امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 14 مرداد 1393 ساعت 20:47:43
امروز منتشر شد "گفتگوی همشهری محلّه با علی اکبر پورسلطان عضو امنای هیئت انصارالخمینی(ره)"

علی اکبر پورسلطان، شاعر پیشکسوت ساکن شهرک راه آهن از برنامه هایش برای اهالی می گوید

آموزش شعر آیینی به هم محله ای ها

رامین جهان پور

"علی اکبر پورسلطان" یکی از شاعران آیینی ساکن منطقه است. سرودن شعر را با نوحه سرایی در هیئت های عزاداری محله شان آغاز کرد. نخستین شعر جدی اش را هنگام ارتحال امام خمینی (ره) سرود و از آن تاریخ به بعد سرودن شعر را به شکل جدی دنبال کرد. از این شاعر هم محله ای تاکنون اشعار زیادی در قالب های مختلف ادبی در نشریات و روزنامه های مختلف چاپ شده است. همچنین دو کتاب شعر به نام های "شوق وصال" و "ساقی مستان" که شامل شعرهای آیینی وی است وارد بازار نشر شده است. این شاعر هم محله ای در حال حاضر نزدیک به 5 هزار بیت شعر در قالب شش جلد کتاب در دست چاپ دارد که طی سال های متمادی سروده شده و بیشتر در سایت ها و نشریات کشوری انعکاس داشته است.

زمانی که 13 ساله بودم با نشریه "اطلاعات دختران و پسران" آشنا شدم که در دهه 40 در کنار روزنامه اطلاعات برای نوجوانان منتشر می شد.

خواندن این نشریه مرا با دنیای قلم و نوشتن آشنا کرد. در همان روزها بود که جزو خبرنگاران افتخاری این نشریه شدم. بجز این نشریه در آن روزها نشریات دیگری هم برای کودک و نوجوان منتشر می شد که در شکل گیری شخصیت بچه ها از جمله بنده مؤثر بود.

نوحه سرایی

زمانی که نوجوان بودم در یکی از شب های محرم بچه های تکیه دنبال کتاب نوحه می گشتند تا در مراسم سینه زنی بخوانند. از آنجا که به قول معروف بنده دستی بر آتش داشتم شروع کردم به سرودن نوحه. در واقع نخستین تمرین های سرودن شعر را با سرودن مرثیه در وصف اهل بیت(ع) و شهدای کربلا آغاز کردم و مورد تشویق دوستان هم محله ای ام قرار گرفتم. البته ناگفته نماند که من از همان دوران نوجوانی کمابیش با وزن و قافیه در شعر فارسی آشنایی داشتم چون هنگامی که عضو کتابخانه بودم زیاد شعرهای اساتید را از کتابخانه می گرفتم و می خواندم. به هر حال از همان دوران نوجوانی احساس کردم که به سبک های آیینی بیشتر از سبک های شعری علاقه مندم و به همین دلیل این رویه را ادامه دادم.

شیعه همیشه مظلوم بوده است

من در خانواده ای با آداب و رسوم کاملا مذهبی و عقیدتی بزرگ شدم. در واقع پدر و مادرم این مسیر معنوی را برایم ایجاد کردند تا به هدفم برسم. عقیده ام این است که ما بزرگترها وظیفه داریم برای آیندگان مان عشق و شور و حال مسلمان ماندن را ایجاد کنیم. حال چه از راه آموزش و تربیت و چه از راه ادبیات یا حتی سرودن شعر. به عقیده من درتاریخ،چه در گذشته و چه حالا شیعیان جهان همیشه مورد ظلم قرار گرفته اند. صحبت یک روز و یک ماه و چند سال نیست. ادای دین قلبی من نسبت به شیعیان باعث شد که دست به قلم ببرم و دلنوشته های خودم را تقدیم اهل بیت کنم. این را خالصانه عرض می کنم زمانی که در خلوت خودم برای اهل بیت شعری می سرایم اصلا به فکر انتشار و یا کتاب شدن آن نیستم و فکر می کنم تنها اگر اعضای خانواده خودم این اشعار را بخوانند من به رسالت دینی خودم عمل  کرده ام. هدفم فقط ادای دین به بزرگان دین بوده است. البته این درست که بخش اعظم فعالیت های شعری ام در این زمینه است اما شعرهایی با سبک های مختلف ادبی مثل شعر شهادت و دفاع مقدش، عرفانی،انتفاضه و حتی شعرهای اجتماعی هم در کارنامه ام دارم.

