امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** امام شهید: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "امام شهید" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. امام شهید ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. امام شهید


 

 

 

 

تاريخ انتشار: 22 دي 1398 ساعت 23:05:57
جعبه سیاه سقوط
دروغی در میان نبود. یک پنهان‌کاری ساختاری بود

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: بنده معمولاً در مراحل اولیه هر رخداد پیگیر اخبار آن نیستم. زیرا با وجود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی چنان اخبار و تحلیل‌های ضد و نقیضی منتشر می‌شود که خواندن آنها جز اتلاف وقت و نیز اغتشاش روح و روان نتیجه دیگری ندارد. بنابراین صبر می‌کنم تا ابعاد ماجرا روشن شود بعد داوری یا اظهار نظر کنم. ولی در این مورد خاص قضیه متفاوت بود. چون برخی از نزدیکانم پیگیر ماجرا بودند، سعی کردم که مسأله را حداقل برای خودم روشن کنم. هر چند نکته‌ای که از ابتدا برایم قطعی می‌نمود این است که دروغگویی در این مورد عملی احمقانه است. شاید دروغگویی در باره زندانیان عجیب نباشد، چون تجربه چنین دروغ‌هایی را علیه خودم داشته‌ام؛ زیرا کسی آنجا نیست که حقیقت را برملا کند، خدا هم که آنجا هست، ظاهراً در این دنیا اقدامی نمی‌کند، همه را گذاشته برای آن دنیا، ولی این مورد قابل کتمان نبود، و دیر یا زود مسأله روشن می‌شد. بنابراین احتمال می‌دادم که مسئولین حقیقت را می‌گویند، نه به این دلیل که دروغگو نیستند بلکه به این دلیل که گمان می‌کردم شعور دارند که در این مورد دروغ نگویند. با این حال پیگیر ماجرا شدم.
بعد از ظهر پنج‌شنبه یکی از مقامات بالای دولت را در جمعی دیدم. اولین پرسشم در باره اتفاق ناگوار کرمان و سپس سقوط هواپیما بود. کس دیگری هم سوال نکرد. قدری در باره کرمان توضیح داد و در مورد هواپیما در یک کلمه قاطعانه گفت که آن نقص فنی بوده. آن قدر قاطع بود که تردیدی نداشتم که خودش هم همین طور فکر می‌کرد!
شب در خانه بودم که زنگ زدم به یکی از مسئولین هواپیمایی کشوری که او را می‌شناختم. جواب نداد. بعد خودش زنگ زد معلوم شد که همراه رییس هواپیمایی کشوری در صداوسیما بوده تا توضیح دهند که چرا موشک نبوده! البته برخی توجیهات برای ذهن ساده قابل فهم بود، اینکه در هوا منفجر نشده، اینکه با شکم روی زمین آمده و در زمین منفجر شده، که سوخت هواپیما کامل و پر بوده و... ولی خوب چند نکته را هم نگفتند. اینکه ترکش‌های روی بدنه چه معنایی دارد؟ اینکه موشک حرارتی به موتور می‌خورد و بدنه را دو نیم نمی‌کند. اینکه چرا صحبتی میان خلبان با برج مراقبت نیست و اینکه فیلم ویدیویی موجود را چگونه توجیه می‌کنند؟ او گفت رییس قاطعانه رد می‌کند. در حالی که من نظر او را خواسته بودم و او هم یک جوری صحبت می‌کرد که حدس زدم خیلی هم جدی نیست.
