امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 07 آبان 1394 ساعت 18:56:49
حجت الاسلام ولمسلمین سروش محلاتی در هیات ایثارگران:
امام نگاه به موضوع عاشورا را از بیخ و بن تغییر داد/ بهره برداری سیاسی از محرم باعث شده افراد بخواهند یک امام حسین(ع) غیرسیاسی داشته باشند

 یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عده ای با کلمه قیام امام حسین(ع) مشکل داشتند، افزود: عده ای می گفتند امام حسین(ع) قیام نکردند، بلکه برای حفظ جانشان از مدینه به مکه و از آنجا به کربلا حرکت کردند.گروهی دیگر که عمدتا روشنفکر هایی بودند که بعضا به دین باور داشتند و بعضا باور نداشتند هم خیلی از عزاداری ها را مورد تمسخر قرار می دادند و مساله اشک ریختن برای امام حسین(ع) را مورد استهزا قرار می دادند. که امام خمینی(س) در بخشی از کشف الاسرار در اولین کتاب خود به این رویکردها پاسخ داده اند.

به  گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی در مراسم عزاداری دهه دوم محرم که توسط هیأت ایثارگران در حسینیه جماران برگزار می شد با اشاره به لزوم مطرح شدن فرهنگ عاشورا در جامعه امروز ایران اظهار کرد: با مطرح کردن این سئوال که فرهنگ عاشورا در جامعه امروز ما در چه وضعی است به مقایسه شرایط فعلی ما نسبت به دوران گذشته در ارتباط با فرهنگ بپردازیم. اینکه چه تغییری کرده ایم؟ این تغییر مثبت است یا منفی؟

وی با بیان اینکه آیا در زمینه فرهنگ عاشورا گام هایی رو به جلو برداشته ایم یا گامهایمان رو به عقب بوده است؟ افزود: وقتی به آثاری که از نیم قرن به قبل نوشته شده مراجعه می کنیم، تا دوره انقلاب اسلامی یک رویکرد کلی نسبت به عاشورا دیده می شود. این رویکرد می گوید: حرکت امام حسین(ع) یک حرکت تعبدی بود که اهداف خاص دیگری را هم دنبال نمی کرد.حرکتی که لزوما سایر مسلمین در مقابل دولت جور ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی با اشاره به کتاب محرب القلوب ملامهدی نراقی اول  گفت: این عالم فقیه و فیلسوف در این کتاب که به ماجرای کربلا نیز پرداخته است هدف امام حسین(ع) از شهادت را رسیدن به شفاعت عظمی برای نجات پیروانش در قیامت معرفی می کند. وی معتقد است امام حسین (ع) فداکاری کرد تا فردای قیامت بتواند دست ما شیعیان را بگیرد.

وی تصریح کرد: چنین تلقی از حماسه عاشورا که در ذهنیت شیعیان وجود داشت مختص و محدود به توده مردم نبوده و در سطح خواص و علما هم وجود داشته است.مطالب زیادی با این رویکرد گفته و نوشته شده است.مطالبی که مشابه فدا شدن حضرت مسیح مطرح می شود.البته در کنار این مطالب، مطالب دیگری هم مطرح شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اثری از واعظ قزوینی با عنوان ریاض القدس، ادامه داد: در این اثر نقل شده است که یکی از علما امام حسین(ع) را در خواب می بیند که جراحات و زخم های ایشان التیام پیدا کرده است. از حضرت در خواب می پرسند: چه شد که بهبود پیدا کرده اید. امام حسین(ع) پاسخ می دهند: این اشک شیعیان من بود که همه زخمهای من را التیام بخشیده است.

