امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 16 مرداد 1397 ساعت 20:40:34
دیدگاه شماری از شخصیت های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا درباره 15 راه حل خاتمی

جمعی از شخصیت های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در گفت و گو با جماران، نظر و دیدگاه خود را درباره 15 راهکار پیشنهادی سیدمحمد خاتمی به منظور خروج از وضعیت فعلی کشور مطرح کردند.

دو روز قبل سیدمحمد خاتمی 15 راه حل برای عبور از وضعیت فعلی کشور ارائه داد.

راه حل های ارائه شده از سوی او اما با نظرات متفاوتی خصوصا در فضای مجازی همراه بوده است. 

در همین راستا، جماران به سراغ برخی از شخصیت های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا رفت و دیدگاه آنها را درباره 15 راهکار پیشنهادی سیدمحمد خاتمی جویا شد.

باید افرادی کارآمد و معتقد به نظام و مردم سالاری دینی امورات را در دست گیرند

آیت الله محسن غرویان، با اشاره به 15 راهکار اخیر «سیدمحمدخاتمی» برای خروج از وضعیت فعلی کشور گفت: شرایط کلی جامعه ما به گونه ای است که اکثریت ملت ما را افرادی مذهبی و متدین و معتقد به ولایت فقیه با قرائت خاص خود تشکیل می دهند. بحران های ارزی، اقتصادی و تحریم هایی که علیه کشور اتفاق می افتد، عده ای در خارج کشور نظیر رضا پهلوی و منافقین به صحنه می آیند و می خواهند از این شرایط سوءاستفاده کنند. طبیعتاً یکسری از نیروهای مذهبی داخل کشور از آنجا که معتقد به ولایت فقیه و نظام اسلامی هستندو با اینکه اعتراضات و مشکلاتی دارند، قاطی این جماعت نمی شوند. 

وی افزود: متاسفانه یک عده افرادی که درون حاکمیت هستند، قرائتی خلاف رای اکثریت ملت دارند که مشکل ساز است. با ریختن توی خیابان و اعتراضاتی از این دست کاری از کار پیش نمی رود، بلکه باید در یک فرآیند دموکراتیک، مردم دیدگاه و نظر خودشان را همانگونه که در انتخابات مجلس، خبرگان و ریاست جمهوری نشان دادند، مطرح کنند تا تحولاتی در نگاه و سیاست، اقتصاد و روش مدیریت مسئولان ایجاد شود. در واقع باید افرادی کارآمد و معتقد به نظام و مردم سالاری دینی امورات را در دست گیرند، تا بتوانند مشکلات را حل و فصل کنند. 

باید آزادی های بیشتری به ملت داده شود و حصرها برطرف گردند

این روحانی اعتدالگرا گفت: جامعه ما، جامعه ای با ویژگی های خاص است. بنابراین باید کسانی که مدیریت آن را در دست دارند، باور داشته باشند که رای اکثریت ملت معیار قرار دارد. همانطور که امام فرمودند؛ میزان رأی ملت است، رهبر معظم انقلاب نیز مکرراً از مردم سالاری دینی سخن گفتند. این مردم سالاری دینی باید توسط اشخاصی که واقعاً به آن باور داشته و رای ملت را قبول دارند، به اجرا درآید. مجریان این تفکر در ابتدا باید کسانی باشند که به این مسأله باور داشته باشند. متاسفانه امروز کسانی در برخی مناصب قدرت قرار دارند که هیچ اعتقادی به رأی ملت ندارند و تفکرشان در فلسفه سیاسی این است که رأی ملت نقشی در مشروعیت ندارد و مشکل اصلی همین جاست.