طبعاً باید به من حقیقت را می‌گفت. یا حداقل اظهار عدم اطمینان می‌کرد و با اما و اگر حرف می‌زد. حداقل به صورت ضمنی به من می‌گفت که حاضر نیست قاطعانه اظهار نظر کند. چون هواپیمایی کشوری و وزارت راه حتماً باید از ماجرا اطلاع می‌داشتند. البته مهم‌تر از آنها پدافند هوایی است که باید به طور قطع می‌دانست که چه دسته‌گلی به آب داده است. گذشت. و کمابیش شک داشتم ولی هنوز فکر می‌کردم که اینها آن قدر شعور دارند که خلاف واقع نگویند. بویژه تکذیب سخنگوی دولت را که دیدم بیشتر اطمینان یافتم ولی هنوز پرسش‌های اصلی حل نشده بود.
بعد از ظهر جمعه بود که آقای ربیعی زنگ زد. پس از یک احوال‌پرسی کوتاه گفت نظرت چیه؟ چه کار کنم؟ گفتم در باره چی؟ گفت کل ماجرا دروغ است. و آبروی من رفته است. جالب است که ربیعی هم در ابتدا فکر آبروی خودش بود! البته حق داشت، زیرا ساختاری که تا این حد حتی به خودش بی‌رحم است دلیلی ندارد که افراد به فکر آبروی آن باشند.
توضیح داد که روحانی به او زنگ زده که بخش‌های آخر اطلاعیه‌ات درست نیست. در حالی که او می‌گفت وزیر راه و رییس سازمان هواپیمایی کشوری قاطعانه برخورد موشک را رد کرده بودند. گفتم بگذار فکر کنم، اطلاع می‌دهم ولی فعلاً چیزی نگو. نیم ساعت بعد چند بار زنگ زدم، تلفنش پاسخ نداد، دو ساعت بعد خودش زنگ زد که به کلی بهم ریخته است، دو تا قرص خورده که بتواند بخوابد. الآن هم دارد می‌رود جلسه. دیگه چیزی به او نگفتم. فایده‌ای هم نداشت تا الان هم به توصیه من عمل نکرده است. یاد مشورتش افتادم که پرسید به من پیشنهاد سخنگویی دولت شده بپذیریم یا خیر؟ ظاهراً تنها کسی که به او گفته بود نپذیر من بودم. نه به لیل اینکه معتقدم نباید به دولت کمک کرد، بلکه می‌دانستم که این کار مشکلات خودش را دارد و حالا دچار آن شده است. دلم برایش سوخت. امروز هم دیدمش بنده خدا گریه می‌کرد!
بلافاصله اقدام کردم و به همه رسانه‌هایی که می‌شناختم پیام دادم که مبادا روی نفی اصابت موشک کار کنید. بطور ضمنی اصل ماجرا را هم گفتم. ولی چون گفته بودند که پس از جلسه شورای امنیت بیانیه خواهند داد گفتم منتظر خبرهایی باشید و تا آنجا که می‌توانستم به همه گفتم صبر کنید. قرار است مسئولیت بپذیرند.
در این میان از یک کانال دیگر هم اقدام کردم که نتایج آن وحشتناک بود. آنان پیگیری کردند با نزدیک‌ترین ارتباطات ممکن برای کسب خبر، بعد قاطعانه رد کردن که اصولاً قضیه مربوط به شلیک موشک باشد. و من هر چه بیشتر تعجب می‌کردم که این چه ساختاری است که به خودی‌ترین نیروهایش نیز دروغ می‌گوید. بعداً معلوم شد که مسأله فراتر از دروغگویی است. دروغی در میان نبوده. یک پنهان‌کاری ساختاری که به مراتب بدتر از دروغگویی است!! و هنگامی که صبح شد، تمامی آوار آن ساختار فاجعه‌بار بر روی هم خراب شد، و اتفاقاً بر روی اصول‌گرایان بیشترین خرابی را داشت. به نظر من مسأله فراتر از دروغگویی است. با یک ساختار معیوب و ناکارآمد مواجهیم. از همه جالب‌تر دستورات صادر شده قضایی برای برخورد با مقصرین ماجرا است. مسأله اساسی در این ماجرا حتی اصل دروغگویی نیست. مسأله این است که آیا ممکن است چنین اتفاقی رخ داده باشد و با گذشت سه روز به اطلاع بالاترین مقام‌های سیاسی و نظامی کشور نرسیده باشد؟ آیا ممکن است سطوحی از عوامل اجرایی این اشتباه را مرتکب شده باشند و آن را مسکوت گذشته و اجازه ندهند که خبر ماجرا از دایره خودشان بالاتر رود؟
