امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 21 فروردين 1392 ساعت 10:33:39
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(۲8)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

حق و باطل

لایَدخُلُ فی الباطلِ وَ لایَخرُج مِنَ الحَقِّ

فرد پارسا در باطل داخل نشده و از حق خارج نمی­شود.
لازمه تقوی، ملازم حق بودن و عدم ورود در باطل است. خداوند، پارسا را نوری داده است که با آن حق را از باطل تشخیص می­دهد.

اِن تَتَّقوا اللهَ یَجعَل لَکُم فُرقاناً (انفال29)

و از آن جا که او تقوایش توأم با علم است، در شناخت اعتقادات حق به بایدها و نبایدهای درست مجهز است. از سویی باطن او پر از انوار فضیلتهاست و نیت او سفر الی الله است، بنابراین تمام مقدمات و شرایط را برای عدم ورود در باطل و خوض در حقائق داراست و هیچ مانعی بیرونی از شیاطین جنی و انسی، توان ایجاد انحراف در روح ملکوتی او را ندارد. فلذا فعل او نشانه حق و ترک وی علامت باطل است. او خود میزان است و در این رابطه است که ائمه هدی علیهم السلام اظهار داشتند که: موازین عدل و قسط مائیم.
سکوت متفکرانه

اِن صَمَت لَم یَغُمَّه صَمتُهُ

اگر سکوت کند، اندوهگین نشود.
مراد از این فراز شریف آن است که چون سکوت او به جا و توأم با تفکر و تدبر است و در واقع در آن هنگام به مطالب جدیدی دست می­یابد و یا ممکن است در همان حال پیوند قلبی با عالم بالا برقرار نموده باشد فلذا سکوت وی نه تنها اندوه زا نیست، بل لذت آور است.
البته آن که بهره ای از تقوا ندارد و به جنباندن چانه، عادت کرده است، سکوت کردن برای او سخت و غم آور است. اما زاهد پارسا با علم به ثمرات دنیا وی و اخروی صمت، هرگز دچار اندوه نشود.
صبر

وَ اِن بُغِیَ علیهِ صَبَرَ حتی یَکونَ اللهُ هوالذی یَنتَقِمُ لَهُ

اگر به او ستم شود صبر پیشه سازد تا خداوند از برای وی انتقام کشد.
این فراز شریف اشاره است به دو آیه از قرآن کریم:

وَ مَن عاقبَ بمثل ما عوقبَ بهِ ثُم بُغِیَ علیه لَیَنصُرَنَّهُ اللهُ (حج60)

هرکس در برابر ستمی که به او شده است، مقابله به مثل نماید، اما بعد از آن مورد ظلم واقع شود، خداوند او را یاری خواهد داد.

وَ اِن عاقَبتُم فَعاقِبوا بِمِثلِ ما عوقِبتُم به وَلَئِن صبرتُم لَهُوَ خیرٌلِلصابرینَ (نحل126)

اگر عقاب کردید، همان گونه که عقاب شده­اید عمل نمائید و اگر صبر کنید آن برای صابران بهتر است.
در این آیات شریفه به چند نکته اشاره شده است:
اول آن که هر مظلومی حق دفاع و مقابله به مثل را دارد البته از طریق قانون و حکم حاکم شرع. دوم آن که در عقاب کردن و مقابله، از مثل تجاوز و تعدی ننماید.
سوم آن که اگر به خاطر خداوند عفو نموده امر را به او واگذار کند، خداوند در دنیا و یا آخرت از برای او انتقام کشد.
چهارم آن که پیشه ساختن صبر و با عفو و صلح برخورد کردن و تفویض نمودن کار به خداوند، بهتر است.
رنج نفس اماره

نفسه منه فی عَناءٍ والناسُ منه فی راحةٍ

نفس اماره او از جانب وی در سختی و تعب، و مردم از دست او در آسایشند.
نفس اماره، شر و بدی و فجور را دوست می دارد.

بَل یُریدُ الانسانُ لِیَفجُرَ اَمامَهُ (القیامه5)

هواهای نفسانی طالب مطلوب خویشند اگرچه موجب اذیت و آزار مردم شود و نفس دائماً در صدد تحمیل خواسته های خود به انسان است. فلذا فرد با تقوا به علت قوت باطنی و خودسازی، مقاومت می­کند و از این راه، مردم از دست و زبان او در امان و راحتی­اند.

اَتعَبَ نفسَهُ لِآخِرَتِهِ وَ اَراحَ الناسَ مِن نَفسِهِ

به خاطر آخرتش، خود را به سختی فکند و مردم را از خود آسوده ساخت.
انسان با تقوا شوق به ثواب های اخروی ابدی دارد و می­داند که آن ثواب و رفاه و خوشی درگرو تحمل رنجهای دنیایی است، رنجهایی که از حبس نفس حادث می­شود، سختی هایی که از رفتارهای ناهنجارمردمان متحمل می­شود، مشقت هایی که در اثر عبادات برای وی حاصل می­شود. ناراحتی هایی که از بروز مصائب به وجود می­آید، صبرهایی که در برابر آماده شدن شرایط مساعد برای معصیت و گناه، پیشه می­سازد، همه و همه، تعب و رنج نفسانی است، اما برای رسیدن به زندگانی بی رنج و دارالسلام بهشتی که همه گونه امکانات دلخواه وی در آن جا فراهم است، ضروری و لازم است. البته این مرتبه برای متوسطین از پارسایان است و الاّ:
رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند
بنگر تا چه حدّ است مکان آدمیت
ما را نه غم دوزخ و نه حرص بهشت است
بـردار ز رخ پرده که مشتاق لقائیم
که در حقیقت اشعار بالا، ترجمان قول مولی­الموحدین علی مرتضاست که فرمودند:

اِلهی ما عَبَدتُکَ خَوفاً مِن نارِکَ وَ لا طَمَعاً فی جَنَّتِکَ، بَل وَجَدتُکَ اَهلاً لِلعبادة فَعَبَدتُکَ

خدایا تو را از ترس آتشت نپرستیدم و برای بهشت عبادت نکردم، بلکه تو را شایسته عبادت دانستم و بندگی نمودم. واضح است که مردم از دست چنین فردی در امنیت و امان کامل باشند.
امام صادق علیه السلام فرموده­اند: هرآن که به هنگام میل، ترس، اشتها، غضب و رضایت مالک نفس خویش باشد، خداوند بدن او را برآتش حرام گرداند. و در وصیت رسول خدا(ص) به علی(ع) آمده است: ای علی، برترین جهادها از آن کسی است که صبح کند اما قصد ستم به احدی نداشته باشد.
دوری و نزدیکی پارسا

بُعدُهُ عَمَّن تَباعَدَ عنهُ زهدً وَ نَزاهةً وَ دُنُّوُهُ مِمَّن دَنامِنهُ لین وَ رَحمَه

انسان با تقوا اگر از کسی دوری می­کند از روی زهد و پاکی است و نزدیک شدنش با افراد نیز به علت نرم خویی و مهربانی اوست. این فراز اشاره دارد به این که، افراد پارسا، جاذبه و دافعه را توأمان دارا می­باشند.
با بعضی قرین و رفیقند اما نه به دلیل طمع در قدرت، ثروت، شهرت یا متاع دنیویشان بلکه به علت صفای باطن، نرم خویی و رحمت درونی خودشان چه همان گونه که اشارت رفت، محبت دنیا را از دل بدر کرده­اند و از برخی نیز کناره می­گیرند، تا زهدشان آلوده نگردد، تا پاک و مقدس بمانند، تا اخلاق نیکویشان معیوب نگردد. رفتارشان ناهنجار نشود، میل به دنیا پیدا نکنند. در معرض اتهام واقع نشوند. فرصتها و عمرشان به هدر نرود.گوشهاشان سخنان بیهوده و باطل نشنوند و چشمانشان منظره های ناخوشایند نبینند.
پسر نوح با بدان بنشست            خاندان نبوتش گم شد
بنابراین دوری­شان ، نه از روی عجب و خودپسندی، کبر و خود بزرگ بینی و استکبار و طغیان، بلکه به دلایل پیش گفته است.

لَیسَ تَباعُدُهُ بِکِبرٍ وَ عَظَمَهٍ وَ لا دُنُوُّهُ بِمَکرٍ وَ خَدیعَةٍ

دوری کردن او از روی کبر و خود بزرگ بینی نبوده ، چنان که در نزدیک شدنش نیز قصد حیله و نیرنگ نیست.
عروج ملکوتی همّام

وَصَعق هَمّامُ صَعقَهَ کانَت نَفسُهُ فیها، فقال امیرُالمُؤمنینَ أَمّا وَاللهِ کُنتُ أَخافُها عَلَیهِ ثم قال(ع): هکَذا تَصنَعُ المَواعِظُ البالِغَهُ بِاَهلِها

فقال لَهُ قائلً: فَما بالُکَ یا اَمیرَالمؤمنین، فَقال انَّ لِکُلَ أَجَلٍ وَقتاً لایَعدوهُ وَ سَبَباً لایَتَجاوَزُهُ، فَمَهلاً لا تَعُد لِمِثلِها فَاِنَّما نََفَثَ الشَیطانُ عَلی لِسانِکَ.

وقتی کلام فصیح و بلیغ مولا بدین جا رسید. همّام فریادی کشید وجان به جان آفرین تسلیم کرد. پس امیرالمؤمنین(ع) فرمود: به خدا قسم که از این امر براو می­ترسیدم سپس فرمودند: مواعظ بلیغ این گونه در اهلش اثر می­گذارند. مردی به وی گفت: ای امیرمؤمنان، پس چگونه است که این سخنان در شما چنین تاثیری نمی­گذارد؟ حضرت فرمودند: وای بر تو! موت هر انسانی وقت معین و سببی معلوم دارد که از آن در نمی­گذرد. پس توقف کن و دیگر به مانند چنین سخنی باز نگرد که شیطان بر زبان تو دمید.
والسلام
**************************************************
بدين وسيله از استاد گران­قدر و بلند­پايه جناب آقاي محبتي كه اجازه انتشار ترجمه و شرح خطبه همام را به ما دادند صميمانه تشكر نموده و براي ايشان از خداوند متعال پاداش مي­طلبيم.
* استفاده بدون ذكر نام نويسنده و نشاني : http://www.hankh.ir/?p=40495 ممنوع است *






 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳
موافقت کابینه امنیتی نتانیاهو با آتش‌بس؛ نخست‌وزبر اسرائیل: بر تهدید ایران متمرکز می‌شویم
خاموشی‌ها به پایان رسید؟
تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین
پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم
یادداشتی از: جعفر محمدی
آقای قالیباف! ما را به یاد خرزوخان شب های برره انداختید / می دانید با 8 میلیارد دلار چند خودروی روز دنیا می شد وارد کر
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آیت الله موسوی اردبیلی؛ 20 نکته در هشتمین سال‌گرد/ سید مفید با دانشگاه مفید/ دانشگاهی که شبیه "امام صادق" نیست
درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عقبه امنیتی کشور را حفظ کنیم
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 2372
تعداد بازدید دیروز: 24496
بازدید کل: 72609892
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.