امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

 

تاريخ انتشار: 24 دي 1399 ساعت 22:43:16
یادداشتی از: محمد رجائی نژاد
بایدها و نبایدهای تدوین تاریخ از نگاه امام خمینی (ره)

امام خمینی صفحات تاریخ را عرصۀ تجلی و ظهور انبیاء،‌ اولیاء و مردان بزرگی می‌داند که مطالعه و تأمل در سرگذشت آنان، انسان را به سمت تعالی و شناخت هر چه بیشتر خدا و انسان سوق می‌دهد. به زعم ایشان، تاریخ از آن حیث که همواره برای انسان عبرت‌آموزی از گذشته را در پی دارد و نیک و بد احوال پیشینیان را می‌آموزد، مفید و شریف است. امام خمینی بر این باور بود که اگر به تاریخ با نظر عبرت و تذکر بنگریم،‌ منبع معرفت و حکمت برای تحصیل «علم به الله» و «علم به معاد» خواهد بود.

جماران: ​امام خمینی در 25 دی ماه 67 در طی پیامی خطاب به یکی از مورخین تاریخ انقلاب اسلامی، مطالب و سفارش های مهم و ارزشمندی در راستای تدوین تاریخ انقلاب اسلامی بیان کردند که به حق می توان آن را نقشۀ راه تاریخ نگری و تاریخ نگاری دانست. ایشان دانش تاریخ را از جملۀ علوم مهمّه و ارزشمند دانسته و توجه خاصی به تاریخ اسلام و تاریخ ملی داشتند. بارها به عبرت گرفتن از تاریخ و سرگذشت اقوام و انسان ها، چه از قصه های قرآنی و چه از سرگذشت ملت ها و دولت ها و سلاطین تذکر می دادند. نکات مهمی از دیدگاه های امام خمینی را مرور می کنیم.

پیش از ورود به بحث، مناسب است به نکته‌ای اشاره شود که در علم تاریخ، «تاریخ‌نگری» با «تاریخ‌نگاری» تفاوت دارد. در تاریخ‌نگری، زمینه‌های فکری و زاویه دید مورخ، نویسنده و یا صاحب اثر و نظر نسبت به مسائل تاریخ بیان می‌شود؛ اما تاریخ‌نگاری بیان‌کنندۀ مباحث مطرح شده توسط مورخ و... درباره مسائل تاریخی و نه زاویه و دید فرد نسبت به مسائل این رشته است؛ بنابرین بُعد تاریخ‌نگری امام خمینی مدِّنظر این نوشته است، نه دیدگاه ایشان به تاریخ‌نگاری.

نگاه امام خمینی به علم تاریخ

با جستجو در مجموعه آثار امام خمینی، اثر مستقلی درباره تاریخ و علم تاریخ و مشتقات آن نخواهیم یافت؛ اما در کتاب‌ها، سخنرانی‌ها، پیام‌ها و بیاناتشان به شیوه‌ها و مناسبت‌های گوناگون دربارۀ علم تاریخ، حوادث تاریخی،‌ فلسفۀ تاریخ و... نظر و رأی خود را بیان کرده‌اند. با مطالعه و بررسی همین مطالب می‌توان گفت امام خمینی دانش تاریخ را از جملۀ علوم مهمّه و ارزشمند می‌دانست و توجه خاصی به تاریخ داشت. بارها به عبرت گرفتن از تاریخ و سرگذشت اقوام و انسان‌ها، چه از قصه‌های قرآنی و چه از سرگذشت ملت‌ها و سلاطین تذکر داده‌اند. در وقایع و جریان‌های پیش آمده در قبل و بعد انقلاب، به مناسبت‌های گوناگون مسؤلان و مردم را به درس گرفتن و عبرت‌آموزی از تاریخ هشدار داده و فرموده‌اند: «عبرت بگیرید! عبرت بگیرید از این حوادث تاریخ. تاریخ معلم انسان است.»

توجه حضرت امام به تاریخ، مختص دوران پیش و یا پس از پیروزی انقلاب نیست؛ بلکه بارها دربارۀ اهمیت و شرافت علم تاریخ سخن گفته است. حتی در کتاب‌های عرفانی و اخلاقی به تاریخ و مسائل تاریخی اشاره کرده‌اند. به اعتقاد ایشان تاریخ، علمی سودمند است. چرا که انسان با درس گرفتن از آن می‌تواند خوشبختی دنیوی و سعادت اخروی را به دست آورد؛ یعنی همان، عبرت‌گیری از تاریخ که در قسمتی از پیام 25 دی به آن اشاره کرده و فرموده‌اند: «تاریخ و آنچه که به ملتها می‌گذرد، این باید عبرت باشد برای مردم. از جمله، تاریخ عصر حاضر.»

