امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری

 

 

 

تاريخ انتشار: 23 مهر 1399 ساعت 23:06:35
پروژه «شیوه‌ های مواجهه تبلیغی با افراد در معرض معنویت ‌های نوظهور»

شیوه‌ های مواجهه تبلیغی با افراد در معرض معنویت ‌های نوظهور در گروه اسلام و مطالعات معنویت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال تحقیق و بررسی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، گروه اسلام و مطالعات معنویت یکی از گروه های علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که رسالتش استنباط، تدوین و گسترش معنویت اسلامی به عنوان یک دانش کاربردی و تمدن ساز است؛ همچنین، نقد معنویت ‌های غیراسلامی، استخراج و تبیین چارچوب ‌های نظری معنویت اسلامی از منابع اصیل دینی برای ترسیم مرزهای آن با معنویت ‌های غیراسلامی و فرهنگ معنویت گرایی بدون مذهب، از دیگر وظایف این گروه به حساب می آید.

این گروه – که مدیریت آن بر عهده احمد شاکرنژاد است - در حال حاضر ۱۹ پروژه را در دست اجرا دارد که برخی از این پروژه ها رو به اتمام است و نتایج حاصل از این پروژه ها نیز در قالب کتاب منتشر می شود؛ یکی از این پروژه های تحقیقی این گروه، «شیوه‌های مواجهه تبلیغی با افراد در معرض معنویت‌های نوظهور» است که حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد که در ذیل، متن گفت و گو با وی را می خوانیم:

* مسئله اصلی این تحقیق چیست؟

مسئلۀ اصلی در این پروژۀ تحقیقی، یافتن و به کارگیری شیوه‌هایی برای افراد در معرض معنویت‌های نوظهور است تا به این جریان‌ها گرایش پیدا نکنند و آسیب ‌های ناشی از این جریان‌ها دامنگیر آنان نگردد؛ به طور دقیق‌تر، می‌توانیم بگوییم که ما در این پژوهش، به دنبال شیوه‌هایی هستیم تا از گرایش افراد به معنویت‌های نوظهور جلوگیری کنیم.

* گرایش افراد به سوی معنویت های نوظهور تا چه حد اهمیت دارد؟

اگر این گرایش در کسی پیدا شود، به دنبال آن، آسیب‌های معنویت‌های نوظهور هم آن فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما اگر این گرایش در کسی به وجود نیایید، هر چقدر هم در معرض تبلیغات و فعالیت‌های مروّجان شبه جنبش‌های معنوی باشد، آسیبی به او نخواهد رسید؛ بنابراین، به طور دقیق، ما در جست‌وجوی روش‌های پیشگیری از گرایش به معنویت‌های نوظهور هستیم.

پیشگیری را از ادبیات حوزۀ مطالعاتی سلامت روان وام گرفتیم. در سلامت روان، پیشگیری از آسیب‌های روانی در سه سطح پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه تعریف می‌شود؛ پیشگیری اولیه، مربوط به موقعی است که عوامل خطر وجود دارد و ما می‌خواهیم از پیدایش آسیب جلوگیری کنیم اما در پیشگیری ثانویه آسیب‌ها شروع شده و ما می‌خواهیم در همان ابتدای راه پیشگیری کنیم تا مبادا این آسیب‌ها به مرحلۀ خطرناکی برسد و فرد را با مشکلات اساسی‌تر روبه‌رو کند که در این پیشگیری نوع دوم، مقداری جنبۀ درمانگری پیدا می‌شود؛ پیشگیری نوع سوم هم مربوطه به افرادی است که آسیب‌های روانی در آن‌ها پیش رفته و در واقع می‌خواهد از مهلک‌شدن آن آسیب‌ها جلوگیری کرده و متوقف کند، اگر هم توانستند برای بهبود او کاری بکنند.

* پس این سطح سوم، به نوعی علاج و درمان است.

بله. در این مرحله، بیشتر درمان اتفاق می‌افتد، ولی ما برای درمان شاید حتی راه‌حلی هم نداشته باشیم؛ لذا می‌گوییم بهتر است که فرد را از پیشروی آسیب‌ها و به نقطه پایان رسیدن حفظ کنیم؛ پیشگیری به این معنا؛ اگر شد و توانستیم، درمان انجام بدهیم و اگر نشد، دست‌کم از اینکه او دچار فروپاشی روانی شود، جلوگیری کنیم.

