کرد؛ اما او هرگز همچون رادیکال ها، منطق بستن مطلق باب مذاکره را دنبال نمی کرد.

متن سخنان امام خمینی ویژگی ای دارد که تقریبا هرگاه سخنان او منبع جریان های تندرو و رادیکال قرار می گیرد؛ بخش هایی از مطالب او سانسور می شود. آن ها دست شان را روی بخشی از مطلب یک صفحه می گذارند تا بخشی دیگر یا صفحه ای دیگر را نشان ما دهند.

امام خمینی در یکی از پیام های خود  خود می گوید: آری اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین - علیهم السلام- را با دست های خود ویران نماید آن وقت ممکن است جهانخواران او را به عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بی فرهنگ به رسمیت بشناسند ولی در همان حدی که آنها آقا باشند ما نوکر، آنها ابرقدرت باشند ما ضعیف، آنها ولی و قیم باشند ما جیره خوار و حافظ منافع آنها، نه یک ایران با هویت ایرانی- اسلامی، بلکه ایرانی که شناسنامه اش را آمریکا و شوروی صادر کند؛ ایرانی که ارابه سیاست آمریکا و شوروی را بکشد و ... (صحیفه امام ج 12 ص 09)

گزاره های پیش گفته به نظر می رسد تمام سخنان امام خمینی برای مخالفت با نوع رابطه سلطه طلبانه و استعماری آمریکا با ایران است. 

او  با اشاره به آتش تحرکات تجزیه طلبانه داخلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تحرکات تروریستی و ظهور درگیری های قومیتی مسلحانه، آمریکا را به مثابه شیطان بزرگی توصیف می کند که بچه شیطان هایی در داخل و خارج ایران را علیه انقلاب جمع کرده است  و می گوید:

«شیطان بزرگ که امریکاست، شیاطین را با فریاد دور خودش دارد جمع مى‌ کند. و چه بچه شیطان هایى که در ایران هستند و چه شیطانهایى که در خارج هستند، جمع کرده است و هیاهو به راه انداخته است.»

این متن هرگز قصد ندارد که وجود خوی استکباری شیطان بزرگ یعنی آمریکا و ضرورت مبارزه و مقابله با آمریکای جهانخوار و تاکید بر هوشیاری در برابر دوَل استکباری در اندیشه و متن امام خمینی را نفی و یا گمرنگ کند؛ بلکه با علاوه بر آن، یادآور شود که این همه متن امام خمینی نیست. متن های دیگری نیز از امام خمینی نیز وجود دارد که در روایت افراط گرایان از امام خمینی همواره حذف می شود.

من خیال می کنم بسیاری از مصائب ایران امروز برآمده از این سانسورها یا تحریف های نادیده گرفته شده است. در واقع نادیده گرفته شدن تحریف ها به این نتیجه می انجامد که افراط گرایان بتوانند در ترویج ایدئولوژی خود به ویژه برای قشری که حافظه ای تاریخی از دوران بنیانگذاری نظام ندارد؛ موفق باشند و غفلت ما از رخ دادن این سوء استفاده، خطایی راهبردی است که موفقیت آن ها را در افراط گری دوچندان می کند.

روزهایی که دکتر ظریف برای مذاکرات برجام آماده می شد؛ آن ها به گونه ای سخن می گفتند که گویی اگر وزرای امور خارجه دو کشور با یکدیگر گفت گو کنند؛ ستون خیمه نظام فروخواهد ریخت.

 ظریف و کری اما، گفت و گو کردند؛ شاید برای رهایی از شنودهای اسرائیلی ها در بیرون از محل گفت و گوها با یکدیگر قدم زدند و باز هم گفت و گو کردند؛ کار به جایی کشید که کاملا خارج از دستور کار موضوع مذاکرات برجام، وقتی سربازان آمریکایی در خلیج فارس بازداشت شدند؛ دوباره و فوری وزرای امور خارجه دو کشور با هم تلفنی گفت و گو کردند. یکی از طولانی ترین گفت و گوهای دیپلماتیک جهان در مذاکرات برجام انجام گرفت و نهایتا آنچه که تحت عنوان برجام به دست آمد چیزی است که امروز همگان نگران کنار گذاشته شدن آن از سوی ترامپ هستند.

