امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 05 مرداد 1399 ساعت 23:31:57
یادداشتی از: آیت الله سیدعباس قائم مقامی
اقناع مردم؛ شرط عدالت احکام قضایی و تصمیمات سیاسی

در پی مباحث پیش آمده پیرامون برخی احکام قضایی و لزوم شفافیت بیشتر مبانی فقهی و دینی در این گونه احکام؛ مطلب ذیل، برگرفته از دروس فقهی آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی، در جهت روشنگری بیشتر زوایای این موضوع و ضرورت شفاف سازی مبانی تصمیم گیری های مرتبط با امور اجتماعی؛ تقدیم می شود:

جماران: همانطور که از آموزه ها و نصوص دینی نظیر صحیحه ابن ابی یعفور (۱) استفاده می شود، عدالت یک مفهوم اثباتی است نه ثبوتی، یعنی صرفا در خلاء و در ذهن تعریف نمی شود. بلکه باید مورد تایید و تصدیق دیگران قرار گیرد.

مثلا یک امام جماعت وقتی، شرط عدالت را داراست که در نزد مأمومین به عدالت شناخته شود نه اینکه در ذهن و باور خودش یا خواصی که او را به هر دلیل پذیرفته اند واجد معیارهای عدالت باشد. بنابراین عدالت در «نسبت» معنا پیدا می کند و معیارهای انتزاعی برای داوری در مورد عادل بودن کسی؛ یا عادلانه و ناعادلانه بودن یک فعل و یک حکم کافی نیست.

وقتی گفتیم بر اساس مبانی فقهی؛ عدالت در «نسبت» معنا پیدا می کند، یعنی آنجا که عدالت، موضوع احکام شرعی قرار می گیرد، منظور «مطلق عدالت» و به اصطلاح «عدالت ثبوتی و نفس الامری» نیست بلکه منظور «عدالت عینی» و عدالتی است که «در نگاه دیگران( جامعه) به اثبات رسیده» باشد. 

بنابراین بطور مثال اگر یک حکم قضایی، در موضوعات مرتبط با امور عمومی نظیر اتهامات سیاسی و اجتماعی قرار دارد؛ حتما باید افکار عمومی نسبت به عادلانه بودن حکمی که صادر می شود اقناع شود و عادلانه بودن آن را بپذیرد و در این صورت است که می توان نسبت به عادلانه بودن آن حکم اطمینان پیدا کرد. این است که حضرت امیر (سلام الله علیه) در عهدنامه مالک اشتر حاکمان را به عدل فراگیر (العدل الأعمّ ) فراخوانده است.(۲)

 به نظر می رسد منظور از  العدل الاعم همین «عدل اثباتی» است که مورد تصدیق و پذیرش عمومی قرار گرفته باشد. به همین جهت، آن حضرت بلافاصله پس از مسأله «عدل عمومیت یافته ( العدل الأعمّ)»، مساله «رضایت عمومی(رضی العامّة )» را  مطرح می کند.

یعنی عدل فراگیر و عمومیت یافته از نگاه حضرت امیر(ع)؛ عدلی است که بتواند رضایت عمومی را جلب نماید. اینکه تنها، گروهی از مردم و طبقه ای خاص، از رفتارها و تصمیمات حکومتی و نهادهای عمومی اقناع شوند، قطعا نمی تواند تامین کنندۀ عدل اثباتی و همگانی مورد نظر حضرت امیر (ع) باشد.

یعنی بسا ممکن است گروه و طبقه ای خاص در جامعه، به دلایل مختلف؛ از جمله دسترسی به منابع و اطلاعات ویژه و یا احیانا اعتماد و ارادت به برخی نهادها و شخصیت ها، نسبت به یک رفتارحکومتی و حکم عمومی، کاملا اقناع شده باشند و آن را عادلانه بدانند، ولی بر مبنای معیار پیش گفته؛ اقناع و رضایت گروه های خاص نمی تواند هرگز جایگزین اقناع افکار عمومی شود و رافع مسئولیت شفاف سازی دولتمردان و حاکمان در  برابر  افکار عمومی باشد.