وی بیان کرد: برخی افراد با اینکه در اقلیت قرار دارند و رای بسیار کمی در انتخابات آوردند، معتقدند که قدرت باید در دست آنها باشد و حق با آنهاست. این اساس مشکلی است که ما با آن مواجه ایم. این افراد باید تغییر کرده و کنار گذاشته شوند. تعدادی از آنها نیز باید بازنشست شوند، زیرا امروز می بینیم که با سن و سالی بالا پست های کلیدی را در اختیار دارند و با اینکه شعار جوانگرایی می دهند، ولی با سن 90 سال یا 80سالگی در پست های کلیدی هستند، لذا باید چنین رویکردی تغییر کند، باید آزادی های بیشتری به ملت داده شود و حصرها برطرف گردند. 

با راه کارهای آقای خاتمی موافق هستم

این مدرس حوزه علمیه قم در ادامه اظهار داشت: باید انحصارطلبی هایی که عده ای در مناصب مختلف قائل هستند، شکسته شود. همچنین باید همانی که مقتضای خواست و رأی مردم است، اجرایی و محقق گردد. دولت امروز نماینده اکثریت ملت است، از این رو عده ای از بیرون آن در تصمیم گیری های سیاسی و بین المللی دخالت می کنند.

وی در پایان گفت: من فکر می کنم که تحلیل ها و راهکارهای آقای خاتمی باید در همین راستا ارزیابی و تفسیر شود. بنده با این راه کارها موافق هستم و معتقدم موارد درون آن تاکنون بارها از سوی تمامی دلسوزان این مرزو بوم در رسانه ها بازگو شده است.

آقای خاتمی آدم خیرخواه و اصیلی است و صحبت های او از روی خیرخواهی و دلسوزی است

آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی، در مورد 15 راهکار سید محمد خاتمی برای حل مشکلات کشور اظهار داشت: آقای خاتمی آدم خیرخواه و اصیلی است و صحبت های او از روی خیرخواهی و دلسوزی است. چون آدم خوشفکری است حتما پیشنهادهای خوبی می دهد و حرفش قابل بررسی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اولین مسأله گفت و گوی تمدن ها تنش زدایی بود، گفت: همان طوری که او از ممنوع التصویری ناراحت نبود، الآن هم اگر به پیشنهاداتش عمل کنند برای او منافعی ندارد. نمی گویم هرچه می گوید همه قبول کنند اما حرف هایش قابل بررسی و تأمل است و باید روی آنها کار شود. 

وی تأکید کرد: ما هم همین حرف ها را می گوییم؛ همین حرف ها زمین مانده که وضعیت کشور این طور شده است. در مرحله اول مربوط به زحمات 60 ساله امام و خانواده امام و بعد مربوط به افراد دیگر است. شما باید تلاش کنید که این زحمات نه تنها بر باد نرود، بلکه به ضد خودش تبدیل نشود. اگر مردمی که با شعار دین انقلاب کردند ضد دین شوند چیزی نیست که ما آن را ساده بگیریم، این حرف ها را باید بزنیم.

اگر این 15 راهکار در دستورکار قرار گیرد، فصل جدیدی از رابطه و پیوستگی میان حکومت و مردم ایجاد می کند

عبدالله ناصری با اشاره به 15 راهکار اخیر «سیدمحمدخاتمی» برای خروج از وضعیت فعلی کشور گفت: ما اگر بپذیریم که برای ریشه اصلی مشکلات دولت در عرصه های عمومی، اجتماعی و نگرش آن به جامعه و جهان بین الملل نسخه ای وجود دارد، حتماً آن نسخه ای خواهد بود که آقای خاتمی پیچیده است. این 15 راهکار ارائه شده از سوی ایشان، به طور حتم مشکلات کشور را حل خواهند کرد.

وی افزود: بسیاری گمان می کنند که ریشه نارضایتی مردم از آنجا که با سردادن شعارهای اقتصادی همراه است، عمدتاً در مشکلات اقتصادی خلاصه می شود و اگر این مشکلات رفع شوند، نارضایتی پایان می یابد. در حالی که بزرگترین مشکلات مردم که سبب بروز ناامیدی در جامعه شده، نوع سیاست گذاری ها و تعاملات سیاسی- اجتماعی حکومت با جامعه است. اگر این 15 راهکار در دستورکار قرار گیرد، می تواند فصل جدیدی از رابطه و پیوستگی میان حکومت و مردم ایجاد کند.

