امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 06 مرداد 1400 ساعت 23:01:39
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن معزالدینی
غدیر؛ برکه ­ای به وسعت اقیانوس

غدیر واقعه تاریخی نه، بلکه حقیقت جاریه است، آنان که به غدیر به چشم یک اتفاق تاریخی که 14 قرن بر آن گذشته است نگریسته­ اند، ندانسته بر اسلام قلم کهنگی کشیده ­اند، چه آن­که اگر بر غدیر 14 قرن گذشته بر اسلام نیز.

جماران: ذی­الحجه و غدیر دو نام آشنا برای مسلمین، زمان و مکانی مألوف برای مومنین و عناوینی مأنوس برای شیعیان است؛ غدیر «برکه ­ای» است که در کنار آن بزرگ­ترین حادثه و انقلابی ­ترین حماسه پدید آمد و از آن زمان کانون جوشش زلال هدایت گشت، و اصلی ­ترین نیاز بشر و بزرگ­ترین مأموریت پیام آوران توحید ضمانت بقاء یافت.

الحق که انسان منهای هدایت یعنی جاری ضلالت و تکثیر سبعیت، و غدیر یعنی تدارک هدایت برای جامعه بشریت، و استمرار رسالت رسولان حق که فلسفه بعثتشان «هدایت به امر است» (وجعلناهم ائمه یهدون بامرنا)

اسلام جدای از غدیر یعنی ناکامی پیامبر، و ناکامی او یعنی بر باد رفتن آمال همه انبیاء.

 اسلام بدون علی «یعنی قلبی که در آن خون نیست»

«لَإن قیل اسلام و ما قیل حیدر                                    فذلک قلب لیس یُنبِضُه دم»

غدیر واقعه تاریخی نه، بلکه حقیقت جاریه است، آنان که به غدیر به چشم یک اتفاق تاریخی که 14 قرن بر آن گذشته است نگریسته­ اند، ندانسته بر اسلام قلم کهنگی کشیده ­اند، چه آن­که اگر بر غدیر 14 قرن گذشته بر اسلام نیز.

پس مهم پوسته و صورت ظاهری ماجرا نیست که قرونی بر آن گذشته، مهم محتوای غدیر است که هدایت بشر است، و واقعه زمانیه نیست بلکه حقیقت ابدیه است که با واحد زمان سنجیده نمی­شود، چونان توحید، حریت، عدالت، نماز، زکات، جهاد و...

در یک کلام حقیقت غدیر در کنار این حقایق نورانی حقیقت الهیه است که جاودانه است «و لن تجد لسنّة الله تحویلا» و همین حقیقت، محققان و اندیشمندان اهل سنت را واداشت تا این چنین اعتراف کنند:

«انَّ عید الغدیر جزء من الاسلام فمن انکره فقد انکر الاسلام بالذات» عید غدیر جزء اسلام است هرکس منکر آن شود، منکر خود اسلام است.

یا بگویند: «اگر حدیث غدیر مسلم نباشد هیچ امر مسلمی در اسلام وجود ندارد»

حال باید دید در غدیر چه شد و پیامبر چه کرد و ماجرا چه بود؟

حقیقت این است که پیامبر «آینده نگری» کرد، و قافله مسلمین را پس از خود به پیروی از نسخه ثانی خود فراخواند، که جز این راهی نداشت، چون یا باید نسبت به آینده دین و امت راه منفی پیش گیرد و فقط همتش مصروف ایفای نقش رهبری در زمان حیات خودش باشد و در یک کلمه سرنوشت مسلمین را به دست حوادث بسپارد، یا راه مثبت پیش گیرد و به مسلمین بگوید خود تصمیم شورایی بگیرند ، یا آن کند که کرد.

راه نخست منتفی است، زیرا این فکر یا برخاسته از این است که خطری دین و امت را تهدید نمی­کند، یا معلول نگاه به دعوت خود از دریچه مصالح شخصی است، و این­که تا زنده است عده ای دورش جمع باشند و ریاستی کند، وقتی هم رفت هرچه شد، شد.