افراط گرایان ده ها سخن از امام خمینی در نقد آمریکا را طرح می کردند؛ و به گونه ای سخنان امام خمینی را بازسازی و گزینش می کردند که گویی او هیچ سخنی درباره رابطه و گفت و گو با آمریکا نگفته است؛ اما یکی از گزاره هایی که آن ها دستشان روی آن گذاشته بودند و صحیفه امام را بدون آن نشان ما می دادند؛ این سخن امام خمینی بود که:

« اگر پیاده شد آقای کارتر از آن عرشی که دارد. آمد روی زمین نشست. با ما زمین نشین ها تفاهم کرد. ما هم با او تفاهم می‌کنیم و به استثنای اینکه آن ظلم هایی که به ما کرده است باید جبران بکند. با ملت امریکا که هیچ [اختلافی‌] نداریم. هیچ اختلافی نیست بین ملتها با هم.

او حتی در ادامه خواستار آن می شود که دولت بعدی آمریکا با ایران تفاهم کند و درباره راه حل رابطه ایران و آمریکا می گوید:

دولتی که بعد پیش می‌آید، تفاهم کند با ما. اینطور نباشد که من در کاخ سفید نشستم و شما در کوخ نشستید و کاخ نشین با کوخ نشین باید ارباب و رعیت باشد. اگر این کلمه را بردارند و ما را همانطور که هستیم بفهمند، ادراک کنند ماها را، ما با آنها چرا رابطه نداشته باشیم؟ با دولت امریکا هم رابطه پیدا می‌کنیم. با همه جا. »(صحیفه امام، ج‌11،ص: 304)

تفاهم برجام که صفت برد ـ برد را به آن نسبت می دهیم؛ تا حدودی می تواند محصول پیاده شدن آمریکا از عرش دانسته شود و این نشان می دهد؛ ساختن یک ایدئولوژی از متن امام خمینی که هرگونه مذاکره ای با آمریکا، حتی برجام را زیر سوال می برد؛ هرگز نمی تواند صادقانه باشد. در روایت های افراط گرایان از متن امام خمینی هیچ گاه این گزاره امام خمینی روایت نمی شود که «دولتی که بعد پیش می‌آید، تفاهم کند با ما»

امام خمینی نه تنها هیچ تعارفی در نکوهش سلطه و خیانت های آمریکا در حق ملت ایران نداشت؛ که صراحت و شفافیتی بی نظیر را در این زمینه دنبال می کرد؛ اما او هرگز همچون رادیکال ها، منطق بستن مطلق باب مذاکره را دنبال نمی کرد.

چنانکه او حتی بعداز تسخیر لانه جاسوسی و اوج گرفتن اختلافات از دولت آمریکا دعوت به تفاهم با دولت ایران می کند. این موضوع نشان می دهد که او همچنان منطق اظهارات پیشینش در نوفل لوشاتو درباره آمریکا دنبال می کند. گفت و گوهای زیر چند روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با امام خمینی انجام شده است.

‌‌سؤال:‌‌ [‌‌روابط دولت اسلامی حضرت آیت الله با امریکا‌‎ ‎‌چگونه خواهد بود؟ آیا شما فروش نفت را به غرب ادامه‌‎ ‎‌می دهید، و روابط شما با شوروی چگونه خواهد بود؟‌‌]‌