اصلاح ساختار اقتصادی که مدنظر مردم هست نیاز به تدبیری زمان بر دارد

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت: مشکل اصلی جامعه مدنی و بخشی از جامعه با حاکمیت، ناامیدی و عدم اعتماد یا کاهش فوق العاده اعتماد نسبت به دولت یا حاکمیتی است که مردم همواره در مقاطع مختلفی نظیر انتخابات، علقه و دلبستگی خود را به آن نشان دادند. اما امروز میزان اعتماد، دلبستگی و امیدواری بسیار کاهش یافته و کم هزینه ترین راه برای یک جهش آنی و امیدوارکننده در جامعه، همین راهکارهای بسیار ساده و کم هزینه ای است که آقای خاتمی اعلام می کند.

وی گفت: اگر کشور همین امروز تصمیم بگیرد که چرخه اقتصادی خود در عرصه های ملی و بین المللی را سامان دهد و در آینده نیز دیگر معضلی به نام تحریم نداشته باشیم، بی تردید اصلاح ساختار اقتصادی که مدنظر مردم هست نیاز به تدبیری زمان بر دارد. امتیاز یا نقطه قوت راهکارهای آقای خاتمی این است که بی هزینه ترین و در عین حال پردستاوردترین راه را برای حکومت انتخاب کرده و نتیجه آن در کوتاه مدت حاصل می شود.

مسأله «آشتی ملی» حتماً یکی از گام های اساسی برای عبور از وضعیت فعلی کشور خواهد بود

ناصری بیان کرد: امروز مردم نسبت به هر خبری که از سوی مسئولین منتشر می شود، تردیدوار نگاه می کنند. از این رو مسأله آشتی ملی حتماً یکی از گام های اساسی برای عبور از وضعیت فعلی کشور خواهد بود. همچنین رفع حصر و رفع محدودیت هایی که برای زندان سیاسی اعمال می شود، بسیار موثر خواهد بود. برای نمونه، این خبر که آقای عبدالفتاح سلطانی به عنوان وکیل دادگستری، 7 سال را در زندان سپری کرده و در این فاصله دختر جوانش بر اثر عارضه های روحی و روانی که در غیاب پدر پیدا کرده دچار مرگ زودرس می شود، احساسات بخش قابل توجه ای از جامعه را جریحه دار می کند.

وی در ادامه گفت: از این رو، امروز وقتی به زندانیان سیاسی و عقیدتی عفو داده شود، اقدامی کم هزینه و موثر خواهد بود. مثلاً اگر به همین آقای عبدالفتاح سلطانی عفو خورده شود و ایشان مجدد به زندان بازنگردد، حتماً گامی بسیار ارزشمند است. 

ناصری تصریح کرد: چنین اقداماتی هیچ هزینه ای برای کشور ندارد و محصورین و زندانیان سیاسی در صورت آزادی، حتماً در راستای همبستگی ملی گام برخواهند داشت.

امروز اعتراضاتی که در برخی نقاط کشور وجود دارد، امری داخلی است و حتماً باید شنیده شود

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: بدون تردید، محصورین و اکثر زندانیان سیاسی کسانی نیستند که در صورت آزادی با وجود حبسی که کشیده اند، در جرگه براندازان حکومت قرار گیرند. وقتی طبق قانون اساسی، فضا برای راهپیمایی یا هرگونه اعتراض مسالمت آمیز مردم باز شود و امنیت آن تامین گردد و برخوردهای سخت در برابر چنین اعتراضاتی کنار گذاشته شود، حتماً زمینه سوءاستفاده از اعتراضات مردم توسط دشمنان نیز از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: همچنان که حکومت به تحلیلی روشن از ریشه ها و عوامل اعتراضات دی ماه سال گذشته رسید و برخلاف نظر برخی افراطیون که معتقد بودند باید آن اعتراضات را به عوامل خارجی و سرویس های جاسوسی بیگانه نسبت داد و تمامی اجزای حکومت به این نتیجه رسیدند که اعتراضات ریشه ها و علل داخلی دارند. امروز نیز اعتراضاتی که در برخی نقاط کشور وجود دارد، امری داخلی است و حتماً باید شنیده شود.