* آیا ممکن است هر سه سطحی که فرمودید، در مورد یک فرد مصداق داشته باشد؟

در رابطه با آسیب‌های ناشی از جنبش‌های معنوی، هر سه سطح این پیشگیری‌ها مصداق دارد؛ مثلاً افرادی که در معرض عوامل خطر هستند، ولی هنوز گرایشی پیدا نکرده‌اند، با یک اطلاع‌رسانی، روشنگری و آگاهی‌بخشی، پیشگیری در سطح اولیه و ابتدایی صورت می‌گیرد؛ برای افرادی که گرایش کمی پیدا کرده‌اند نیز ما می‌توانیم پیشگیری را از این حیث که مبادا گرایش‌شان شدیدتر شده و به مرحله تعصب برسد، انجام بدهیم؛ در این مرحله، می‌توان تدابیری اندیشید که گرایش آن منتفی گردد و یک زندگی سالم و متعادلی را ادامه بدهد؛ نوع سوم، افرادی هستند که وارد آن جریان معنوی شده‌اند، متعصبانه دارند پیش می‌روند، آن را باور کرده‌اند و حاضر نیستند که حرف مخالفی را بشنوند؛ این افراد ممکن است آسیب‌هایی به دیگران بزنند و خود و حتی خانواده‌شان هم طبیعتاً دچار آسیب‌های فکری و گاهی اوقات هیجانات و عواطف و احساسات قرار بگیرد؛ این‌جا ما از اینکه مبادا این‌ها باعث بحران‌های بدتری شود و به خانواده و اطرافیان او آسیب‌های بیشتری وارد کند، پیشگیری می‌کنیم.

* بنابراین در سطح سوم هم بحث پیشگیری مطرح است.

بله. پیشگیری را در سطح سوم هم می‌توان مطرح کرد؛ اگر بتوانیم برای آن فرد راه‌حل‌هایی پیدا کنیم که بهبود یابد، قابل استفاده است و حتی اگر برای بهبودش هم نشود کاری کرد، حفظ او در همین مرحله و جلوگیری از فروپاشی فکری و شخصیتی و آسیب‌های گسترده‌تر  می‌تواند پیشگیری سطح سوم را در اختیار ما بگذارد.

* برای این سه سطح آیا تبیین روشنی در کتاب وجود دارد؟

ما برای این سه سطح پیشگیری، در دو فصل پایانی کتاب، یک‌سری اصول را برشمرده و راهکارهای مفصلی ارائه کرده‌ایم که بر اساس آن اصول و راهکارها و روش‌ها، می‌شود این سه سطح پیشگیری را در رابطه با افرادِ در معرض شبه‌جنبش‌های معنوی اعمال کرد؛ سطوح پیشگیری هم طبق فرمولی در این کتاب تعریف شده است؛ از یک طرف احساس نیاز معنوی فرد و از طرف دیگر جاذبه‌ای که در شبه‌جنبش‌های معنوی وجود دارد، ترکیب این‌ها سطح گرایش آن فرد را مشخص می‌کند.

ما انواعی از نیازهای معنوی را داریم و انواعی از جاذبه‌ها که در شبه‌جنبش‌های معنوی دیده می‌شود؛ در صورتی که بین نیاز معنوی ادارک‌شدۀ فرد و جاذبۀ معنوی شبه‌جنبشی که مهاجم است و وارد زندگی فرد شده، جاذبه سنخیتی وجود داشته باشد و این دو از یک نوع باشند، فرد به مرحلۀ تعصب می‌رسد که خیلی شرایط پرخطری است اما اگر نوع نیاز معنوی فرد که خودش می‌فهمد و ادراک می‌کند، با جاذبه‌ای که در شبه‌جنبش معنوی مهاجم وجود دارد، متفاوت باشد، در این‌صورت میزان گرایش فرد به مرحلۀ تعصب نمی‌رسد و می‌توان خیلی ساده‌تر و با استفاده از شیوه‌های مؤثرتر و سهل‌تر پیشگیری از گرایش به شبه‌جنبش‌های معنوی او را کنترل و به عبارتی، پیشگیری را اعمال کرد.

* لطفاً دربارۀ احساس نیاز معنوی بیشتر توضیح فرمایید.

