امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 05 شهريور 1395 ساعت 01:43:41
آیت الله هاشم‌زاده هریسی:
داعش نيز با همین شبهه‌ها سر می‌برند

روزنامه وقایع اتفاقیه در مقدمه گفتگو با آیت الله هاشم زاده هریسی - عضو مجلس خبرگان - نوشت: ماجرای لغو کنسرت‌های مشهد و اظهارات علم‌الهدی اگرچه واکنش‌های زیادی در فضای کشور به‌همراه داشته است اما اغلب این واکنش‌ها، سویه‌های سیاسی داشت و تقابل‌ها و جنجال‌های رسانه‌ای متفاوتی را رقم زد. هر چند علی جنتی، وزیر فرهنگ در نهایت کوتاه آمد و گفت که با وجود آنکه از نظر ما ایرادی در کنسرت‌ها نبود اما از برگزاری کنسرت در مشهد صرفنظر کردیم. آمیخته‌شدن نگاه جناحی و سیاسی‌شدن این پرونده بدون شک می‌تواند مانع از رسیدگی به اصل ماجرا و واکاوی این رویکرد شود. هاشم هاشم‌زاده‌هریسی از آن دست مجتهدانی است که همواره سعی کرده از در انصاف به بحث‌های اینچنینی ورود پیدا کند، او اصرار دارد که به‌طور مستقیم در مورد افراد صحبت نکند تا واکنش‌ها و جنجال‌های رسانه‌‌ای، فضای نقد را آلوده نکند. هاشم‌زاده که در حال حاضر نماینده مجلس خبرگان رهبری است در گفت‌وگویی با «وقایع اتفاقیه» در مورد برخی اظهارات از تریبون‌های مذهبی کشور و اتهام‌زدن‌ها به مردم می‌گوید اگر کسی در مسئله‌ای مثل موسیقی و کنسرت‌های مجوزدار شبهه دارد، شخصا می‌تواند از آن اجتناب کند نه آنکه برای دیگران حکم بدهد. این عضو مجلس خبرگان معتقد است در برابر چنین صحبت‌هایی که از تریبون‌های مذهبی کشور مطرح می‌شود باید علما و جامعه تذکر بدهند و آن را تقبیح کنند، چرا که این مسئله از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.

* در روزهای اخیر بحث‌های زیادی درباره برگزاری کنسرت در برخی شهرها مطرح شده است، سؤال اینجاست که وقتی یک کنسرت با قوانین جمهوری اسلامی از سوی وزارت فرهنگ مجوز می‌گیرد، آیا باز هم می‌توان مانع برگزاری آن شد؟
کنسرت‌هایی که مجوز می‌گیرند، در هر صورت اصل بر صحت است که مجوز داده شده، مگر اینکه انسان احساس کند این از آن دست مواردی است که نباید مجوز می‌گرفته یا شبهه‌ناک بوده و شخصا می‌تواند اجتناب کند اما از شبهه باید شخص خودش اجتناب کند، شخصی که شبهه ندارد ضرورتی برای اجتناب ندارد، در شبهه، انسان خودش باید اجتناب کند. حتی در مورد صحبت‌کردن هم اگر شبهه بین حق یا ناحق‌بودن وجود داشته باشد، بهتر است که در مورد آن صحبت نکند، نه آنکه اتهامات فله‌ای بزند اما اینکه دیگران شبهه ندارند، نمی‌شود آنها را هم حکم به اجتناب داد.

* بااین‌حال آیا می‌توان گفت که برای مثال یک کنسرت در شهری مثل مشهد که حرم امام‌رضا(ع) در آن قرار دارد، جایز نیست؟
چیزی که از نظر شرعی اشکال ندارد، همه جا ایراد ندارد، کار حرام همه جا حرام است، کار حلال هم همه جا حلال است. من کاری به گفته‌های دیگران ندارم، من در مقام رد حرف کسی، حرفی نمی‌زنم، من کلی می‌گویم هر چیزی که حرام است همه جا حرام است هر چیزی که مخدوش است، همه جا مخدوش است.

* فارغ از این مسائل، نگاه‌ها به موسیقی به نظر می‌رسد که متفاوت باشد، نگاه امام‌خمینی(ره) به موسیقی هم به گونه‌ای متفاوت از مواردی بود که برخی از نظرات حالا در مورد موسیقی مطرح است.
در این مسئله باید اول گفت موسیقی چیست؟ باید تعریف موسیقی را در نظر بگیریم. زمانی که حالت لهو و لعب باشد، حرام است اما اگر این حالات را نداشته باشد و از نظر مفهومی طوری باشد که آلت لهو و لعب نباشد، باید آن را تعریف کنیم.

* فارغ از نگاه امام(ره) به موسیقی، در کل رویکرد فقهی امام خمینی(ره) و نقش زمان و مکان در اجتهاد هم به نظر می‌رسد این روزها از سوی برخی تریبون‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، فکر می‌کنید آن رویکرد چه اندازه در شرایط امروز جامعه می‌تواند نقش بازی کند؟
اینکه زمان و مکان در احکام مؤثر است و در اجتهاد اثرگذار است، از مسلمات فقه حضرت امام هست و تأثیر زمان را در احکام در نظر گرفته؛ در این‌باره حتی همایشی برگزار شد که تأثیر زمان در فقه از نظر امام را بررسی کرد، ۱۵ جلد کتاب از آن همایش به دست ما رسیده است که دست یک مجتهد را باز می‌گذارد و بر اساس نیازهای بشر می‌تواند احکامی را صادر کند.

