امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 20 مهر 1399 ساعت 22:22:37
استاد کلام حوزه و دانشگاه بیان کرد:
چرا ائمه(ع) قیاس را بر نمی تابیدند؟

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار گفت: در زندگی دائماً مبتلا به این نوع قیاس‌ها هستیم، در حالی که هیچ حجت شرعی و عقلی هم برای آن نداریم.

خبرگزاری حوزه: حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار در نشست دوم سوگواره ملی امام رضا(ع) در بحثی با عنوان «توحید و عدل در عیون اخبارالرضا(ع)»، با ذکر این مطلب براساس اعتقادات احمد بن جنبل و جبریه و برخی مکاتب دیگر فکری، فاعل افعال بد انسان خداست، گفت: این افراد افعال بد خود را به خدا نسبت می‌دهند، در حالی که از نظر ما این نسبت دادن‌ها کفر است. البته اگر کفر اصطلاحی هم نباشد، قطعاً بر خلاف دین است.

وی افزود: توحید و عدل نوعی تنزیه است. عدل یعنی تنزیه ولی تنزیه در ناحیه فعل و توحید هم تنزیه در ناحیه ذات است. توحید یعنی اینکه ذات الهی را شبیه هیچ چیزی ندانیم و عدل هم یعنی اینکه فعلی قبیح را به خدا نسبت ندهیم که هر دو موضوع در روایاتی در عیون مورد بحث قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به «قیاس» به عنوان یکی از ابزارهای اجتهادی اهل تسنن، بیان کرد: قیاس در مفهوم عام خود یعنی اینکه حکم چیزی را به چیز دیگری نسبت دهیم، تنها به خاطر وجود یک وجه شبه؛ قیاس در مکتب اهل بیت(ع) به شدت نهی شده است، البته فکر می‌کنیم روایات نفی قیاس تنها منحصر به بحث قیاس در فقه و آرای کسانی مانند احمد بن جنبل، شافعی و مذاهب دیگر اهل تسنن و حتی درون شیعه است، در حالی که روایات قیاس سه دسته‌اند؛ روایاتی که به صورت کلی نفی قیاس کرده، روایاتی که در اعتقادات، نفی قیاس دارد و روایاتی که در فقه، نفی قیاس کرده‌اند.

نفی شدید قیاس از سوی ائمه(ع)

وی اضافه کرد: در زندگی دائماً مبتلا به این نوع قیاس‌ها هستیم، در حالی که هیچ حجت شرعی و عقلی هم برای آن نداریم؛ قیاس هیچ حجیت عقلی و شرعی در هیچ کجا حتی در زندگی عادی هم ندارد؛ یعنی قضاوتی که براساس قیاس در زندگی عادی هم داریم ممکن است تهمت باشد و از بنیاد غلط است؛ مع‌الأسف چیزهایی را به خدا نسبت می‌دهیم که براساس قیاس است.

عضو انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم، تصریح کرد: انسان در تاریخ تفکر دائماً مبتلا به قیاس است و خدا را با مخلوقات قیاس می‌کند، در حالی که روایات متواتری در مورد نفی قیاس به خصوص در اعتقادات داریم. روایت داریم که قاعده به دست ما داده و فرموده است که اگر خدا چیزی را ایجاد کرد، دیگر متصف به آن نخواهد شد؛ امام رضا(ع) در پاسخ یک سؤال فرمودند: «وَیْلَکَ إِنَّ الَّذِی ذَهَبْتَ إِلَیْهِ غَلَطٌ هُوَ أَیَّنَ الْأَیْنَ بِلَا أَیْنٍ وَ کَیَّفَ الْکَیْفَ بِلَا کَیْفٍ فَلَا یُعْرَفُ بِالْکَیْفُوفِیَّةِ وَ لَا بِأَیْنُونِیَّة‏؛ پرسش تو اشتباه است. خدا بی‌آنکه خود دارای مکان باشد مکان را آفرید و بدون این که خود چگونگی داشته باشد، چگونگی و کیفیت را آفرید پس نمی‌توان او را از این راه‌ها شناخت».

حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار بیان کرد: برای عدم خروج از توحید باید این قاعده را بدانیم و رعایت کنیم؛ یعنی وقتی خدا اراده کرد و چیزی را ایجاد کرد ایجادشونده مخلوق و خدا خالق است، خالق و مخلوق هیچ وقت یکی نیستند. ائمه(ع) در این زمینه نظام فکری به ما ارائه داده‌اند؛ اهل حدیث و اشاعره می‌گفتند که خداوند حی به حیات و قادر به قدرت است.

وی افزود: آنها بیان می کردند که اگر خدا علم و قدرت دارد، باید جدا از ذات او باشد؛ یعنی قدرت و علم خدا چیزهای جدا از هم هستند، اما امام رضا(ع) آن را رد کرده و در پاسخ به این پرسش که آیا خدا اشیاء را با قدرت آفریده است؟ فرمودند که جایز نیست ما بگوییم خدا اشیاء را با قدرت آفرید؛ زیرا با قدرت خود قیاس می‌کنیم، چنانچه اشاعره و اهل حدیث این کار را کردند.

