امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 17 خرداد 1396 ساعت 18:31:00
پاسخ امیر محمد فاطمی به مقاله "نگرانی از اجتهاد سید حسن آقا از امام"

سایت الف مطلبی تحت عنوان نگرانی از اجتهاد سید حسن آقا از امام به نقل از کانال تلگرام محسن مهدیان منتشر کرد که عینا تقدیم و در ادامه نقد آقای امیر محمد فاطمی آورده می شود شرح کامل مصاحبه را اینجا بخوانید

حجت الاسلام سید حسن خمینی در برنامه نگاه یک و در حاشیه تبیین اندیشه های حضرت امام به موضوعی اشاره داشتند که پیشتر نیز با عنوان "اجتهاد در اندیشه های حضرت امام" مطرح کرده بودند. وی بدرستی تاکید دارند "باید اجتهادی را از اندیشه های امام مطرح کنیم که مشکل گشا باشد."  اصل حرف منطقی است. طرح حجت الاسلام خمینی برای اجتهاد در اندیشه های حضرت امام نیز قابل دفاع است. اما یک سوال جدی وجود دارد که در این طرح اجتهادی، محکمات اندیشه های حضرت امام چیست؟ روشن است که هر طرح اجتهادی نیازمند یک سری چارچوب ها و محکماتی است که متشابهات مطابق آن تفسیر می شود.  محکمات اندیشه حضرت امام چیست و چرا آقا سید حسن کمتر تمایل دارند به آنها بپردازند؟ تحریف، همیشه قلب محتوا و وارونه نمایی و خدای نکرده نسبت کذب دادن نیست. سید حسن آقای خمینی حتما از این نوع تحریف و تشویه بری و دور هستند اما نوع دیگری از تحریف تبدیل و تغییر محکمات اندیشه حضرت امام است. نگرانی این است که اجتهاد ایشان بدور از محکمات اندیشه های حضرت امام باشد؛ چه انکه این تحریف بزرگتری است چون راه را برای قرائت های غلط و البته ناخواسته دیگر باز می کند.  اما محکمات اندیشه حضرت امام چیست که در سخنان جناب آقای خمینی ضریب ندارد؟ استکبار ستیزی، عدالت خواهی، ظلم ستیزی، اسلام پابرهنگان، مستضعفین، دفاع از مظلومین عالم و مقاومت و قیام و اسلام ناب.  حجت السلام سید حسن خمینی در همین مصاحبه اخیر، "اسلام ناب" را مقابل "اسلام متحجر" دانسته اند. تردیدی نیست که در اندیشه امام اسلام متحجرین و عافیت اندیش ها که در تقابل با ظلم، اهل سازش اند، مقابل اسلام ناب قرار دارند. اما مساله اینجاست که امام، متحجرین را شعبه ای از اسلام آمریکایی می دانند و در ادبیات حضرت امام همواره این اسلام آمریکایی بوده که مقابل اسلام ناب قرار داشته است. سوال اینست که چرا یک شعبه از اسلام آمریکایی را سید حسن آقا گرفته و باقی آنرا رها کرده است؟ تغییر ادبیات امام در این سطح و جابجایی محکمات هم اجتهاد است؟  آیا حق نمی دهند که با این تغییر و تبدل نگران باشیم که محکمات اندیشه حضرت امام دچار اجتهاد شود؟

