امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 23 دي 1399 ساعت 01:11:17
یادداشتی از: محمدکاظم تقوی
روش تدریس امام خمینی (س) چگونه بود؟

شیوه علمی و تحقیقی حضرت امام این بود که علاوه بر تدریس محققانه، خود به نوشتن مطالب تدریس شده می‌پرداخت که محصول آنها: یک دوره کامل اصول فقه، چهار جلد مسائل طهارت، دو جلد مسائل مکاسب محرمه، پنج جلد مسائل بیع و خیارات و یک جلد مسائل مربوط به خلل در نماز گردیده است.

جماران: امام خمینی بیش از پنجاه سال در حوزه های علمیه قم و نجف علوم اسلامی را تدریس می کرده که بیش از سه دهه آن به تدریس خارج فقه و اصول گذشت. ایشان از سال 1323 ش تدریس خارج اصول و سپس تدریس خارج فقه را آغاز کرد که تا واپسین روزهای اقامت در نجف اشرف ادامه داشت.

اگر سابقه تاریخی تعلیم و تعلّم علوم اسلامی در قم را به دورة هجرت اشعریون به این ناحیه بدانیم، نظری دور از واقعیت نگفته ایم، در طول قرون و اعصار، در این وادی با برکت و در جوار مضجع شریف حضرت معصومه(س) مشعل هدایتگر علوم آل محمد(ص) برقرار بوده است. البته تحولات روزگار و فراز و فرودهای تاریخی در پرفروغ یا کم فروغ کردن مدرسه اهل بیت در قم تأثیر داشته است، تا اینکه از آغاز سال 1301ش مصادف با رجب 1340ق با دعوت مصرانه علمای وارسته قم، فقیه متقی و مدبّر حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری(قدس سره) مدیریت و زعامت حوزه علمیه قم را به دست گرفت(حاج شیخ عبدالکریم حائری، ص 59). در آن روزگار سخت که هم پیامدهای اجتماعی ـ اقتصادی جنگ جهانی اول، تلفات و خسارات فراوانی برای ایرانیان داشت و هم از نظر سیاسی ناکارآمدی سلسله قاجار و عدم استقرار حکومت مشروطه واقعی، توجیه گر برآمدن دیکتاتوری رضاخان گردید، آیت الله حائری از سر اخلاص و تدبیر، چنان فعالیت کرد که در نظر همگان «مؤسس» شناخته شد. او در مکتب فقهی خود فقهای بزرگ فراوانی پرورش داد و استاد چندین تن از مراجع آینده شیعه شناخته شد. رحلت غریبانه او در سال 1314ش، رسالت و بار مسئولیت آیات ثلاث، صدر، حجت و خوانساری را سنگین کرد، اما آنان توانستند با فداکاری زیاد، دشواری های دوران دیکتاتوری نفس گیر سالهای آخر رضاخانی و سپس اوضاع بسیار بد پس از جنگ جهانی دوم را تحمل کنند و حوزه حاج شیخ را استمرار بخشند. تدبیر مخلصانه این سه آیت اخلاص و تقوی؛ و حمایت و همراهی علما و افاضل دیگر، زمینه ساز هجرت پرخیر و برکت فقیه بزرگ حضرت آیت الله بروجردی(قدس سره) به قم بوده که با زعامت مدبرانه خود و نیز تدریس سازنده و شاگردپروری های خود، دوره ای درخشان از نشاط علمی و دینی را برای ایران و حتی فضای خارج از ایران رقم بزند. ایشان محرم 1364ق مطابق با دی ماه 1323 ش با دعوت مصرانه مراجع و مدرسین وارد قم شد و تا فروردین1340ش که وفات کرد، با فقاهت و زعامت در خدمت اسلام و مسلمین بوده است.(جرعه ای از دریا، ج 3، ص 646)

