امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 25 آبان 1394 ساعت 08:33:41
اختصاصی/تدبّر در قرآن (49)

بسم اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ

::درس چهل و نهم به تاریخ:25آبان94

::قرار چهل روزه : ترک غیبت

::قرار روز : السلام علیک یا قمر بنی هاشم (ع)

::هدیه به : حضرت عباس علیه السلام

::تدبر در سوره مبارکه : بلد/بخش دوم

لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ(1)وَأَنتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ(2)وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ(3):به این شهر (باعظمت و شکوهمند) سوگند،در حالی که تو در آن شهر جای داری، سوگند به پدر و فرزند(سوگند به آن پدر فرزانه-ابراهیم- و زاده اش آن فرزند مبارک –اسماعیل-بانیان این شهر)

نکته: در آیه می توانست به جای آوردن کلمه ی "بلد" از ضمیر آن استفاده کند و بفرماید:و انت حلّ بهذا، ولی برای اشاره به عظمت آن و اعتنا به شأن آن این کلمه  را تکرار کرد، و البته تولد و اقامت حضرت به این شهر عظمت دو چندان بخشیده است.

(البته برخی آیه 2 را چنین معنا کرده اند: سوگند به مکه که از حرمت تو حرمت یافته ولی مردم پاس حرمت تو را نگه نداشتند ،در شهری که صید و شکار در آن حرام است مردم برگ درختانش را برای حیواناتشان نمی ریزند اخراج و قتل تو را حلال دانستند)

در آیه3: نکره آوردن کلمه"والد" برای تعظیم و بزرگداشت آن پدر است و نیز کلمه "و ما ولد" به جای "ولده" برای مدح آن فرزند مبارک است .

خلاصه سوگند: سوگند به مکه معظمه،سوگند به رسول خدا که در آن می زیست-سوگند به ابراهیم و اسماعیل بنیان گزاران آن شهر : برخی گفته اند: مراد از "والد و ما ولد" اشاره به سنت ولادت نوع انسانی است که خداوند در آیه بعد به خلقت او در رنج سوگند یاد کرده است . اشکال مرحوم علامه طباطبایی : در این صورت مناسبت میان سه سوگند (سنت ولادت و شهر مکه ) وجود ندارد . سه سوگند در ابتدای سوره بلد برای چه؟

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ(4): که ما انسان را در رنج و محنت آفریدیم .کبد= رنج و خستگی.

خلقت انسان در رنج است یعنی مشقت و سختی در تمام شئون حیات انسان او را احاطه کرده است، او هیچ نعمتی را به دست نمی آورد مگر اینکه با ناملایمات آمیخته است و این جرعه های اندوه و رنج عیش او را منغض می کند ، علاوه بر مصائب و حوادث ناگواری که روح و جان او را هدف تیرهای زهر آلود خود قرار می دهد .

أَيَحْسَبُ أَن لَّن يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ(5):آیا او (با وجود آنکه خود را مغلوب ناگواریها می بیند) گمان می کند هرگز کسی بر او قدرت نخواهد داشت . انسانی که همه امورش مقهور مقدرات است و خواستش مغلوب و شکست خورده ، آیا چنین پندار غلطی را چگونه به خود راه می دهد ،پنداری که او را به استکبار بر خدا و عدم عبادت او وا می دارد.

يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالًا لُّبَدًا(6): (وقتی اندک مالی را انفاق کرد با منت گذاری ) او می گوید : مال بسیاری را از دست دادم. لبد=بسیار. در حالیکه رستگاری و رسیدن به حیات طیبه بااین مقدار انفاق بدست نمی آید بلکه تحمل سختی های بسیار و اتفاقات فراوان را می طلبد.

برخی دیگر گفته اند: معنای آیه این است: انسان مال و ثروت خویش را بیهوده صرف کرده ولی با افتخار می گوید : من مال فراوانی را تباه کرده ام (گاه انسانها بر اتلاف مال در موارد غیر صحیح افتخار کاذب و خود ستایی دارند و آن را منقبتی برای خود می شمرند)

أَيَحْسَبُ أَن لَّمْ يَرَهُ أَحَدٌ(7): آیا او می پندارد هیچکس او را ندید، او خیال کرده ما از انفاق او غافلیم ولی ما انفاق او را دیدیم.