در کتاب شرح جنود عقل و جهل نیز آورده است: «ذکر احوال رجالِ بزرگ و اولیاء و انبیاء که در قرآن کریم و احادیث شریفه وارد شده، برای تاریخ گوئی نیست، بلکه برای تکمیل بشر است که از حالات بزرگان عالَم عبرت گیرند و خود را به صفات کریمه آنان و اخلاق فاضله ایشان، متّصف کنند.»

در نتیجه ایشان صفحات تاریخ را عرصۀ تجلی و ظهور انبیاء،‌ اولیاء و مردان بزرگی می‌داند که مطالعه و تأمل در سرگذشت آنان، انسان را به سمت تعالی و شناخت هر چه بیشتر خدا و انسان سوق می‌دهد. به زعم ایشان، تاریخ از آن حیث که همواره برای انسان عبرت‌آموزی از گذشته را در پی دارد و نیک و بد احوال پیشینیان را می‌آموزد، مفید و شریف است.

امام خمینی بر این باور بود که اگر به تاریخ با نظر عبرت و تذکر بنگریم،‌ منبع معرفت و حکمت برای تحصیل «علم به الله» و «علم به معاد» خواهد بود. در این صورت تاریخ جزو اقسام ثلاثه علوم شریفی می‌شود که مورد اشاره پیامبر (ص) قرار گرفته است:

«قال النّبیّ (ص): إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة، أو فریضة عادلة، أو سنّة قائمة، و ما خلاهنّ فهو فضل.» یعنی: «همانا علم منحصر به سه چیز است؛ آیۀ محکمه (عقاید حقه)، یا فریضۀ عادله (ارزش‌های اخلاقی)، یا سنت قائمه (احکام شرعی).» (اصول کافی، ج 1، ص 32)

به این صورت که روزی رسول خدا (ص) به مسجد وارد شدند؛ ناگاه جماعتی را مشاهده فرمود که اطراف مردی حلقه زده‌اند؛ فرمود: «کیست این؟» گفته شد: «علاّمه است.» فرمود: «چیست علاّمه؟» گفتند: «داناترین مردم است به نسب‌های عرب و وقایع آن و روزگار جاهلیت و اشعار عربی.» سپس فرمود: «این علمی است که از جهل او ضرر و زیانی نرسد و از علم او سودی حاصل نشود. همانا علم منحصر است به سه چیز: «آیه محکمه، یا فریضه عادله، یا سنّت قائمه و غیر از این‌ها زیادت است.» (شرح چهل حدیث، ص 386)

امام خمینی، در توضیح این حدیث نبوی می‌نویسد: «بدان که «آیۀ محکمه» عبارت است؛ از علوم عقلیه و عقاید حقه و معارف الهیه؛ و «فریضۀ عادله» عبارت است از علم اخلاق و تصفیۀ قلوب؛ و «سنت قائمه» عبارت است از علم ظاهر و علوم آداب قالبیه.» (همان، ص 391) و ادامه می‌دهد:

«‌بدان که بسیاری از علوم است که بر تقدیری داخل یکی از اقسام ثلاثه است که رسول اکرم(ص) ذکر فرمودند، مثل علم طب و تشریح و نجوم و هیئت و امثال آن، در صورتی که نظر آیت و علامت به سوی آنها داشته باشیم. و علم تاریخ و امثال آن در صورتی که با نظر عبرت به آنها مراجعه کنیم. پس، آنها داخل شوند در «آیۀ محکمه» که به واسطه آنها علم به الله یا علم به معاد حاصل یا تقویت شود. و گاه شود که تحصیل آنها داخل در « فریضۀ عادله» و گاه داخل در «سنت قائمه» شود.» (همان، ص 396)

بنابراین می‌توان گفت دانش تاریخ چون عرصۀ عبرت، تذکر و شناخت سرگذشت نیکان و بدان است، از جایگاه متعالی در ذهن و اندیشه امام برخوردار بود. به عبارت دیگر، مفهوم تاریخ در اندیشه امام خمینی اغلب از بار معنایی مثبتی برخوردار است.

یکی دیگر از فایده‌های تاریخ، ویژگی هویت‌بخشی آن است. این‌که برای هر انسانی، گذشتۀ تاریخی‌اش که تشکیل دهندۀ هویت فردی، ملی و جمعی اوست، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین دانش تاریخ عرصه‌ای است که انسان در آن رگ و ریشه و اصالت خویش را جستجو می‌کند تا به وسیلۀ آن، «خود» را تعریف کند، باز یابد و به آن ببالد.