نیروی انتظامی در این مقطع باید رفتاری متناسب با اعتراضات مردم داشته باشد

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه نیروی انتظامی در این مقطع باید رفتاری متناسب با اعتراضات مردم داشته باشد، گفت: زمانی که اعتراضات مسالمت آمیز شد و مردم جامعه احساس کردند که در پوشش امنیتی نهادهای حاکمیت صدای خود را به گوش جامعه منتقل می کنند، حتماً مانع سوءاستفاده برخی عناصر خواهند شد. اما متاسفانه، حکومت هنوز در برابر اعتراضات صنفی و مدنی سندیکاها، معلمان و کارگران برخوردهای سختی دارد. در این شرایط می توان هرگونه رفتار قهرآمیز و غیرآشتی جویانه را از جامعه مشاهده کرد.

وی بیان کرد: هر چه حکومت بتواند آستانه تحمل خود را در شنیدن صدای اعتراض بالا برد و باور کند که این اعتراضات خاستگاهی داخلی دارد و حتی سردادن شعارهای ساختارشکنانه در آن نیز، ریشه در عصبانیت جامعه دارد، امری مهم و ضروری است. بنابراین زمانی که وزیر کشور به عنوان متولی مدیریت تظاهرات مدنی در جامعه اعلام می کند که تظاهرکنندگان 50 الی 200 نفر هستند و نمی توانند کاری کنند، چنین حرفهایی جز آنکه خشم جامعه معترض را بیشتر کند، سودی به دنبال نخواهد داشت.

با بخشی از حرف های آقای خاتمی موافقم

ناصر ایمانی گفت: من با بخشی از حرف های آقای خاتمی که می گوید؛ اغتشاشات به هر شکلی موجب تضعیف حکومت شده و در نهایت به نفع مردم نخواهد بود، موافقم. اما بخش دیگر سخنان ایشان را متوجه نمی شوم، زیرا برخی موارد ارتباطی به وضع موجود ندارند. مانند موضوع حصر که من نمی گویم این مسأله نباید حل شود، بلکه معتقدم که در وضعیت کنونی کشور اگر چنین اتفاقی هم بیفتد، تأثیری در شرایط و اوضاع کلی جامعه نظیر وضعیت دولت، مسائل پولی، ارزی و تحریم ها نخواهد داشت.

وی افزود: از این رو، مطرح کردن این مسأله به عنوان یکی از راه کارهای عبور از وضعیت کنونی جامعه، ربطی به اصل موضوع ندارد. در حالی که اگر مستقل از این راهکارها به این مسأله می پرداخت، فاقد اشکال و امری طبیعی بود. نکته بعدی که بسیار مهم است، موضوع عذرخواهی آقای خاتمی است. ایشان روزگذشته گفت که به عنوان یک شهروند از ملت ایران عذرخواهی می کند. باید گفت که چرا به عنوان یک شهروند؟ من معتقدم که هر جریان سیاسی باید مسئولیت اقدامات خود را بپردازد.

امروز جریان اصلاح طلب، مسئولیت اقدامات دولت فعلی را نمی پذیرد

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: به هرحال دولت فعلی اقداماتی داشته است، اگر آنها قابل دفاع بوده، جریان اصلاح طلب که حامی اصلی این دولت است، نیازی به عذرخواهی ندارد. اما اگر اقدامات دولت قابل دفاع نیست، آقای خاتمی که در بسیاری موارد از آن دفاع کرده نه به عنوان یک شهروند، بلکه باید از سوی یک جریان مسئولیت بپذیرد. فراموش نکنیم که طی 8سال ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، جریان اصلاح طلب همواره این موضوع را یادآوری می کرد که اصولگرایان باید مسئولیت اقدامات دولت را بپذیرند و دلیل این حرف خود را حمایت تمام قد اصولگرایان از آن دولت می دانستند.

