امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 19 مهر 1396 ساعت 17:18:25
«نذر فرهنگی» در گفت و گو با جماران:
هادی سروش: در متون فقهی بیشتر تکیه بر نذورات فرهنگی است

این استاد حوزه گفت: تا به اینجا قبول کردیم که بر حسب مبانی دینی و عقلیمان، نذورات مادی اعم از غذا، پوشاک و مسکن، نه تنها هیچگونه خللی و نقطه ضعفی در او نیست، بلکه مورد تایید قرآن، سنت و روایات ماست، اما قسم دومی از نذورات داریم که امروزه به آنها نام نذورات فرهنگی داده شده است. طبیعتا ارزش این نذر ها اگر بیشتر از نذوارت مادی نباشد، کمتر هم نیست. چرا که نذورات فرهنگی سه خصوصیت مهم دارند که در نذورات غیر فرهنگی این خصوصیات کمتر دیده می شود.

قربانی کردن و نذری دادن از دیرباز در بیشتر فرهنگ‌ها وجود داشته؛ اما جوامع کمی هستند که فرهنگ نذر و نذری دادن در آنها رایج باشد. در کشور ما اما فرهنگ نذر امری مرسوم است؛ چیزی که در مناسبت‌ها به‌ویژه ماه مبارک رمضان و ایام محرم به وضوح شاهد آن هستیم. اگرچه بیشتر علما و کارشناسان مذهبی بر پسندیده بودن این آیین تأکید دارند، اما رواج برخی بدعت‌ها که اسراف و تجمل‌گرایی را در پی داشته، موجب انتقاداتی شده است. در مقابل چند سالی است نذر های فرهنگی در جامعه مطرح شده است.

برای روشن تر شدن مفهوم نذری و شناخت انواع آن حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش در گفت و گو با جماران به نکاتی اشاره کرد.

آقای سروش، برای مشخص تر شدن مفهوم اصلی نذری دادن، لطفا توضیحی درمورد ریشه های تاریخی نذر  در سایر ادیان و اسلام بفرمایید. همچنین بفرمایید در اسلام به چه چیزی نذری گفته می شود؟

درمورد نذر تا جایی که از مبانی و منابع به ما رسیده، در تمام ادیان ابراهیمی و الهی وجود داشته است. حتی قبل از حضرت ابراهیم(ع) هم بحث نذر وجود داشته است. وقتی به قرآن نگاه می کنیم، می بینیم که همسر عمران، فرزندش مریم را در راه خدا نذر می کند. یا آنکه در سوره مریم اشاره شده است که، حضرت مریم نذر سکوت می کرده اند.

به دین مبین اسلام که می رسیم بحث نذر، شکل جدی تر و دقیق تری به خود می گیرد. معروف ترین و زیبا ترین نذری که در قرآن شریف وجود دارد نذر اهل بیت(ع) است که آیه معروف «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» اساس و پایه نذر از حیث مبانی قرآنی در ادیان الهی است. حتی در بحث فقهی این نکته از سوی صاحب جواهر ذکر شده است که حتی کفار هم همین مقدار که به معنویت و خداوند تبارک و تعالی اعتقاد داشته باشند، می توانند نذر کنند و نذر آنها هم مورد قبول واقع می شود.

هرچه که در راه خداوند یا به تعبیر دینی«فی سبیل الله» باشد، می تواند موضوع نذر قرار بگیرد. مقصود از فی سبیل الله نیز رضایت خداوند تبارک و تعالی است. به طور کلی نذر دایره وسیعی دارد. اما از نظر اسلام اگر دو شرط وجود داشته باشد، نذر پذیرفته است. یک شرط توانایی نذر کننده است و شرط دوم این است که نسبت به موضوع نذر منع شرعی وجود نداشته باشد. یعنی اگر موضوع نذر معصیت یا کار خلافی باشد، این نذر از دیدگاه فقها مشکل دار است، حتی اگر خلاف عرفی وجود داشته باشد.

به طور کلی نذر از نظر تعریف شرعی و فقهی نوعی الزام است. حال یا الزام به اینکه انسان کاری را انجام بدهد و یا اینکه انسان کاری را انجام ندهد، تفاوتی از این دو مورد وجود ندارد.

خلاف عرف به چه معناست؟ آیا اگر موضوعی در شرع مباح باشد و خلاف عرف قرار گیرد نمی تواند موضوع نذر باشد؟

خلاف عرف تا وقتی که منکر حساب نشود، مانعی ندارد. اما اگر خلا عرف منکر به حساب آید، نمی تواند موضوع نذر قرار گیرد. مثلا اینکه کسی نذر کند از چراغ قرمز عبور کند یا اینکه با موتور از پیاده رو عبور کند، یا آنکه سد معبر کند؛ ولو آنکه دلیل شرعی به صورت معین بر خلاف این نظر ها نداریم، اما به این دلیل که خلاف حقوق مردم و عرف است و در دیدگاه مردم منکر به حساب می آید، نمی تواند مورد تعلق نذر قرار گیرد.