* این مسئله نقش زمان در احکام فقهی را کمی توضیح بدهید که چگونه می‌تواند در شرایط زمانی متفاوت و با توجه به اقتضائات، برخی احکام سابق را تغییر دهد.
مثلا زمانی خون، استفاده‌ای نداشت و می‌گفتند، خون باید در رگ‌های انسان بماند و چیز نجسی بود و فایده دیگری نداشت و خریدوفروش خون حرام بود اما حالا خون مایه حیات انسان‌ها شده است، خون را می‌خرند و با خون، یک انسان را از مرگ نجات می‌دهند و فقها الان این مسئله را جایز می‌دانند و زمان این کار را کرده است و تأثیر زمان و مکان در احکام به این صورت می‌تواند در اجتهاد نقش داشته باشد.

* این روزها شاهد هستیم برخی از افراد احکامی برای جامعه صادر می‌کنند و برخی مسائل را جایز نمی‌دانند، این احکام از سوی چه کسی می‌تواند صادر شود؟ آیا هر کسی می‌تواند حکم صادر کند؟
همه حق ندارند حکم بدهند، کسی می‌تواند چنین کاری را انجام دهد که اجتهاد دارد و بتواند در فقه فتوا صادر کند، مرجعیت داشته باشد و مجتهد باشد. کسی که می‌تواند فتوا صادر کند این زمان و مکان را در نظر بگیرد، کسانی که صلاحیت اجتهاد را ندارند – منظور اجتهاد مطلق است- نمی‌توانند فتوا بدهند. البته می‌توانند فتوای دیگران را نقل کنند.

* فارغ از صلاحیت برای صدور حکم، آیا وقتی شبهه وجود داشته باشد می‌توان دیگران را اجبار کرد؟
وقتی شبهه باشد نمی‌توان دیگران را اجبار کرد، نمی‌توان براساس شبهات حکم بر فسق بدهیم. شبهه یعنی در فتواکردن، در تقبیح‌کردن، در حکم‌دادن، در مذمت‌کردن، در همه این موارد باید در نظر گرفته شود و در تریبون‌ها نباید موارد آمیخته با شبهات را مطرح کرد. اگر از شبهات اجتناب کنیم، این همه آبرو‌ریزی‌ها و تهمت‌ها به‌وجود نمی‌آید، شبهه بازدارنده است و اجازه نمی‌دهد هر تهمتی به هر فردی زد، اجازه نمی‌دهد قضاوت فردی کرد، اگر اجتناب از شبهات باشد، بسیاری از مشکلات در تریبون‌ها ایجاد نمی‌شود. آن وقت این بحث‌ها و این جدل‌ها به‌وجود نمی‌آید. اگر از شبهه اجتناب کنیم، خیلی از افتراها را نمی‌زنیم و خیلی از قضاوت‌های پیش از دادگاه و صدور حکم را نخواهیم داشت. اجتناب بر شبهات نشانه تقوای اجتماعی و تقوای سیاسی است و مانع تهمت‌ها و جاروجنجال می‌شود.

* بااین‌حال شاهدیم برخی افراد از تریبون‌ها، براساس همان شبهات حکم می‌دهند، این مسئله از کجا ریشه می‌گیرد؟
این زشت‌ترین و خطرناک‌ترین پدیده در اجتماع است. دقت کنیم داعش و وهابیت با شبهه سر آدم‌ها را می‌برند و این موضوع یکی از ویژگی‌های همان اندیشه‌های داعشی و تکفیری است، یعنی با هر شبهه‌ای همه را تکفیر و فتوای قتل صادر می‌کنند و اینها در تاریخ هم بوده و همه اینها ناشی از عدم اجتناب از شبهات است.

* گفتید نمی‌توان براساس شبهات حکم بر فسق بدهیم اما این اتفاق از برخی تریبون‌ها افتاده است؛ شما این مسئله را بسیار خطرناک عنوان کردید و حال سؤال اینجاست که در مقابل این پدیده چه باید کرد؟
جامعه باید این مسئله را تقبیح کند، علما باید تقبیح کنند و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنند تا آن فرد بفهمد نباید چنین حرف‌هایی بگوید و با قاطعیت فتوا صادر کند. دیگران وظیفه دارند امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر کنند؛ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فقط برای دیوار‌کوتاه‌ها نیامده است و فقط برای گناه‌های صغیر نیست، اینها گناهان کبیره است. آنهایی که طرفدار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هستند -و باید همه هم باشیم- فقط برای مسائل کوچک نباید آن را در نظر بگیریم، اینها مصداق امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر است که اگر در این‌گونه مسائل نباشد و فقط برای دیوارکوتاه‌ها به کار ببریم، آن وقت آ‌نهایی که دیوارشان بلند است و قدرت و تریبون دارند آزاد باشند، در این صورت همه جا را گناه، آلودگی، بی‌انصافی و بی‌عدالتی می‌گیرد و خداوند هم برکتش را از جامعه و نظام ما قطع می‌کند.