پاسخ آقای امیر محمد فاطمی

1- نویسنده با تأکید بر اهمیت و ضرورت صیانت از اندیشه های امام راحل(ره) که باید در آینده نیز راهگشا و چراغ راه جوامع اسلامی و بشری باشند معتقد هستند که :
1-1 سید حسن باید از اسلام آمریکایی بعنوان مابه ازاء اسلام ناب محمدی(ص) اشتفاده می کردند چرا که اسلام متحجرین یکی از شعبات اسلام آمریکایی و می تواند به مرور جایگزین سر تیتر اسلام آمریکایی گردد.
1-2 استکبار ستیزی، عدالت خواهی ، ظلم ستیزی ، اسلام پابرهنگان ، مستضعفین ، دفاع از مظلومین عالم و مقاومت و قیام و اسلام ناب از محکمات اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) است لذا گوینده قبل از اجتهاد در اندیشه سیاسی امام(ره) باید به همین سبک محکمات اندیشه امام را مورد تأکید قرار دهد تا ناخواسته متشابهات و مبانی فرعی با محکمات اندیشه امام(ره) جایگزین نگردند که در واقع نوعی از تحریف محسوب می گردد.
2- مقام معظم رهبری در بیانات 14 خرداد امسال ضمن بر شمردن برخی مبانی اندیشه های سیاسی امام خمینی(ره) فرمودند: اگر یک حقیقتی بارها تکرار نشود و با جزئیات و خصوصیات ذکر نشود، گمان تحریف این حقیقت به‌ مرور وجود دارد. اکثر شما می‌دانید که انگیزه‌هایی برای تحریف شخصیت امام و تحریف انقلاب که بزرگ‌ترین هنر امام بزرگوار بود، وجود دارد. باید مجال تحریف را از تحریف‌کنندگان سلب کنیم.
3- اینکه چرا علی رغم اهمیت در ترویج مبانی اندیشه های امام خمینی(ره) و وجود دهها موسسه عمومی با عناوین مرتبط اندیشه سیاسی امام(ره) به جد مورد تحقیق و مطالعه قرار نگرفته حتما نکته ای قابل تأمل است که می تواند ناشی از تصور به شناخت ملموس و عینی نسل های اول و دوم انقلاب باشد بطوری که افرادی از دو نسل مذکور می توانند به راحتی ساعت های متوالی در خصوص مبانی نظری اندیشه و قیام امام خمینی(ره) سخن بگویند اما واقعیت این است که شاید کمتر از انگشتان یک دست بودند افرادی که همت تدوین و نگارش در این خصوص را داشتند.
4- نویسنده علی رغم تأکید بر اینکه سید حسن تحت عنوان اجتهاد در اندیشه های حضرت امام(ره) سخن می گفتند برداشت از سخنان معظم له را نوعی تغییر اصل و فرع و نوعی از تحریف اعلام می کنند در حالیکه گوینده بنابر شهادت نویسنده تحت عنوان اجتهاد در اندیشه مطالب شان را طرح می کنند که بدلیل ماهیت و تعریف اجتهاد یا یافته های محققانه گوینده نمی تواند در زمره تحریف یا تغییر ماهیت متن اصلی باشد.
5- موسسه نشر آثار امام خمینی(ره) بعنوان مسئول رسمی و قانونی صیانت از اندیشه های و بیانات امام(ره) متأسفانه در خصوص مقابله با تحریف علی الخصوص در مواردی که با حقوق اقراد و گروه های مختلف اجتماعی مرتبط می باشد عملکردی به شدت قابل انتقاد دارد موسسه مذکور می توانست با ایجاد ساز و کارهای لازم و مناسب به اندیشه شناسی امام(ره) اقدام و مانع از توسل به تحریف گردد.
6- تحریف امام خمینی(ره) در سطوح و ابعاد مختلف ذیل متصور و قابل مقابله می باشد.
6-1 تغییر کلمات یا نشانه های نگارش که به تغییر و تبدیل معنا و مفهوم عبارت منجر می گردد.
6-2 حذب یا افزودن کلماتی که باعث تغییر و تبدیل معنا و مفهوم عبارت می شود.
6-3 برجسته سازی بخشی از جمله و عبارت که می تواند متفاوت و حتی مغایر با معنا و مفهوم متبادر از عبارت کامل باشد مانند جمله پر تکرار میزان حال فعلی افراد است که با هدف حذف بخشی از نیروهای انقلاب دارای سلیقه متفاوت با سلیقه جریانی دیگر بکارگیری شد در حالیکه امام خمینی(ره) جمله مذکور را در قالب عبارات ذیل استفاده کرده بودند :
