امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 23 دي 1399 ساعت 01:11:17
یادداشتی از: محمدکاظم تقوی
روش تدریس امام خمینی (س) چگونه بود؟

شیوه علمی و تحقیقی حضرت امام این بود که علاوه بر تدریس محققانه، خود به نوشتن مطالب تدریس شده می‌پرداخت که محصول آنها: یک دوره کامل اصول فقه، چهار جلد مسائل طهارت، دو جلد مسائل مکاسب محرمه، پنج جلد مسائل بیع و خیارات و یک جلد مسائل مربوط به خلل در نماز گردیده است.

جماران: امام خمینی بیش از پنجاه سال در حوزه های علمیه قم و نجف علوم اسلامی را تدریس می کرده که بیش از سه دهه آن به تدریس خارج فقه و اصول گذشت. ایشان از سال 1323 ش تدریس خارج اصول و سپس تدریس خارج فقه را آغاز کرد که تا واپسین روزهای اقامت در نجف اشرف ادامه داشت.

اگر سابقه تاریخی تعلیم و تعلّم علوم اسلامی در قم را به دورة هجرت اشعریون به این ناحیه بدانیم، نظری دور از واقعیت نگفته ایم، در طول قرون و اعصار، در این وادی با برکت و در جوار مضجع شریف حضرت معصومه(س) مشعل هدایتگر علوم آل محمد(ص) برقرار بوده است. البته تحولات روزگار و فراز و فرودهای تاریخی در پرفروغ یا کم فروغ کردن مدرسه اهل بیت در قم تأثیر داشته است، تا اینکه از آغاز سال 1301ش مصادف با رجب 1340ق با دعوت مصرانه علمای وارسته قم، فقیه متقی و مدبّر حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری(قدس سره) مدیریت و زعامت حوزه علمیه قم را به دست گرفت(حاج شیخ عبدالکریم حائری، ص 59). در آن روزگار سخت که هم پیامدهای اجتماعی ـ اقتصادی جنگ جهانی اول، تلفات و خسارات فراوانی برای ایرانیان داشت و هم از نظر سیاسی ناکارآمدی سلسله قاجار و عدم استقرار حکومت مشروطه واقعی، توجیه گر برآمدن دیکتاتوری رضاخان گردید، آیت الله حائری از سر اخلاص و تدبیر، چنان فعالیت کرد که در نظر همگان «مؤسس» شناخته شد. او در مکتب فقهی خود فقهای بزرگ فراوانی پرورش داد و استاد چندین تن از مراجع آینده شیعه شناخته شد. رحلت غریبانه او در سال 1314ش، رسالت و بار مسئولیت آیات ثلاث، صدر، حجت و خوانساری را سنگین کرد، اما آنان توانستند با فداکاری زیاد، دشواری های دوران دیکتاتوری نفس گیر سالهای آخر رضاخانی و سپس اوضاع بسیار بد پس از جنگ جهانی دوم را تحمل کنند و حوزه حاج شیخ را استمرار بخشند. تدبیر مخلصانه این سه آیت اخلاص و تقوی؛ و حمایت و همراهی علما و افاضل دیگر، زمینه ساز هجرت پرخیر و برکت فقیه بزرگ حضرت آیت الله بروجردی(قدس سره) به قم بوده که با زعامت مدبرانه خود و نیز تدریس سازنده و شاگردپروری های خود، دوره ای درخشان از نشاط علمی و دینی را برای ایران و حتی فضای خارج از ایران رقم بزند. ایشان محرم 1364ق مطابق با دی ماه 1323 ش با دعوت مصرانه مراجع و مدرسین وارد قم شد و تا فروردین1340ش که وفات کرد، با فقاهت و زعامت در خدمت اسلام و مسلمین بوده است.(جرعه ای از دریا، ج 3، ص 646)