حضرت امام از نقطه نظر هویتی نیز توجه خاصی به دانش تاریخ داشت و سفارش می‌کرد که باید به تاریخ مراجعه و در آن تامل کرد تا به خودشناسی رسید: «ما تا تمام حیثیت خودمان را نفهمیم، نفهمیم که چی بودیم، ما در تاریخ چه بوده و چه هستیم، چه داریم، تا این‌ها را نفهمیم، استقلال نمی‌توانیم پیدا بکنیم. تا فکر شما مستقل نباشد، کشور شما مستقل نمی‌شود. بروید دنبال این‌که فکرتان را مستقل کنید.» (صحیفه امام، ج10، ص 76)

البته از میان شاخص‌های هویتی، مهم‌ترین شاخصه برای امام خمینی «اسلام» است و در مرتبۀ دوم تاریخ ملی یا همان «ایران»! یعنی در نظر ایشان هویت اسلامی و دینی نسبت به هویت ایرانی و ملی اصالت و اعتبار بیشتری دارد. از این‌روست که یکی از اعتراض‌های شدید و مکرر ایشان به رژیم پهلوی، تغییر تاریخ هجری به تاریخ شاهنشاهی بود. آن را خیانت به اسلام می‌دانست. (همان، ج 4، ص 163)

از دیگر مولفه‌های حوزۀ علم تاریخ نقش عناصری چون زمان، مکان، ساختار قدرت، دیدگاه حاکمیت و ارزش‌های مورد اعتقاد مورخان است که زاویه دید آنان را در گزارش‌های تاریخی شکل می‌دهد و اجازۀ نگاه بی‌طرفانه به حوادث را از مورخان سلب می‌کند. در این باره نیز حضرت امام دیدگاه و سفارش جالبی دارد. ایشان مورخان را در چند مورد به این مسئله مهم توجه داده و نسبت به تاریخ‌سازی کانون‌های قدرت و اشخاص ریاکار و دنیا‌طلب نسبت به قلب حقایق تاریخی هشدار داده است. ازجمله در همین پیام اشاره می‌کند:

«اکثر مورخین، تاریخ را آنگونه که مایلند و یا بدان‌گونه که دستور گرفته‌اند، می‌نویسند، نه آنگونه که اتفاق افتاده است. از اول می‌دانند که کتاب‌شان بناست به چه نتیجه‌ای برسد و در آخر به همان نتیجه هم می‌رسند.» ایشان در جایی دیگر به هدفمند بودن تاریخ‌نویسی برخی افراد و جریان‌ها هشدار داده و می‌فرماید: «امروز کتاب‌ها و رساله‌های فراوانی چاپ و یا در دست چاپ است که عامداً یا اشتباهاً برای دروغ‌پردازی و تاریخ‌سازی بنا شده است.» (صحیفه امام، ج 17، ص 343)

امام خمینی در پیام خود نوشته‌اند:

«اکثر مورخین، تاریخ را آن گونه که مایلند و یا بدان‌گونه که دستور گرفته‌اند می‌نویسند، نه آن‌گونه که اتفاق افتاده است. از اول می‌دانند که کتابشان بنا است به چه نتیجه‌ای برسد و در آخر به همان نتیجه هم می‌رسند.

از شما [مورخان انقلاب] می‌خواهم هرچه می‌توانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص نمایید، چرا که همیشه مورخین اهداف انقلاب‌ها را در مسلخ اغراض خود و یا اربابانشان ذبح می‌کنند... تاریخ را مستند به صدا و فیلم حاوی مطالب گوناگون انقلاب از زبان توده‌های مردم رنجدیده کنید... شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه‌داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی کردند و...»

نکتۀ آخر این‌که امام خمینی یک شخص مورخ و تاریخ شناس، به معنای حرفه‌ای نبود؛ اما در برخی از آثار مکتوب و غیر مکتوب خود، اشارات و نکات جالب و بدیع و چشم‌گیری دربارۀ دانش تاریخ ارائه کرده‌اند که توجه و تأمل در آنها برای مورخان کشور، به ویژه مورخان نسل جوان انقلاب لازم است.





