امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 05 مرداد 1399 ساعت 23:31:57
یادداشتی از: آیت الله سیدعباس قائم مقامی
اقناع مردم؛ شرط عدالت احکام قضایی و تصمیمات سیاسی

در پی مباحث پیش آمده پیرامون برخی احکام قضایی و لزوم شفافیت بیشتر مبانی فقهی و دینی در این گونه احکام؛ مطلب ذیل، برگرفته از دروس فقهی آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی، در جهت روشنگری بیشتر زوایای این موضوع و ضرورت شفاف سازی مبانی تصمیم گیری های مرتبط با امور اجتماعی؛ تقدیم می شود:

جماران: همانطور که از آموزه ها و نصوص دینی نظیر صحیحه ابن ابی یعفور (۱) استفاده می شود، عدالت یک مفهوم اثباتی است نه ثبوتی، یعنی صرفا در خلاء و در ذهن تعریف نمی شود. بلکه باید مورد تایید و تصدیق دیگران قرار گیرد.

مثلا یک امام جماعت وقتی، شرط عدالت را داراست که در نزد مأمومین به عدالت شناخته شود نه اینکه در ذهن و باور خودش یا خواصی که او را به هر دلیل پذیرفته اند واجد معیارهای عدالت باشد. بنابراین عدالت در «نسبت» معنا پیدا می کند و معیارهای انتزاعی برای داوری در مورد عادل بودن کسی؛ یا عادلانه و ناعادلانه بودن یک فعل و یک حکم کافی نیست.

وقتی گفتیم بر اساس مبانی فقهی؛ عدالت در «نسبت» معنا پیدا می کند، یعنی آنجا که عدالت، موضوع احکام شرعی قرار می گیرد، منظور «مطلق عدالت» و به اصطلاح «عدالت ثبوتی و نفس الامری» نیست بلکه منظور «عدالت عینی» و عدالتی است که «در نگاه دیگران( جامعه) به اثبات رسیده» باشد. 

بنابراین بطور مثال اگر یک حکم قضایی، در موضوعات مرتبط با امور عمومی نظیر اتهامات سیاسی و اجتماعی قرار دارد؛ حتما باید افکار عمومی نسبت به عادلانه بودن حکمی که صادر می شود اقناع شود و عادلانه بودن آن را بپذیرد و در این صورت است که می توان نسبت به عادلانه بودن آن حکم اطمینان پیدا کرد. این است که حضرت امیر (سلام الله علیه) در عهدنامه مالک اشتر حاکمان را به عدل فراگیر (العدل الأعمّ ) فراخوانده است.(۲)

 به نظر می رسد منظور از  العدل الاعم همین «عدل اثباتی» است که مورد تصدیق و پذیرش عمومی قرار گرفته باشد. به همین جهت، آن حضرت بلافاصله پس از مسأله «عدل عمومیت یافته ( العدل الأعمّ)»، مساله «رضایت عمومی(رضی العامّة )» را  مطرح می کند.

یعنی عدل فراگیر و عمومیت یافته از نگاه حضرت امیر(ع)؛ عدلی است که بتواند رضایت عمومی را جلب نماید. اینکه تنها، گروهی از مردم و طبقه ای خاص، از رفتارها و تصمیمات حکومتی و نهادهای عمومی اقناع شوند، قطعا نمی تواند تامین کنندۀ عدل اثباتی و همگانی مورد نظر حضرت امیر (ع) باشد.

یعنی بسا ممکن است گروه و طبقه ای خاص در جامعه، به دلایل مختلف؛ از جمله دسترسی به منابع و اطلاعات ویژه و یا احیانا اعتماد و ارادت به برخی نهادها و شخصیت ها، نسبت به یک رفتارحکومتی و حکم عمومی، کاملا اقناع شده باشند و آن را عادلانه بدانند، ولی بر مبنای معیار پیش گفته؛ اقناع و رضایت گروه های خاص نمی تواند هرگز جایگزین اقناع افکار عمومی شود و رافع مسئولیت شفاف سازی دولتمردان و حاکمان در  برابر  افکار عمومی باشد.

بنابراین از نگاه دینی و مبانی فقهی؛ تا زمانی که در چنین مواردی رضایت عامه و اقناع عمومی صورت نگرفته، نمی توان نسبت به عادلانه بودن یک تصمیم حکومتی و حکم قضایی مربوط به امور عمومی مطمئن بود و وظیفه حاکمان و دولتمردان را پایان یافته تلقی کرد.