ما سه نوع نیاز معنوی ادراک‌شده داریم که عبارتند از: نیاز معنوی تخیلی، نیاز معنوی عملی و نیاز معنوی معرفتی. نیاز معنوی تخیلی مربوط به افرادی است که در جست‌وجوی رؤیاهای معنوی هستند و در جریان‌هایی که جنبه‌های معنوی در آن‌ها به‌صورت خیال‌انگیز ظهور می‌کند، این نوع جاذبۀ خیالی دیده می‌شود؛ نیازهای معنوی عملی بیشتر دنبال نتایج عملی در زندگی است؛ به طور مثال، کسانی که دنبال آرامش‌ یا موفقیت‌اند و یا هر مطلوب عملی دیگری را که در یک جریان معنوی جست‌وجو می‌کنند، این نیاز را در خود می‌یابند؛ در مقابل، بعضی از جریان‌های جنبش معنوی هم جاذبه‌هایی را که دارند، برای جذب مخاطبین ارائه می‌دهند که ممکن است از نوع همین جاذبه‌های عملی باشد و نوع سوم نیاز معنوی، نیاز معرفتی است که افراد سؤالات و ابهاماتی در مورد خود و جهان هستی، خدا و معنای زندگی دارند و خیلی سؤالات مختلف که فرد در جست‌وجوی پاسخ نظام‌مند برای آن‌هاست؛ بعضی از شبه‌جنبش‌های معنوی سعی می‌کنند به این پرسش‌ها پاسخ بدهند و یک نظام معرفتی را ارائه بدهند؛ کسی که این نیاز را در خودش یافته (نیاز ادراک‌شده)‌، نیاز معرفتی است و شبه‌جنبش معنوی هم که چنین نیازی را پاسخ و نظام معرفتی را ارائه می‌دهد، جاذبۀ معنوی‌اش از نوع جاذبۀ معرفتی است؛ اگر میان نیاز ادراک‌شده و جاذبۀ معنوی شبه‌جنبش معنوی مهاجم، سنخیت وجود داشته باشد، خیلی سریع فرایند گرایش افراد طی می‌شود و به مرحله تعصب می‌رسند؛ در غیر این ‌صورت، در مراتب پایین‌تری خواهند بود.

در فصل مربوط به تشخیص در این کتاب، ابزارهایی ارائه شده که می‌شود نیاز معنوی فرد و جاذبۀ معنوی شبه‌جنبش را سنجید و این‌که فرد در چه مرحله‌ای از گرایش قرار دارد؛ آیا گرایش اولیه است؟ یعنی گرایشش از روی انگیزه‌های تفریح، سرگرمی و کنجکاوی است یا گرایش در مرحله دوم است؛ به این معنا که دچار تعارضاتی شده و درگیری ذهنی پیدا کرده است و یا این‌که گرایشش از نوع سوم است که درگیری ذهنی را پشت سر گذاشته و به تعصب رسیده و کاملاً جریان معنوی را جذب و باور کرده و هویت خودش را در رابطه با او تعریف کرده است.

این سه سطح گرایش بر اساس نوع نیاز معنویت ادراک‌شده و جاذبۀ معنوی شبه‌جنبش می‌تواند شکل بگیرد.