‌‎     ‎‌جواب: ما با تمام دولتها، در صورتی که دخالت در امور داخلی‌‎ ‎‌ما نکنند و برای ما احترام متقابل قائل باشند، با احترام رفتار‌‎ ‎‌می کنیم و نفت را هم هرکس مشتری است به او می فروشیم. ما از‌‎ ‎‌زیاده روی و غلط رویهایی که راجع به نفت بوده است و چیزهایی‌‎ ‎‌که خلاف مصلحت ملت بوده است، جلوگیری می کنیم، و الاّ نفت‌‎ ‎‌را می فروشیم.‌

‌‌     سؤال:‌‌ [‌‌روابط شما با شوروی چگونه خواهد بود؟‌‌]‌

‌‎     ‎‌جواب: همان طور که با امریکا، فرقی ندارد. روابط مثل هم‌‎ ‎‌است.

57/9/16

سخنان او در نوفل لوشاتوی فرانسه اگر وجهی انتقادی درباره حمایت های آمریکا از شاه دارد؛ اما افراط گرایان این سخنان را به گونه ای وانمود می کنند که گویی او تنها به مخالفت مردم ایران با ملت آمریکا تأکید دارد و هیچ جایی را برای رابطه با آمریکا باز نمی گذارد. این در حالی است که در تبیان سیاست خارجی (مجموعه سخنان موضوعی امام خمینی) که توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی منتشر شده است؛ ذیل عنوان «عدم ضدیت با دولت ها»، سوال و جواب زیر از متن صحیفه امام آورده شده است:(اینجا را کلیک کنید)

‌‌سؤال:‌‌ [‌‌بعد از استعفای شاه چه دولتی ایجاد خواهد شد؟ عدۀ‌‎ ‎‌زیادی از مردم امریکا فکر می کنند که دولت آینده ضد امریکایی‌‎ ‎‌خواهد بود.‌‌]‌

‌‌‎‎     ‎‌جواب: دولت، جمهوری اسلامی است و در متن دولت‌‎ ‎‌ضدیتی با هیچ دولتی و مملکتی نیست. امریکا اگر چنانچه با این‌‎ ‎‌دولت رفتارش رفتار انسانی باشد و احترام را حفظ کند، این دولت‌‎ ‎‌با او هم مانند سایر دوَل احترام متقابل را حفظ خواهد کرد.(230)‌

‌‌20 / 9 / 57 ‌

چند روز پیش که در گفت و گویی که با دکتر معصومه ابتکار داشتم (اینجا را کلیک کنید) او نکته ای را برای من یادآوری کرد و گفت:

«... به این نکته بسیار ظریف دقت کنید. این خیلی مهم است که در صحبت های امام تا قبل از این تاریخ (10 ابان 58) بحث درباره آمریکا را خیلی نمی شنوید. گویی که او فرصتی می دهد تا ببیند آمریکایی ها می توانند با انقلاب ایران کنار بیایند یا خیر؟... »

اظهارات ابتکار  هرگز به معنای آن نیست که امام خمینی پیش از آن ادبیاتی انتقادی نسبت به آمریکا نداشته است؛ اما واقعیت این است که وقوع جنگ های داخلی و حرکت های تروریستی، و درگیری های مسلحانه قومی، زمینه طرح برخی از انتقادی ترین دیدگاه های او درباره آمریکاست. چگونه می توان متن و زمینه آن را از یکدیگر جداکرد؟

متن صحیفه هرچه باشد تندروها نمی توانند به گونه ای تمام قد آن را مرجع ایدئولوژیک خود قرار دارند. آن ها همواره بخش هایی از آن را می خراشند و لاک می گیرند تا بتوانند بخش هایی دیگر را برجسته کنند و ایدئولوژی ای ساختگی و غیرواقعی را از آن ارائه دهند. برای این که افراط گرایان هیچ گاه نمی توانند به «تمام» سخنان امام خمینی پایبند باشند. اما آن ها سعی می کنند با سانسورهای خود، ایدئولوژی ای ساختگی را از  بنیان گذار و دوران بنیانگذاری نظام ارائه دهند که می توان گفت مهمترین منبع تغذیه فکری آن هاست. این ساختگی بودن باید به چالش کشیده شود.

