امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 29 خرداد 1396 ساعت 17:00:19
گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی؛
شرح مختصر دعای مکارم الاخلاق/ گفتار هجدهم: پرهیز از دشمنی و کوشش برای اتحاد و همدلی

جماران- در ایام ماه مبارک رمضان امسال، یادگار گرامی امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی طی سلسله یادداشت هایی، به اختصار به شرح دعای مکارم الاخلاق می پردازد.

امروز بخش هجدهم این یادداشت ها تحت عنوان «پرهیز از دشمنی و کوشش برای اتحاد و همدلی»، از نظر مخاطبان ارجمند می گذرد:

بسم الله الرحمن الرحیم
‏امام زین العابدین علیه السلام در این فراز از دعای شریف مکارم الاخلاق، از خدا درخواست شیوه صالحانه و روش پرهیزگارانه داشت برای اجرای عدالت و دادگستری، فرونشاندن خشم و غضب، ایجاد همدلی و اتحاد به جای تفرقه و انشقاق، و اصلاح و از بین بردن اختلافات و دشمنی‌هایی که بین افراد روی می‌دهد:‏
‏«اللهم صل علی محمد و آله و حلّنی بحیله الصالحین و البسنی زینه المتقین فی بسط العدل و کظم الغیظ و اطفاء النائره و ضم اهل الفُرقه و اصلاح ذات البین و…»‏
بار خدایا! به حضرت محمد و خاندانش درود فرست و زیور صلاحیت و لباس تقوا بر من بپوشان، تا عدالت به پا دارم و از فوران غیظ جلوگیری و آتش خشم را فرو نشانم و پراکندگان را متحد و اختلاف بین افراد را اصلاح کنم.
در گفتار هفدهم درباره بخش اول این فراز نکته‌هایی بیان شد. در این مجال اما درباره کظم غیظ و اطفاء نائره و ضم اهل الفرقه و اصلاح ذات البین نکاتی در پی خواهد آمد.‏
‏«کظم غیظ» نگه داشتنِ غضبِ پنهان در نهاد آدمی است و ابراز نکردن ناراحتی و بیان نکردن خشم و غضب، چه به صورت رفتاری و چه به صورت گفتاری است. «غیظ» به ناراحتی و بغض شدید گفته می‌شود. «اطفاء» به معنی فرونشاندن و خاموش کردن است. «نائره» به لهیبِ آتش و شعله گفته می‌شود و در اینجا منظور شعله‌های خشم و دشمنی و بغض است. «ضمّ» به معنای برقراری اتحاد و مهر و محبت بین دلهایی است که از هم بغض دارند و «فُرقه» به افتراق و اختلاف گفته می‌شود و منظور از «اهل الفُرقه» کسانی است که به دلیل ناراحتی و کدورت، دچار اختلاف و تفرقه شده اند. «اصلاح» در اینجا به معنی برقراری صلح و آشتی است و «اصلاح ذات البین» به اصلاحِ فساد و رفع ناراحتی بین افراد یا دسته ای، و همچنین به خاموش کردن فتنه و غضب بین آنها و ایجاد الفت و محبت نیز گفته می‌شود. (ریاض السالکینر ج۳ر ص۳۴۳)
مرحوم سید علی خان، شارح صحیفه سجادیه با برشمردن «کظم غیظ» از مکارم اخلاقی و معالی رفتاری، می‌نویسد: هرچند که در فضیلت کظم غیظ و فرو خوردنِ خشم، روایات و احادیث فراوانی داریم ولی اگر تنها آیه شریفه: «و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین» (تقوا پیشه گان کسانی هستند که… خشم خود را فرو می‌خورند از لغزش‌های مردم در می‌گذرند. اینان نیکوکاراند و خدا نیکوکاران را دوست دارد.ر سوره آل عمران آیه ۱۳۴) در فضل و کمال و برتریِ کظم غیظ آمده بود، کفایت می‌کرد. (ریاض السالکینر ج۳ر ص۳۴۰)
فرو نشاندن خشم و غضب از جمله راه‌های کسب قرب الهی و جلبِ قلوب مردم است(ر.ک: کافیر ج۲ ص۱۱۰) و این سجیه اخلاقی باعث می‌شود آدمی علاوه بر اینکه بر نفس خود امیر شود و آنرا در کنترل آورد، نزد مردم نیز به کرامت و بزرگواری شناخته شود. خشم و غضب طبق روایات مأثوره از حضرات معصومین علیهم السلام کلید تمامی شرور شمرده شده و به آتشی تشبیه شده که هر کس آنرا فرو نشاند، بر آن کنترل یافته و هر کس بر آن لگام نزند، خود اولین کسی است که در شعله‌های آن خواهد سوخت. (ر.ک: غررالحکم و دررالکلمر ص۴۵۹) ‏