زندگی در پازل 22

من در جنوب شهر تهران به دنیا آمدم و تا چند سال قبل هم در آنجا بودیم. بعد از جنگ تحمیلی به خاطر عارضه ریوی که داشتم به توصیه پزشکان که تاکید داشتند در منطقه خوش آب و هوا زندگی کنم از جنوب تهران به شهرزیبا آمدم. اما به مرور آنجا هم شلوغ شده و بخاطر تردد خودروها و ساخت و سازهای تجاری آرامش محل از بین رفت. به ناچار به شهرک راه آهن در منطقه 22 آمدیم و چند سالی است که در اینجا زندگی می کنیم. در اینجا استعدادهای نهفته بسیاری در بین کودکان و نوجوانان وجود دارد که به یاری مسئولان فرهنگی باید به شکوفایی برسد. هر ماه در یکی از برنامه های ادبی منطقه زیر نظر آقای شاهقلیان از فعالان فرهنگی منطقه که در ساختمان امام علی (ع) برگزار می شود شرکت می کنم و با استعدادهای جدیدی در زمینه شعر آشنا می شوم که احتیاج به تشویق و حمایت دارد.

ساقی مستان

در حال حاضر دو جلد کتاب چاپ شده دارم. نخستین کتابم "ساقی مستان" نام دارد که این مجموعه همانطور که در اول کتاب یادآور شده ام :"هدیه ای است به روان پاک و پرفتوح حضرت امام خمینی (ره)." تمام اشعاراین کتاب که به صورت غزل و قصیده سروده شده در هجران امام خمینی (ره) بوده است. بعد از ارتحال امام بزرگوار- به خاطر دلبستگی شدیدی که نسل ما به ایشان داشت- این واقعه آنقدر برایم سنگین بود که برای التیام بخشیدن به این درد بزرگ دست به قلم بردم و از همان خرداد 67 این شعرها را سرودم. کتاب بعدی ام " شوق وصال" نام دارد که در سال 93 منتشر شده و کلیات این کتاب هم در توصیف حضرت بقیه الله (عج) سروده شده است. در این کتاب آیینی، یک هزار و 144 بیت شعر وجود دارد که شامل 90 قطعه غزل، 13 قطعه قصیده ، 5 مثنوی ،31 دوبیتی و 14 شعر کوتاه چاپ شده است.

کتاب زیر چاپ

در مورد کتاب های زیر چاپم هم باید بگویم که مجموعه ای در سبک و سیاق شعرهای عرفانی دارم که "چراغ دل" نام دارد. همچنین "سوی سحر" هم یکی دیگر از مجموعه اشعار آیینی من است. کتاب های "آب و آتش" و "شفای دل" هم مجموعه قصاید و مثنوی های فرهنگی و اجتماعی من هستند که قرار است منتشر شوند، دفتر شعری هم دارم تحت عنوان "دشت معرفت" که در مدح حضرت محمد (ص) }و اهلبیت "ع"} سروده شده است.

فعالیت های فرهنگی

با همکاری بچه های هیئت انصارالخمینی (ره) یک گاهنامه داخلی منتشر کردیم که مهاجر نام داشت. در این نشریه که در هیئت های عزاداری پخش می شد بیشتر از اشعار آیینی و مطالب مذهبی و اجتماعی استفاده می کردیم که با استقبال خوبی در میان مخاطبان روبرو شد. در حال حاضر هم از طرف همان هیئت یک پایگاه فرهنگی آیینی تاسیس کرده ایم که در آن به نوشته ها و اشعار آیینی و فرهنگی می پردازیم و خوشبختانه در روز بین 5 تا 15 هزار بازدید کننده دارد.