استناد به مواضع امام خمینی درباره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، یکی از نقاط تمرکز مخالفان افراط گرای دکتر ظریف در مواجهه با مذاکرات برجام بود. پرسش اساسی این است که آیا مخالفان افراط گرای ظریف مایل به پایبندی به استدلال امام خمینی در این باره هستند؟

آیا آن ها هیچ گاه به ما گفتند که همه دلایل حمایت امام خمینی از دانشجویانی که لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کرده بودند؛ چه بود؟

لحظه ای بعد از ورود دانشجویان به سفارت آمریکا؛ انبوه جمعیت مردم تهران اطراف این سفارتخانه را در خیابان طالقانی تجمع می کنند و تا ماه ها این خیابان به دلیل جشن ها و سخنرانی ها و مراسمات خودجوشی که در مقابل آن برگزار می شود؛ بسته است. موج حمایت های و اعلامیه های مردمی از این حرکت، از گروه های چپ گرفته تا نهضت آزادی، تهران آن روز در جوی به غایت ضد آمریکایی فرو می برد؛ موجی که تا ماه ها اطراف سفارت تسخیر شده آمریکا را خالی نمی کند. شواهد، تقریبا تردیدی برای ما باقی نمی گذارد که اگر در تهران قبل یا بعداز 13 آبان در این باره رأی گیری می شد؛ شهروندان در هراس از جنگ های داخلی و حرکت های تروریستی مسلحانه در گوشه و کنار کشور و نگران از تکرار کودتای 28 مرداد؛ با قاطعیت از این حرکت حمایت می کردند. امام خمینی که خود پیش از این با اشغال سفارت آمریکا توسط گروه های چپ مخالفت کرده بود؛ یکباره به حمایت از این حرکت برمی خیزد.

19 آبان 58 امام خمینی با اسقف هانیبال بوگینینی (فرستاده پاپ، رهبر کاتولیکهای جهان) با حضور بنی‌صدر، سرپرست وقت وزارت امور خارجه درباره مسأله گروگان ها دیدار می کند.(اینجا را کلیک کنید)

شگفت آنکه امام خمینی بخشی از پراهمیت ترین استدلال های فقهی ـ کلامی خود را درباره دمکراتیک بودن مفهوم ولایت و ولایت فقیه در این دیدار مطرح می کند که موضوع آن وساطت نماینده پاپ برای آزادی گروگان های آمریکایی و مسأله تسخیر لانه جاسوسی آمریکا است. این برداشت امام خمینی از مفهوم ولایت که درست در تقابل با این مفهوم نزد افراط گرای های مخالف ظریف است؛ از این جهت اهمیت دارد که نشان می دهد؛ در منطق او، رابطه میان تصمیم کلان سطح سیاست خارجی با خواست ملت چگونه باید باشد.

او در واقع تابعیت ولایت از آرای عمومی را به سان یک اصل توضیح می دهد و می گوید:

و آقای پاپ این را بدانند که مسئله، مسئله‌ای نیست که من بتوانم بالشخصه حل کنم. ما بنای بر این نداریم که یک تحمیلی به ملتمان بکنیم. و اسلام به ما اجازه نداده است که دیکتاتوری بکنیم. ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هر طور رأی داد ما هم از آنها تبعیت می‌کنیم. ما حق نداریم. خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده است، پیغمبر اسلام به ما حق نداده است که ما به ملتمان یک چیزی را تحمیل بکنیم. بله ممکن است گاهی وقتها ما یک تقاضایی از آنها بکنیم؛ تقاضای متواضعانه، تقاضایی که خادم یک ملت از ملت می‌کند. لکن اساس این است که، مسئله دست من و امثال من نیست و دست ملت است. و ملت پشتیبانی از این کار را اعلام کرده است. به طوری که اگر اطلاع داشته باشید، رادیوها که اعلام می‌کردند، کلیاتش را که اعلام می‌کردند، انسان را خسته می‌کردند از اعلامهای متعددی که بود.