*بهارنیوز





  تعداد بازديدها: 1954


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
پیام تبریک رهبر معظم انقلاب اسلامی به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی به مناسبت قهرمانی در آسیا
پرتویی از کلام امام (ره)
نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
سید حسن خمینی: قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و کشتی فرنگی کشورمان در آسیا موجب افتخار و خوشحالی همه ایرانیان ورزش دوست است
فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می رود
کمی با سازوکار حیرت‌انگیز و معجزه‌وار بینایی و چشمان خود آشنا شوید
افزایش ۱۶ تا ۴۵ درصدی کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها از شنبه
مجلس نمایندگان آمریکا تدابیر ضدایرانی بیشتری را تصویب کرد
زیباترین مسجد جهان
وزیر صمت: به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم
پناهیان: مساله حجاب با ساخت ۲ تا سریال قابل حل است/ باید نیروهایمان را برای پولدار شدن تربیت کنیم/ حق نداریم از نظر اقتصادی گدا باشیم
انتقاد روزنامه اطلاعات از کتمان تخلف چای دبش، حضور صدیقی درنمازجمعه، راه اندازی دوباره گشت ارشاد و.../عشق یکطرفه نمی‌شود؛ مسئولین هم مردم را دوست
معاون دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا:
به محضِ اینکه صهیونیست‌‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد
بایدن: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد
جایزه خوش خدمتی پادشاه اردن
ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
پیام تسلیت سید حسن خمینی به محسن مهرعلیزاده
واکنش نخست‌وزیر مالزی به پاسخ ایران به اسرائیل
مقام سابق امنیتی ترکیه: خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
یادداشتی از: محسن هاشمی رفسنجانی
واکنش محسن هاشمی به جنجال کاظم صدیقی، پناهیان و زاکانی: هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند
وزیر دفاع پاکستان: پاسخ به تجاوزهای اسرائیل حق مشروع ایران است

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه ی تشییع ، تدفین و بزرگداشت:
قاری ممتاز قرآن و جانباز سرافراز ، حاج ولی پوراحمدی آسمانی شد
در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی؛
رهبر انقلاب: در قضیه فلسطین، دولتهای اسلامی به وظائفشان عمل نمی‌کنند؛ بعضی از آنها به رژیم کمک هم می‌کنند/ اگر همه‌پرسی کنند در کشورهای اسلامی، بدون تردید همه نظر می‌دهند به اینکه دولتهایشان بایستی با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کنند
مبلغ فطریه ۱۴۰۳ از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد
اختصاصی:
عید سعید فطر پوستری آیینی از آقای علی اکبر میرزایی
خبر مهم پلیس راهور؛ جرائم رانندگی تا ۵۰۰ برابر افزایش پیدا می‌کند
در مراسم بزرگداشت شهدای حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق؛
سیدحسن نصرالله: رهبر انقلاب و مسئولین ایرانی تصمیم قاطع گرفته‌اند که پاسخ ایران به اسرائیل مستقیم باشد
تصاویری از مراسم تشییع شهید حاج ولی پوراحمدی
توصیه‌ مهم استاد فاطمی‌نیا برای روزهای پایانی ماه مبارک رمضان
سید حسن نصرالله در مراسم سردار شهید زاهدی:
آمریکا و اسراییل دریافته‌اند که واکنش ایران در راه است/ آشفتگی صهیونیست‌ها ۶ ماه پس از جنگ/سرنگونی پهپاد هرمس نشانه توانمندی پدافندی مقاومت لبنان است
گزیده ی یادداشتی از: حاج حسن وفایی
حجت الاسلام حسن روحانی اولین بار از عنوان امام خمینی استفاده کرد
اطلاعیه ی موسسه خیریه ملائک، در مورد دریافت صدقات و فطریه
در مصلای امام خمینی (ره)
متن خطبه‌های نماز عید فطر توسط مقام معظم رهبری
یادداشتی از: حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی
۹ مبنای فقهی برای اثبات اول ماه قمری
یادداشتی از: آقای میکائیل جواهری
آیا باز چیزی هست و آیا چیز دیگری می‌خواهید؟!
حامی لایحه عفاف و حجاب: فردی که قانون حجاب را رعایت نکند، از سفر خارجی محروم می شود
پلیس: طرح عفاف و حجاب از شنبه (26 فروردین) با جدیت بیشتر اجرا می شود
ارتش اسرائیل مسئولیت ترور فرزندان اسماعیل هنیه را بر عهده گرفت
یادداشتی از: عبدالحسین رحیم زاده
دمی با قرآن برای علت یابی مشکلات و معضلات
جزئیات برگزاری نماز عید سعید فطر به امامت مقام معظم رهبری
عید آمد " قصیده ای بمناسبت حلول ماه شوّال سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر) "


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 23026
تعداد بازدید دیروز: 43178
بازدید کل: 66550646
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.