امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 07 آذر 1391 ساعت 00:57:39
شرح و تفسیر قسمت هایی از زیارت عاشورا(۶) – خدا خون خواه حسین(ع) است

اَلسَّلام عَلیکَ یا ثارَ اللهِ وَ ابنَ ثارهِ وَ الوِترَ المَوتُورَ
سلام بر تو ای کسی که خدا، خون خواهی تو خواهد فرمود. و پسر کسی که خدا خون­خواهی او می­نماید و ای کشته مظلوم که خون کسانش (نیز) ریخته شده. سلام بر تو، ای یگانه دوران.
«ثار» در لغت عرب –در اصل- به معنای «کین» و «کینه» و «کین خواهی» به کار می­رود.
و معنای بهتر همان است که در ترجمه آوردیم، یعنی «قتیل» و «قتیل الله» که در راه خدا به شهادت رسیده و خدا خونخواه وی است.
گاهی کلمات «ثار» به معنای طالب دم یعنی خون خواه نیز می­آید.
زمخشری در «اساس اللّغه» می­گوید:
آن جا که «ثار» به معنای «طالب» است، از قبیل استعمال مصدر در اسم فاعل می­باشد مانند «عدل» که به معنای عادل  به کار رود.
و آن جا که به معنای «قتیل» و «شهید» است، از نوع استعمال مصدر در اسم مفعول است مانند «صید» که به معنای «صید شده» باشد.
و وقتی می­گوییم: یا لثارات الحسین علیه السّلام «ثار» به معنای «ذحل»(یعنی خون ریخته شده مخصوصا به ناحق) و هم به معنای «دَم» یعنی خون می­باشد.
و ندا و صدا زدن این خون، بدان جهت است که گویا می­گوییم: «ای خون­های حضرت حسین علیه السّلام! حاضر شوید که اینک وقت طلب نمودن شما است ».
بنابراین، «مُطالِب» یعنی کسی که مطالبه و خون خواهی می­کند «ثائر» است و مقتول، «مثئور» و «مثئوریه» است و مطلوب که قاتل باشد «مثئور» خواهد بود.
و دور نیست که بگوییم: «ثار» به معنای «مثئور» باشد. اما نه آن «مثئور» که به معنای قاتل است بلکه آن «مثئور»که به معنای «قتیل» است.
پس «ثارالله» کسی است که خدا خون خواه اوست.
و شاید بتوان گفت که «ثار» به معنای خون است و هنگامی که می­گوییم «ثار الله» یعنی اگر خدا خون داشت تو بودی. مانند «عین الله» و «جنب الله» و «یدالله».
پایان سخن، بهتر آن است که بگوییم: «ثار» به معنای خون ریخته شده و «دم مطلوب، یعنی خونی که طلب شود» است نه هر خونی بلکه خونی که به ستم ریخته شده و قابل «قصاص» و «اقتصاص» باشد و چون می­گوییم: «ثار الله» یعنی خونی که خداوند، به خصوص، آن را مطالبه می­کند و ولّی حقیقی و «صاحب دم» خدای مقتدر خواهد بود...

 