امام خمینی(س) که در طبقه پس از آیات ثلاث از مدرسین برجسته علوم عقلی و نقلی و اخلاق حوزه علمیه قم بود و برای دعوت آیت الله بروجردی برای هجرت به قم بسیار فعالیت کرد، به مدت 7 ـ 6 سال در درس‌های خارج فقه و اصول ایشان شرکت می‌کرد و حتی درس‌های اصول ایشان را تقریر میکرد که بعدها در یک جلد با نام «لمحات الاصول» انتشار یافت. آیت الله بروجردی پس از ورود به قم شروع به تدریس فقه و اصول کرد، حضرات آیات مطهری و منتظری که از سالها پیش در اخلاق و فلسفه شاگرد حضرت امام و به جایگاه علمی وی آگاه بودند، از ایشان درخواست کردند تا درس اصول ـ از مباحث أمارات ـ برای آنها داشته باشد، چرا که از اول مباحث اصول ـ مبحث الفاظ ـ را در درس آیت الله بروجردی شرکت میکردند. آیت الله منتظری در تقریرات خود می نویسد: «شرعها بطلب و إصرار منّی و من أخی الشهید آیت الله المطهری (طاب ثراه)، لما عرفنا منه آنذاک ما خفی علی غیرتا من العبقریه و الألمعیّه و کمال الدقه و ذکاء النظر. فطلبنا من سماحته أن یشرع لنا بحثاً اصولیاً حول ما طرجه المحقق الخراسانی فی المجلد الثانی...»(محاضرات فی الاصول، ص 9)

و این آغاز تدریس درس خارج و اجتهادی امام خمینی بوده که از آن پس بیش از سه دهه در حوزه های علمیه قم و نجف استمرار یافت.

محصول این اولین درس خارج اصول که تا سال 1330 ش ادامه یافت و با دو نفر آغاز و در سال‌های بعد با اضافه شدن نفراتی دیگر به صورت محدود با شرکت 12 ـ 10 نفر خاتمه پیدا کرد، از چنان کیفیت و غنای علمی برخوردار بود که از آن کتاب های: انوار الهدایه فی التعلیقه علی الکفایه(2 جلد)، بدایع الدرر فی قاعده لاضرر، الاستصحاب، التعادل و الترجیح و الاجتهاد و التقلید، به قلم حضرت امام نوشته شد که با نوشته شدن «مناهج الوصول إلی علم الاصول» در دو جلد و رساله طلب و اراده، در دوره دوم تدریس اصول ایشان، یک دوره کامل مسائل اصول فقه به صورت تحقیقی و اجتهادی کامل شد. همین تدریس موفق و بسیار علمی و کیفی، زمینه ساز رونق اعجاب آور درسهای خارج امام در دهه سی تا قبل از آغاز نهضت برای صدها تن از فضلای حوزه علمیه قم گردید و شاگردان درس ایشان، پس از شاگردان درس آیت الله بروجردی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده بود و به ویژه درس خارج اصول ایشان زبانزد همگان بوده است.

حضرت امام پس از آغاز این درس اجتهادی در همان دهه بیست، دو درس خارج فقه ـ مبحث خیارات و زکات ـ را شروع کرد که مدت طولانی ادامه پیدا نکرد، اما از سال 1330 ش، هم دوره دوم از تدریس خارج اصول را آغازکردند و هم به موازات آن تدریس خارج فقه مبحث «طهارت» را و پس از اتمام آن، دوره سوم خارج اصول را آغاز کردند و مبحث «مکاسب محرمه» و به دنبال آن مباحث «البیع» را شروع کردند که بخشهای پایانی دوره اصول به خاطر مبارزات ناتمام ماند و مباحث بیع هم تا مسئله «بیع فضولی» رسید و متوقف شد.(ر.ک به مقدمه لمحات الاصول، به قلم آیت الله سبحانی)

حضرت امام پس از گرفتاریهای زندان و تبعید و پس از انتقال تبعیدگاهشان به نجف، تدریس خارج فقه را از اول مبحث «بیع» آغاز و تا پایان مبحث «خیارات» به پایان برد و دو سال پایانی حضور در آن حوزه شریف مبحث «خلل» در نماز را تدریس میکرد.