اگر امری در دیدگاه عرف منفی بود، اما منفی بودنش به قدری نبود که منکر به حساب آید، مانعی ندارد که موضوع نذر قرار گیرد.

 متاسفانه یا خوشبختانه در جامعه ما عموما، غذا به عنوان نذری شناخته می شود. آیا شیوه فعلی نذری دادن موید اهداف اسلام است و آیا در متون یا روایات مذهبی موارد دیگری به عنوان نذری پذیرفته شده است؟

به آیه شریفه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» اشاره کردم. کسانی که در این آیه مورد اشاره قرار می گیرند، اهل بیت(ع) بودند. آنها نذر کردند تا برای شفای حسنین روزه بگیرند. در خصوص مباحث مربوط به عاشورا و حضرت اباعبدالله(ع) که در مکتب تشییع مسئله نذر بیشتر خود را نشان می دهد، درروایات و سیره اهل بیت(ع) نیز سابقه داریم.

بعد از واقعه عاشورا با وجود تنگناهای سیاسی که برای امام سجاد(ع) وجود داشت و به ایشان اجازه داده نمی شد که به مباحث سیاسی ورود کنند و در مجالس رسمی حضور داشته باشند، خود حضرت در منزلشان آشپزی می کردند یا به تعبیر ما نذری می دادند و مومنین را به خانه خود دعوت می کردند. بنی هاشم به منزل حضرت می آمدند، عزاداری می کردند و حضرت هم آنها پذیرایی می کردند. پس اینکه نذر به شکل نذر غذا و اطعام مومنین در تفکر شیعیان وجود دارد، کاملا مستند به سیره معصومین است و حتی اگر به سیره معصومین هم مستند نبود، در فقه داریم که هر کار خیری که منفعتش به عموم مردم برسد، می تواند مورد نذر قرار گیرد.

حال می تواند غذا، پوشاک یا مسکن باشد که در موارد مادی می تواند خود را نشان دهد. مورد تایید هم هست. در صدر اسلام هم چنین مواردی از نذری وجود داشته است. بر حسب آنچه که در روایات ما وجود دارد حتی سیر کردن یک انسان هم می تواند ثواب داشته باشد. در بحث نذری  اینگونه مطرح می شود که گرسنه ها و فقرا بیشتر مد نظر باشند. بله درست است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند، اما به فتوا و استدلال فقیه بزرگ، صاحب جواهر در صفحه 423 جلد 35 کتاب تصریح می کند که حتما لازم نیست فقرا و مساکین در نذری دادن ها حضور پیدا کنند. بهتر آن است که فقرا اولیت داشته باشند، اما به این صورت نیست که نذری تنها به آنها منحصر باشد.

طبق روایاتی که داریم اطعام مونین، چه فقیر باشند یا غنی ثواب بسیار زیادی دارد. حتی در روایات داریم اطعام مومنین ثوابی برابر با حج یا آزاد کردن بنده دارد. پس در زمینه نذورات غذایی یا مادی اعم از غذا و پوشاک، روایات محکم و مباحث قوی فقها را داریم و هیچ گونه خللی در آنها وجود ندارد.

اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که چه بهتر است که مباحث مربوط به اطعام و نذورات، مقداری قانون مند باشد و نظم خاص خود را داشته باشد که هم شئون مردم رعایت شود و منافاتی با حقوق شهروندان ایجاد نشود. اینها مسائلی است که در جامعه امروز حتما باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که بخش مهمی از نذورات ما مستحبات هستند، شاید کسی نذر کرده و نذر شرعی به گردن او واجب شده باشد، اما اکثر سفره ها و نذوراتی که ما می بینیم، مستحبات هستند. نباید برای انجام مستحبات، خدایی نکرده مرتکب ضعیف ترین حرامی مثل تضییع حقوق شهروندان و مردم شویم.

مسائلی مانند قانونمند شدن در بحث نذورات وجود دارد. اما بنده به شخصه معتقدم مسئله نذر مانند بسیاری دیگر از مباحث دینی و اعتقادی مردم، باید به خودشان واگذار شود. یعنی به معتمدین و چهره های شاخص مردم که در محلات و شهرها بیشتر چهره مذهبی دارند، می توانند نظم در نذر ها و پخش نذورات را به عهده بگیرند. به نظرم خیلی درست نیست که حکومت دراین بخش وارد شود.