امام خمینی(س) که در طبقه پس از آیات ثلاث از مدرسین برجسته علوم عقلی و نقلی و اخلاق حوزه علمیه قم بود و برای دعوت آیت الله بروجردی برای هجرت به قم بسیار فعالیت کرد، به مدت 7 ـ 6 سال در درس‌های خارج فقه و اصول ایشان شرکت می‌کرد و حتی درس‌های اصول ایشان را تقریر میکرد که بعدها در یک جلد با نام «لمحات الاصول» انتشار یافت. آیت الله بروجردی پس از ورود به قم شروع به تدریس فقه و اصول کرد، حضرات آیات مطهری و منتظری که از سالها پیش در اخلاق و فلسفه شاگرد حضرت امام و به جایگاه علمی وی آگاه بودند، از ایشان درخواست کردند تا درس اصول ـ از مباحث أمارات ـ برای آنها داشته باشد، چرا که از اول مباحث اصول ـ مبحث الفاظ ـ را در درس آیت الله بروجردی شرکت میکردند. آیت الله منتظری در تقریرات خود می نویسد: «شرعها بطلب و إصرار منّی و من أخی الشهید آیت الله المطهری (طاب ثراه)، لما عرفنا منه آنذاک ما خفی علی غیرتا من العبقریه و الألمعیّه و کمال الدقه و ذکاء النظر. فطلبنا من سماحته أن یشرع لنا بحثاً اصولیاً حول ما طرجه المحقق الخراسانی فی المجلد الثانی...»(محاضرات فی الاصول، ص 9)

و این آغاز تدریس درس خارج و اجتهادی امام خمینی بوده که از آن پس بیش از سه دهه در حوزه های علمیه قم و نجف استمرار یافت.

محصول این اولین درس خارج اصول که تا سال 1330 ش ادامه یافت و با دو نفر آغاز و در سال‌های بعد با اضافه شدن نفراتی دیگر به صورت محدود با شرکت 12 ـ 10 نفر خاتمه پیدا کرد، از چنان کیفیت و غنای علمی برخوردار بود که از آن کتاب های: انوار الهدایه فی التعلیقه علی الکفایه(2 جلد)، بدایع الدرر فی قاعده لاضرر، الاستصحاب، التعادل و الترجیح و الاجتهاد و التقلید، به قلم حضرت امام نوشته شد که با نوشته شدن «مناهج الوصول إلی علم الاصول» در دو جلد و رساله طلب و اراده، در دوره دوم تدریس اصول ایشان، یک دوره کامل مسائل اصول فقه به صورت تحقیقی و اجتهادی کامل شد. همین تدریس موفق و بسیار علمی و کیفی، زمینه ساز رونق اعجاب آور درسهای خارج امام در دهه سی تا قبل از آغاز نهضت برای صدها تن از فضلای حوزه علمیه قم گردید و شاگردان درس ایشان، پس از شاگردان درس آیت الله بروجردی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده بود و به ویژه درس خارج اصول ایشان زبانزد همگان بوده است.

حضرت امام پس از آغاز این درس اجتهادی در همان دهه بیست، دو درس خارج فقه ـ مبحث خیارات و زکات ـ را شروع کرد که مدت طولانی ادامه پیدا نکرد، اما از سال 1330 ش، هم دوره دوم از تدریس خارج اصول را آغازکردند و هم به موازات آن تدریس خارج فقه مبحث «طهارت» را و پس از اتمام آن، دوره سوم خارج اصول را آغاز کردند و مبحث «مکاسب محرمه» و به دنبال آن مباحث «البیع» را شروع کردند که بخشهای پایانی دوره اصول به خاطر مبارزات ناتمام ماند و مباحث بیع هم تا مسئله «بیع فضولی» رسید و متوقف شد.(ر.ک به مقدمه لمحات الاصول، به قلم آیت الله سبحانی)

حضرت امام پس از گرفتاریهای زندان و تبعید و پس از انتقال تبعیدگاهشان به نجف، تدریس خارج فقه را از اول مبحث «بیع» آغاز و تا پایان مبحث «خیارات» به پایان برد و دو سال پایانی حضور در آن حوزه شریف مبحث «خلل» در نماز را تدریس میکرد.