بنابراین از نگاه دینی و مبانی فقهی؛ تا زمانی که در چنین مواردی رضایت عامه و اقناع عمومی صورت نگرفته، نمی توان نسبت به عادلانه بودن یک تصمیم حکومتی و حکم قضایی مربوط به امور عمومی مطمئن بود و وظیفه حاکمان و دولتمردان را پایان یافته تلقی کرد.

به همین دلیل حاکمان نمی توانند و نباید به صرف اینکه رفتار و تصمیمات خود را بر اساس معیارهای انتزاعی و نفس الامری، عادلانه می دانند؛ به پرسش های مردم و شبهات موجود در افکار عمومی بی اعتنا باشند و از مسئولیت شفافیت سازی، شانه خالی کنند و حق استیضاح عمومی را نادیده بگیرند. بلکه همانطور که در توصیه های حضرت امیر(ع) آمده، باید مبانی تصمیم خود را برای مردم توضیح داده و درجهت کسب رضایت عمومی و اقناع جامعه تلاش نمایند. و معطوف بر همین مبانی دینی و ادله فقهی است که وجود و حضور هیات منصفه به عنوان برگزیدگان گروه های مختلف جامعه که جامعه مدنی و افکار عمومی را نمایندگی می کنند، در فرایند رسیدگی به اتهامات، خصوصا در پرونده های مرتبط به جرایم عمومی، عامل مطمئنی است که می تواند تامین کننده ملاکات و معیارهای مورد نظر شارع در این موارد باشد. و باید تدبیری اندیشیده شود که نه به صورت موردی، بلکه به صورت سیستماتیک و نهادینه شده درون ساختارهای تصمیم گیری حکومت، خصوصا در ساختار قضایی، «اصل مهم‌ شفافیت مبانی تصمیم گیری» که در ارتباط مستقیم با تأمین و تضمین مشروعیت نظام سیاسی قرار دارد مورد توجه و بازنگری قرار گیرد.

متاسفانه در روند موجود؛ پاره ای از اقدامات که به انگیزه شفاف سازی و اقناع صورت می گیرد، نه تنها چنین هدفی را تامین نمی کند بلکه بعضا بر ابهام و تردید افکار عمومی می افزاید و «در مواردی بر اساس ملاکات دینی و فقهی؛ خود مصداق تضییع حق و ظلم مضاعف در حق متهمان می باشد و شرعا ممنوع و حرام است».

____________________

۱) این روایت که مهمترین و بلکه تنها روایتی است که مستقیما به تعریف عدالت پرداخته؛ در زبان اصحاب از آن به صحیحه تعبیر می شود و علی رغم پاره ای مناقشات سندی، در مجموع سند صدوق در «من لایحضره الفقیه» تلقی به قبول شده است. و نکته مهم اینکه در  این روایت بجای تعریف ذاتی عدالت، نشانه های پدیداری آن در مرکز توجه قرار دارد:

«عن عبدالله بن أبی یعفور، قُلْتُ: لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ( ع) بِمَ تُعْرَفُ عَدَالَهُ الرَّجُلِ بَیْنَ الْمُسْلِمِینَ حَتَّى تُقْبَلَ شَهَادَتُهُ لَهُمْ وَ عَلَیْهِمْ فَقَالَ(ع): أَنْ تَعْرِفُوهُ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ... وَ تُعْرَفُ بِاجْتِنَابِ الْکَبَائِرِ الَّتِی أَوْعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهَا النَّارَ ...وَ الدَّلَالَهُ عَلَى ذَلِکَ کُلِّهِ أَنْ یَکُونَ سَاتِراً لِجَمِیعِ عُیُوبِهِ حَتَّى یَحْرُمَ عَلَى الْمُسْلِمِینَ مَا وَرَاءَ ذَلِکَ مِنْ عَثَرَاتِهِ وَ عُیُوبِهِ وَ تَفْتِیشُ مَا وَرَاءَ ذَلِکَ وَ یَجِبَ عَلَیْهِمْ تَزْکِیَتُهُ وَ إِظْهَارُ عَدَالَتِهِ فِی النَّاس‌»

(شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج۳،ص ۳۸)

۲)   «وَلْیَکُنْ أَحَبَّ الاُْمُورِ إِلَیْکَ أَوْسَطُهَا فِی الْحَقِّ، وَأَعَمُّهَا فِی الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَى الرَّعِیَّةِ» ( نهج البلاغه، نامه ۵۳)





  تعداد بازديدها: 2614


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
آیت‌الله هاشمی از پذیرش قطعنامه به وسیله امام چه می‌گوید؟
گزارشی از: محسن صالحی‌خواه
قدم زدن روی اعصاب جامعه
فغانی با تصمیم مهندسی شده آمده بود و گرنه دهها داور بهتر از او وجود داشت
اخراج استاد دانشگاه "جورج تاون" آمریکا به خاطر نوشتن یک توییت درباره ایران
المیادین:
جولانی از دمشق فرار کرد؟/ المیادین: سه مقام ارشد دولت انتقالی سوریه ترور شدند
روزنامه اصولگرا: بسیاری از کارشناسان تلویزیون سطح بسیار نازلی دارند و عموما سفارشی و تکراری اند/ به همین دلیل مردم از تلویزیون دور شده اند
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه
در گفت‌وگو با آیت‌الله سیدمحمد غروی بررسی شد:
جنگ تحمیلی ۱۲ روزه؛ دستاوردها، نقاط قوت و ضعف / پروژه تجزیه ایران چگونه شکست خورد؟
سخنگوی وزارت خارجه چین: چین از ایران در مسیر حفاظت از حاکمیت ملی و دفاع از حقوق و منافع مشروع خود حمایت می کند
به پزشکیان بنزین مخلوط شده با آب فروختند! جزییات اتفاق تاسف برانگیز در سفر رئیس جمهور قبل از تاسوعا از زبان بازرس ویژه ریاست‌جمهوری: پزشکیان با تاکسی به تبریز رفت
سازمان تروریستی آمریکایی متهم اصلی قتل افسر اطلاعاتی اوکراین
قدرت یک "پیرمرد ۹۵ ساله": سرنوشت کابینه نتانیاهو در دست داو لاندو (+عکس)
یادداشتی از: مهرداد خدیر
خالد اسلامبولی پَر!/ داستان نام یک خیابان که دو تمدن قدیمی را از هم دور کرد
یادداشتی از: خانم نیلوفر مولایی
ماجرای نفوذ و نیمروز/ جاسوسان موساد در ایران تا کجا رخنه کرده اند/ نفوذی‌هایی که به اطلاعات حیاتی و سری دسترسی دارند چه مشخصاتی دارند؟
یادداشتی از: مهرداد خدیر
باده آن‌چنان را آن چنان‌تر می‌کند، جنگ 12 روزه هم صدا و سیما را متوهّم‌تر کرده!
سیدعلی حسینی، کارشناس ارشد اطلاعات و امنیت
کارشناس امنیتی: در ایران زمینه فعالیت موساد را فراهم کردیم، صدها کارشناس امنیتی از دوره احمدی نژاد خانه‌نشین شدند
در درس خارج فقه مطرح کرد؛
درخواست آیت الله سید علی محمد دستغیب از رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان و رفع حصر: از این زندانیان خواهش می‌کنم درصورت آزادی حفظ وحدت را در نظر داشته باشند/ خدای تعالی عنایت کرد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب به‌سلامتی از این وقایع گذشتند
ترامپ - فغانی؛ فغان از بی‌وطنی!
یادداشتی از: دکتر قادر باستانی تبریزی
وقتی نخوانده می‌کوبیم!
محقق داماد و یک حقوق‌دان دیگر یادآور شدند
رجز خوانی، کوچک شماری خسارات، تحریک به ترور، تابلوی روزشمار و برخی برنامه‌های تلویزیونی خواسته یا ناخواسته به اسراییل سلاح حقوقی داد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