ولی این مقدار برای رسیدن به رستگاری کافی نیست و باید مشقت عبودیت بیشتری را تحمل کرد و از گردنه های دشوارتری عبور کرد. انسان هر نعمتی از نعمت های دنیا را طلب می کند بدنبال لذت خالص آن است و هیچ گاه به آن دست نمی یابد مگر اینکه با امری که لذت خالص آن را بر هم بزند آمیخته است ، اکنون این انسانی که آفرینش او در رنج است باید بداند این بهترین دلیل مقهور و مغلوب بودنش هست ،آری این انسان چگونه می تواند این پندارهای غلط و گفتار غیر صحیح را داشته باشد ؟! او (به جای هدر دادن اموالش باید از ثروت خویش برای گذر از گردنه ی سخت استفاده کند، گردنه ای که جز با عبور از آن به سعادت جاودان نخواهد رسید . برای زدودن غلفت و کنار گذاشتن گفتار و پندارهای غلط انسان نگاهی به خود و گذشته ی خویش و نعمت های الهی اش بیندازد.

أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَيْنَيْنِ(8)وَلِسَانًا وَشَفَتَيْنِ(9)وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِ(10):آیا ما برای او دو چشم و زبان و دو لب قرار ندادیم و او را به دو راه خیر و شر با الهامی از خود هدایت نکردیم و به سوی دو نقطه ی اوج کمال و نقص رهبری نکردیم . نجد=راهی به سوی بلندی.

برخی گفته اند :آیه 10 به این معناست : ما او را به دو برجستگی (سینه مادر )راهنمایی کردیم ، یعنی آیه اشاره دارد به مراحل رشد انسان از نوزادی به بالا ، او که ابتدا در نهایت ضعف بود و ابزار مناسب رشدش چشم او و زبان و لبانش برای شیر خوردن او به او داده شد ، اکنون این انسان با این پرورش و هدایت ما به اینجا رسیده ولی به وظایف عبودیت خود گردن نمی نهد .

ما به این انسان دو چشم دادیم او چگونه می پندارد که ما او را نمی بینیم ، ما به او دو زبان و دو لب دادیم تا با سخن گفتن با دیگران با آنها ارتباط برقرار کند و از درون دیگران آگاه شود چطور ممکن است ما از او و درون دیگران آگاه شود چطور ممکن است ما از درون او آگاه نباشیم ما به او تشخیص خیر و شر دادیم چگونه خود حسنه و سیئه را ندانیم .

حسنه چیست؟ راه سعادت و رستگاری کدام است ؟

فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ(11)وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ(12):او به گردنه ی صعب العبور گام ننهاده است و تو چه می دانی آن گردنه چیست؟ اقتحام = ورود به سرعت و با فشار،عقبه=سنگلاخ دشوار که به قله کوه منتهی می شود . جمله ی در آیه 12 کنایه از عظمت شأن عقبه است. این عقبه چیست؟

فَكُّ رَقَبَةٍ(13)أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ(14)يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ(15)أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ(16):آن عقبه ، بنده آزاد کردن است ، یا طعام دادن در روز گرسنگی و سختی است به یتیمی خویشاوند یا تهیدستی خاک نشین که از شدت فقر سخت بینواست . مسبغه= گرسنگی و قحطی . البته عقبه تنها این دو نیست بلکه این دو جنبه مثال دارد گرچه که بخاطر اهمیت اختصاص به ذکر یافته است.

ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ(17)أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ(18):تا از کسانی شود که ایمان آوردند و یکدیگر را به صبر در سختی ها و مهربانی نسبت به یتیمان و تهیدستان – سفارش کردند، کسانی که این گونه اند خجستگان اند و در مقابل :

وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ(19)عَلَيْهِمْ نَارٌ مُّؤْصَدَةٌ(20):کسانی که به آیات ما کافر شدند اینان همان تیره بختان ناخجسته اند ، که آتشی سربسته بر آنان احاطه خواهد داشت.

همه آیات ما در پهنای جهان و در درون ذات انسان بر ربوبیت و الوهیت خدای یگانه و لوازم آن دلالت می کند و کسانی که همه آنها را منکر می شوند و با وجود توانگری نسبت به بردگان و گرسنگان و خاک نشینان بی توجه اند آتشی مستولی از هر سو آنها را احاطه خواهد کرد .این هشدار شدید قرآن است به کسانی که می توانستند از این مال خود برای عبور از گردنه ی سخت و رسیدن به سعادت جاودان بهره بگیرند ولی از خدا و قیامت غفلت ورزیدند.