شیوه علمی و تحقیقی حضرت امام این بود که علاوه بر تدریس محققانه، خود به نوشتن مطالب تدریس شده می‌پرداخت که محصول آنها: یک دوره کامل اصول فقه، چهار جلد مسائل طهارت، دو جلد مسائل مکاسب محرمه، پنج جلد مسائل بیع و خیارات و یک جلد مسائل مربوط به خلل در نماز گردیده است. رساله لاضرر، رساله طلب و اراده و رساله تقیّه، از رسائل علمی نوشته شده در همین سه دهه تدریس دروس اجتهادی بوده که چون موضوع آنها از جنسی متفاوت بوده، در رساله های جداگانه نوشته شد، که این خود نشان دهنده جلوه دیگر از شخصیت علمی حضرت امام است که مرز میان علوم و رشته های گوناگون را رعایت و از خلط و در هم آمیزی آنها اکیداً پرهیز میکرد. آنچه نوشته شد گزارشی اجمالی از درسهای خارج فقه و اصول امام خمینی بوده است. اما گزارش از تدریس اخلاق، مقدمات و سطوح عالیه، منطق و کلام و فلسفه و عرفان، مجال و فرصت دیگری می‌طلبد.





  تعداد بازديدها: 2515


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اختصاصی:
دو تصویر از حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) امشب 1404/10/1
اطلاعیه بزرگداشت و تسلیت:
برگزاری چهلمین روز درگذشت والده ی ماجده ی اخوان صابری پور
نشنال اینترست: آمریکا در ساخت این سلاح‌ به ایران متکی شد+ عکس | هشداری که باید جدی گرفت
نجات ۲هزار تبعه غیرمجاز در مرز افغانستان از برف و کولاک
چه مسائلی در دیدار علی امینی و امام مطرح شد؟
ظریف در مقاله جدیدش: رفتار اخیر اسرائیل فرصت تازه‌ای برای ایران ایجاد کرده است/ همکاری نزدیک با روسیه و هماهنگی با چین ضرورتی گریزناپذیر است/ مدیریت اختلافات با آمریکا ممکن است برای شکستن چرخه امنیتی‌سازی ضروری باشد
مدیریت گیاهی میگرن ؛ رقیبی طبیعی برای داروها با عوارض کمتر
نگرانی اسرائیل از جابجایی لانچرهای موشکی ایران؛ برای رزمایش یا حمله غافلگیرانه؟
قدردانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری از موضع آیت‌الله‌العظمی سیستانی
تحلیل خبرگزاری «یوپی‌آی» از جنگ رژیم اسرائیل با ایران و خاورمیانه پرآشوب در ۲۰۲۶؛
ایران نه تنها شکست نخورد که برای ضربه به اسرائیل و آمریکا هم آماده است
امام جمعه بغداد:
در ایران نظامی وجود دارد که برای خود و ملت خویش احترام قائل است اما ما هنوز ساده‌ترین نیازهای خود را وارد می‌کنیم ...
دو راهی چین درمورد ایران / تحلیل مدیر مرکز خاورمیانه یک دانشگاه چینی
هشدار صریح ایران به اعراب خلیج فارس/ برای رسیدن به جزایر سه گانه باید از میان دریایی از خون عبور کنید!
یورونیوز:
اندیشکده ایتالیایی: تغییر نگاه ایران به فضا؛ فراتر از فناوری برای بدل شدن به صنعتی پیشرو در جهان
امتیازدهی بلاعوض دولت لبنان به صهیونیست‌ها
گزارش تصویری/ بزرگداشت شهادت حضرت علی بن محمدالباقر(ع)و شهدای منطقه مشهد اردهال با سخنرانی سید علی خمینی
رئیس مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه: اندیشه‌های امام خمینی(س) تحولات عظیمی را در جهان اسلام به وجود آورد
مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم / سید عمار حکیم: عراق با وحدت داخلی می‌تواند از زلزله ژئوپلیتیک منطقه عبور کند/ عراق نه میدان جنگ دیگران خواهد بود، نه صندوق پیام و نه خط تماس به نیابت از دیگران +تصاویر
بازی آمریکا با کارت ونزوئلا در مسیر مهار چین
یادداشتی از: امید خزانی
از مهار تورم ۲۵۰ درصدی آرژانتین تا تورم مهارنشدنی ایران!/ خطر اَبَرتورم بیخ گوش ما