  تعداد بازديدها: 100


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اختصاصی:
یا حجت ابن الحسن (عج) :اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
در جلسه هیات دولت؛
روحانی: توهین به پیامبر(ص) اهانت به ارزش‌های انسانی است/ اروپا در امور مسلمانان دخالت نکند
وزیر ارشاد دولت دهم:
نباید مناقشات به این سطح برسد که آرزوی اعدام یک مسئول در نظام اسلامی شود/ نباید مناظره های آمریکا الگوی ما باشد/ نیازی به فحاشی، هتاکی، تحقیر و تمسخر نیست
یک فعال سیاسی اصولگرا:
اهداف برگزار کنندگان تجمع اخیر مشهد سیاسی بود/ آنها در این راه به سلامتی و جان مردم فکر نمی کنند/ سلامت جامعه بر برگزاری هرگونه مراسمی ارجح است/ پیشنهادم استفاده از قوه قهریه است
عضو مجلس خبرگان رهبری:
در شرایطی که یک داروی ساده را هم نمی توانیم پیدا کنیم، وقت دعوا نیست/ مجلس بهتر است روی مشکلات کشور تمرکز کند نه دعواهای سیاسی/ باید مرز ادب را رعایت کنیم
پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص)
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
عناد ذاتی جریان ...
رئیس مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه:
حرکت رئیس جمهور فرانسه باج دهی به صهیونیزم جهانی است
استقبال از سخنان مقام معظم رهبری
مجید انصاری: اهانت‌کنندگان فراموشکارند
در کانال تلگرامی؛
واکنش محمد مهاجری به برگزاری جشن بیعت در مشهد: آقای علم‌الهدی کجا تشریف دارند؟
وزیر اطلاعات اسرائیل نام پنج کشور برای سازش را فاش کرد / عربستان و قطر در لیست کشورها برای عادی سازی روابط
رسانه نزدیک به ریاض:
اگر بایدن به برجام بازگردد، عربستان سرمایه‌هایش را از آمریکا خارج می‌کند / در صورت سازش آمریکا با ایران، خروج نیرو‌های آمریکایی از منطقه، واجب است / در این صورت، شاید برای عربستان بهتر باشد تا به آغوش ایران برود
سخنگوی وزارت بهداشت:
تجمع در این شرایط جنایت است / مراسم هزار نفره در مشهد باعث تعجب ما شد / علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته برای آنکه بدانیم چه کسی مجوز این کار را صادر کرده است همه اظهار بی اطلاعی کردند / نباید راهپیمایی ۱۳ آبان برگزار شود مگر اینکه اتفاق دیگری بیفتد
بازی «کی بود، کی بود، من نبودم» همچنان ادامه دارد؛
اگر مراسم بیعت در مشهد مجوز نداشت، کدام نهاد باید از برگزاری آن جلوگیری می‌کرد؟
یادداشتی از: حجت الاسلام مهدی حاضری
اتهام به امام (س)
یادداشتی از: دکتر ابوالفضل فاتح
هر شهروند یک هشدار، هر خانه یک حصار
سخنگوی دولت:
خارج شدن از لیست سیاه FATF کار سختی است
تسلیت سید حسن خمینی به پیروز حناچی
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا
بانوی ایثار و مهربانی
تسلیت رهبرانقلاب
در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین فاضلیان

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اختصاصی:
ذکر صلوات "اثر گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
اختصاصی: بمناسبت سالروز آغاز امامت حضرت حجت (عج)
یا طاووس اهل جنه ""اثری گرافیکی آیینی از خانم شیرین نوشیروان
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
نشست قم مقابله با ...
یادداشتی از: حسین عرب پور
مصطفی خمینی (س) فرزند امام (ره) و حوزه
خاطرات دوستان و یاران شهید حاج آقا مصطفی
فرمانده ستاد کرونا:
محدودیت‌های کرونایی پایتخت شدیدتر می‌شود / تقلیل کارکنان همه دستگاه‌ها به ۵۰ درصد ظرفیت و اعمال طرح زوج و فرد تا پایان آبان در تهران تصویب شد
پوستر:
ویژه برنامه ی شب شهادت امام حسن عسگری (ع) و بزرگداشت شهید آیت الله سید مصطفی خمینی (ره)
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
نکاتی حیرت آور از امام(س) در رابطه با رحلت حاج آقا مصطفی
حجت الاسلام نوراللهیان:
آقا مصطفی خمینی فاضلی مبرز و مبارزی فاضل بود
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
امامت تا زعامت
اطلاعیه دفتر آیت الله وحید خراسانی در رابطه با دسته‌ی عزاداری شهادت حضرت امام حسن عسکری (ع)
نوام چامسکی:
ترور سلیمانی همانند آن است که ایران پومپئو را ترور کند / اتفاقی این چنینی در جنگ جهانی دوم و جنگ سرد نیز رخ نداده
به مناسبت شهادت امام عسکری(ع)؛
مناظره امام حسن عسکری(ع) و اسحاق کندی
۳۸ سال پیش در چنین روزی؛
نکات مهم و قابل تامل در وصیتنامه شخصی امام (س) به حاج احمدآقا
کدام مجازات در انتظار رسول پناه است؛ حبس یا شلاق؟!
یادداشتی از: حاج حسن وفایی
نشست همصدایی با آمریکا
شناسایی و انهدام شبکه اخلالگران بازار ارز
43 نفر از دلالان بازار ارز در اصفهان دستگیر شدند
در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا
انتقاد شدید رهبر معظم انقلاب از توهین به دولت و رییس جمهور: هتک حرمت حرام است/ انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد/ هتک حرمت کار امثال آمریکایی هاست/ امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد
انتقاد سلیمی نمین از اظهارات یک نماینده مجلس علیه روحانی: چه سودی از تضعیف دولت می‌برید؟
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
سپهری و فلوید


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 16972
تعداد بازدید دیروز: 14352
بازدید کل: 34596151
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.