هر دو تفکر از ساحت «عقل کل» بدور است، وانگهی به این قضیه توجه کنید: مسلم در «صحیح» «باب سیره عمر» نقل کرده که «عبدالله بن عمر» به پدر خود گفت: مردم می­گویند تو نمی­خواهی کسی را جانشین خود قرار دهی! اگر تو ساربانی می­داشتی و او نزد تو می ­آمد و شتران و گوسفندان تو را همین­گونه رها می­کرد تو می­گفتی این چوپان مقصر است، در حالی که اداره و سرپرستی این مردم از چراندن گوسفندان و شتران مهم­تر است، ای پدر چون به نزد خدای عز و جل برسی چه پاسخ می­دهی ؟ در صورتی که کسی را برای سرپرستی بندگان او به جای خویش تعیین نکرده باشی؟

و این داستان را بنگرید: ابن قتیبه در کتاب الإمامه و السیاسه(ج 1، ص 22) می­نویسد: عایشه به عبدالله بن عمر گفت: پسرم سلام مرا به پدرت برسان و بگو: امت محمد را بی سرپرست رها مکن، کسی را در میان آنان جانشین خود ساز، و مسلمانان را چون رمه بی­شبان نگذار، می­ترسم آشوب بر پا شود.

حال خود قضاوت کنید ابن عمر و عایشه به این حقیقت و حکم عقلی توجه داشته باشند و پیغمبر نه؟ شگفتا عایشه و عبدالله برای بی­ سرپرست ماندن امت- آن هم پس از قوام یافتن اسلام- نگرانند لیکن پیامبر خدا به این امر توجه ندارد و در زمانی که هنوز اسلام مکتبی تازه ­پا است، او را رها می­کند و می­رود؟

همین جا خوب است داخل پرانتز به مطلبی حائز اهمیت اشاره کنیم:

(از همه این پیغام پسغام­ها می­توان به نیکی دریافت که نگرانی­ها راجع به سرپرستی امت و تمشیت امور آنان بوده و اینکه باید کسی زعامت و مولویت و رهبری امت را دارا باشد؛ بنابراین دیگر نوبت به شبهه کسانی مثل فخر رازی نمی رسد که در مفاد کلمه«مولی» در نصّ پیامبر در غدیر که فرمود: «من کنت مولاه فعلی مولاه» تشکیک کنند و بگویند مولی در این­جا به معنای دوست است نه به معنای هادی و سرپرست و اولی به تصرف، چه آن که بعد از واقعه غدیر نقل و نُقل مجالس، مسئله جانشینی علی(ع) برای زعامت مسلمین بود و همین معنی در اشعار و عبارات گنجانده شد.

امیرالمومنین(ع) در جواب معاویه نوشت: «و أوجَبَ لی ولایته علیکم رسول­الله یوم غدیر خمّ»؛

حسّان بن ثابت که از شاهدان واقعه بود و با اجازه پیامبر ماجرا را به نظم کشید و گفت:

فقال له قم یا علی فإنّنی               رضیتک من بعدی اماماً و هادیا

معنای امامت و رهبری را از مولی در کلام پیامبر فهمیده بود. ابوبکر و عمر هم که نزد علی آمدند و گفتند: «امسیت یا بن ابی­طالب مولی کل مومن و مومنة»، همین معنی را فهمیده بودند. حارث بن­نعمان فهری هم که از خشم، تقاضای عذاب کرد- و آن را دریافت نمود- از معنای رهبری و پیشوایی به خشم آمده بود نه از مفاد محبت و دوستی! ولایتی که بر اعراب گران می ­آمد و آنان به راحتی زیر بارش نمی­ رفتند، دوستی و یاری نبوده، بلکه اولویت در تصرف و ریاست تامّه بوده است؛ در این زمینه رجوع کنید به الغدیر امینی، ج1، ص 343-340. وانگهی پیامبر مردم را در آن آفتاب سوزان نگه داشت که سفارش علی را به امت فریاد کند و از آنان بخواهد برای دوام رسالت، راه­های نظری و عملی او را دنبال کنند و اگر قرار باشد مفاد کلمه مولی به معنای محبت و دوستی باشد، قضیه عکس خواهد شد یعنی سفارش امت را به علی کرده است که ای امت! نگران نباشید، هر که را من دوست می­داشتم، اینک علی او را دوست و یاورست و شما مردم دوست و یاوری را از دست نخواهید داد)  

یاد «ازُری» به خیر که گفت:           

«أ نبیٌّ بلا وصیّ تعالی                               الله عما یقوله سفهاها»

یعنی آیا پیامبر بدون وصی باشد ؟ بلند مرتبه و منزه است خدا از آنچه سفیهان امّت می­گویند .

