امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 24 اسفند 1391 ساعت 16:47:38
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(20)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

نيكوكار ترسان

یَعمَلُ الاَعمال الصالحة وَ هُوَ عَلی وَجَل

پارسا اعمال نیکو بانجام رساند در حالی که ترسان است.
کارهای او را بنگری جز صلاح و نیکی و سداد نبینی، چه او در مرتبه باطن، اندیشه و صفات، به صلاح آراسته شده است. کلامش براساس تأمل است که آیا با موازین مطابقت دارد یا نه؟ رفتارهائی که با اعضاء و جوارح خویش از دست و پا و چشم و گوش و زبان انجام می دهد عین صلاح و خیر است چه در بعد فردی و خانوادگی و چه در بعد اجتماعی و در ارتباط با دیگران. اما باز ترسان است که آیا مورد رضای خداوند بوده است یا نه؟ چه، او طالب رضای خداست. رَضِیَ الله عَنهُم  وَ رَضُوا عَنهُ.
و همین نوع برخورد است که اثری عظیم در بهبود کمی و کیفی عمل دارد و از طرفی، از فریفتگی و غرور، انسان را باز می دارد و مانند کسانی نیست که مرتکب اعمال تباه و ننگینند اما به خطا پندارند که عامل صالحاتند: وَ هُم یَحسَبونَ اَنَّهُم یُحسِنُونَ صُنعاً (کهف104)
و روشن است که لازمه حصول اطمینان نسبی از تطابق اعمال به ظاهر صالح با موازین شریعت، عقل و فطرت آنست که اولا علم به موازین تحصیل گردد و در ثانی انسان دائما در صدد محاسبه و مراقبت بر اعمال خویشتن باشد، تا نفس اماره و شیطان او را نفریبند و اعمال زشت را در نظر او زیبا جلوه ندهند: اِنَّ النَّفسَ لاَمّارَةٌ بِالسُوءِ اِلاّ ما رَحِمَ رَبّی (یوسف53)
وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیطانُ اَعمالَهُم (نحل 24)
شکر