برچیدن غنی‌سازی، عزت ملی را پامال و باب تحمیل‌های بیشتر را باز می‌کند
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
سنت بنیان‌گذار در مورد آتش‌بس و خاتمه جنگ
آیت‌الله ایازی: امام حسین(ع) با اهدافی منطقی و عقلایی نهضت خود را آغاز کرد
صدور گذرنامه زائران اربعین در کمترین زمان ممکن
اطلاعیه:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت ابا عبدالله و حضرت سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی(ره)
مراسم عزاداری هیأت جامعه اسلامی ورزشکاران در حسینیه جماران؛
سید محمود علوی: مقاومت ملت ایران، هدایت هوشمندانه رهبری و عزت ملت ایران، ولوله‌ای در دنیا ایجاد کرده که اندازه ندارد/ ضربات کوبنده فرزندان ایران اسلامی تزلزل بر صهیونیست‌ها و ارباب‌های آنها انداخت
تصویر کمتر دیده شده از دو شهید موشکی ایران در جوانی روی کشتی؛ شهیدان حاجی‌زاده و طهرانی مقدم
حضرت امام سختی‌های جنگ را چگونه فرماندهی می‌کردند؟/ روایت شهید صیاد شیرازی
یادداشتی از: حجت الاسلام مسیح مهاجری
مذاکره، مسير اعتدال
اطلاعیه تشییع ، مراسم و تسلیت:
پدرهمسرگرامی قاری ارجمند جناب آقای سعید علیزاده به دیدار دوست شتافت
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت ابا عبدالله و حضرت سجاد (علیهما السلام) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1404/4/19
روایت آهنگران از اخطاری که از امام(ره) گرفت
تصاویر:
بیلبوردهای پاکستانی‌ها در همبستگی با ایران با جمله«اسرائیل فقط دشمن فلسطین نیست، دشمن جهان اسلام است»
حضور کاترین شکدم به عنوان نفوذی برایمان عبرت نشد/ سرزنش دولت سیزدهم برای فرصت دادن به طالبان برای جاسوسی در ایران
محقق داماد و یک حقوق‌دان دیگر یادآور شدند
رجز خوانی، کوچک شماری خسارات، تحریک به ترور، تابلوی روزشمار و برخی برنامه‌های تلویزیونی خواسته یا ناخواسته به اسراییل سلاح حقوقی داد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
تفکیک هوش‌مندانۀ نتانیاهو از ترامپ در مصاحبۀ پزشکیان با روزنامه‌نگار آمریکایی/ تندروها از جیب خود هزینه کنند نه از جان مردم
مشاور فرمانده کل سپاه: اگر دشمن به کشورمان حمله کند آن روز تماشایی خواهد بود/ جبهه مقاومت هم به میدان می‌آید
هشدار صریح گروه هکری حنظله: عقب نمی‌نشینیم، افشا می‌کنیم
در درس خارج فقه مطرح کرد؛
درخواست آیت الله سید علی محمد دستغیب از رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان و رفع حصر: از این زندانیان خواهش می‌کنم درصورت آزادی حفظ وحدت را در نظر داشته باشند/ خدای تعالی عنایت کرد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب به‌سلامتی از این وقایع گذشتند
یادداشتی از: سید عبدالجواد موسوی
معترضان به پزشکیان از سفیر اسرائیل تا حسین شریعتمداری


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 2105
تعداد بازدید دیروز: 8780
بازدید کل: 76260612
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.