امام خمینی درباره غضب و آثار سویی که ممکن است به دنبال داشته باشد، می‌نویسد: بیشتر فتنه‌های بزرگ و کارهای فجیع در اثر غضب و اشتعال آن واقع شده. انسان در حال سلامت نفس باید خیلی خوفناک باشد از حال غضبناکی خود. و اگر دارای این آتش فروزان است، در وقتی که حالت سکونت از برای نفس است در صدد علاج برآید و با تفکر در مبادی آن و مفاسد آن در حال اشتداد و آثار و مفاسد آن در اخر امر بلکه خود را نجات دهد. فکر کند قوه‌ای را که خدای تعالی برای حفظ نظام عالم و بقای نوع و شخص و ترتیب نظام عایله و تمشیت بنی الانسان و حفظ حدود و حقوق مرحمت فرموده، و در سایه آن باید نظام ظاهر و باطن و عالم غیب و شهادت اصلاح شود، اگر انسان در خلاف آن و بر ضد مطلوبات حق تعالی و خلاف مقاصد الهی صرف کند، چه قدر خیانت کرده و مستحق چه ملامت‌ها و عقوبت‌هایی است… پس از آن تفکر کند در مفاسد اخلاقی و اعمالی که از غضب تولید شود؛ آثار این خلق ناهنجار است که هر یک ممکن است انسان را تا ابد مبتلا کند: در دنیا گرفتار زحمت و بلیه نماید، و در آخرت گرفتار عذاب و عقاب. (شرح چهل حدیثر ص۱۳۷)‏
بدین جهت است که امام زین العابدین علیه السلام از خدا درخواست فرونشاندن غیظ و کنترلِ آتشِ خشم و غضب دارد. شعله‌های خشم و غضب می‌تواند بنیان بسیاری از دوستی‌ها و خویشاوندی‌ها و مجتمع‌ها را ویران، و دشمنی‌ها و فتنه‌های زیادی بر پا کند. از این رو امام صادق علیه السلام توصیه می‌کنند که با مهربانی و اکرام و اطعامِ خویشان و اطرافیان، آتشِ فتنه و دشمنی را خاموش کنند: «اطفئوا نائرة الضغائن باللحم و الثریر» (بحارالانوارر ج۶۳ر ص۸۳). از دیگر اموری که می‌تواند مانع ایجاد کدورت و دشمنی بیشتر شود، تصمیم گیری و اقدام نکردن در حال غضب یا خشم شدید است. در دین مبین اسلام تاکید فراوان شده از اقدام و تصمیم هنگام غضب و خشم پرهیز شود چونکه غضب و خشم، عقل را فاسد و آدمی را از تشخیص صلاح و صواب دور می‌سازد. (ر.ک: غررر ص۴۹۵)‏
از موارد دیگری که در این نیایش از درگاه حضرت سبحان درخواست شده، جایگزین کردن اتحاد و همدلی به جای تفرقه و انشقاق است. قرآن کریم در مواضع متعددی دستور به دوری از تفرقه و انشقاق داده و مردم را به اتحاد و همراهی تشویق و توصیه کرده است: «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» (آل عمرانر ۱۰۳) «و لا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جائهم البینات و اولئک لهم عذاب الیم» (آل‌عمرانر ۱۰۵) از جمله آثار سوء تفرقه و انشقاق این است که اتحاد و همدلی بین مردم از میان رفته و جامعه پاره پاره و در معرض فروپاشی و سقوط قرار می‌گیرد. (کنزالعمالر ۸۹۴)
بخش پایانی این فراز از دعا، به «اصلاح ذات البین» اختصاص یافته است. اصلاح و برقراری آشتی بین افراد و زدودن کینه و ناراحتی از دلهای آنان، و تبدیل قهر و جدایی بین افراد به مهربانی و الفت و همدلی، از جمله خواسته‌های مطرح شده در این نیایش است. درباره پاداش و ثواب آشتی دادن بین دو یا چند نفر یا دسته‌ای از مردم با یکدیگر، پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید: «ألا اخبرکم بافضل من درجه الصیام و الصلوه و الصدقة اصلاح ذات البین» آیا شما را خبر ندهم به چیزی که درجه آن برتر و بالاتر از نماز و روزه و صدقه است؟ اصلاح ذات البین ثوابش از همه اینها بیشتر است. (تحف العقولر ص۲۷۴) قرآن کریم نیز سفارش به اصلاح ذات البین کرده و آنرا همسنگ با تقوای الهی و اطاعت از خدا و رسولش قرار می‌دهد: «فاتقوا الله و اصلحوا ذات بینکم و اطیعوا الله و رسوله ان کنتم مومنین» (سوره انفال آیه۱)‏