ارتباط خوب خانواده

4 فرزند دارم، 2 دختر و 2 پسر، به جز دختر کوچکم که 10 سال دارد،3 فرزند دیگرم دانشجو هستند،نکته دیگر اینکه جا دارد همینجا تشکری داشته باشم از دختر بزرگم که در حال حاضر دانشجوی رشته فیزیک است.او به کمک مادرش تمام شعرهای مرا که در طول سالیان متمادی سروده بودم جمع آوری و تایپ کردند.شما تصور کنید من 6 دفتر چاپ نشده دارم که شامل قطعات زیادی از اشعارم با سبک و سیاق های مختلف بوده و همه آنها هم دست نویس بودند. دخترم همت کرد و همه آنها را از گوشه و کنار در کنار هم قرار داد و پس از صحافی تبدیل به 6 کتاب شعر کرد که الان تحویل ناشر داده ام.

همسایه های خوبی داریم

از سال 78 به منطقه 22 آمدیم و از سال 89 تا به حال در شهرک گلستان هستیم.در خانه جدید در یک آپارتمان 3 طبقه زندگی می کنیم و خدا را شکر همسایه های خوب و بسیار متدینی در آپارتمان داریم که همدیگر را از حال هم بی خبر نمی گذارند.

خیلی دوست دارم در هیئت های منطقه 22 هم شرکت داشته باشم اما متاسفانه چون از قدیم الایام در منطقه "ابوذر" فلاح  بودیم با بقیه دوستان که چند تا از آنها در همین منطقه هستند خودمان را به منطقه فلاح می رسانیم و بیشتر وقتم در آنجا می گذرد، با این حال در این چند سالی که در این منطقه ساکنم گاهی وقتها دعاهای ندبه را در مسجد امام جعفر صادق(ع) در زیبادشت بالا برگزار می کنیم و برو بچه های هیئت انصارالخمینی (ره) خودشان را به اینجا می رسانند و به ما ملحق می شوند.

خاطره

 بنده به خاطر موقعیت کاری، گاهی سفرهایی به خارج از کشور داشته ام که یکی از آنها مربوط به کشور مسلمان سودان بود. در مراسم شب شعری که به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) توسط بخش فرهنگی سفارت ایران در سودان برگزار شد شعر بلندی را به نام "همراز حیدر" برای حاضران قرائت کردم که مورد استقبال بسیاری از سودانیان قرار گرفت. این شعر شامل "حدود" 80 بیت در مورد چگونگی به شهادت رسیدن این بانوی بزرگوار سروده شده است. هنگام اجرا وقتی شعرم تمام شد یکی از شیوخ معروف سودانی به طرفم آمد مرا در آغوش گرفت و به زبان عربی گفت :"ما مسلمانیم. اما تا این لحظه نمی دانستم که در حق این بانوی بزرگوار چقدر ظلم شده، اما در شعر تو همه چیز بیان شده بود."





  تعداد بازديدها: 8211


 
نظرات خوانندگان:

09 تير 1394   
حجت اله شاهقلیان
حضور گرانقدرتان در مجالس شعر را ارج مینهیم وضمن افتخار به وجود عزیزی چون شما همیشه چشم به در منتظر میمانیم
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
مهدی پازوکی اقتصاددان:
مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
در اطلاعیه‌ای اعلام شد؛
درهای اصلی بهشت زهرا(س) در شب‌های قدر باز است
دکتر حسن روحانی : جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود
واکنش زاکانی به حصارکشی و تغییرات در پارک قیطریه؛ «حتما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم،‌ مسجد خوب هم می‌سازیم»
انتقاد ناصر امانی به شهرداری تهران/ ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی و بدبینی می‌شود
واکنش تند مهاجری به خبر ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ نوعی لجاجت است
پسر نتانیاهو هم از فلسطین اشغالی مهاجرت کرد
امان‌الله قرائی‌مقدم:
کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲/ جامعه ایران دیگر یک جامعه سنتی نیست
مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد
آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب از طرفی واجب است و از طرف دیگر، نباید خشونتی در کار باشد / دشمن اصرار دارد قم را آلوده کند تا بتواند نتیجه گیری کند / باید اصرار بر پاک سازی شهر داشته باشیم
سازمان بین‌المللی مهاجرت: «ایرانیان در فهرست بالاترین میزان مهاجرت غیرقانونی برای ورود به بریتانیا»
حکایت کیسه بادام و راهی که به جماران ختم می‌شد
با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
گزارش آیت الله ایازی درباره انجمن مباحثات قرآنی ۸ فروردین
نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز ۵ برابر شد
حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری:
کشور ما توان بزرگی دارد؛ چرا باید شرایط طوری باشد که نخبگان ما به فکر مهاجرت باشند؟/ تریبون‌های نماز جمعه به دنبال دامن زدن به خشم و کینه نباشند/ سه انتخابات اخیر نشان داد در لبه خطر ناامیدی و واگرایی اجتماعی هستیم
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
تحریف در "برخوردِمومنانه"
روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
امام(ره) چگونه از بزرگان استقبال می‌کردند؟
یادداشتی از: محمد مهاجری
آقای حداد! نقل چنار و پاجوش نیست

