امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

 

تاريخ انتشار: 01 اسفند 1399 ساعت 21:35:30
اجلاس تبیین اندیشه های امام خمینی در حوزه فرهنگ و هنر؛
کنایه سید حسن خمینی به متحجرینی که دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته اند: افکار بسته هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب نداشته اند

سید حسن خمینی گفت: افکار بسته ای که توان سازگاری با دنیای معاصر را ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب ندارد و دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته است.

یادگار امام با تأکید بر اینکه انقلاب، انقلاب متحجرین نبود، گفت: افکار بسته ای که توان سازگاری با دنیای معاصر را ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب ندارد و دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در اجلاس تبیین اندیشه های امام خمینی در حوزه فرهنگ و هنر که عصر امروز در حرم امام برگزار شد، گفت: حضور در حرم امام و تجدید میثاق نمی تواند فقط ظاهری باشد و ای کاش این حضور همراه با بازخوانی بخشی از اندیشه های امام باشد.

یادگار امام با بیان اینکه امام یک هنرمند است، تصریح کرد: هنر امام به شاعری، خط و نقاشی نیست. اگر در تعریف هنر بگوییم هنر جمع کردن کثرات در یک وحدت است، یعنی شما بتوانید صداهای مختلفی را به یک صوت واحد برسانید. لذا انقلاب یک هنر است چون همه با هم شدند و خالق این هنر امام بزرگوار ما بود. در انقلاب، خواسته های فردی از بین رفت و همه با هم شده بودند؛ و چه هنری بالاتر از آنچه که اتفاق افتاد؟!

وی با بیان اینکه «ما شدن» هویت ساز و هنر ساز است، اظهار داشت: در آن حجمِ همه با هم بودن ها، همه در هم گم می شوند ولی وقتی قرار باشد منیّت از راه برسد، آن وقت «کوه ها با همند و تنهایند/همچو ما با همان تنهایان». هنر امام ایجاد سمفونی در یک جامعه به هم ریخته است. اگر کسی آمد و فضا را آرام کرد، منیّت ها گم می شود؛ البته در این فضا همه آن «من» ها بزرگتر هم می شوند.

سید حسن خمینی تأکید کرد: مشکل این است که از امام، فقط «می گوییم»؛ در حالی که باید «عمل کنیم» و چون او شویم؛ گرفتار هزارتوی الفاظ و گفتار هستیم. امام خطیب توانایی نبود اما مرحوم آقای مطهری در ابتدای یکی از کتاب ها می گوید صبح های پنجشنبه که امام اخلاق می گفت، «تا یک هفته تحت تأثیر اخلاق او بودیم». چون سخن ایشان از دل بر می آمد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه انقلاب، انقلاب روشن اندیشان دینی بود و انقلاب متحجرین نبود، گفت: هرگونه مصادره انقلاب توسط اندیشه تحجری به بی راهه بردن و از بین بردن انقلاب است و موتور محرکه انقلاب را از کار می اندازد. رهبران انقلاب صاحبان اندیشه مصالحه با دنیای جدید، از منظر دینی بودند. افکار بسته ای که توان سازگاری با دنیای معاصر را ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب نداشته اند و دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته است.

یادگار امام افزود: انقلاب اندیشه ای است که پدید آورنده آن فرهنگی را بر دوش خود حمل می کند که این فرهنگ بین ارزش های دینی و ارزش های دنیای معاصر آشتی می دهد، اما به ناگاه می بینیم بعضی وقت ها این مسأله به فراموشی سپرده می شود.

وی با بیان اینکه ستیز با استبداد سلطنتی ریشه در آزادی خواهی دارد، یادآور شد: کجا جریان متحجر ما که در دوران صفویه و قاجار در کنار اشراف سالاری آن دوره زندگی کرده در این مسیر گام برداشته است؟! حرکت استبدادستیزی و فرهنگ مبارزه با استبداد یک حرکت صد درصد ضد تحجر است. یکی از مراجع بزرگ قم می گفت من یک سخنرانی علیه شاه کردم و فردی برای من نامه بزرگی از بزرگان خودمان را فرستاد که در آن سه خط در کرامات فتحعلی شاه نوشته بود و گفت با شاه مملکت این جوری حرف می زنند؛ چرا شما(به شاه) توهین کرده اید؟!

سید حسن خمینی تأکید کرد: فرهنگ انقلاب استعمارستیز، آزادی خواه و استقلال طلب است. استقلال طلبی یک فرهنگ بسیار بزرگ در قاموس انقلاب است. فرهنگ انقلاب عزت خواهی، عزت طلبی و عزت مندی است. البته به نوعی همسان و هم خاستگاه با نفی استبداد و نفی استعمار است. کجا در اندیشه تحجرآمیز ما چنین نکته ای وجود داشته است؟!