وی ابراز عقیده کرد: امروز جریان اصلاح طلب، مسئولیت اقدامات دولت فعلی را نمی پذیرد. در حالی که باید مسئولیت اقدامات این دولت را بپذیرند و همچنان که اصلاح طلبان، دستاورد برجام، مذاکرات و امضای توافق هسته ای را از آن خود می دانند، باید مسئولیت سایر اقدامات دولت را نیز بپذیرند. آقای خاتمی نیز باید از طرف جریان اصلاح طلب عذرخواهی کند و مسئولیت وضع فعلی را بپذیرد.

ایمانی با اشاره به بحث «همبستگی ملی» در راهکارهای خاتمی گفت: همیشه تمامی جریان ها از چپ و راست و مستقل به روی وفاق ملی و همبستگی تاکید کردند، این حرف کاملاً درستی است و هر فرد با زدن چنین حرفی می خواهد چهره ای مثبت و صلح طلب از خود نشان دهد. لذا تا این مرحله بلااشکال است. اما مسأله اصلی عمل به این حرف است.

وظیفه صداوسیما در هر دوره ای، دفاع از دولت است

ایمانی اظهار کرد: باید دید کسانی که دم از همبستگی و وفاق ملی می زنند، تا چه اندازه عمل می کنند و برای همبستگی ملی تلاش کرده اند؟ آقای خاتمی باید اعلام کند که چه تلاش هایی برای همبستگی ملی در جامعه کرده است؟ اصلاح طلبان باید بگویند که چه تلاشی برای همبستگی ملی با جریان مقابل خود کردند؟ آیا کم اتهام زنی و تخریب و تحقیر کردند؟ امروز می توان اصطلاح همبستگی ملی را از جریان پایداری، اصلاح طلبان، اصولگرایان و حتی نهضت آزادی شنید. لذا صرف حرف زدن از همبستگی ملی کافی نیست، بلکه باید این مسأله را در میزان تلاش هایی که یک جریان می کند، جستجو کرد.

وی بیان کرد: یکی از موارد دیگری که آقای خاتمی به آن اشاره کرده، بحث نگاه فراجناحی در رسانه ملی است. در این زمینه باید گفت که اگر کارشناسان رسانه یک دید منصفانه در 40 سال گذشته به عملکرد صداوسیما داشته باشند، می توانند نمره نسبتاً قابل قبولی در دفاع از عملکرد دولت در سال های اخیر بدهند. منتها مطلق نگری کار درستی نیست. آیا اگر همین صداوسیما به طور کامل در اختیار جریان اصلاح طلب بود، همه جریان ها و گروه ها را در کشور نشان می داد؟ وظیفه صداوسیما در هر دوره ای، دفاع از دولت است. 

صداوسیما هرگز وظیفه ندارد اخبار کسانی که اساس نظام را قبول ندارند، پوشش دهد

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: مجموعه عملکرد صداوسیما، به غیر از مواردی که قابل دفاع نیست، مثبت بوده است. اگر چه انتقاداتی نیز به آن وارد است. صداوسیما هرگز وظیفه ندارد اخبار کسانی که اساس نظام را قبول ندارند، پوشش دهد و اگر چنین کند کاری اشتباه است. برخی افراد اساساً نسبت به نظام موضع جدی دارند، این افراد نباید به دلیل آنکه مخالف هستند، خفه شوند و می توانند در دانشگاه ها یا رسانه هایی که در اختیار دارند به بیان نظرات خود بپردازند؛ اما صداوسیما نباید سخنان آنها را پوشش دهد، زیرا برخلاف مصالح نظام است. اگر منظور آقای خاتمی این است، صداوسیما این اشتباه را نمی کند که تریبون در اختیار همه جناح ها قرار دهد.