در روایت آمده :رسم امام رضا(ع) چنین بود که موقع غذا خوردن ظرفی کنار سفره شان می گذاشتند و نخست از بهترین طعامی که برایشان آورده بودند در ظرف قرار می دهند و آنگاه دستور می دادند برای مسکینان ببرند ، بعد این آیه را تلاوت می کردند: فلا اقتحم العقبه .

از سوگندهای الهی و جواب قسم بدست می آید :انسان از اینکه زندگیش به رنج و سختی آمیخته است غفلت دارد زیرا گفتار و پندارهای غلطی دارد ، می گوید :مال فراوانی را تباه کردم ، زیرا می پندارد که کسی او را ندیده و بر او غلبه و قدرت ندارد، فرهنگ غلط مصرف گرایی بر او و جامعه اش حاکم است (تعویض دائمی و غیر ضروری وسایل خانه )انسانهای پولدار و لذت گرا ، سرمست از خرجهای بیهوده ، آیا آنان نمی دانند گردنه های سختی را پیش رو دارند و عبور از آنها جز با دست و پنجه نرم کردن با سختی ها و انفاقات سنگین ممکن نیست :انفاقهایی از قبیل :و یطمعون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیماً و اسیراً (دهر)یا لن تنالوا البّر حتی تنفقوا مما تحبون و ما تنفقوا من شی فان الله به علیم (آل عمران /92) و یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه (حشر/9)(آنها را بر خود مقدم می دارند هرچند شدیداً فقیر باشند )

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ف - پورسلطان





  تعداد بازديدها: 4790


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
سفیر انگلیس در تل‌آویو:
برای دفاع از اسرائیل حاضریم خود را به خطر بیندازیم
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
نماینده مجلس: کسی که برای خرید گوشی ۴۰ میلیون هزینه می‌کند باید مالیاتش را هم بدهد
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
دستیار اجتماعی رییس جمهور: کاهش سن تمایل به مهاجرت به زیر ۱۸ سال
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
پیام ظریف به یهودیان جهان: نتانیاهو و رژیم او، در کنار حامیان غربی‌اش ماشین آدم‌کشی و ویرانی را در منطقه راه انداخته‌اند/ صهیونیست‌ها به‌دروغ خود را نماینده و پناهگاه یهودیان جهان وانمود می‌کنند، در حالی که در عمل، بزرگترین دشمن اعتبار و امنیت آنان هستند
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
عضو شورای عالی فضای مجازی:
تقی‌پور: همان‌ها که فیلترشکن می‌فروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفته‌اند

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پوستر:
والد گرامی حجت الاسلام اسماعیل نادری دعوت حق را لبیک گفت
نگرانی دولت های عربی خلیج فارس از درگیری احتمالی ترامپ با ایران
یادداشتی از: مهندس سعید رحیمی
مترو خوب است !
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/21
چه چیزی در مجلس حضرت زهرا(س) باعث عصبانیت امام (ره) شد؟
پزشکیان در جلسه شورای عالی فضای مجازی: ادامه فیلترینگ با توجه به ایجاد نارضایتی برای مردم قابل قبول نیست/ دستور تشکیل کارگروهی برای بررسی ابعاد مختلف رفع فیلترینگ و ارائه نتیجه نهایی به جلسه آتی شورا برای تصمیم‌گیری
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
انتقاد سید حسن خمینی از سانسور کتاب ها : بحث بر سر فیلترینگ است اما در همین شرایط 50 میلیون نفر عضو تلگرام هستند
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
دانشمندان در مطالعه‌ای جدید یک «حالت سوم» میان مرگ و زندگی را کشف کردند
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
زیاده عرضی نیست!
حلال مان کن آقای عبدالملکی!
امام راحل چگونه غائله‌ای را که علیه علامه طباطبایی راه افتاده بود، خواباند؟
عکس/ دادگاه طالبان شهادت مردان با ریش کوتاه را نمی‌پذیرد
یادداشتی از: حجت السلام احمد مازنی
آخرین گام امام خمینی(س) در شکل‌گیری جمهوری اسلامی
ماجرای کلینیک ترک حجاب در تهران چیست؟ زنان بدون حجاب بستری می‌شوند؟!
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
مجری «طرح ژنرال‌ها» کیست؟
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
دولت با نگاهی ملی، رسانه‌ها را به اهلش بسپارد
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد علی خسروی
المیزان؛ تفسیری متفاوت
دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر معظم انقلاب


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 18267
تعداد بازدید دیروز: 33340
بازدید کل: 72482263
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.