وی با بیان اینکه غیر از متحجران دینی، متحجران ملی هم داریم، افزود: تحجر به معنای ناتوانی در همراهی با دنیای معاصر و فضای جدید است. مگر وقتی امام فتوای حضور زنان در راهپیمایی های قبل از انقلاب را دادند به ایشان هجمه نشد که زن ها را از خانه بیرون آورده اند؟! حتی وقتی مرحوم آقای مطهری «مسأله حجاب» را نوشتند بزرگترین هجمه به ایشان شد که شما چادر از سر زن ها برداشته اید. در نجف به امام گفته بودند که آقای مطهری با مسأله حجاب چادر را منتفی کرده است. امام گفته کل بی حجابی در ایران برای کتاب آقای مطهری است؟!

یادگار امام ادامه داد: ارزش های سنتی به جای خودش ممکن است خیلی خوب باشد و ربطی به ارزش دینی ندارد. اصل حجاب مسلّم است اما شکل او در ظواهر مختلف سنت ها تغییر می کند. همانگونه که اصل عزاداری برای سیدالشهدا(ع) یک ارزش دینی است اما در مورد اینکه یک جا عَلَم بردارند یا یک جا سیاه بپوشند یا یک جا زنجیر بزنند، سنت ها فرق می کند. اگر سنت ها عوض شود، آن ارزش دینی می تواند در قالب های دیگری شکل گیرد.

وی اظهار داشت: امروز بحث سینما، موسیقی، شطرنج و حضور زنان در عرصه تحصیل، تربیت، کار و بازار وجود دارد. این یک جریان فرهنگی است و باید تلاش کنیم و به این نکته برسیم. ما باید بپذیریم که آینده دینی ما از راه تلفیق آشتی جویانه ای است که می توانیم بین فرهنگ دینی خودمان با دنیای معاصر بدهیم؛ و الّا همیشه یک گام عقب هستیم. وقتی ماهواره می آید، اول ممنوع می کنیم و بعد نمی توانیم و رهایش می کنیم! موبایل و شبکه های اجتماعی می آید، اول به این سمت می رویم که ببندیم و زورمان نمی رسد و رهایش می کنیم! پیام های تصویری را تحریم می کنیم و بعد نمی شود و رهایش می کنیم!

سید حسن خمینی ادامه داد: این به معنای یک گام عقب ماندن است در حالی که فقه امام می گوید یک گام جلو باشید و دنیایتان را بشناسید. والّا همواره او خودش را تحمیل می کند و آن وقت بردن داستان در حوزه احکام ثانوی و ضرورت ها باعث می شود که دست آخر ما با یک سری احکام مواجه هستیم که ضرورت های آن بیشتر از احکام اولی است. زمان و مکان در اجتهاد که یک فتوای فراموش شده امام است مسأله بسیار مهمی است. این به ما می گوید احکام اولی این گونه هستند.

وی تأکید کرد: ما داریم از کسی سخن می گوییم که هویت انقلاب با او است و بنیانگذار انقلاب است؛ هنرمندی است که همه را در یک وحدت جمع کرده و بعد از دوره های طولانی خدا را وارد عرصه زندگی مردم کرده است. بعد از یک دوره سنگین حاکمیت تفکر ماتریالیستی، «عدالت» را با دین پیوند داده است. کار بزرگ انقلاب، آوردن اندیشه عدالتی بود که ماتریالیست ها در انحصار خودشان گرفته بودند و بردن آن در مفهومی به اسم «عدالت علوی» و «شهادت حسینی(ع)» است. عنصر سیدالشهدا(ع)، کربلا، غدیر، علی(ع) و آتش کف دست برادر که مفاهیم بلند دینی بود و مغفول بود را وارد عرصه زندگی کرد.

یادگار امام افزود: دین که فراموش شده بود و لیبرالیست ها فقط به خاطر اینکه خودشان را نجات بدهند، در جنگ با جریانات چپ در دنیا پشت سر آن سنگر گرفته بودند را انقلاب به عرصه متن جامعه آورد؛ الهیاتی که در عرصه متن جامعه زندگی کند. پیوند آسمان با زمین و راهی به آسمان از مسیر مردم گشود. عرفان منفی یعنی گوشه نشینی و عرفان مثبت یعنی بودن در کنار مردم، یعنی عرفان علی(ع)، بدر، حنین، پیامبر(ص)، بودن در کنار مردم، دستگیری مردم و حرکت دادن آنها.

وی در پایان گفت: پیام این مسأله در عرصه فرهنگ این نیست که به گذشته برگردیم و این هم نیست که از گذشته جدا شویم. امروز، دوران دوگانه ی یا «در گذشته زندگی کنیم» و یا «از آن عبور کنیم» تمام شده و «راه سوم» باز شده است. ما با اجتهاد در احکام گذشته راهی برای آینده باز می کنیم و یک گام جلوتر حرکت می کنیم.