قدرت الهی در نگاه امام رضا(ع)

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث افزود: امام(ع) در ادامه فرمودند اینکه به قدرت نیافرید به معنای عجز خدا نیست؛ بلکه خدا قادر بالذات است، یعنی خدا به قدرت ذاتی آفرید؛ یعنی قدرت و ذات یکی است و دو چیز نیست. در حالی که قیاس اساس همه اشتباهات ما در اخلاق، اعتقادات و ... است. وقتی خدا را نمی‌توان تشبیه کرد و ما به ذات الهی احاطه نداریم، پس نمی‌توانیم ذات را تصور کنیم؛ بنابراین لازمه توحید، عدم تصور ذات است؛ زیرا فهم نمی‌تواند به آن برسد و از آن تصویربرداری کند. علامه طباطبایی می‌گوید که برای شناخت خدا همین مفاهیم را داریم، ولی اعتراف می‌کنیم که در به کار بردن این مفاهیم اشتباه می‌کنیم و درعین حال چاره‌ای هم نداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به دشواری بحث علم خدا، اضافه کرد: برخی علم خدا را حصولی می‌دانند؛ مانند ابن‌سینا و دیگران و برخی خلاف آن را معتقدند؛ حضرت رضا(ع) در مورد علم خدا فرمودند که علم خدا این طور نیست که حصولی باشد یا بگوییم علم، همان معلوم است؛ چون این تصورات درباره علم بشری است؛ حضرت فرموده خدا عالم به اشیاء است، قبل از آفرینش آنها و خداوند بدون معلوم هم علم دارد.

وی افزود:  البته ما چون به کنه علم خدا نمی‌توانیم پی ببریم تشبیهاتی کرده و آن را با علم خود قیاس می‌کنیم. درست است که به کنه علم الهی نمی‌توانیم پی ببریم، ولی می‌توانیم بگوییم خدا جاهل نیست و علم هم همان ذات اوست؛ امام رضا(ع) در روایتی فرمودند که به خدا عالم می‌گوییم، چون «لا یخفی علیه شیء»؛ یعنی علمی که ذات الهی است همانند علمی که ذات ماست، نیست؛ وقتی صفت بصیر را هم می‌گوییم نه اینکه خدا چشمی دارد که با او می‌بیند، بصیر یعنی چیزی از دید او پنهان نیست.

عدل و ظلم در قرآن

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه براساس نظریه جبر عدل خدا زیر سؤال می‌رود و متهم به همه بدی‌ها می‌شود، اظهار کرد: در آیات قرآن، ۴۱ بار در مورد عدل و ظلم بحث شده و عمدتاً هم به بحث جبر پرداخته‌اند؛ خدا فرموده که شما به خاطر کارهایی که خودتان کرده‌اید عذاب خواهید شد و کارهای بد خود را به خدا نسبت ندهید.

وی گفت: امام رضا(ع) فرموده‌اند که روزی ابوحنیفه خدمت امام کاظم(ع) رسید و پرسید معصیت را چه کسی انجام می‌دهد خدا یا انسان؛ امام فرمود: از سه حالت خارج نیست، یا خدا انجام می‌دهد که این درست نیست؛ زیرا شایسته نیست خدا، بنده را به خاطر کاری که نکرده عذاب کند، حالت دیگر اینکه انسان و خدا هر دو فاعل گناه باشند که شایسته نیست هر دو گناه بکنند، ولی کسی که قوی است کنار بایستد و فرد ضعیف را قربانی کند. حالت سوم اینکه بنده انجام داده و این حالت درست است، زیرا خدا حول و قوه را به انسان داده است، ولی این قدرت دلیل بر شریک بودن خدا در اعمال نیست. مانند اینکه قاتلی چاقویش را از بازار بخرد و چون خریده، فروشنده را در قتل او شریک بدانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار تصریح کرد: افعال بر سه دسته است؛ فرائض، فضائل و معاصی؛ چیزهایی که خدا واجب و به آن امر کرده و به آن راضی است و علم به آن هم دارد فرائض است؛ فضائل امر وجوبی ندارد، ولی خدا به آن راضی است و علم دارد، اما معاصی مورد امر خدا نیست؛ یعنی تشریعی نیست، ولی تکوینی است؛ یعنی خدا حول و قوه گناه را داده و مانعی در راه انسان گناهکار ایجاد نکرده است، البته خدا راضی به این اعمال نیست؛ براین اساس، اشتباه بزرگ اشاعره عدم تفکیک میان قضا و قدر تکوینی و تشریعی است.