  تعداد بازديدها: 61


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
بدهی ۱۶ میلیون دلاری ایران و احتمال تعلیق حق رای در سازمان ملل
واکنش هشدار آمیز ظریف به گشت‌زنی بمب‌افکن‌های آمریکا در منطقه: درباره درهم شکستن متجاوزان تردیدی نداریم؛ فقط از دوستان صمیمی‌تان که از صدام حمایت کردند بپرسید
یادداشتی از: حسن پویا
کوثر محمد؛ بهترین مقتدی برای زنان و مردان مسلمان
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
فاطمه (س)؛ حجت بالغه هستی در تمام اعصار
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
بیماری ساختاری
اختصاصی:
نقاشیخط "صلوات خاصه حضرت زهرا سلام الله علیها" آثاری آیینی از حانم شیرین نوشیروان
یادداشتی به قلم آیت‌الله عبدالله جوادی آملی
سیره تربیتی بانوی برکت
دست كيهان روشد!
مجلس به دنبال اصلاح قانون معدن است
دست‌اندازی به انفال ‌
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در مورد پخش زنده مراسم سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س)
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا نوراللهیان
‌حضرت زهرا (س) و مسیر زنان آزاده
فایننشال تایمز:
درز سندی از کمیسیون اتحادیه اروپا: تلاش برای کاهش اتکا به دلار آمریکا در پی اختلافات بوجود آمده بر سر تحریم ایران در دوره ترامپ
یادداشتی از: علی مطهری:
رفتار امام علی (ع) باید برای ما درس باشد/ از اختلاف‌افکنی بپرهیزیم
هجوم به خانه حضرت زهرا(س)، مدت بیماری و درنهایت شهادت ایشان چند روز پس از رحلت پیامبر(ص) بوده است؟
چهل حدیث درباره صدیقه طاهره(س)
چرا امام صادق(ع) حضرت زهرا(س) را لیله القدر می دانند؟/ علت فاطمه نامیده شدن حضرت چیست؟/ تفسیر علامه حسن زاده از این کلام امام(ع)/ نقل امام خمینی از تعزیت هر روزه جبرائیل به حضرت فاطمه(س)
محمد مهاجری در واکنش به تخصیص اعتبار 2 هزار میلیاردی به صداوسیما برای کنترل فضای مجازی: دور ریختن بیت المال است
حمله اسرائیل به سوریه با حدود ۶۰ شهید
عفو بین‌الملل:
دوران ترامپ فاجعه برای حقوق بشر بود
همتی: فعالان سیاسی رقابت‌های جناحی خود را به تلاش‌های بانک مرکزی برای تقویت ارزش پول ملی وصل نکنند / براساس خوش آمد افراد و گروه‌های سیاسی تصمیم نمی‌گیرم / در دو سال و نیم گذشته، فشار ناشی از تحریمها، خصوصاً تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز مؤثر بوده؛ انتظار می‌رود با فروکش کردن انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل حرکت کند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی: بانضمام غزلی از شاعر آیینی علی ذوالفدر
نقاشیخط: در بند غمت هر که اسیر است عزیز است "اثری زیبا از خانم شیرین نوشیروان"
اختصاصی:
نقاشیخط: اثری ماندگار از خانم شیرین نوشیروان "بیتی زیبا از سعدی شیرازی"
اختصاصی:
کتیبه " فاطمۀبضعۀمنی یا سیدۀالنساءالعالمین " اثری آیینی از خانم شیرین نوشیروان
اختصاصی:
یا فاطمۀالزهرا سلام الله علیها " دو اثر آسمانی از خانم شیرین نوشیروان "
اختصاصی:
نقاشیخط: اثری ماندگار از خانم شیرین نوشیروان "مصرعی زیبا از حافظ شیرازی"
اختصاصی:
یا فاطمۀ الزهرا سلام الله علیها " دو اثر جاودان از خانم شیرین نوشیروان "
به قلم: خانم فاطمه طباطبایی
درسی از زندگی حضرت امام خمینی (ره)
یادداشتی از: محمدکاظم تقوی
روش تدریس امام خمینی (س) چگونه بود؟
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
هشدار به دوگانه سازی سیدحسن - سید مجتبی
پیام تند ظریف خطاب به وزیر خارجه آمریکا:
تمام تروریست های 11 سپتامبر از کشور محبوب تو بودند!
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
ساختار دروغ پردازی
روایت جهانگیری از تصویب ارز 4200 تومانی در نشست سران
تشکر مجید انصاری از عذرخواهی کاظم صدیقی
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
آسمان سیاه ایران
یادداشتی از: مسیح مهاجری
شورای نگهبان بجای مردم؟!
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
تعدد طرح‌ها مشکلی را حل نمی‌کند
بهزاد نبوی:
انتخاب روحانی پروژه یکدست سازی حاکمیت را 7 سال به تاخیر انداخت/ اختیارات رئیس جمهور به مراتب کمتر از سال 76 است/ انتخابات مجلس یازدهم دور جدید پروژه یکدست سازی حاکمیت بود/ شعار اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا حرف دل طیف تندرو داخلی است
آیت الله اعرافی با محکوم نمودن کشتار کارگران در پاکستان:
حاکمان و مسئولان پاکستان مانع تکرار جنایات گروه‌های تکفیری شوند /عاملان جنایات به دنبال جدایی دو کشور ایران و پاکستان هستند
یادداشتی از:حجت‌الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری
هنر فرصت‌سازی از تهدید
مصوبه کمیسیون تلفیق:
مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی به صدا و سیما سپرده شد / ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در اختیار این سازمان و سازمان تبلیغات اسلامی قرار می گیرد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 1118
تعداد بازدید دیروز: 21795
بازدید کل: 35894665
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.