  تعداد بازديدها: 89


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
ذوالفقاری:
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: مباحث و موضوعاتی را درباره سفر اربعین که ان شاالله بعد از مرتفع شدن بیماری کرونا دنبال می‌شود، با مقامات عراقی مذاکره کردیم
کنایه سعید حجاریان به علم الهدی
محکومیت 37 میلیون دلاری آمریکا به نفع ایران نهایی شد
آیا امام از مشکلات و گرفتاری های مردم خبر داشتند؟/ماموریت پنهانی حاج احمدآقا چه بود؟
واکنش سید محمد صدر به درخواست مجلس در مورد اف ای تی اف
آیت الله العظمی مکارم:
قوه قضائیه باید با رفع مشکلات موجود، رضایت مردم را جلب کند
جنبش جهاد اسلامی فلسطین:
تعیین سفیر امارات در اسرائیل، ضربه ای بر پهلوی ملت فلسطین است
پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت شیخ احمد الزین
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
درسهای عین الاسد
نتانیاهو در دیدار سفیر امارات: چهره خاورمیانه را تغییر می‌دهیم
ماجرای خبر ترور احمدی نژاد چیست؟
حمله جیش الظلم به خودروی سپاه در سراوان
علت تاکید امام(ره) بر زیارت امام رضا(ع) چه بود؟
یادداشتی از: روزبه علمداری
دلواپسان نامه ی ناخوانده خاتمی کیستند؟
یادداشتی از: معصومه ابتکار
چرا امام(ره) را حذف می کنند
یادداشتی از: عبدالزهرا شاهرودی
در حاشیه سخنان امام جمعه مشهد
حاج احمدآقا، افراد دفتر امام را چگونه انتخاب می کرد؟
چرا در قیامت ندا می دهند"این الرجبیون"؟/علت اینکه در استغفار ماه رجب، کلمه "ربی" نیامده چیست؟
یادداشتی از: سید صادق آل طه
سردار سلامی، چرا روزنامه جوان از یادگار امام کینه دارد؟
حجت الاسلام مجید انصاری:
نامه روحانی به رهبری راه را برای تصویب FATF باز کرد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
آیت الله عندلیب همدانی تشریح کرد؛
4 دستورالعمل امام علی (ع) به کارگزاران برای فقر زدایی از جامعه
علی خورشیدی، مداح پیشکسوت درگذشت
یادداشتی از: مصطفى دلشاد تهرانى
آزادى برگزیدن هدایت و ضلالت، و دین و دیندارى
رئیس‌جمهور روحانی:
می‌خواهید مردم رییس جمهوری انتخاب کنند که سیبل فحاشی و تهمت شود؟ مگر مردم بیکارند که پای صندوق رای بروند؟ / می‌ترسم دستی پشت پرده باشد که مردم را از انتخابات مأیوس کند / می‌خواهند به مردم بگویند اراده دست ماست نه شما
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا
علی(ع) نیاز امروز جامعه
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
معمای محمود
قسمت اول "با پیشگفتاری از مهندس سعید رحیمی"*
دکتر محسن رنانی: گفتاری در باره واپسین فرصت و آخرین آزمون توسعه خواهی جمهوری اسلامی
قسمت دوم
دکتر محسن رنانی: گفتاری در باره واپسین فرصت و آخرین آزمون توسعه خواهی جمهوری اسلامی
نشست علمی «رابطه ولایت فقه و ولایت علم در نظریه امام»؛
سروش محلاتی: امام خمینی (س) نظرشان این است که نظر کارشناسی همیشه حجت است/ حوزه علمیه ما به این موضوع توجه نکرد/ به دلیل مشکلات در روابط بین الملل، تعامل علمی به حداقل خودش کاهش پیدا کرده است/ در جامعه دینی «علم نماها» می تواند بر علم برتری پیدا کنند
آیت الله جوادی آملی:
عمل به دستورات علمی از مسائل اساسی دین است
حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری:
رئیس جمهور بعدی نه روحانی باشد، نه نظامی / ادامه حضور روحانیون در مسند ریاست جمهوری به صلاح نیست / تفسیر‌های طرفداران رییس‌جمهورِ نظامی از سخنان امام هم غیرموجه است
یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی: آمریکا با انتقال بخشی از دارایی‌های مسدودشده ایران موافقت کرده
خوراکی‌های که مانع تکثیر ویروس‌ها می‌شوند
یادداشتی از: علی داستانی بیرکی*
سیره و زندگی حضرت علی(ع) در کلام امام خمینی(س)
قسمت سوم و پایانی
دکتر محسن رنانی: گفتاری در باره واپسین فرصت و آخرین آزمون توسعه خواهی جمهوری اسلامی
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
سی تا سی میلیارد دلار
تشخیص ویروس کرونا در کمتر از ۱۰ دقیقه
گفتاری از شهید علامه شهید مرتضی مطهری
صراحت و عدم نفاق، شرط آزادی تفكر
حجت الاسلام هادی سروش:
به بازی گرفتن صبر مردم آثار مخربی دارد
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
می کشند و ختم می گیرند!


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 12257
تعداد بازدید دیروز: 20690
بازدید کل: 36795906
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.