شیوه علمی و تحقیقی حضرت امام این بود که علاوه بر تدریس محققانه، خود به نوشتن مطالب تدریس شده می‌پرداخت که محصول آنها: یک دوره کامل اصول فقه، چهار جلد مسائل طهارت، دو جلد مسائل مکاسب محرمه، پنج جلد مسائل بیع و خیارات و یک جلد مسائل مربوط به خلل در نماز گردیده است. رساله لاضرر، رساله طلب و اراده و رساله تقیّه، از رسائل علمی نوشته شده در همین سه دهه تدریس دروس اجتهادی بوده که چون موضوع آنها از جنسی متفاوت بوده، در رساله های جداگانه نوشته شد، که این خود نشان دهنده جلوه دیگر از شخصیت علمی حضرت امام است که مرز میان علوم و رشته های گوناگون را رعایت و از خلط و در هم آمیزی آنها اکیداً پرهیز میکرد. آنچه نوشته شد گزارشی اجمالی از درسهای خارج فقه و اصول امام خمینی بوده است. اما گزارش از تدریس اخلاق، مقدمات و سطوح عالیه، منطق و کلام و فلسفه و عرفان، مجال و فرصت دیگری می‌طلبد.





  تعداد بازديدها: 2473


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
در اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی؛
علی اکبر صالحی: قدرت فرهنگی بی‌صدا اما پایدار است
در اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی؛
ظریف: همیشه راه‌ گفت‌وگو باز است/ چرا مخالف اصلی برجام اسرائیل بود؟ برای اینکه صلح برای‌ اسرائیل تهدید امنیتی است/ من نمی‌گویم هولوکاست دروغ است‌؛ هولوکاست جنایتی است که اروپایی‌ها انجام‌ دادند، اما چرا باید مردم مسلمان فلسطین تاوان آن را بدهند؟
آذری جهرمی: دولت را پیرمردهای بی‌خاصیت منفعل و ناکارآمد کردند!
3 فایده طلایی آب انار برای سلامت
آغاز مسیر حذف صفر از پول ملی؛ قران از راه می‌رسد/ پنج شرط برای تضمین حذف صفر از واحد پولی
هشدار نماینده ایران نسبت به تحرکات آمریکا و تروئیکا در اجلاس شورای حکام
دست شهرداری تهران از «منطقه‌۲۲» کوتاه شد
دولت لبنان فرود تمام هواپیماهای ایرانی در بیروت را ممنوع کرد
جایزه ویژه برای مقابله با ایران ! | آمریکا به خلبانان جنگ اسرائیل با ایران جایزه داد!
قائمی از ماجرای هک دوربین‌های ترافیکی تهران توسط اسرائیل پرده برداشت
واکنش استانداری البرز به خبر منتشرشده درباره کشف ده‌ها جسد در سد کرج
جزئیات قطعنامه جدید علیه ایران؛ تعلیق تمام فعالیت‌های غنی‌سازی و بازفرآوری، تحقیق و توسعه، و همچنین کار بر روی تمام پروژه‌های مرتبط با آب‌سنگین
آیت الله سید محمدعلی ایازی رابطه میان بلایای طبیعی و گناه را بررسی کرد
نیامدن باران به دلیل گناه است یا مدیریت غلط؟ / آیا انسان می‌تواند مشکل طبیعت را با دعا حل کند؟
سید حسن خمینی به احمد مروی تسلیت گفت
گفت‌و‌گو با عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا
راغفر: تا آمار مالی بانک‌ها شفاف نشود بیت‌المال صرف عده‌ای خاص می‌شود
یادداشتی از: باران ستوده
ماجرای ناپدیدشدن یک روزنامه‌نگار منتقد رضاشاه
جمعه ۲۳ آبان، اگر پیام هشدار گرفتید، نترسید!
فخرفروشی با کاپشن‌های تقلبی در کره شمالی؛ قیمت یک کاپشن معادل ۷۵۰ کیلو برنج!
دستور مستقیم پزشکیان برای برداشتن فیلتر اینترنت؟/ قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس جمهور پاسخ داد
گزارشی از: رسول سلیمی:
چگونه آنکارا جایگزین نفوذ اقتصادی و امنیتی ایران در بغداد و دمشق شد؟ / نفوذ فزاینده ترکیه در عراق و سوریه علیه پ‌ک‌ک و داعش