به همین دلیل حاکمان نمی توانند و نباید به صرف اینکه رفتار و تصمیمات خود را بر اساس معیارهای انتزاعی و نفس الامری، عادلانه می دانند؛ به پرسش های مردم و شبهات موجود در افکار عمومی بی اعتنا باشند و از مسئولیت شفافیت سازی، شانه خالی کنند و حق استیضاح عمومی را نادیده بگیرند. بلکه همانطور که در توصیه های حضرت امیر(ع) آمده، باید مبانی تصمیم خود را برای مردم توضیح داده و درجهت کسب رضایت عمومی و اقناع جامعه تلاش نمایند. و معطوف بر همین مبانی دینی و ادله فقهی است که وجود و حضور هیات منصفه به عنوان برگزیدگان گروه های مختلف جامعه که جامعه مدنی و افکار عمومی را نمایندگی می کنند، در فرایند رسیدگی به اتهامات، خصوصا در پرونده های مرتبط به جرایم عمومی، عامل مطمئنی است که می تواند تامین کننده ملاکات و معیارهای مورد نظر شارع در این موارد باشد. و باید تدبیری اندیشیده شود که نه به صورت موردی، بلکه به صورت سیستماتیک و نهادینه شده درون ساختارهای تصمیم گیری حکومت، خصوصا در ساختار قضایی، «اصل مهم‌ شفافیت مبانی تصمیم گیری» که در ارتباط مستقیم با تأمین و تضمین مشروعیت نظام سیاسی قرار دارد مورد توجه و بازنگری قرار گیرد.

متاسفانه در روند موجود؛ پاره ای از اقدامات که به انگیزه شفاف سازی و اقناع صورت می گیرد، نه تنها چنین هدفی را تامین نمی کند بلکه بعضا بر ابهام و تردید افکار عمومی می افزاید و «در مواردی بر اساس ملاکات دینی و فقهی؛ خود مصداق تضییع حق و ظلم مضاعف در حق متهمان می باشد و شرعا ممنوع و حرام است».

____________________

۱) این روایت که مهمترین و بلکه تنها روایتی است که مستقیما به تعریف عدالت پرداخته؛ در زبان اصحاب از آن به صحیحه تعبیر می شود و علی رغم پاره ای مناقشات سندی، در مجموع سند صدوق در «من لایحضره الفقیه» تلقی به قبول شده است. و نکته مهم اینکه در  این روایت بجای تعریف ذاتی عدالت، نشانه های پدیداری آن در مرکز توجه قرار دارد:

«عن عبدالله بن أبی یعفور، قُلْتُ: لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ( ع) بِمَ تُعْرَفُ عَدَالَهُ الرَّجُلِ بَیْنَ الْمُسْلِمِینَ حَتَّى تُقْبَلَ شَهَادَتُهُ لَهُمْ وَ عَلَیْهِمْ فَقَالَ(ع): أَنْ تَعْرِفُوهُ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ... وَ تُعْرَفُ بِاجْتِنَابِ الْکَبَائِرِ الَّتِی أَوْعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهَا النَّارَ ...وَ الدَّلَالَهُ عَلَى ذَلِکَ کُلِّهِ أَنْ یَکُونَ سَاتِراً لِجَمِیعِ عُیُوبِهِ حَتَّى یَحْرُمَ عَلَى الْمُسْلِمِینَ مَا وَرَاءَ ذَلِکَ مِنْ عَثَرَاتِهِ وَ عُیُوبِهِ وَ تَفْتِیشُ مَا وَرَاءَ ذَلِکَ وَ یَجِبَ عَلَیْهِمْ تَزْکِیَتُهُ وَ إِظْهَارُ عَدَالَتِهِ فِی النَّاس‌»

(شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج۳،ص ۳۸)

۲)   «وَلْیَکُنْ أَحَبَّ الاُْمُورِ إِلَیْکَ أَوْسَطُهَا فِی الْحَقِّ، وَأَعَمُّهَا فِی الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِیَّةِ» ( نهج البلاغه، نامه ۵۳)