متأسفانه آنان که به مردم پاسخ دادند براساس داده‌های دیگران اظهار نظر کردند. داده‌هایی که گمان می‌کردند صد درصد درست است، ولی دروغ بود. پنهان‌کاری نظام‌مند ریشه این بحران است که فراتر از دروغ است. خیلی صریح بگویم، پیشتر در مورد قتل‌های زنجیره‌ای هم گفته بودم که بی‌اطلاعی مسئولین از آن قتل‌ها، به مراتب بدتر از این بود که آن قتل‌ها به دستور مسئولین رخ داده باشد. اکنون هم باید گفت بی‌اطلاعی از ماجرا در هر رده‌ای که باید مطلع باشد، به مراتب و به مراتب بدتر از اصل این اتفاق است.
این رویداد فاجعه‌بار به ما چند نکته را گوشزد می‌کند. اول از همه اینکه فقدان رسانه آزاد؛ مادر تمام مصائب جامعه ایران است. رسانه‌ای که نتواند در همه امور سر بکشد، بودش زیان‌بارتر از نبودش است. رسانه است که باید ثابت می‌کرد این اتفاق بر اثر شلیک موشک رخ داده. ولی مسیول کدام رسانه است که حتی فکر چنین چیزی را به ذهن خود راه دهد، چه رسد به آنکه به مرحله عمل در آورد؟
شاید بپرسید چطور می‌توانست ثابت کند. کافی بود مکالمات موجود و ضبط شده خلبانان دیگر که شاهد شلیک موشک بوده‌اند را به دست می‌آورد. کافی بود با چند خلبان مستقل و کارشناس هوایی مستقل صحبت می‌شد. کافی بود که امکان دسترسی به نظامیان مرتبط با واقعه را داشتند. کافی بود که می‌توانستند چند پرسش اصلی در باره اجزای گوناگون ماجرا از جمله قطع ناگهانی ارتباط خلبان با برج مراقبت یا نحوه سقوط بدون کنترل را می‌نوشتند. کافی بود که شاهدان عینی جرأت داشتند حرف بزنند و روزنامه‌نگار آن را منتشر کند. همه اینها برای روشن شدن ماجرا کفایت می‌کرد. و البته اگر چنین شرایطی بود نه کسی جرات می‌کرد که دروغ بگوید و از آن بدتر ۳ روز پنهان‌کاری کند. حتی بعد از روشن شدن ماجرا هم دروغ گفتند و تغییر مسیر را بهانه کردند.
علی‌رغم آنکه مسئولیت کامل ماجرا را فرمانده پدافند هوایی به عهده گرفته است، ولی این بخشی از ماجرا است. از یک سو باید مسئولیت پنهان‌کاری سیستماتیک نیز روشن شود که به مراتب بدتر از اصل اشتباه است. چون اشتباه گریزناپذیر است، کم و زیاد رخ می‌دهد، ولی پنهان‌کاری و دروغ گفتن به مردم، آن هم در چنین مسأله‌ای غیر قابل پذیرش است و اشتباه نیست، بلکه یک برنامه و رفتار انتخاب شده است.
مسئولیت هواپیمایی کشوری و نیز وزارت راه در این ماجرا غیر قابل کتمان است. آنان نمی‌توانند بگویند که به ما دروغ گفته شده است و از خود رفع مسئولیت کنند. آنان به شیوه‌های گوناگون قادر بوده‌اند که دروغ بودن این ادعاها را ثابت کنند. برج کنترل، خلبانان دیگر، شواهد تجربی و معاینه‌های مستقیم و نیز فیلم‌های منتشر شده را می‌توانستند بررسی کنند، و حداقل باید می‌گفتند که منتظر اعلام نتایج بررسی می‌مانیم نه آن که قاطعانه رد کنند. در این باره سخن بسیار است باید در روزهای آینده گفت ولی مهمتر از همه اقداماتی است که باید صورت گیرد.
تیتر این یادداشت (جعبه سیاه سقوط) از شعر استاد شفیعی کدکنی به عاریه گرفته شده است:
ما شاهد سقوط حقیقت
ما شاهد تلاشی انسان
ما صاحبان واقعه بودیم
چندی به ضجر شعله کشیدیم
وینک درون خاطره دودیم
گفتند رو به اوج روانیم
دیدیم سیر سوی هبوط است
شعر سپید نیست که خوانیش
این جعبۀ سیاه سقوط است