عباس سلیمی نمین نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره 15 راه کاری که اخیراً از سوی سیدمحمدخاتمی ارائه شد، گفت: طبعاً کاری که چهره های شاخص در طیف های سیاسی برای حاکمیت تعقل گرایی در آحاد جامعه می کنند، کار بسیار پسندیده و خوبی است. منتها باید نسبت به این مسأله توجه داشت که ما باید شاخص ها و محورهایی را مدنظر قرار دهیم که بتوانند ریشه های مشکلات را هدف قرار دهند.

راهکارهای آقای خاتمی عمدتاً به مسائل سیاسی پرداخته است

وی افزود: امروز بیشتر از هر روزی مخالفین استقلال و سرافرازی ایران مسأله اقتصاد کشور را هدف قرار دادند.  آنها می خواهند از ابزارهای اقتصادی برای رسیدن به اهداف خود بهره گیرند و قصد دارند ریشه ملت ایران را به زعم خود خشک کنند. ما در راهکارهایی که رئیس دولت اصلاحات برای خروج از وضعیت فعلی کشور ارائه داده بود، آنچنان مسائل اقتصادی را شاهد نیستیم و نسبت به مسائلی مانند فساد اقتصادی نیز صحبتی به میان نیامده است. در صورتی که تمامی جریانات سیاسی باید نسبت به آن حساسیت ویژه ای داشته باشند.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: لذا مسائل اقتصادی که کاملاً در خدمت بیگانه قرار گرفته و به اعتماد عمومی لطمه می زند، در فرمایشات آقای «خاتمی» نبود. راهکارهای ایشان عمدتاً به مسائل سیاسی پرداخته است که آن هم به چند دسته تقسیم می شود. یک دسته مسائل سیاسی هستند که هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان روی آن اتفاق نظر دارند. به عنوان مثال، در مورد بحث هیأت منصفه برای جرایم سیاسی، اصولگرایان و اصلاح طلبان به کرات از قوه قضاییه طلب کردند که در این زمینه وفق قانون عمل شود، ولی متاسفانه قوه قضائیه تاکنون به این مطالبه توجه ای نشان نداده است.

نباید به برخی از مطالبات خاص یک حزب یا گروه، اولویت داده شود

وی گفت: با اینکه بررسی این مساله چند بار در دستور کار قوه قضائیه قرار گرفته و برخی فعالان رسانه نظرات خود را در این خصوص ارائه کردند، اما این قوه هنوز به جمع بندی لازم برای اجرای این قانون نرسیده است. این مطالبه به حقی است، منتها خیلی پیوند مستقیمی با مسائل امروز ما ندارد و هر زمانی می تواند مطرح شود. اما ما در این مقطع مسائل مهم تری داریم که باید توان خود را در آن زمینه ها بکار گیریم.

سلیمی نمین افزود: بخشی از مطالباتی که آقای خاتمی مطرح کردند، مربوط به برخی جریانات سیاسی در کشور است و به عبارت دیگر در آن زمینه ها نه تنها اجماع وجود ندارد، بلکه محل اختلاف است. از این رو، طرح آن مسائل نه تنها وحدت و همبستگی را تقویت نمی کند، بلکه منجر به تقابل می شود. لذا نباید به برخی از مطالبات خاص یک حزب یا گروه، اولویت داده شود. امروز ما مطالباتی داریم که مربوط به زمان حال و مورد وفاق تمامی جریانات سیاسی است. برای نمونه، همه در موضوع مبارزه با فساد دارای موضعی واحد هستند و این مسأله می تواند وجه اشتراکی برای همبستگی و گفت و گو باشد.

وی بیان کرد: بنابراین، طرح مسائل مورد اختلاف در ارائه راهکارهای 15 گانه آقای خاتمی دیده می شود. من قصد ندارم بگویم آیا مطالبه ای که خاص یک حزب است، به حق هست یا خیر؟ ولی که همین مقدار که می تواند منشاء اختلاف باشند، کافیست. برای نمونه، کسانی که در انتخابات 88 برهم زننده نظم عمومی بودند و مطالبات خود را از مسیر قانونی پیگیری نکردند و از هواداران خود خواستند که به خیابان بریزند، از نظر جماعت چشمگیری مستحق مجازات های بیشتر از این میزانی هستند که امروز در حق‌شان اعمال می شود، برخی نیز این تمهید صورت گرفته در قبال آنها را امری ناصواب می دانند.