  تعداد بازديدها: 2409


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
کارشناسان آمریکایی: اوکراین و اسراییل تبدیل به آزمایشگاه های جنگی روسیه و ایران شده اند
رشیدی کوچی نماینده مجلس :
پاسخ اسراییل را نمی دادیم تجاوزاتش گسترده می شد/ جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد/ اگر اتفاقی بیفتد به سطح گروه‌های نیابتی ما در منطقه برمی گردد/ در شرایطی که نیاز به اجماع داریم چه دلیلی دارد طرح حجاب را اجرا کنیم
پیام تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی به مناسبت قهرمانی در آسیا
پرتویی از کلام امام (ره)
نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
سید حسن خمینی: قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و کشتی فرنگی کشورمان در آسیا موجب افتخار و خوشحالی همه ایرانیان ورزش دوست است
فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می رود
کمی با سازوکار حیرت‌انگیز و معجزه‌وار بینایی و چشمان خود آشنا شوید
افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها از شنبه
مجلس نمایندگان آمریکا تدابیر ضدایرانی بیشتری را تصویب کرد
زیباترین مسجد جهان
وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
پناهیان: مساله حجاب با ساخت ۲ تا سریال قابل حل است/ باید نیروهایمان را برای پولدار شدن تربیت کنیم/ حق نداریم از نظر اقتصادی گدا باشیم
انتقاد روزنامه اطلاعات از کتمان تخلف چای دبش، حضور صدیقی درنمازجمعه، راه اندازی دوباره گشت ارشاد و.../عشق یکطرفه نمی‌شود؛ مسئولین هم مردم را دوست
معاون دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا:
به محضِ اینکه صهیونیست‌‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد
بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
جایزه خوش خدمتی پادشاه اردن
ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
پیام تسلیت سید حسن خمینی به محسن مهرعلیزاده
واکنش نخست‌وزیر مالزی به پاسخ ایران به اسرائیل
مقام سابق امنیتی ترکیه: خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه ی تشییع ، تدفین و بزرگداشت:
قاری ممتاز قرآن و جانباز سرافراز ، حاج ولی پوراحمدی آسمانی شد
در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی؛
رهبر انقلاب: در قضیه فلسطین، دولتهای اسلامی به وظائفشان عمل نمی‌کنند؛ بعضی از آنها به رژیم کمک هم می‌کنند/ اگر همه‌پرسی کنند در کشورهای اسلامی، بدون تردید همه نظر می‌دهند به اینکه دولتهایشان بایستی با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کنند
مبلغ فطریه ۱۴۰۳ از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد
اختصاصی:
عید سعید فطر پوستری آیینی از آقای علی اکبر میرزایی
تصاویری از مراسم تشییع شهید حاج ولی پوراحمدی
اطلاعیه ی موسسه خیریه ملائک، در مورد دریافت صدقات و فطریه
سید حسن نصرالله در مراسم سردار شهید زاهدی:
آمریکا و اسراییل دریافته‌اند که واکنش ایران در راه است/ آشفتگی صهیونیست‌ها ۶ ماه پس از جنگ/سرنگونی پهپاد هرمس نشانه توانمندی پدافندی مقاومت لبنان است
در مصلای امام خمینی (ره)
متن خطبه‌های نماز عید فطر توسط مقام معظم رهبری
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی
۹ مبنای فقهی برای اثبات اول ماه قمری
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
آیا باز چیزی هست و آیا چیز دیگری می‌خواهید؟!
حامی لایحه عفاف و حجاب: فردی که قانون حجاب را رعایت نکند، از سفر خارجی محروم می شود
یادداشتی از: حجت الاسلام حسن پويا
عید وصال
ارتش اسرائیل مسئولیت ترور فرزندان اسماعیل هنیه را بر عهده گرفت
پلیس: طرح عفاف و حجاب از شنبه (26 فروردین) با جدیت بیشتر اجرا می شود
یادداشتی از: عبدالحسین رحیم زاده
دمی با قرآن برای علت یابی مشکلات و معضلات
جزئیات برگزاری نماز عید سعید فطر به امامت مقام معظم رهبری
عید آمد " قصیده ای بمناسبت حلول ماه شوّال سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر) "
روحانی: در انتخابات خبرگان حساب‌شده من را رد کردند
به بهانه ی عروج ملکوتی جانباز سرافراز (قطع پا) شهید حاج ولی پوراحمدی
سیر و سلوک "غزلی از علی اکبر پورسلطان (مهاجر)"
اختصاصی:
دو پوستر ماندگار با موضوع "وعده صادق" از خانم شیرین نوشیروان


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7401
تعداد بازدید دیروز: 37350
بازدید کل: 66572371
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.