السلام عليك و علي الارواح التي حلت بفنائك
...مورد سوم:
ارواحی که در آستان آن حضرت، جا گرفتند و در ساحت قرب او فرود آمدند و بار افکندند کدامند؟
الف: ارواح انبیا و اولیا و ملائکه­ای باشند که در واقعه­ی «طَفّ» و عاشورا حاضر بودند و برای نصرت و یاری حضرتش اعلام آمادگی نمودند. اگر چه این احتمال دور به نظر می­رسد.زیرا حضور در عاشورا یعنی همان لحظه شهادت امام علیه­السّلام و تماشای آن همه شجاعت و شهامت، و اعلام همبستگی و یاری را نمی­توان به حلول در ساحت، و بار افکندن به آستان قدس حسینی، تعبیر و عنوان نمود و به نظر می­رسد که مقصود، ارواح طیّبه ای هستند که در رکاب آن مظلوم –سلام الله علیهم- به شهادت رسیده­اند. و می دانیم که وضع و انشا زیارت عاشورا برای سلام و درود بر شهدا است.
بدین جهت، هیچ کس احتمال نداده که سلام بر «علّی بن الحسین» که در این زیارت است، بر امام چهارم علیه­السّلام باشد، بلکه گفته اند که منظور حضرت علی اکبر شهید –سلام الله علیه- است.
ب: آن که مقصود، تمام ارواح و اجساد پاک باشد که در کنار جوار و مرقد حضرت حسین –سلام الله علیه- آرمیده و هم چنین کسانی-که حتی بعدها- برای تبرک و تیمّن، در حایر آن مظلوم، به خاک سپرده شده اند.
پ: احتمال دیگر که به نظر صحیح به نظر می رسد این که مراد، اصحاب با وفای آن جناب باشند، چه آنها که با حضرت خویشاوندی داشته و چه آنان که به ظاهر بیگانه اند اما با ارادت به آن مظلوم و تقرب به آن بزرگوار، از بسیاری از خویشاوندان پیش افتادند.
پس می­شود گفت منظور از «اَرواح» همان روح و جسم است و در دعای ندبه می­خوانیم:
«وَ عَرَجتَ بروحهِ الی السَّماءِ ...»،
که مقصود آن است که «روح و جسم او هر دو را به آسمان بُردی».

منبع : ترجمه و شرح زیارت عاشورا، تلخیص کتاب شفاء الصدور فی زیارة العاشور، نوشته مرحوم آیت الله حاج میرزا ابوالفضل مجتهد تهرانی (پدربزرگ همسر مرحومه امام خمینی)، به کوشش: مرحوم حجت الاسلام حسن ثقفی تهرانی (برادر خانم امام خمینی)، چاپ دوم سال 1386، انتشارات هاد، صفحه 159 ،160 ، 166 و 167  

 

* استفاده بدون ذكر نشاني : http://www.hankh.ir/?p=30100 ممنوع است*







 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
خبر مهم سخنگوی دولت از اینترنت/ مهاجرانی: بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم/ برای چگونگی رفع فیلتر هنوز جمع‌بندی نهایی حاصل نشده است
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
8 نکته درباره سخنان جدید لاریجانی / منتظر " برجام ترامپی " باشیم؟
عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم
کابینه نتانیاهو بودجه روزنامه هاآرتص را به دلیل نشر مطالب ضد خود قطع کرد.
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
غزه گورستان بزرگ کودکان / هر 30دقیقه یک کودک شهید می‌شود
به مناسبت هفته‌ی بسیج مستضعفان(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
استقبال عمومی از مذاکره
حضرت آیت‌الله جوادی آملی:
بی توجهی به اصول و ارزش‌های دینی ممکن است کشور را به سرنوشت مشابه اندلس دچار کند
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
وزیر ارتباطات: خسارت ۵۰ همتی فیلترینگ به کسب‌وکارها
زیاده عرضی نیست
مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف
به دو راهی تاریخی و سرنوشت ساز رسیده اید
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید
استقبال آمریکا و تروئیکای اروپا از بیانیه شورای حکام علیه ایران: نگران واکنش ایران [به این قطعنامه] هستیم/ تهران موظف است به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند
یادداشتی از: حجت الاسلام عبدالرحیم اباذری
کرامت انسانی در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
تایید شهادت محمد عفیف مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در بمباران امروز رژیم اسرائیل
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
مسئله حجاب با کلینیک حل نمی‌شود
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
نويسندگان ادبي مطبوعات از مشكلات روزنامه‌نويسي و نقد ادبي در ايران مي‌گويند
صبحانه انسان مدرن يا عصرانه‌اي با اشباح؟
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
دیپلماسی، کارآمدترین سلاح
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
سقوط اخلاقی زمامداران
یادداشتی از: عباس عبدي
دست و پا زدن در بن‌بست


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 17097
تعداد بازدید دیروز: 22259
بازدید کل: 72578293
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.