6-3-1 بند 2 فرمان 8 ماده ای می فرماید(24 آذر 1361) : رسیدگی به صلاحیت قضات و دادستان‌ها و دادگاه‌ها با سرعت و دقت عمل شود تا جریان امور، شرعی و الهی شده و حقوق مردم ضایع نگردد. و به همین نحو رسیدگی به صلاحیت سایر کارمندان و متصدیان امور، با بیطرفی کامل بدون مسامحه و بدون اشکال تراشی های جاهلانه که گاهی از تندروها نقل می‌شود، صورت گیرد تا در حالی که اشخاص فاسد و مفسد تصفیه می‌شوند اشخاص مفید و مؤثر با اشکالات واهی کنار گذاشته نشوند. و میزان، حال فعلی اشخاص است با غمض عین از بعض لغزش هایی که در رژیم سابق داشته‌اند، مگر آنکه با قرائن صحیح معلوم شود که فعلاً نیز کارشکن و مفسدند.
6-3-2 بند 4 ضمیمه وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره) : من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسی و اسلام نمایی بعضی افراد ذکری از آنان کرده و تمجیدی نموده‌ام، که بعد فهمیدم از دغل بازی آنان اغفال شده‌ام. آن تمجیدها در حالی بود که خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می‌نمایاندند، و نباید از آن مسائل سوء استفاده شود. و میزان در هرکس حال فعلی او است.
6-4 کاهش یا افزایش وزن مفاهیم کلیدی در اندیشه سیاسی امام(ره) مانند نکته مورد اشاره نویسنده مشروط بر اینکه تلاش عامدانه و تحت عنوان بررسی اندیشه نه اجتهاد در اندیشه بیان شده باشد یا اینکه یکی از اصول فکری بی توجه به وزن سایر اصول مورد تأکید فراوان قرار گیرد بطوری که حتی تمامیت حرکت مبتنی بر انقلاب اسلامی را مورد خدشه جدی قرار دهد. چنانکه تشخیص مبانی بنیادین اندیشه سیاسی امام(ره) مانند تشکیل و حفظ حکومت اسلامی بعنوان اوجب واجبات یا تحقق عدالت اسلامی در حوزه اجتماعی و بین المللی تا اصلح گزینی کارگزاران و بسیاری دیگر نیازمند فعالیت مستمر و جدی تحقیق توسط عالمان دانشگاهی ، حوزوی و سیاسیون نسل اول و دوم انقلاب است تا آیندگان نیز در این زمینه با مشکلات بیشتری روبرو نبوده و ناچار از خود اجتهادی نباشند.
6-5 قلع روایت حوادث و اتفاقات با استفاده گزینشی از تصاویر ، روابط و سایر شقوق غیر کلامی و غیر مکتوب مانند انتشار گزینشی فیلم که در کلیّت تصاویر حاوی پیام دیگری می باشد مانند انتخاب چند فریم از یک دیدار مثلا یک ساعته که می تواند در جهت برجسته سازی یا تخریب چهره افراد بوده باشد.
6-6 قلع ماهیت ، اندیشه ها و عملکرد موضوعاتی که غیر و دیگر بیرونی اندیشه سیاسی امام(ره) تعریف شده اند مانند ماهیت استکباری و اسلام ستیز آمریکایی که بدون توجه به لزوم توجه به تمام مستضعفین می تواند به انتخاب رویکردهایی خاص منجر گردد.
6-7 علی رغم اینکه حضرت امام خمینی(ره) بسیاری از مهمترین مبانی اندیشه سیاسی و موضع گیرهای داخلی و خارجی در جمع آحاد مردم بیان می فرمودند در عین حال نادیده انگاری شرایط زمان و مکان یا شرایط سیاسی ، اجتماعی و بین المللی می تواند به تحلیل نادرست بیانات امام(ره) منجر گردد چنانکه حکم اولیه یا حکم ثانویه مربوط به بانویی که در خصوص جایگاه و منزلت بانوی دو عالم حضرت فاطمه(س) مطلبی را سهوا در رادیو بر زبان رانده بودند بدون درک شرایط می تواند به سوء برداشت منجر گردد. همانطور که عدم شناخت شرایط و زمینه های شکل گیری درخواست مسئولین کشور در صدور حکم جایگزین سازی احکام ثانویه با اولیه یا توقف عمل برخی از فروع دین می تواند با چنین سرانجامی در تحلیل همراه گردد.
7- همانطور که اشاره شد مصون سازی اندیشه های امام خمینی(ره) در برابر انواع تحریف نیازمند فعالیت جدی و مستمر پژوهشی و تحقیق محور می باشد که باید با بکارگیری ترکیبی از گروه های علمی و السابقون انقلاب پیگیری گردد اما تا تحقق چنین رویایی که می تواند قابل دسترس باشد ضروری است السابقون انقلاب با تعهدی درونی و اخلاق محور به ساحت بی مثال امام خمینی(ره) نسبت به پرهیز از تحریف اندیشه های امام(ره) حداقل در قالب تفسیر به رای یا برداشت های منفعت طلبانه به مقابله با تحریف مقابله کنند تحریفی که شاید امروز در چارچوب منافع گروه ها ، دستجات و افراد تلقی گردد اما قطعا در بلند مدت ریشه های فکری انقلاب اسلامی ایران را نشانه خواهد رفت.