نمی توانیم مطالبات حزبی را بر مطالبات کلان خود برتری دهیم

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: امروز نگاه کاملاً متضادی در بخش قابل توجه ای از جامعه نسبت به این مسأله وجود دارد. طرح چنین مسائلی امروز با آنچه ما به آن مصلحت عمومی می گوییم، به هیچ عنوان سازگار نیست. ما نمی توانیم مطالبات حزبی را بر مطالبات کلان خود برتری دهیم. زیرا این به نوعی یک فرصت طلبی سیاسی تلقی خواهد شد.

وی اظهار کرد: امروز موضوعات متعددی وجود دارد که می توان با طرح آنها اجماع ایجاد کرد و همگان را در قالب آن به اتحاد دعوت کرد. باید اجازه داد که اجماع صورت گیرد و مفاهمه در جامعه تقویت شود. آنزمان است که راحت تر می توان در موضوعات اختلافی، به دستاوری روشن و امیدوارکننده رسید.

سلیمی نمین اظهار داشت: عده ای توانستند طی سال ها، گفت و گو را در میان جریانات سیاسی داخلی، گناهی کبیره جلوه گر کنند که بر اساس آن گفت و گو و مفاهمه نباید در کشور وجود داشته باشد، امروز اما که عوامل خارجی این ضرورت را مطرح می کنند و تمامی دلسوزان طیف های سیاسی در ضرورت همبستگی و وحدت تاکید می کنند، باید اجازه دادکه همبستگی و وحدت روال منطقی خود را طی کند.

توصیه شخصیت هایی چون رئیس دولت اصلاحات، می تواند موثر و مفید واقع شود

وی افزود: اینکه آقای خاتمی به مردم می گوید که در طرح مطالبات خودشان باید صفوف خود را از دشمنان و ضدانقلاب جدا کنند، امری پسندیده است. البته ملت نیز تا حدی به این جمع بندی رسیده، زیرا وقتی سلطنت طلب ها و منافقین در کف خیابان شعار ما آریایی هستیم، عرب نمی پرستیم، سرمی دهند؛  اما روسای‌شان به پابوس نه تنها عرب ها، بلکه بدوی ترین آنها می روند، البته ما عرب هایی هم داریم که بسیار با فرهنگ و توسعه یافته بوده و دارای فرهنگ عمیقی هستند. مردم می فهمند که اصل ماجرا چیست.

سلیمی نمین گفت:  سعودی ها همان اعراب بدوی بودند که انگلیسی ها آنها را از راهزنی دریایی دور کرده و به حاکمیت رساندند، آنها دزدان دریایی بودند و نه تنها هیچ سابقه فرهنگی ندارند، بلکه انسان های بی فرهنگ و بی وطنی هستند که هیچ بویی از تمدن نبرده اند. مردم ما امروز به این جمع بندی رسیدند که عواملی که در خیابان ها به کارهای تخریبی می پردازند، تعداد بسیار اندکی هستند و مردم هیچ گاه به آنها نپیوسته و حساب خود را از آنها جدا می کنند. البته بازهم توصیه شخصیت هایی چون رئیس دولت اصلاحات، می تواند در این موضوع موثرتر و مفیدتر واقع شود.

وی در پایان گفت: امیدوارم از این به بعد، مقداری از پیگیری منافع حزبی خود بکاهیم و بر مسائل کلانی که مورد اتفاق نظر همه جریانات هستند تاکید کنیم و باهم همبستگی و وحدت پیدا کرده و تجربه ای موفقی از گفت و گو و تعامل سازنده باهم داشته باشیم.





  تعداد بازديدها: 2055


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 32288
تعداد بازدید دیروز: 42444
بازدید کل: 65619400
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.