  تعداد بازديدها: 2679


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پیام تسلیت مقام معظم رهبری درپی درگذشت فرزند حجت‌الاسلام صدیقی
همه ایرانی‌ها بسیجی‌اند جز این دو گروه | دنیا متحیر قدرت، آمادگی و فناوری ایران شد
بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران راجع به قطعنامه شورای امنیت در مورد غزه
اظهارات مهم خطیب زاده درباره احتمال جنگ مجدد میان ایران و اسرائیل
شرط و شروط بن‌سلمان برای پذیرش غنی‌سازی در ایران
توقیف ۱۵۰۰ کیلوگرم گوشت مخلوط اسب و گاو در این شهر جنوبی
ماده باشید همه چیز به نقطه صفر برگردد | پشت پرده سکوت گروسی در برابر حمله به تأسیسات ایران
ادعای گستاخانه نتانیاهو درباره حمله به ایران/ جنگ را در تمام جبهه‌ها ادامه می دهیم
در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی؛
پزشکیان: رعایت قوانین عفاف و حجاب باید از سوی مدیران و کارکنان دستگاه‌ها آغاز شود
پاسخ تند دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به رئیس جمهور لبنان: آن‌چه در مورد محتوای دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با رئیس‌جمهور لبنان منتشر شده کاملاً کذب و فاقد صحت است/ ریاست‌جمهوری لبنان دارای فایل کامل تصویری این دیدار است و کافیست منتشرش کند
استقبال ترامپ از بن سلمان با تشریفات کامل / پرواز جنگنده های اف 35 و شلیک توپ / وعده سرمایه گذاری 1000میلیارد دلاری در آمریکا / ترامپ: توافق با ایران خوب است / بن سلمان: همه تلاش مان را برای توافق ایران - امریکا انجام می دهیم
ادعای رسانه آمریکایی: محموله ویژه موشک از چین به بندرعباس ارسال شد
بنیاد شهید و امور ایثارگران:
دروغ مهندسی شده «صدور کارت صلیب سرخ و کهنه سربازان برای آزادگان»/ ایثارگران هوشیار باشند
واکنش تند مهاجری به استعفای فیاض زاهد/ اگر دنبال مشاور ساکت و ماله‌کش هستند، مبارکشان باشد اما...
نظر علامه طباطبایی در مورد تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت
واکنش زیبا کلام به استعفای فیاض زاهد: صبر هم حد و اندازه‌ای دارد
فرح پهلوی: مردم از ما خسته شده‌اند
راه نفوذ مسدود شدنی است
واشنگتن‌پست : ایران آماده و هیچ هراسی ندارد
عقب نشینی ترامپ مقابل ممدانی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
حجت الاسلام سید جواد ورعی: مرحوم نائینی استبداد را درد مشترک امت اسلامی می‌دانست
آیت الله حیدری نماینده خوزستان در خبرگان: حادثه‌ای که برای جوان اهوازی اتفاق افتاد باید به صورت ریشه‌ای بررسی شود/ برخورد چماقی با اهداف انقلاب و اخلاق اسلامی سازگاری ندارد/ مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، توجه به محرومان بود
«تقریظ» چیست و امام بر کدام کتاب آیت الله سبحانی تقریظ نوشتند؟
در دیدار مدیران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛
واکنش سید حسن خمینی به انتخاب شهردار جدید نیویورک
ابراز تأسف استاد انصاریان از وضعیت حجاب در سطح جامعه
اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) در مشهد آغاز شد
جمعه ۲۳ آبان، اگر پیام هشدار گرفتید، نترسید!
وزیر دفاع اسرائیل به دنبال تعطیلی رادیو ارتش / نارضایتی از انتقاد از کابینه نتانیاهو
فردا برگزار می‌شود؛
رونمایی از کتاب «سیره صحیح امام امیرالمومنین علی(ع)»
تحلیل راز زمیت پژوهشگر اسرائیلی حوزه ایران:
اسرائیل به این زودی‌ها وارد درگیری مجدد با ایران نمی‌شود / «مدیریت درگیری» فعلی بین تهران و تل‌آویو دوام خواهد داشت تا زمانی که دیگر دوام نیاورد / هیچکس فعلا راه‌حل ایده‌آلی ندارد / برنامه اتمی ایران قابل انهدام نیست / چند نکته درمورد گزارش اخیر نیویورک‌تایمز
وحشت اسراییل از تصمیم جدید ایران
نیویورک تایمز: آماده شدن ایران برای پرتاب رگبار 2 هزار موشکی به سمت اسرائیل
استقبال محمود صادقی از رویکرد جدید قوه قضائیه در خصوص پرونده‌های امنیتی
سید حسن خمینی به احمد مروی تسلیت گفت
گزارشی از: رسول سلیمی:
چگونه آنکارا جایگزین نفوذ اقتصادی و امنیتی ایران در بغداد و دمشق شد؟ / نفوذ فزاینده ترکیه در عراق و سوریه علیه پ‌ک‌ک و داعش
در گفت‌وگو با عليرضا مجيدي انتخابات عراق
ماراتن شیعیان در عراق
بررسی مناظره جنجالی پیرامون فیلترینگ «تلگرام»
رفع فیلترینگ مطالبه مردم
آیت الله سید محمدعلی ایازی رابطه میان بلایای طبیعی و گناه را بررسی کرد
نیامدن باران به دلیل گناه است یا مدیریت غلط؟ / آیا انسان می‌تواند مشکل طبیعت را با دعا حل کند؟
روزنامه جمهوری اسلامی به وزارت خارجه: شما هم دچار خشکسالی شده اید!
یادداشتی از: آیت الله سيد محمد علی ایاذی
رابطه میان بلایای طبیعی و گناه


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 13528
تعداد بازدید دیروز: 17628
بازدید کل: 77385665
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.