  تعداد بازديدها: 1229


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
وزیر خارجه قطر: به خاتمه جنگ رسیدیم اما باید محتاط بود/ نتانیاهو عامل تشدید تنش
موضع صریح وزیر دفاع پاکستان درباره پیمان ابراهیم/حصول توافق میان ایران و آمریکا ممکن است به بازداشت نتانیاهو منجر شود
نشست «عاشورا در منظومه فکری امام خمینی(ره)»؛
نبوی، عضو مجمع تشخیص: امام خمینی با توسل به راهبردهای قیام امام حسین(ع)، خیلی سریع‌تر کشتی انقلاب را به سرمنزل مقصود رساند/ فوزی، استاد دانشگاه: امام خمینی مانند امام حسین(ع)، اصلاح جامعه را تکلیف خود می‌دانست
معاون وزیر خارجه ایران از توافق درخصوص ترتیبات مذاکرات آتی خبر داد/ مجوز فروش نفت ایران صادر شد و آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار وارد مرحله اجرا می‌شود
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
5 نکته درباره مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس / از سود تهران تا شهرت "بورگن اشتاک"
وزیر دفاع آلمان: ترامپ مقصر بسته شدن تنگه هرمز است
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم شب هشتم محرم الحرام در هیئت انصارالخمینی(ره) 1405/4/1
المیادین: هیات ایرانی خواستار عذرخواهی ترامپ شد
افزایش خرید ریال ایران در سراسر پاکستان طی چهار روز اخیر
هیئت «متوسلین حضرت زینب حصارک»، نماد خدمت بی‌منت
آلمان: ایران، روسیه، چین و ترکیه فعال‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی خارجی در برلین هستند
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم شب هفتم محرم الحرام در هیئت انصارالخمینی(ره) 1405/3/31
در مراسم روز ملی بسیج اساتید؛
پزشکیان: کشور درگیر یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است/ اجازه ندهیم هیچ زن سرپرست خانواری گرسنه سر بر بالین بگذارد، هیچ کودک بیماری بدون دارو و حمایت بماند و هیچ جوانی نسبت به آینده خود ناامید شود
پیام امام راحل به مناسبت شهادت دکتر چمران؛
چمران در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت
پزشکیان: تمام مفاد تفاهم‌نامه به نغع ماست / نتانیاهو اولین ناراضی مذاکرات است / رهبری اختیار ادامه مذاکرات را به دولت داده‌اند
یادداشتی از: مهرداد خدیر
روح حسینیان در کالبد نبویان؛ مجری چرا حیران؟!/ 10 نکته دربارۀ سخنان جنجالی نمایندۀ پایداری
پس لرزه واکنش سخنگوی وزارت کشور به تهدید رئیس جمهور توسط یک مداح/ موسوی: از دل همین شوخی‌ها، قتل‌های زنجیره‌ای کرمان و اسیدپاشیِ اصفهان و خودسری‌هایِ خراسان و هزارجور مصیبت دیگر بیرون زده است
صداوسیما باعث اعتراض اصولگرایان شد/ روزنامه نزدیک به قالیباف: آیا واقعاً خروجی مباحث رسانه ملی، تقویت وحدت در خیابان است؟
سرسخت‌ترین مخالف قرارداد ۱۹۱۹ که به نفع انگلستان بود، جاسوس‌ خودشان بود/نمونه الی کوهن در ایران
جمع‌آوری مناره‌های الحاقی مسجد جامع ابرند آباد؛ گامی در مسیر احیای اصالت تاریخی بنا