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پزشکیان: اگر باران نبارد، احتمالاً آب از آذر ماه در تهران جیره‌بندی می‌شود/ اگر باز هم نبارد، باید تهران را خالی کنیم
آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی: هر سخنی که به نظام آسیب برساند، مصداق جهل است/ حوزه و دانشگاه باید علاوه بر تعلیم، مسئولیت خود را در شناسایی و مقابله با جهل ایفا کند/ جهل‌زدایی تنها وظیفه نهادهای آموزشی نیست و مسئولان و مردم نیز در این مسیر نقش دارند
توهین به مرجعیت سلطنت پهلوی را سرنگون کرد / چگونه یک بی‌احترامی مطبوعاتی، زمینه‌ساز انقلاب شد؟
مجلس در جست و جوی ۳۰ هزار پزشک عمومی گمشده ایرانی
حجت الاسلام سید جواد ورعی: مرحوم نائینی استبداد را درد مشترک امت اسلامی می‌دانست
«تقریظ» چیست و امام بر کدام کتاب آیت الله سبحانی تقریظ نوشتند؟
با اشاره به سخنان قالیباف مطرح شد؛
شبکه پاکستانی: ایران برای پیوستن به پیمان دفاعی پاکستان-عربستان تمایل دارد
در دیدار مدیران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛
واکنش سید حسن خمینی به انتخاب شهردار جدید نیویورک
آیت الله حیدری نماینده خوزستان در خبرگان: حادثه‌ای که برای جوان اهوازی اتفاق افتاد باید به صورت ریشه‌ای بررسی شود/ برخورد چماقی با اهداف انقلاب و اخلاق اسلامی سازگاری ندارد/ مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، توجه به محرومان بود
منصور حقیقت‌پور:
لاریجانی موضع نظام را می‌گوید، جلیلی قاعده بازی را رعایت کند
اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) در مشهد آغاز شد
مصاحبه‌ شبکه فرانس۲۴با گروسی؛
گروسی: آژانس اتمی در حال مذاکره با ایران است/ مواد هسته‌ای ایران عمدتا در سایت‌هایی قرار دارد که مورد حمله قرار گرفتند؛ این مواد به ایران «امکان می‌دهد که چند سلاح هسته‌ای بسازد/ برنامه هسته‌ای ایران به شدت آسیب دیده است
یادداشتی از جعفر محمدی
چرا در ایران باران نمی بارد؟ علت را در شورای نگهبان و گزینش ها جست و جو کنید
تحلیل راز زمیت پژوهشگر اسرائیلی حوزه ایران:
اسرائیل به این زودی‌ها وارد درگیری مجدد با ایران نمی‌شود / «مدیریت درگیری» فعلی بین تهران و تل‌آویو دوام خواهد داشت تا زمانی که دیگر دوام نیاورد / هیچکس فعلا راه‌حل ایده‌آلی ندارد / برنامه اتمی ایران قابل انهدام نیست / چند نکته درمورد گزارش اخیر نیویورک‌تایمز
وزیر دفاع اسرائیل به دنبال تعطیلی رادیو ارتش / نارضایتی از انتقاد از کابینه نتانیاهو
مقام ارشد حماس: حاضر هستیم در مورد سلاح‌هایی با برد فراتر از منطقه حائل، گفت‌و‌گو کنیم/ غزه می‌تواند توسط نیروی امنیتی متشکل از پلیس و نیروهای امنیتی حماس، با سلاح‌های سبک اداره شود
ابراز تأسف استاد انصاریان از وضعیت حجاب در سطح جامعه
وحشت اسراییل از تصمیم جدید ایران
ترامپ: برای شنیدن درخواست لغو تحریم‌ها علیه ایران آماده‌ام/ انتظار می‌رود نیروی بین‌المللی «به‌زودی» در غزه مستقر شود
جمعه ۲۳ آبان، اگر پیام هشدار گرفتید، نترسید!


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 6702
تعداد بازدید دیروز: 13704
بازدید کل: 77350087
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.