وی بیان کرد: این سنخ از مطالب در گذشته بوده است تا اینکه در دهه های 30 و 40 قبل از انقلاب که جرقه های پیروزی انقلاب زده می شود تحول شرایط را شاهد بودیم.در این مقطع این نگاه مطرح شد که امام حسین(ع) علیه سلطان جائر عصرش قیام کرد. برخی از علما از این مطلب ناراضی بودند . نمی خواستند چنین رویکردی را نسبت به حادثه کربلا قبول کنند. کتاب شهید جاوید با رویکرد جامعه شناسانه ای به این قائل بود که امام حسین برای تشکیل حکومت اسلامی جنگیدند . بعد از مطرح شدن این موضوع عده ای او را از این جهت نقد شدید کردند که حرکت امام حسین(ع) را به عنوان حرکتی سیاسی مطرح کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی با بیان اینکه عده ای با کلمه قیام امام حسین(ع) مشکل داشتند افزود: عده ای می گفتند امام حسین(ع) قیام نکردند، بلکه برای حفظ جانشان از مدینه به مکه و از آنجا به کربلا حرکت کردند.گروهی دیگر که عمدتا روشنفکر هایی بودند که بعضا به دین باور داشتند و بعضا به دین باور نداشتند هم خیلی از عزاداری ها را مورد تمسخر قرار می دادند و مساله اشک ریختن برای امام حسین (ع) را مورد استهزا قرار می دادند. که امام خمینی (س) در بخشی از کشف الاسرار در اولین کتاب خود به این رویکردها پاسخ داده اند.

وی با بیان اینکه امام خمینی نگاه گذشته به مساله عاشورا را از بیخ و بن تغییر دادند، گفت: در کنار امام و در مقیاس های کوچکتری مرحوم شریعتی و شهید مطهری هم در این موضوع مؤثر بودند.

حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در ادامه اظهار کرد: با از دنیا رفتن امام خمینی(س) کم کم مساله فرهنگ عاشورا مجددا با وضعیت جدیدی مواجه شد که بعضا مشابه با 100سال و 200 سال گذشته بود. این سئوال مطرح می شود چرا این دیدگاه ها مجددا مطرح می شود و دوباره تبلیغ می شود و مجددا از جانب برخی مورد پذیرش قرار می گیرد؟

وی ایادآوری کرد: تردیدی نیست که این انقلاب مدیون نهضت امام حسین (ع) بوده است. نه به خاطر اینکه فصل تظاهرات های مهم منجر به پیروزی شامل راهپیمایی های عاشورا و تاسوعا و اربعین امام حسین(ع) بوده است، بلکه به این دلیل که این شعارهای عاشورا بود که مردم را به مبارزه کشاند و به حضور در صحنه تشویق کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با پرسش که آیا در شرایطی که دوران مبارزه به پایان رسیده  و حکومت اسلامی مستقر شده است هم نهضت عاشورا می تواند کاربرد داشته باشد؟ ادامه داد:آیا هیهات من الذله مختص به دوران طاغوت بوده و حالا دیگر موضوعیت خود را از دست داده است.

سروش محلاتی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به بهره برداری های سیاسی از نهضت عاشورا ، گفت: بعضا آن قدر بهره برداری سیاسی از نهضت عاشورا  می کنند که افراد ترجیح می دهند یک امام حسین(ع) غیرسیاسی داشته باشند. امسال نکته عجیب این بود که علما و مراجع به طلاب و روحانیون توصیه کردند که از سیاسی کردن مراکز عزاداری و مراسم امام حسین(ع) شدیدا بپرهیزید و با این وجود چه حرف هایی که در مراسم امام حسین(ع) زده نشد. در چنین شرایطی ممکن است افراد سراغ مراسم های سنتی و غیر سیاسی بروند.

وی در ادامه افرود: آیا مسئله نهضت امام حسین(ع) این است که دولت اسلامی همواره باید با کشورهای دیگر دنیا درگیر باشد؟ این استنتاج غلط است. نه نهضت امام حسین(ع) چنین می گوید، نه در اندیشه امام خمینی (س) چنین چیزی داریم و نه فقه شیعه ما چنین چیزی می گوید. ما همه می دانیم که جامعه به اقتضای شرایط هم جنگ دارد و هم صلح، اما هر کدام در جای خودش. قاعده فقهی شیعه این است. جنگ به اقتضای مصلحت و صلح به اقتضای مصلحت.

این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: دیدگاهی که موجب شده بود رفتار امام حسین(ع) مورد توجه امام خمینی (س) قرار بگیرد، دیدگاه فقهی نبود؛ چراکه در فقه و در نهی از منکر حفظ جان مهم تر است و این دیدگاه عرفانی امام خمینی(س) بود که قیام امام حسین(ع) را رسیدن به مرحله فنا تفسیر کرده بود.

وی در پایان با اشاره به فراز آخر زیارت عاشورا، اظهار کرد: قدم نهادن در راه امام حسین(ع) در دنیا به همین معنا است که در برابر برخی از منکرهای بزرگ باید از جان نیز گذشت.