امام خمینی تصمیم گیری در این باره را از آغاز به عهده مجلس می گذارد و خود با ظرافت تمام از تصمیم گیری درباره موضوعی که نقشی در شکل گیری آن نداشته و آن را نوعی تصمیم ملی می دیده است؛ کناره می گیرد.

درست به همین دلیل است که من خیال می کنم، بسیاری از اصواگرایانی که مدعی بیشترین پایبندی به امام خمینی اند؛ هرگز نمی توانند کاملا به منطق او پایبند باشند. چرا که آن ها بیشترین مخالفت ها را با نوع تصمیمات دمکراتیک مجلس و یا با رویکردهای افکار عمومی از جمله درباره برجام دارند.

امام خمینی پیش از این سخنان نیز، در گفت و گوهای خود درباره جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی را به سان نظام متکی به آرای عمومی؛ برآمده و الهام گرفته از رویه حکومت داری پیامبر اکرم(ص) و امام علی علیه السلام توصیف کرده بود.

«حکومت جمهوری اسلامی مورد نظر ما، از رویه پیامبر اکرم (ص) و امام علی علیه‌السلام الهام خواهد گرفت و متکی به آرای عمومی ملت می‌باشد و نیز شکل حکومت با مراجعه به آرای ملت تعیین می‌شود.» (صحیفه امام، جلد 4، ص 334)

و سال ها بعد هم ، در تعابیر و توضیحاتی آشکارتر، از بنیاد ولایت را وابسته به اکثریت آرای مسلمین می داند؛ و با همسان پنداری بیعت و آرای اکثریت، مفهوم ولایت را توضیح می دهد.

« تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است و در صدر اسلام تعبیر می‌شده به بیعت با ولی مسلمین.( صحیفه امام، جلد 21، ص 247) »

شگفت انگیز آن است که بسیاری از مخالفان برجام در میان موج حمایت  های عمومی و حمایت اکثریت نمایندگان مجلس از این دور مذاکرات مستقیم و موفق ایران ـ آمریکا، از بنیاد آن را تخطئه می کنند. در این جا باید توضیح دهم هر مذاکره ای می تواند مورد نقد واقع شود و قطعا نقد و بررسی این دور از مذاکرات بخشی از متون تاریخ معاصر دیپلماسی ایران را تشکیل خواهد داد؛ اما افراط گرایان تخطئه و ضدیت با این مذاکرات را بر مبنای ممنوع بودن مذاکره ایران و آمریکا دنبال می کردند و اکنون این نکته را توضیح نمی دهند که مواضع آن ها دراین باره چه نسبتی با مواضع پیش گفته امام خمینی درباره دمکراتیک بودن تصمیم گیری در سیاست خارجی دارد.

من خیال می کنم، آنچه که در ابتدای انقلاب رخ داد؛ حتی بسیاری از انقلابی ترین مواضع و رخدادهای آن دوران، هر چند  امروز ممکن است منتقدان فراوانی داشته باشد؛ اما برآمده از استدلال بود. استدلال هایی نظیر وقوع جنگ های داخلی و حرکت های تروریستی، و درگیری های مسلحانه قومی، و در ادامه درگیری های مستقیم نظامی آمریکا با ایران در خلیج فارس و مهمتر از مخالفت فراگیر و گسترده ملت ایران با آمریکا.

مواضع امروز بسیاری از افراط گرایان تهی از استدلال و گاه حتی تهی از صداقت است. آن ها امروزه هرگز نمی توانند به همان منطق و استدلال ها پایبند باشند. درست به همین دلیل است که با حذف و سانسور متون به یک چهره ی ضد گفت و گو و ضد صلح از امام خمینی دامن می زنند.