 هرگاه در مباحث دینی مردم، حکومت ولو با نیت های خیرخواهانه وارد شده باشد، چندان نتیجه مثبتی دیده نشده است. هم اکنون هم دلیلی که مردم با شور و عشق وارد بحث نذورات می شوند، این است که حرکتی خودجوش و اساسا مردمی است. بهتر این است که رعایت حقوق شهروندان و منظم شدن نذورات به خود مردم سپرده شود.

چند سالی است که نذری های فرهنگی مطرح شده و اقدامات مثبتی هم در خصوص آن صورت گرفته است. آیا اساسا با توجه به متون و روایات اسلامی می توان مواردی مانند خرید کتاب یا حتی انجام امور آموزشی را به عنوان نذری در نظر گرفت؟ برای پذیرش این امر در جامعه چه باید کرد و چگونه باید جامعه را به سمتی پیش برد که پذیرش اینگونه اقدامات بیشتر شود.

تا به اینجا قبول کردیم که بر حسب مبانی دینی و عقلیمان، نذورات مادی اعم از غذا، پوشاک و مسکن، نه تنها هیچگونه خللی و نقطه ضعفی در او نیست، بلکه مورد تایید قرآن، سنت و روایات ماست، اما قسم دومی از نذورات داریم که امروزه به آنها نام نذورات فرهنگی داده شده است.

طبیعتا ارزش این نذر ها اگر بیشتر از نذوارت مادی نباشد، کمتر هم نیست. چرا که نذورات فرهنگی سه خصوصیت مهم دارند که در نذورات غیر فرهنگی این خصوصیات کمتر دیده می شود.

اولا اینکه نذورات فرهنگی در جامعه اثرگذار تر هستند. خصوصیت دوم معنویت بیشتر و خصوصیت سوم ماندنی تر بودن آن است. طبیعتا فردی که نذر می کند، هم به دنبال استجاب دعا و هم تقرب به خداست. طبیعتا اگر ببیند که نذری که می کند ماندگار تر است، توجه بیشتری خواهد کرد.

آنچه که در متون فقهی و روایی داریم، بیشتر تکیه را بر نذورات فرهنگی گذاشته اند. باز هم تاکید می کنم که هیچ خللی به نذورات مادی وارد نیست، حتی قربانی کردن به بیان امام صادق(ع) مورد پسند خداوند است. اما نذورات فرهنگی هم بنابه خصیصه هایی که گفته شد، جایگاه خود را دارند.

در متون دیده می شود که نوع نذوراتی که قبل از اسلام یا در خود اسلام وجود داشته است، غیر مادی نیز هستند. به طور مثال نذر نماز، روزه، حج که در متون فقهی و تاریخی آمده است. این ها نذورات فرهنگی و معنوی است. در این نذورات فرهنگی که مصداق آن را ذکر کردم، ساختن حسینیه و مسجد همه جز نذورات فرهنگی به حساب می آید. یکی از مصادیق زیبای نذر فرهنگی ترویج علم و دانش است. همه ما می دانیم که اسلام دین عقل، علم و دانش است. پیامبر ما، پیامبر تعقل و تفکربود.

طبیعتا هم اگر نذورات ما با این بخش از محور های دینی ما باشد، طبیعتا نذورات بهتر  و مقبول تر خواهد بود و حتی می تواند صواب و تقرب بیشتری داشته باشد. در قرآن کریم آمده است که «فلینظر الإنسان إلى طعامه»؛ به این معنی که انسان باید با چشم باز غذای خود را ببیند، و بعد استفاده کند. در ذیل این آیه شریفه امام صادق(ع) فرموده اند که این طعام دو گونه است. قسم اول آن طعام مادی است که بدن را تغذیه می کند، اما قسم دیگر به تعبیر امام صادق(ع) علم است. اگر ما بتوانیم به اندازه سفره هایی که برای امام حسین(ع) پهن و مردم را بهره مند می کنیم، سفره هایی پهن شود و طعام معنوی و فکری مردم را تامین کنیم، چقدر خوب است. همانگونه که امام صادق(ع) می فرمایند، همانگونه که به طعام مادی خود می اندیشید، در باب طعام فکری و معنوی خود نیز تفکر کنید.

در تعبیرات اهل بیت، فکر، تعقل، علم، دانش، نخبه پروری و فرهیختگی می تواند، یکی از مصادیق خیلی عالی نذورات باشد که انشا الله مورد توجه مونین قرار گیرد. در جامعه امروز ما رسانه ها و اهل چاپ هزینه های زیادی برای آگاهی بخشی متحمل می شوند، اگر مردم با نیت خالصی به نذورات وارد می شوند، اگر بخشی از هزینه های انتقال علم و دانش را تقبل کنند طبیعتا بخش مهمی از نذورات فرهنگی را استیفا کرده اند.





  تعداد بازديدها: 1765


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 7330
تعداد بازدید دیروز: 38925
بازدید کل: 65633367
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.