در این مراسم ، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی یادگار امام، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی اشراقی، غلامرضا ظریفیان، فیض‌الله عرب سرخی، محسن آرمین، عبدالله ناصری و حجت‌الاسلام پروازی  و برخی دیگر از شخصیت های اصلاح طلب حضور داشتند.





  تعداد بازديدها: 1893


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
یادداشتی از: حجت الاسلام محمدکاظم تقوی
مطهری امام
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
محمد مهاجری : برخی پروژه هایی که رئیس جمهور در سفرهای استانی افتتاح می کند، آنقدر کوچک است که توسط بخشدار محل هم قابل افتتاح است
تصویری کمیاب از دیدار یحیی السنوار با رهبر انقلاب
بازداشت موعود شمخانی تایید شد
عکس:
چفیه و پرچم فلسطین بر دوش بنیانگذار آمریکا
میرسلیم : وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند؛ چون با کاغذ پاره فرقی ندارد
محمد مهاجری، فعال سیاسی: نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند
در نشست رونمایی از کتاب «مفهوم سیاسی قانون»؛
کاشی، استاد دانشگاه: مساله ما حفظ یا تغییر یا تفسیر قانون اساسی نیست؛ مساله بازگرداندن قانون اساسی به جایگاه راستین آن است/ قانون اساسی اگر بستر مولد خود را نادیده بگیرد، به یک سد و مانع بزرگ برای قلمرو عمومی و تحقق اراده مردمان تبدیل می‌شود
حضرت امام: ملت‌ها باید حکومت‌ها را وادار کنند که در مقابل اسرائیل بایستند
گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی
فلاحت پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران /سرنوشت پول‌های اختلاس‌شده مشخص نشده /ناکارآمدی دولت مقابل الیگارشی قدرت و ثروت
پوستر:
حجاب از منظر مقام معظم رهبری
بودجه پیشنهادی ۱۴۰۳ دولت برای نهادهای فرهنگی مذهبی
روایتی از دیدار سیمین دانشور با امام و بوسیدن عبایشان
در دیدار امام و کانون نویسندگان چه گذشت؟
عصبانیت میرسلیم از دولت /اعطای دکتری افتخاری دانشگاه فرعی به دست معاون دانشگاه به رئیسی چه افتخاری دارد؟
یادداشتی از: محمدعلی خسروی
هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
گزارشی از:خانم خدیجه غبیشاوی
به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ایالتی (+عکس)

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
برخی از پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
اطلاعیه ی هیئت انصارالخمینی (ره) در مورد برگزاری جلسات هفتگی نهج البلاغه
حسینیون از شهادت حاج طالع یوسف زاده خبر داد
دیدار جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح با فرمانده کل قوا
حضرت آیت الله جوادی آملی خطاب به بانک ها: جلوی اختلاس را بگیرید/ اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت
پوستر:
محمد مهدی ایرانمنش از مجروحان حادثه ی تروریستی 13 دی کرمان در بیمارستان به شهادت رسید
پوستر:
اطلاعیه ی اولین سالگرد رحلت زنده یاد حاج رحیم حیدریان
گزارش تصویری:
بمناسبت 5 اردیبهشت، چهلمین سالگرد شهادت یار دیرین، شهید والامقام احمد دالکه
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
نماز را در هر حال و حالتی بجا آوریم
به مناسبت اولین روز از هفته کار و کارگر
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان‌:
نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است
به بهانه ی چهلمین سالگرد شهادت
مثنوی " علمدار بسيج " در وصف شهيد بزرگوار احمد دلاكه (دالکه) سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»؛
مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت آیت الله ملکوتی/منادی شفاف سازی در تولیت
یادداشتی از: حجه الاسلام هادی سروش
چه کسانی نهی از منکر را از حریم «منطق و عقل» دور کردند؟!
سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ایالتی (+عکس)
رئیس قوه قضاییه در دیدار با منتخبان مجلس دوازدهم:
با حرف زدن مشارکت مردم محقق نمی‌شود؛ سنگ را از پیش پای مردم برداریم کار پیش می‌رود
آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
روایت همسر حاج‌آقا مصطفی از آداب معاشرت امام
استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 13155
تعداد بازدید دیروز: 38574
بازدید کل: 67018889
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.