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در 13 آبان 58، در ذیل حمایت های گسترده مردمی انقلابی و در زمانی رخ می دهد که دولت، مجلس، قوه قضائیه، قانون اساسی و هیچ یک از ارکان نظام تشکیل نشده است؛ روایت افراط گرایان از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به گونه ای است که گویی امام خمینی حتی پس از تأسیس نظام همچنان بی اعتنا در برابر این وضعیت باقی می ماند. حال آنکه روایت های مختلفی وجود دارد که درست نشان دهنده رفتاری عکس این موضوع است.

مرحوم دکتر سید صادق طباطبایی در گفت و گوهای مفصلی از مذاکراتی سخن می گوید که با هماهنگی امام خمینی برای تعیین تکلیف گروگان ها و با واسطه آلمان ها انجام داده است. شمس اردکانی از مأموریتش از سوی امام خمینی برای گفت و گو با آمریکایی ها در خلال اجلاس سازمان ملل متحد سخن می گوید.

در گفت و گویی که اخیر با بهزاد نبوی امضاء کننده بیانیه های الجزایر درباره حل و فصل موضوع گروگان های داشتم او گفت:

هر چند روز یکبار حاج احمدآقا از طرف امام به من زنگ می زد که ماجرا چی شد؟ چه کار کردید؟ ماجرا تمام شد یا نشد؟

از او پرسیدم حاج سید احمدآقا در پی تمام کردن ماجرا بودند؟

و او گفت بله کاملا از طرف امام. و در ادامه توضیح داد:

خود امام دوبار شهید رجایی و من را خواست و پیگیر کار بودند. در یکی از دیدارها فرمودند، آقای دکتر یدالله سحابی آمده بودند پیش من و گریه می کردند که این ها؛ یعنی دولت رجایی  نمی خواهند ماجرا را حل کنند؛ شما یک هیأتی را بگذارید که این ماجرا را حل کند. امام مرتبا از ما توضیح می خواست. یعنی شک و تردید امام این بود که ما نخواهیم ماجرا را حل کنیم.

هم شهید رجایی و هم من به ایشان توضیح می دادیم توضیح دادیم که ما با آزادی بدون محاکمه گروگان ها مخالف بودیم. اما چون شما گفتید و مجلس هم نظر شما را تأیید کرد. ما با تمام قوا دنبال حل ماجرا رفتیم.

اکنون می توان فهمید که ما غفلت هایی بزرگ از تحریفات بزرگتر تاریخی به نفع افراط گرایی داشتیم؛ آن گونه که شاید امروز دیر شده باشد. چنانکه دکتر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه کشور در گفت و گویی با آمریکایی ها درباره برجام چنان در فشار قرار می گیرد!

راستی گزاره آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند؛ را شنیده اید؛ آن روزها که برخی قطعنامه ها را کاغذپاره می دانستند؛ استناد به این گزاره در رسانه های افراط گرایان به بخشی از گفتمان آن ها تبدیل شده بود. آن ها اما هیچ گاه نگفتند که معنای مقصود امام خمینی از این گزاره،  ناتوانی آمریکا در تقابل با کشوری بود که از در زمان خود از بالاترین مشروعیت مردمی برخوردار بود. او تقابل قوای نظامی آمریکا با  ایرانی را، امکان ناپذیر می داند که اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برخوردار از بیشترین سرمایه و انگیزه اجتماعی در قرون گذشته و سرشار از احساسات ضدآمریکایی بود.

افراط گرایان به گونه ای سخن می گویند که گویی این سخن امام خمینی به معنای بی اعتنایی به تمامی تحرکات دیپلماتیک آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی ایران از جمله در قطعنامه های سازمان ملل علیه ایران است. حال آنکه او 16 ابان 58، سه روز پس از تسخیر لانه جاسوسی و درست در زمانی که زمزمه حمله نظامی آمریکا به ایران شنیده می شد؛ گفت: «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند... غلط می‌کند دخالت نظامی بکند.» اما شاه بیت سخنان او در این متن و استدلال او درباره ناتوانی آمریکا از لشکر کشی نظامی به ایران؛ این گزاره بود که: 

برای اینکه ملت، یک چیزی را که می‌خواهد، نمی‌شود مقابل ملت بایستد کسی و چه بکند، هیچ ابداً.

