امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 23 آبان 1398 ساعت 21:14:25
بیان عرفانی امام(س) درباره جایگاه پیامبر(ص) در نظام آفرینش

وجود مقدس پیامبر(ص)، در نشئه خلقت و آفرینش، اولین تعین و نزدیکترین مخلوق با اسم اعظم - امام ائمه اسما و صفات - است.

جی پلاس، در فلسفه بحثی تحت عنوان «عقل اول یا صادر اول» است که مربوط به جایگاه پیامبر(ص) در نظام آفرینش است. این بحث در آموزه های عرفانی و در لسان روایات نیز مطرح شده است. امام خمینی(س) نیز به عنوان صاحب نظر و احیاگر فلسفه در قرن معاصر و عارف الهی، با الهام از آموزه های دینی، در این زمینه چنین بیان می فرمایند: 

ذات مقدس حق جل و علا به حسب تجلی به اسم اعظم و مقام احدیت جمع... در مرآت عقل اول به جمیع شئون و مقام جامعیت تجلی فرمود: و از این سبب، همین اول مخلوق را به نور مقدس نبی ختمی... تعبیر نموده اند، چنانچه در حدیث است از رسول خدا که: «اول مخلوق، نور من است»(1) و در بعض روایات «اول مخلوق، روح من است».(2)(3)

از کتاب اصول کافی نیز یک روایت را به عنوان نمونه بیان می کنیم: 

«ان الله کان اذا کان... و خلق نور الانوار الذی نورت منه الانوار، و اجری فیه من نوره الذی نورت منه الانوار و هو النور الذی خلق منه محمدا و علیا».(4)

احاطه قیومیه پیامبر (ص) نسبت به مخلوقات 

حضرت امام در این زمینه در کتاب مصباح الهدایه چنین می فرمایند که: از کلام حضرت که فرمودند: «خداوند موجودی برتر از من نیافریده است»،(5) می توان افضلیت در مقام تعین خلقی را فهمید. تحقیقا وجود مقدس پیامبر(ص)، در نشئه خلقت و آفرینش، اولین تعین و نزدیکترین مخلوق با اسم اعظم - امام ائمه اسما و صفات - است. وگرنه به لحاظ مقام ولایت کلی، برزخیت کبری و هیولیه اولی ـ که در قران از آن به مقام دنی فتدلی و در اصطلاح عرفانی از آن به «وجود انبساطی اطلاقی» و «وجه الله الاعظم و باقی» و... یاد می شود - همه موجودات و تعینات در حقیقت وجود او مستهلک و چیزی از مخلوقات را نسبتی با او نیست؛ زیرا او بر همه احاطه قیومیه دارد، لذا افضلیت معنا نداشته و اولین و آخرین تصور نمی شود؛ بلکه او اول است در عین آخر بودن و آخر است در عین اول بودن، به همان وجهی که باطن است، ظاهر است.(6)

این نکته در آثار دیگر عرفا نیز مطرح شده، چنانکه یکی از عرفا در توضیح کلام امام چنین می گویند: 

آنگاه که شاهد خلوتگاه غیب جمال ذاتش، به ذات او جلوه کرد، نخستین جلوه او، صفت «وحدت» بود لذا اولین تعین که از غیب هویت حق ظاهر گشت، وحدتی بود که منشأ و سرآغاز ظهور هستی گردید و به این جهت او را تعین اول گویند. این ظهور نخستین تعین هستی است و اسم «الظاهر» با تمام تعینات و شئون خود به واسطه همین تعین از اسم «الباطن» و مرتبه بی تعینی متمایز و جدا می شود. و این تعین را، «مرتبه جمع وجود» و «احدیت جامع» و «احدیت جمع» و «حقیقت الحقایق» نیز می گویند و برخی از این تعین، به «برزخ کبری» نیز یاد کرده اند و این همین چیزی است که در آموزه های وحیانی به مقام او ادنی تعبیر شده و باطن مقام قاب قوسین است که در اصطلاح عرفانی، تعین ثانی نام دارد و مراد از قوسین دو قوس وحدت و کثرت است که از آن به وجوب و امکان یا فاعلیت و قابلیت نیز یاد می کنند و در کلمات عارفان، گاهی از مقام او ادنی، تعین اول، به «حقیقت محمدیه» هم یاد شده است؛(7) چه اینکه مقام قاب قوسین را ناظر به مرتبه واحدیت و مرتبه احدیت دانسته و گفته اند: مقام قاب قوسین قوسی از مرتبه واحدیت تا آخر، با شئون الهی است. و قوسی از مرتبه واحدیت تا مرتبه احدیت، با تجلیات ذاتی و شئونات آن است. ولایتی که از رهگذر این مقام و تجلیات نصیب انسان می شود، اختصاص به حضرت محمد(ص) دارد و اوصیا او به تبع آن حضرت، از آن بهره مند می شوند و انبیای پیشین و اوصیای آنان، تنها در حد حال و نه مقام، از این ولایت نصیبی داشته اند؛ لذا در شب معراج، پیامبر (ص) آنها را در آسمان های خاص (مرتبه خاص) مشاهده کرد.(8)

شعر حافظ شیرازی شاید ناظر به همین معنا باشد که می گوید: 

حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد            این همه نقش در آیینه اوهام افتاد

این همه عکس می و نقش نگارین که نمود         یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد(9)

1. اول ما خلق الله نوری؛ بحارالانوار، ج 15، ص 24.

2. اول ما خلق الله روحی؛ همان، ج 54، ص 309.

3. شرح حدیث جنود عقل و جهل؛ ص 29.

4. خدا بود، هنگامی که چیزی خلق نشده بود، آنگاه نور الانوار (مبدأ نورها) را که همه از آن نور گرفته اند، آفرید و در آن نور، از نور خویش که همه از آن نور خویش که همه از آن نور گرفته اند، جاری ساخت و آن، همان حقیقت و نوری است که محمد(ص) و علی(ع) از آن آفریده شده اند. (الکافی، ج 1، ص 442، ح 9).

5. عیون اخبار الرضا(ع)؛ ج 1، ص 262، ح 22.

6. ر.ک: مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص 75.

7. ر.ک: نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص، ص 34-37.

8. مجموعه آثار حکیم صهبا، ص 112؛ ر. ک: پیامبر اعظم در نگاه عرفانی امام خمینی(س)، ص 28.

9. دیوان حافظ، ص 128.

برشی از کتاب در آمدی بر شخصیت و شئون پیامبر(ص) از دیدگاه امام خمینی(س)؛ 50-52؛ چاپ اول (1394)؛ ناشر: چاپ و نشر عروج.





  تعداد بازديدها: 2455


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 30311
تعداد بازدید دیروز: 42444
بازدید کل: 65617423
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.