  تعداد بازديدها: 3560


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
سخنگوی کمیسیون انرژی: واردات خودروی برقی در حد شعار است/ زیرساخت نداریم
سخنگوی کمیسیون انرژی: واردات خودروی برقی در حد شعار است/ زیرساخت نداریم
گزارش تصویری:
مراسم سوگواری حضرت امام جعفر صادق(ع) در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه آل یاسین (ع) 1403/2/14
به اهتمام آقای میکائیل جواهری
《در خدمت و خیانت مطبوعات》به روایت مرحوم سید جمال‌الدین اسد آبادی
نماینده ایرلندی پارلمان اروپا: به گونه‌ای رفتار می‌کنید که انگار ایران یک روز از خواب بیدار شد و بی‌دلیل تصمیم گرفت به اسرائیل حمله کند،
محسنی‌بندپی، نماینده مجلس: کاش رئیس‌جمهور پیش از گشت مدیران، گزینش مدیران را دقیق انجام می‌داد
قهر زرگران از تهران تا شیراز و تبریز و اصفهان؛ چرا راسته طلا فروشان بازارها تعطیل شد؟
️ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست
اختصاصی:
صلی الله علیک یا صادق آل محمد " سه پوستر آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
در مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله مطهری؛
هاشمی تهرانی: امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته/ هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد/ بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند/ اگر با جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم
یادداشتی از: عماد افروغ
شهید مطهری و آینده جمهوری اسلامی
نامه ۵۷ دموکرات به بایدن: مانع حمله اسرائیل به رفح شوید
بهنام صمدی: دولت رئیسی ۵ ماه پیش اینترنت رو با این توجیه ۳۴ درصد گرون کرد که سرعت و کیفیت افزایش پیدا کنه!
حکومتی حقیر و بزرگ‌ترین غارت سرمایۀ مردم ایران
سلیمی نمین:
مهدی نصیری، جزئیات زندگی خصوصی محسن مخملباف و مادرش را منتشر کرد که خلاف اخلاق بود /او به سیدمحمد خاتمی توهین و بی ادبی می کرد
محمد هاشمی، رئیس پیشین سازمان صداوسیما،:
رانت اطلاعاتی و امضاهای طلایی بستر فساد را مهیا می‌کند/ بعید است با یک دولت مقتدر یا پیگیری یک سیاست دستوری ریشه‌کن کردن فساد ممکن باشد
ادعای عجیب وزیر آموزش و پرورش
نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیتش
مافیایی که از هر اتوبوس داخلی ۷۱ هزار یورو پول به جیب می‌زند!

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ایالتی (+عکس)
برخی از پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/2/10
به مناسبت اولین روز از هفته کار و کارگر
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگران
در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»؛
مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
استاد حوزه علمیه قم : اگر برای آبادانی دین کاری نمی کنیم، دین را خراب تر نکنیم
آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
روایت همسر حاج‌آقا مصطفی از آداب معاشرت امام
مثنوی "گرگ درون" سروده ی فریدون مشیری
عضو هیات علمی دانشگاه اهواز:
سید مرتضی افقه: در شرایط فعلی معیشت و رفاه جزو اولویت‌ها نیست و با تداوم روش و شیوه‌های فعلی فقط فقر تولید خواهد شد.
در دیدار امام و کانون نویسندگان چه گذشت؟
مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود
پوستر:
حجاب از منظر مقام معظم رهبری
حضرت امام: ملت‌ها باید حکومت‌ها را وادار کنند که در مقابل اسرائیل بایستند
با دعوت از وزرای اقتصاد و صمت به مناظره تاکید شد؛
فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
تصویری کمیاب از دیدار یحیی السنوار با رهبر انقلاب
پزشکیان : امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ این موضوع با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ عکس خواهد داد
عصبانیت میرسلیم از دولت /اعطای دکتری افتخاری دانشگاه فرعی به دست معاون دانشگاه به رئیسی چه افتخاری دارد؟


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3924
تعداد بازدید دیروز: 31711
بازدید کل: 67174842
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.