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
دو تصویر به رسم یادگاری، بعد از مراسم بزرگداشت حجت الاسلام مطلبی در مسجد جامع ابوذر
اطلاعیه:
برگزاری مجلس ترحیم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ رضا مطلبی
متن تقدیرنامه هیئت انصارالخمینی (ره) که در مراسم نکوداشت حجت الاسلام مطلبی تقدیم ایشان شد
در گفت و گوی ویژه خبری؛
عراقچی: در شرایط فعلی امکان مذاکره درباره بحث هسته‌ای نبود/ ما هیچ‌وقت در این جنگ، لبنان را فراموش نکردیم/ در متن تفاهم احتمالی، دو طرف به حاکمیت همدیگر احترام خواهند گذاشت
جزئیات دقیق برگزاری مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد
یادداشتی از: مسعود تهرانی
اتحاد ملی در اندیشه امام خمینی(ره)؛ سرمایه راهبردی ایران در گذر از بحران‌های امروز
آیت‌الله سید حسن خمینی: در شرایط موجود از مسیر دعوا، اختلاف و سخنان تند به جایی نمی‌رسیم/ به خرد جمعی و تصمیمات کلان مسئولان عالی‌رتبه نظام اعتماد کنیم/ همه می‌توانند نظرات مشورتی خود را بیان کنند، اما از تصمیم نهایی باید تبعیت کرد/ رئیس جمهور اهل خودمحوری و منیّت نیست/ قالیباف در هر مسئولیتی که بوده‌، شناخت و عملکرد درستی داشته‌ است
پزشکیان: تصمیم‌گیری درباره جنگ و مذاکره بر عهده رهبری و شورای عالی امنیت ملی است
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم شب اول محرم الحرام در هیئت انصارالخمینی(ره) 1405/3/25
اطلاعیه تشییع و تسلیت:
با کمال تالم و تاسف باطلاع میرساند: حاج محمد برزگر به دیار باقی شتافت
در بیانیه‌ای؛
هشدار جدید قرارگاه خاتم‌الانبیا به اسرائیل: چنانچه ارتش کودک‌کش رژیم صهیونیستی به شرارت در جنوب لبنان پایان ندهد، باید منتظر پاسخ سخت نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران باشد
اطلاعیه:
برگزاری مراسم سوگواری دهه ی اول محرم الحرام در هیئت انصارالخمینی(ره)
محقق داماد: تفرقه و جنگ از نقاط تاریک ادیان است / «هم‌باوران»؛ بازخوانی پیوندهای فرهنگی، دینی و انسانی ایران و جهان مسیحی
روایتی از چگونگی اولین روز محرمی که امام در نوفل لوشاتو گذراند
اکران سومین دیوارنگاره بزرگ کشور در قم
روایت محتشمی‌پور از برنامه ویژه امام در دهه اول محرم
گزارش تصویری:
برگزاری مراسم شب دوم محرم الحرام در هیئت انصارالخمینی(ره) 1405/3/26
برگزاری مراسم شب پنجم محرم الحرام در هیئت انصارالخمینی(ره) 1405/3/29
فاضل میبدی: هر کاری که سایه شوم جنگ را از کشور دور کند مبارک است/ امیدوارم آشتی ملی به تمام‌معنا بر این کشور حاکم گردد
متن تفاهم ایران و آمریکا منتشر شد


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 9637
تعداد بازدید دیروز: 6422
بازدید کل: 79029555
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.