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
دو تصویر آسمانی از بارگاه ملکوتی حضرت علی علیه السلام " به همت آقای حاج حیدر سوری"
اختصاصی:
یک اثر قرآنی و یک اثر آیینی در مقام حضرت فاطمه (س) با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
در همایش علمی «جایگاه شناسی تقریب مذاهب در شرایط کنونی»؛
شهریاری، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب: شیعه‌سازی پروژه جمهوری اسلامی نیست؛ سنی‌سازی هم نباید پروژه کشوری باشد/ بنا نیست که مذاهب یکی بشوند/ در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه ثابت شد که اقوام و مذاهب مختلف کنار نظام جمهوری اسلامی ایستاده‌اند
گزارش تصویری:
برگزاری سالگرد جشن میلاد حضرت زهرا (س) در هیئت انصارالخمینی (ره) در تاریخ 1404/9/21
اطلاعیه:
مراسم نکوداشت همشیره ی مکرمه ی اخوان گُلی
روایت حاج احمدآقا از پیگیری‌های امام برای اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای
طی سخنانی با عنوان «چگونه حرمت ولایت و حرمت حوزه را پاس بداریم؟»
آیت‌الله سروش محلاتی: باید از مبنای امامت و ولایت دفاع عالمانه و محقّقانه داشت و در عین‌حال مواظب شیادانی بود که از آن سوءاستفاده می‌کنند/ فاطمه‌ زهرا(س) با مرگ طبیعی از دنیا نرفته‌اند/ علما و بزرگان ما باید در بحث امامت ورود پیدا کنند
شیخ نعیم قاسم: به آمریکا بگویید اگر آسمان به زمین بیاید، خلع‌ سلاح نمی‌شویم
مراسم نخستین دوره اعطای جایزه جهانی امام خمینی (ره)/ سید حسن خمینی: اگر تذکر و توجه رهبرانقلاب نبود، خیلی‌ها می‌خواستند نام امام نباشد/ پزشکیان: امام خمینی (ره) فرمودند اگر مردم از ما رو برگردانند، از انقلاب و دین چیزی نخواهد ماند
روایت حاج احمدآقا از پیگیری‌های امام برای اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای
رهبر علویان سوریه: رژیم کنونی در انجام ابتدایی‌ترین وظایفش شکست خورد
نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای متولی حقوق شهروندی؛
مجید انصاری: از نظر حقوقی موتورسواری زنان خلاف قانون نیست/ بنای ما پاسخگویی دستگاه‌ها در خصوص اجرای حقوق شهروندی است/ بهروز‌آذر: در موضوعاتی مانند موتورسیکلت‌سواری زنان باید واقع‌بین باشیم
«اونیتا» متعلق به کجا بود و موضوع گفت‌و گویش با امام چه بود؟
سخنگوی وزارت خارجه: ادعای بی‌اساس در مورد جزایر ایرانی در بیانیه سفر وزیر خارجه چین به امارات را محکوم می‌کنیم/ چنین ادعایی با اصل احترام به تمامیت ارضی کشور‌ها مغایر است
صحن حضرت زهرا(س) در حرم علوی به بهره‌برداری رسید/ جلوه‌ای از شکوه هنر و ایمان ایرانی
در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت شهدای استان البرز؛
رهبر معظم انقلاب: به‌رغم مشکلات، نقاط مثبت در کشور زیاد است/ جوانان ما جوانان خوبی هستند؛ لزوم تبیین هنرمندانه ارزش‌های دفاع مقدس برای آنان/ گلایه رهبر انقلاب از برخی دستگاه‌های فرهنگی: همت و تلاش لازم را ندارند
گزارش تصویری/ بزرگداشت شهادت حضرت علی بن محمدالباقر(ع)و شهدای منطقه مشهد اردهال با سخنرانی سید علی خمینی
حمله مسلحانه به جشن یهودیان استرالیا: 12 كشته / 30 زخمی + تصاویر
دو فروند هواپیمایی که اخیرا خریداری شد را بازداشت کردند
یادداشتی از: حسن ظهوری
بحرین چگونه از ایران جدا شد ؟ نزدیک به ۲۰۰ سال کشمکش ؛ از مرگ کریم‌خان زند تا مصاحبه عجیب شاه / وقتی شاه نگران جزایر سه‌گانه بود


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 11268
تعداد بازدید دیروز: 14833
بازدید کل: 77956080
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.