و راه دوم یعنی شورا هم منتفی است، زیرا اگر او می­خواست نظام امت را شورائی کند بایست نخست حدود و مشخصات شورا را برای آنان تشریح کرده باشد، و معیارهایی جامع­الاطراف در این زمینه به­ دست داده باشد، زیرا در غیر این صورت کار به جمعی از مردم که به زندگی عشیره­ای خو کرده بودند - و در میان آنان سابقه کار سیاسی بر پایه شورا و مراجعه به آراء عمومی وجود نداشت - سپرده می­شد، و بقول طلّاب «نقض غرض»

هذا اوّلاً، و ثانیاً به حکم صریح «امرُهم شوری بینهم»، امر«اُمَت» شورائی است یعنی آن­چه مربوط به خود مردم و کار خود مردم است، از قبیل امورات روزمره زندگی؛ اما کار «خدائی» به شورای امت سپرده نمی­ شود و پیش­تر گفتیم محتوای غدیر «هدایت» است و هدایت کار خدائی است نه بشری، «انّا هدیناه السبیل»، «وجعلنا هم ائمّه یهدون بامرنا».

وانگهی، ابوبکر برای بعد از خود عمر را خلیفه نمود ، و به عثمان دستور داد وصیت او را بنویسد، و عمر هم که خلافت را به شورا سپرد بعد از آن بود که گفت: اگر یکی از دو نفر امروز زنده بودند خلافت را به آنها می ­سپردم ، و با آرامش خاطر جان می­دادم، یکی «سالم» غلام حذیفه و دیگری «ابو عبیده جراح»، پس تشیکلات شورائی در واقع مورد تأیید صحابه هم نبود.

پس راه منحصربه­ فرد نص است، و تصریح و نصب جانشین؛ و این همان است که در غدیر واقع شده یعنی کسی که به نقل شهردار دیلمی در «فردوس­الاخبار» برای پیامبر به منزله سر برای بدن است، به ولایت و امامت برگزیده شد، و فرمان «بلّغ ما انزل الیک» اجرا شد، و این را بیش از 120 هزار نفر ناظر و بیش از 110 تن از اصحاب و تابعین روایت کردند، و بدین­سان محمد «ص» معجزه کرد، یعنی:

                              «از درون برکه­ای دریای پنهانی برآوردن»

چه قشنگ می­سراید فرات یزدی:

دیدی که نهال هستی آورد ثمر                  دیدی که نماند از غم و غصه اثر

زد خم غدیر جوش و در گوش آمد             اکملت لکم دینکم از پیغمبر





  تعداد بازديدها: 2071


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد؛
پیام تند کاخ سفید به نتانیاهو: اگر می‌خواهی اعتبار خودت را خراب کنی و نشان بدهی که به توافق‌ها پایبند نیستی، اختیارش با خودت است اما ما اجازه نمی‌دهیم اعتبار ترامپ را خراب کنی
سخنگوی وزارت خارجه: ادعای بی‌اساس در مورد جزایر ایرانی در بیانیه سفر وزیر خارجه چین به امارات را محکوم می‌کنیم/ چنین ادعایی با اصل احترام به تمامیت ارضی کشور‌ها مغایر است
بیانیه مشترک وزرای خارجه چین و امارات: پکن حمایت خود را از تلاش‌های امارات برای دستیابی به راه‌حلی درباره اختلاف بر سر سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه اعلام کرد
مرتضی مکی:
دولت لبنان عامدانه در مسیر تنش‌زایی با ایران گام برمی‌دارد
محمدرضا یزدی‌زاده:
اقتصاد کشور رها شده است/ دست سیاسی‌ها در کار است
روایت حاج احمدآقا از پیگیری‌های امام برای اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای
روایت حاج احمدآقا از پیگیری‌های امام برای اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
10 نکته درباره حمله استرالیا / 4 ماه بعد از اخراج سفیر ایران / مسلمان قاتل، مسلمان قهرمان
طرح موساد برای ساختار جدید ترور در مرز ایران
تجمع نیروهای دریایی در کارائیب چه معنایی دارد؟
اشتباه لیبی را تکرار نکنید، خطرات مداخله‌ آمریکا در ونزوئلا!
عدم رعایت حقوق ملت مستوجب تعقیب است
«توهین به زنان» گفتمان نهادینه شده در میان تندروها
ایران حمله در سیدنی استرالیا را محکوم کرد
در همایش علمی «جایگاه شناسی تقریب مذاهب در شرایط کنونی»؛
شهریاری، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب: شیعه‌سازی پروژه جمهوری اسلامی نیست؛ سنی‌سازی هم نباید پروژه کشوری باشد/ بنا نیست که مذاهب یکی بشوند/ در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه ثابت شد که اقوام و مذاهب مختلف کنار نظام جمهوری اسلامی ایستاده‌اند
یادداشتی از: صابر گُل‌عنبری
حمله سیدنی و پیامدش!
حمله مسلحانه به جشن یهودیان استرالیا: 12 كشته / 30 زخمی + تصاویر
بی‌هزینه‌بودن حملات اسرائیل و ناتوانی ارتش لبنان در دفاع پس از یک سال «آتش‌بس»
شکارچیان خاموش تسلیحات راهبردی دشمن
کارشناس مسائل غرب آسیا:
متهم اصلی حمله به یهودی‌ها در استرالیا، رژیم صهیونیستی است
یادداشتی از: کیاوش حافظی
مورد عجیب آمرین به معروفی که نیازمند نهی از منکر هستند/ طالبی دارستانی، معتقدتر از ولی فقیه به حجاب؟!
ادعا درباره تعلیق عمدی پذیرش سفیر ایران در لبنان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پوستر:
چهلمین روز درگذشت زنده یاد کربلایی حسین هاشم خانلو
یادداشتی از: حجت الاسلام حسن پویا
بزرگ بانوی اسلام و روز زن
اطلاعیه:
برگزاری سالگرد جشن میلاد حضرت زهرا (س)
چه نکته‌ای امام (ره) را بر آن می‌داشت که بر تقویت بنیه دفاعی کشور تاکید کنند؟
اختصاصی:
"صلی الله علیک یا ام البنین" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
یادداشتی از: آیت‌الله سیدمحمد هاشمی اصفهانی
چند جمله در ردّ جسارت‌های بی‌اساس به امام جواد(ع)
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
شبهه آفرینی و نمک بر زخم دلِ جریحه دارِ شیعه
فوری | تصمیم نهایی تعطیلی تهران سه‌شنبه ۱۸ آذر اعلام شد
وحشت اسراییل از احتمال آغاز جنگ با ایران
هشدار ظریف به نتانیاهو
مقاله‌ای تحقیقی و مستند از یک دانش آموختۀ دانشگاه نیویورک
ایران در چنگال 4 تله‌ سیستمی/ چه کسانی از این وضع سود می ‌برند؟
یادداشتی از: محمود الهاشمی*
حساسیت صحنهٔ سیاسی عراق به قرار دادن «حزب‌الله» و «انصارالله» در فهرست سازمان‌های تروریستی
در همایش «مهر فاطمی» در حرم امام؛
سید حسن خمینی: با «ادعا» کسی‌ شیعه نمی‌شود/ امروز افتخار جامعه‌ ما وجود شهدا است/ امام مظهر شیعه ناب در دوران ماست
واکنش تند شریعتمداری به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس/ بحرین را به ایران ملحق کنید
روزنامه جمهوری اسلامی: اردستانی از اساتید اخراجی دانشگاه مفید است و پریشان گویی می کند/ بزرگان حوزه در برابر این افراد و نیز مداحان بدزبان بایستند
یادداشتی از: جعفر محمدی
تجربه ویتنام و آمریکا ؛ از کشتار مردم در «تونل» ها تا دلارهایی که بی وقفه «سوئیفت» می شوند
مشاور رهبر معظم انقلاب:
چند پرسش بنیادین ولایتی از حاکمان امارات/ صبر مردم ایران نامحدود نیست
در «دوحه فروم»؛
ظریف: ایران همچنان ایستاده و به ایستادگی ادامه خواهد داد/ جهان باید با «قدرت» ایران کنار بیاید/ تخلیه پایگاه‌های نظامی آمریکا پیش از حملات این کشور به ایران، گواه قدرت ایران است/ ایران به استراتژی مقاومت بازگشته است/ اسرائیل بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه است
اختصاصی:
دو تصویر آسمانی از بارگاه ملکوتی حضرت علی علیه السلام " به همت آقای حاج حیدر سوری"
اختتامیه هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب»؛
کمساری: هر قانون و سیاستگذاری بدون پیوست اندیشه امام ناقص و ابتر خواهد بود/ قاسمی: حفاظت از میراث فرهنگی و معنوی امام خمینی(ره) نیازمند تلاش جمعی جامعه است/ فرماندار خمین: وفاق ملی از اندیشه حضرت امام خمینی(ره) نشأت می‌گیرد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 17120
تعداد بازدید دیروز: 18756
بازدید کل: 77850079
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.