  تعداد بازديدها: 2389


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اطلاعیه:
مجلس سوگواری حضرت زهرا(س) در هیئت انصارالخمینی(ره)
آیت‌الله ایازی: برخی از گناهان در طبیعت دارای تأثیر است، اما گناهانی از سنخ خودش و نه مثل بی‌حجابی
یادداشتی از: سید احمد حسینی*
در خط امام استوار خواهیم ماند
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «همسفر آتش و برف»
یادداشتی از: محمود خاقانی
در غیاب ایران، سودآوری شرکت های نفتی در حوزه دریای کاسپین - خزر
نماینده دائم ایران در آژانس اتمی: ایران قطعا عکس‌العمل لازم را به تصویب قطعنامه آژانس نشان خواهد داد
سید حسن خمینی به کاظم صدیقی تسلیت گفت
قطعنامه علیه ایران در آژانس تصویب شد: درخواست دسترسی فوری بازرسان به مراکز بمباران شده
یادداشتی از: مهرداد خدیر
وزیر نفت تنها نیست، بقیه هم کم اختیارند!
پیام تسلیت مقام معظم رهبری درپی درگذشت فرزند حجت‌الاسلام صدیقی
همه ایرانی‌ها بسیجی‌اند جز این دو گروه | دنیا متحیر قدرت، آمادگی و فناوری ایران شد
بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران راجع به قطعنامه شورای امنیت در مورد غزه
اظهارات مهم خطیب زاده درباره احتمال جنگ مجدد میان ایران و اسرائیل
شرط و شروط بن‌سلمان برای پذیرش غنی‌سازی در ایران
توقیف ۱۵۰۰ کیلوگرم گوشت مخلوط اسب و گاو در این شهر جنوبی
آماده باشید همه چیز به نقطه صفر برگردد | پشت پرده سکوت گروسی در برابر حمله به تأسیسات ایران
ادعای گستاخانه نتانیاهو درباره حمله به ایران/ جنگ را در تمام جبهه‌ها ادامه می دهیم
در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی؛
پزشکیان: رعایت قوانین عفاف و حجاب باید از سوی مدیران و کارکنان دستگاه‌ها آغاز شود
پاسخ تند دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به رئیس جمهور لبنان: آن‌چه در مورد محتوای دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با رئیس‌جمهور لبنان منتشر شده کاملاً کذب و فاقد صحت است/ ریاست‌جمهوری لبنان دارای فایل کامل تصویری این دیدار است و کافیست منتشرش کند
استقبال ترامپ از بن سلمان با تشریفات کامل / پرواز جنگنده های اف 35 و شلیک توپ / وعده سرمایه گذاری 1000میلیارد دلاری در آمریکا / ترامپ: توافق با ایران خوب است / بن سلمان: همه تلاش مان را برای توافق ایران - امریکا انجام می دهیم

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
فردا برگزار می‌شود؛
رونمایی از کتاب «سیره صحیح امام امیرالمومنین علی(ع)»
جمعه ۲۳ آبان، اگر پیام هشدار گرفتید، نترسید!
سید حسن خمینی به احمد مروی تسلیت گفت
آیت الله سید محمدعلی ایازی رابطه میان بلایای طبیعی و گناه را بررسی کرد
نیامدن باران به دلیل گناه است یا مدیریت غلط؟ / آیا انسان می‌تواند مشکل طبیعت را با دعا حل کند؟
وحشت اسراییل از تصمیم جدید ایران
دستور آیت‌الله سیستانی درباره هدایای خانواده انصاری/ فرش‌های اهدایی به حرم امام حسین (ع) را جمع کنید
همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س)؛
مراسم تشییع 300 شهید گمنام برگزار می شود
محل دقیق شهادت سرلشکر سلامی و سردار حاجی‌زاده مشخص شد
گزارشی از: رسول سلیمی:
چگونه آنکارا جایگزین نفوذ اقتصادی و امنیتی ایران در بغداد و دمشق شد؟ / نفوذ فزاینده ترکیه در عراق و سوریه علیه پ‌ک‌ک و داعش
شیخ نعیم قاسم: لبنان با رنج، استقلال خود را به دست آورد/ نمی‌پذیریم که یک وجب از خاک لبنان کم شود/ امروز اگر یک دست باشیم، اسرائیل از خاک ما خارج می‌شود/ ما فشارها را تحمل می‌کنیم و حاضر نیستیم برده کسی باشیم
دستور مستقیم پزشکیان برای برداشتن فیلتر اینترنت؟/ قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس جمهور پاسخ داد
دولت لبنان فرود تمام هواپیماهای ایرانی در بیروت را ممنوع کرد
نظر علامه طباطبایی در مورد تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت
در اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی؛
علی اکبر صالحی: قدرت فرهنگی بی‌صدا اما پایدار است
در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی؛
پزشکیان: رعایت قوانین عفاف و حجاب باید از سوی مدیران و کارکنان دستگاه‌ها آغاز شود
پیام تسلیت مقام معظم رهبری درپی درگذشت فرزند حجت‌الاسلام صدیقی
هشدار نماینده ایران نسبت به تحرکات آمریکا و تروئیکا در اجلاس شورای حکام
همه ایرانی‌ها بسیجی‌اند جز این دو گروه | دنیا متحیر قدرت، آمادگی و فناوری ایران شد
یادداشتی از: باران ستوده
ماجرای ناپدیدشدن یک روزنامه‌نگار منتقد رضاشاه
گفت‌و‌گو با عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا
راغفر: تا آمار مالی بانک‌ها شفاف نشود بیت‌المال صرف عده‌ای خاص می‌شود


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 14799
تعداد بازدید دیروز: 15301
بازدید کل: 77450361
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.