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
سردار مصطفی مولوی: آقا مهدی باکری و شهید کاظمی همیشه در خط مقدم می‌جنگیدند/ مهدی هیچ‌گاه اجازه نمی‌داد خاکریز جبهه به مسائل سیاسی آلوده شود/ لیدر جریان خالص‌سازی همه توان‌ش را برای تضعیف آقا مهدی به کار گرفت
باهتمام مهندس سعید رحیمی
امام خمینی (ره): من نگران اسلام هستم
با سخنرانی یادگار امام؛
مراسم تحویل سال نو در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود
دعاهای بعد از نمازهای واجب در ماه مبارک رمضان
واکنش علم الهدی به شرکت نکردن اکثریت در انتخابات: مراد از اکثریت، اکثریت متدین است نه اکثریت متمرد
اختصاصی:
خدیجه الکبری سلام الله علیها "پوستری آیینی از خانم شیرین نوشیروان"
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۳؛
رهبر معظم انقلاب: در گذشته کسانی بودند که از امکانات دولتی سوء استفاده کردند/ نباید اختلاف سلیقه و اختلاف سیاسی موجب نفرت پراکنی شود/ روز به روز جبهه مقاومت در غرب آسیا باید تقویت شود/ برای موفقیت از مشارکت مردم به معنای واقعی کلمه استفاده شود
مراسم آغاز سال 1403 در حرم مطهر امام خمینی(س)؛
سید حسن خمینی: از هرآنچه غیر خدا است، مأیوس شویم
اطلاعیه:
برگزاری مراسم تشییع و تدفین والده ی مرحومه ی اخوان تدریسی
پوستر:
برگزاری مراسم بزرگداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم اکرم السادات زارع (تدریسی)
اطلاعیه:
والده ی ماجده ی اخوان تدریسی دعوت حق را لبیک گفت
سردار رادان: تلخ است، اما دزدی به شغل تبدیل شده است
حجت الاسلام انصاریان : شیعه‌ای نباشید که مردم با شما از دین ببرند
گزارش تصویری:
تجلیل از هنرمند گرافیست آقای علی اکبر میرزایی در استان لرستان
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون اخباری مبنی بر زمین‌خواری در محله ازگل: چگونه ممکن است بعد از هشدار رهبری، ائمه جمعه هنوز مشغول فعالیت‌ اقتصادی باشند؟! نهادهای نظارتی دقیقا مشغول چه فعالیتی هستند؟
پوستر:
اطلاعیه برگزاری مراسم سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن (ع) در هیئت انصارالخمینی (ره)
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی:
بالای 50 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند؛ این بی تفاوتی نیست، اعتراض است/ دولت و حاکمان این پیام را دریافت کنند/ اگر شورای نگهبان بخواهد با همین فرمان در انتخابات بعدی جلو برود، همدلی ایجاد نمی‌شود/ مخاطب سخنان رهبری مسئولان هستند
نامه ی رسیده
ابراز تشکر از اوژانس تهران
قائم مقام سازمان تبلیغات:
رویکرد‌های سلبی و تقابلی نه تنها در ترویج حجاب موثر نیست بلکه می‌تواند نتایج عکس داشته باشد / تبعیض اقتصادی به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام منجر می‌شود؛ این نارضایتی گاه به صورت بی‌حجابی و بدحجابی به عنوان نوعی اعتراض بروز پیدا می‌کند / استفاده از روش‌های قهری در برخورد با بدحجابی باعث شده تا برخی از افراد نسبت به حجاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران دیدگاه منفی پیدا کنند


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 32686
تعداد بازدید دیروز: 42444
بازدید کل: 65619798
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.