یُمسی وَ هَمُّهُ الشکر

به هنگام شب همّ او شکرگزاردن به خاطر نعمتها، عطایا و کمالات جسمانی و روحانی است که خدای کریم در روز به او عطا کرده است باری تعالی فرموده است: وَاشکروا لی وَلا تکفرون: برای من بنده سپاسگزار باشید و ناسپاسی نکنید. و اما معنای شکر، معرفت نعمت است که منجر به شناخت پروردگار منعم می شود. بنابراین هرآن چه از نعمتها به آدمی رسد اگر با لسان دل اعتراف کند که از سوی خداوند جواد کریم است، همان شکر است. از حضرت داود علیه السلام روایت است که فرمود: خدایا چگونه شکرگزارم در حالی که خود شکر نعمتی دیگر است، و نیازمند شکری دیگر؟! خداوند به او وحی نمود که: ای داود وقتی دانستی هر آن نعمتی که به تو می رسد از سوی من است در واقع شکرگزارده ای.
از دست و زبان که برآید              کز عهده شکرش بدرآید
بنابراین در معنای شکر سه عنصر موجود است که اگر محقق شود؛ بنده شاکر است:
نخست، معرفت نعمت است، یعنی تشخیص آن که، آن چه به او رسیده نعمت است. زیرا چه بسا جاهلانی که بدانها احسان می شود در حالی که نمی دانند. فلذا شاکر نخواهند بود. دوم: تلقی و دریافت نعمت توام با اظهار فقر و نیاز بدانست.
 سوم: حمد و ثنا به واسطه نعمت است یعنی منعم را به صفات جود و کرم متصف نماید تا دلیل برحسن تلقی انعام و اعتراف به نزول رتبه خویش و پستی آن نسبت به مقام عطاکننده نعمت باشد.
درجات شکر
اول- شکر به خاطر رسیدن احسان و نیکوئی ها از سوی خدای رحمان است و این شکری است که همه طوائف از مسلمان، یهودی، نصاری و مجوس در آن مشترکند و خداوند به خاطر سعه رحمتش آن را شکر به حساب آورده و برآن وعده زیادت داده و ثواب را بدان واجب گردانیده است: وَلَئن شَکرتُم لَاَزیدنَّکُم (ابراهیم 7)
دوم- شکر بر مکاره، سختیها و بلایاست و این گونه شاکران دو گونه اند: نخست آن که سختی و بلا نزد او یکسان است و در هر دو حال شاکر است و راضی. دوم آن که بین سختی و آسانی تمیز می دهد و از درون ناراضی است، اما به دلیل رعایت ادب و سلوک عملی نارضایتی درونی خود را فرو می خورد و زبان به شکر می­گشاید. خواجه عبدالله انصاری فرماید و این گروه اولین کسانی هستند که به سوی بهشت خوانده می­شوند.
و چه اندکند بندگان شاکر خداوند. زیرا که اغلب مردم به هنگام نزول سختی و بلاء مشغول جزع و فزع می­شوند: وَ قلیلٌ مِن عبادیَ الشَکور  (سبأ13)
سوم- آن که عبد، به جز منعم را مشاهده نکند و از شدت استغراق در منعم، نعمت را نبیند و این گروه سه دسته اند: نخست آنان که از روی شدت عبودیت مستغرق در مشاهده منعم هستند. مانند مشاهده بندگان و حضور آنها در پیشگاه سرور و مولایشان که بدان هنگام قرب و منزلت خود را از شدت استغراق در ادب حضور و مشاهده صاحبشان، به کلی فراموش می کنند از ترس آن که مبادا مولایشان به چیزی امر کند و آنها غافل باشند. صاحب این حالت، اگر در این وضعیت انعامی از سرورش دریافت کند آن را بسیار عظیم خواهد شمرد و شکرش را به تناسب به جای خواهد آورد. زیرا که لازمه حالت بندگی، کوچک و حقیر دیدن خود در مقابل احسان رب است.
 دوم- آنان که ربّ را از روی محبت شدید شهود کند و مستغرق در مشاهده محبوب شود فلذا سختی و بلا را نیز از جانب او به شیرینی تلقی کند زیرا که عاشق، همه کارهای معشوق را شیرین می یابد.
 سوم- آنان که فقط او را مشاهده کنند و آن را شهود تفرید گویند که نه نعمت را بیند و نه شدت را احساس کند و این شهود تفرید است که دوگانگی و غیریت را برمی دارد و آدمی را مستغرق در ذات احدی می کند. تقسیم بندی دیگری نیز آورده اند که شکر قلبی، لسانی و عملی است. شکر قلبی، همان گونه که بدان اشاره شد، معرفت نعمت و اعتقاد به آنست که این نعمت بتمامه از اوست. و شکر لسانی، جاری کردن حمد و ثنای الهی بر زبان است. و شکر عملی آنست که آدمی از آن نعمت در جهت رضای منعم استفاده کند ولا غیر.
با عنایت به درجات شاکرین، انسان متقی بسته به این که در کدام درجه بوده باشد، تمام همّ و غم او در طول روز شاکر بودن در مرتبه قلب و زبان و رفتار است.

 * استفاده بدون ذكر نام نويسنده و نشاني : http://www.hankh.ir/?p=38691 ممنوع است *







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳
موافقت کابینه امنیتی نتانیاهو با آتش‌بس؛ نخست‌وزبر اسرائیل: بر تهدید ایران متمرکز می‌شویم
خاموشی‌ها به پایان رسید؟
تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین
پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم
یادداشتی از: جعفر محمدی
آقای قالیباف! ما را به یاد خرزوخان شب های برره انداختید / می دانید با 8 میلیارد دلار چند خودروی روز دنیا می شد وارد کر
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آیت الله موسوی اردبیلی؛ 20 نکته در هشتمین سال‌گرد/ سید مفید با دانشگاه مفید/ دانشگاهی که شبیه "امام صادق" نیست
درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
سقوط اخلاقی زمامداران
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عقبه امنیتی کشور را حفظ کنیم


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 20850
تعداد بازدید دیروز: 21828
بازدید کل: 72603874
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.