....تمام دنیا توجهشان الآن به اینجاست.

او گفت:

شما می‌بینید که الآن مرکز فساد امریکا را جوانها رفته‌اند گرفته‌اند، و امریکاییهایی هم که در آنجا بوده گرفتند، و آن لانۀ فساد را به دست آوردند و امریکا هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، و جوانها هم مطمئن باشند که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. بیخود صحبت اینکه اگر دخالت نظامی[کند]، مگر امریکا می‌تواند دخالت نظامی در این مملکت بکند؟ امکان برایش ندارد. تمام دنیا توجهشان الآن به اینجاست. مگر امریکا می‌تواند مقابل همۀ دنیا بایستد و دخالت نظامی بکند؟ غلط می‌کند دخالت نظامی بکند.
نترسید، نترسانید. همین تعبیری که جوانهای ما از روی احساسات جوانی کردند که اگر چنانچه امریکا بخواهد دخالت نظامی بکند ما چه خواهیم کرد، اصلاً این «اگر»ش را هم نباید بگویند. امریکا عاجز از این است که دخالت نظامی در اینجاها بکند. ...اگر آنها می‌توانستند دخالت نظامی بکنند، شاه را نگه می‌داشتند. با تمام قدرتشان، قدرتهای تبلیغی[تلاش]کردند که نگهش دارند و ملت ما اعتنا نکرد به آن. و نه تنها او، همۀ قدرتها پشت سر هم ایستاده بودند که نگه دارند شاه را و نتوانستند نگه دارند. برای اینکه ملت، یک چیزی را که می‌خواهد، نمی‌شود مقابل ملت بایستد کسی و چه بکند، هیچ ابداً....(اینجا را ببینید)

در عالم سیاست تردیدی در این نکته نیست که تقریبا شکست حکومتی که از مشروعیت مردمی بالایی برخوردار است؛ با استفاده از راه حل های نظامی امکان پذیر نیست. اما آیا افراط گریان از طرح این سخن امام خمینی همین معنای مقصود او را اراده می کنند؟ از طرفی،  این استدلال امام خمینی که «اگر ملت یک چیزی را می خواهد نمی توان مقابل ملت ایستاد» و به تعبیر دیگر «اهمیت مشروعیت مردمی نظام» تا چه اندازه برای افراطگرایانی که بیشترین فاصله را از مردم گرفته اند؛ دارد؟

برای این که با منطق افراط گرایان بیشتر آشنا شوید؛ شما را به یکی از رویکردهای دیپلماتیک آن ها ارجاع می دهم که امام خمینی، خود به روایت و نقد آن پرداخته است. او 6 آبان 1363 درسخنرانی خود درجمع مسئولین وزارت امور خارجه می گوید:

و الآن از قرارى که من شنیدم شیطنت دیگرى مى‌کنند و آن این که؛ ما چرا با دولت‌ها رابطه داشته باشیم؟ ما مى‌رویم به سراغ ملت‌ها و با دولت‌ها هیچ کارى نداریم! که این هم نقشه‌اى است که اخیراً تعقیب مى‌شود. ابرقدرت‌ها و امریکا خیال مى‌کردند که ایران به واسطه انقلابى که کرده است و مى‌خواهد استقلال و آزادى را که یک مسئله تازه و بر خلاف رویّه همه حکومت‌هاست به دست بیاورد، به ناچار منزوى خواهد شد، وقتى که منزوى شد زندگى نمى‌تواند بکند، که دیدند نشد و ایران روابطش با خارجى‌ها زیادتر گردید. حالا به این مطلب افتادند که؛ ما چکار داریم به دولت‌ها، اینها همه ظالم و کذا هستند و ما باید با ملت‌ها روابط داشته باشیم. که این هم نقشه تازه و مسئله بسیار خطرناک و شیطنت دقیقى است. ما باید همان گونه که در زمان صدر اسلام، پیامبر سفیر به این طرف و آن طرف مى‌فرستاد که روابط درست کند عمل کنیم، و نمى‌توانیم بنشینیم و بگوییم که با دولت‌ها چکار داریم. این بر خلاف عقل و بر خلاف شرع است، و ما باید همه با همه رابطه داشته باشیم، منتها چند تا استثنا مى‌شود که الآن هم با آنها رابطه نداریم.
اما این که با هیچ دولتى نباید رابطه داشته باشیم، هیچ عقل و هیچ انسانى آن را نمى‌پذیرد، چون معنایش شکست خوردن و فنا و مدفون شدن است تا آخر. و ما باید با ملت‌ها و دولت‌ها رابطه پیدا کنیم؛ آنها را که مى‌توانیم ارشاد کنیم، با همین روابط ارشاد کنیم، و از آنهایى که نمى‌توانیم ارشاد کنیم، سیلى نخوریم. بنا بر این، من به شما سفارش مى‌کنم که در هر جا و در هر کشورى که هستید رابطه‌تان را محکم کنید و رفت و آمد داشته باشید چون وقتى که رئیس جمهور به چند مملکت مى‌رود و نخست وزیر و آقاى دکتر ولایتى‌ هم مى‌روند- و حق ایشان است- مى‌فهمند که ایران با دنیا رابطه دارد.

اجازه می خواهم در پایان این نوشتار  این نکته را یادآوری کنم که افراط گرایانی که به سفارت عربستان و انگلیس حمله کردند؛ حمایت امام خمینی از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را الگو و منطق مشروعیت بخش به حرکت خویش عنوان می کردند؛ اکنون اما شما را ارجاع می دهم به سخنان امام خمینی، سه روز پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا. او در یک سخنرانی می گوید: 

لانۀ فساد را گرفتند و در مقابل، اینکه آنها بدترین خلق خدا را و بدترین جانیها [محمدرضا پهلوی] ما را گرفتند آنجا بردند و نگه داشتند و پذیرایی از او می‌کنند، و می‌خواهند معالجه‌اش بکنند، و با این بهانه‌های خلاف انسانی. امروز هم الآن توطئه هست، برای اینکه از حسن نیت جوانهای ما، از صفای سَریرۀ [صافی باطن]جوانهای ما استفاده سوء بکنند. فرض کنید بیخ گوش آنها بخوانند که خوب انگلیس هم مثل امریکا، چه فرقی می‌کند! بریزند آنجا را خراب کنند. خوب، عراق هم مثل آنجا، چه فرقی می‌کند، بریزند آنجا را هم بگیرند. فرانسه هم مثل آنها، که ما را معرفی بکنند که نه تنها قضیه روی موازین نیست، قضیه روی هرج و مرج است. اینها می‌خواهند ما را معرفی کنند که ما مملکتمان هرج و مرج و درهم و برهم و هر که هر کاری دلش می‌خواهد بکند، تا به دنیا بفهمانند به اینکه یک مملکتی است که محتاج به قَیم است. قَیمش هم کی است؟ آقای کارتر. خودش محتاج به قَیم است که این قدر آدمکشی نکند. اینها جنون سیاسی دارند. اینها جنون دارند که این قدر مردم را به کشتن می‌دهند و این قدر فساد می‌کنند، اینها مجنون‌اند. اینها باید بروند در تیمارستانها معالجه بشوند. مغزهای اینها باید معالجه بشود. اینها می‌خواهند معرفی کنند ملت ما را که یک ملت هرج و مرج طلب و یک ملتی هستند که وحشی و چه....

(اینجا را ببینید)





  تعداد بازديدها: 2269


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1892
تعداد بازدید دیروز: 38925
بازدید کل: 65627929
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.